Gå til innhold

Effektbegrensning for unge førere

Ranger emnet


Juristen

Anbefalte innlegg

Skulle ønske at løsningen var så enkel, men dessverre er dette omtrent på nivå med Brustadbua. Et slikt lovforslag angriper ikke problemet. For hvor stor prosentandel av trafikkulykker skyldes egentlig ungdom i motorsterke biler? Et forbud mot kraftige motorer vil kun skape irritasjon og virke provoserende for de som rammes. Dette vil igjen skape enda dårligere holdninger blant unge billister, noe som er langt farligere enn noen ekstra hk.

 

Saken er jo at man ikke trenger stort mer enn 30-40 hk for å komme opp i hastigheter der en møteulykke eller avkjøring kan få fatale følger. Det største problemet i trafikken i dag er manglende forståelse for konsekvens. Unge billister vet rett og slett ikke hvor utsatt man faktisk er når man ferdes i trafikken.

 

Det eneste som hjelper er bedre opplæring og holdningsskapende arbeid. Det hjelper ikke med teite regler som glatter over toppen av isfjellet. Det å kjøre bil er og blir farlig og så lenge føreren ikke har det i bakhodet til enhver tid så spiller det svært liten rolle hvor mange hk det er i bilen...

 

Hvis dette innlegget var rettet mot meg, må jeg få be deg om å lese mitt første innlegg :) Det var ment som en spøk, for å sette noen sinner i kok.

 

For øvrig er jeg enig med deg i det du skriver.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 81
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis dette innlegget var rettet mot meg, må jeg få be deg om å lese mitt første innlegg :) Det var ment som en spøk, for å sette noen sinner i kok.

 

For øvrig er jeg enig med deg i det du skriver.

 

Mistenkte at det ikke var så seriøst, men synes allikevel forslaget fortjente et saklig svar. Problemet er svært reelt og bør diskuteres. Om ditt "forslag" kan sette i gang en seriøs diskusjon så har du jo oppnådd noe konstruktivt :)

_________________

Fredrik Sørlie aka FSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motor har ikke noe å si på ulykkene eller ikke..

Jo mindre motor du har, jo mere satser du.. Det er hvertfall mitt inntrykk. Men, dette har sugekopp allerede sagt, å jeg er helt enig med han!

Å mer gris du kjører, flinkere blir du, å da har du mer peiling i en situasjon du ikke er klar over kommer. Enn de som kjører pent å bare slipper rattet når noe skjer..

Så, kjør gris! (men ikke midt i sentrum..)

Volvo S60 2.0l Turbo

Volvo 940 GL

Volvo 240 GLT

Volvo 242 Turbo

x Volvo 850 T5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motor har ikke noe å si på ulykkene eller ikke..

Jo mindre motor du har, jo mere satser du.. Det er hvertfall mitt inntrykk. Men, dette har sugekopp allerede sagt, å jeg er helt enig med han!

Å mer gris du kjører, flinkere blir du, å da har du mer peiling i en situasjon du ikke er klar over kommer. Enn de som kjører pent å bare slipper rattet når noe skjer..

Så, kjør gris! (men ikke midt i sentrum..)

 

Du er sannelig genial. Håper du blir samferdselsminister en dag.

 

Informerer samtidig om at denne kommentaren var ment å bli oppfattet akkurat så sarkastisk som den i ytterste konsekvens kan oppfattes.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble gjort en undersøkelse på sørlandet for noen år tilbake der man så på motorsportsutøvere kontra vanlige billister. Motorsportsutøverene var svært godt representert på statstikken som gjaldt fartsovertredelser og "uaktsom kjøring", men ikke én eneste utøver var representert på ulykkesstatistikken.

 

Med andre ord har 240Rallye et poeng. Så lenge man bruker hodet og "grisekjører" på steder der man ikke er til fare for andre (enten det er en bane eller en øde skogsvei) så vil man naturlig nok bli en dyktigere sjåfør rent teknisk. Dog kommer vi nok en gang tilbake til dette med holdninger. Problemet er jo ikke at man kjører for fort. Problemet er hvor og når man kjører for fort...

_________________

Fredrik Sørlie aka FSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble gjort en undersøkelse på sørlandet for noen år tilbake der man så på motorsportsutøvere kontra vanlige billister. Motorsportsutøverene var svært godt representert på statstikken som gjaldt fartsovertredelser og "uaktsom kjøring", men ikke én eneste utøver var representert på ulykkesstatistikken.

 

Med andre ord har 240Rallye et poeng. Så lenge man bruker hodet og "grisekjører" på steder der man ikke er til fare for andre (enten det er en bane eller en øde skogsvei) så vil man naturlig nok bli en dyktigere sjåfør rent teknisk. Dog kommer vi nok en gang tilbake til dette med holdninger. Problemet er jo ikke at man kjører for fort. Problemet er hvor og når man kjører for fort...

 

 

 

Takk! :) Tror Juristen egentlig skjønner detta selv, men er bare vrang å jævli pga han er en firkanta jævel!:P

Volvo S60 2.0l Turbo

Volvo 940 GL

Volvo 240 GLT

Volvo 242 Turbo

x Volvo 850 T5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble gjort en undersøkelse på sørlandet for noen år tilbake der man så på motorsportsutøvere kontra vanlige billister. Motorsportsutøverene var svært godt representert på statstikken som gjaldt fartsovertredelser og "uaktsom kjøring", men ikke én eneste utøver var representert på ulykkesstatistikken.

 

Med andre ord har 240Rallye et poeng. Så lenge man bruker hodet og "grisekjører" på steder der man ikke er til fare for andre (enten det er en bane eller en øde skogsvei) så vil man naturlig nok bli en dyktigere sjåfør rent teknisk. Dog kommer vi nok en gang tilbake til dette med holdninger. Problemet er jo ikke at man kjører for fort. Problemet er hvor og når man kjører for fort...

 

Så klart. Men la oss da kalle det banekjøring eller kjøring på sperret område istedenfor "grisekjøring", så er vi enige. I det øueblikk du ikke er til fare for andre, er det ikke lenger grisekjøring i mitt hode. Mulig at det var denne begrepsforvirringen som gjorde at jeg lot meg friste til å komme med en småsarkastisk kommentar i stad.

 

Det er jo ingen tvil om at de som til stadighet kjører fort/om kapp på bane eller andre egnede steder vil være bedre i stand til å takle en presset situasjon enn en som aldri har gjort en unnamanøver. Men la folk for all del trene på bane da, istedenfor i nabolaget der småbarn leker og gamle folk går tur.

 

Jeg tror vi er enige :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplæring på ulykker finnes ikke.

 

Det beste er faktisk som man kan gjøre er å vente på vinternatta og leke seg rundt! eneste måten man lærer på. og jeg skjønner ikke hvorfor folk nødvendigvis Peker på ungdom og sier. DU ER FARLI..

 

altså... Som jeg har sagt det før. i de tilfeller ungdom som kjører gris drar av. så sier det jo seg selv... de kjørte gris.

 

Men hva med tante mor og bestefar som bare skulle en tur til rimi 2km nedi gata og ender opp på taket? eller PLUTSELIG møter logoen på en SCANIA front?

 

Jeg har faktisk ikke trua på at "ungdommen" er det største problemet i trafikken. VI er ikke de eneste som har gasspedal og mye hk!

Sperra.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :) Tror Juristen egentlig skjønner detta selv, men er bare vrang å jævli pga han er en firkanta jævel!:P

 

Er ikke firkanta. Men jeg ville sette i gang en diskusjon om dette, og det har jeg klart :) Hvis du leser det første innlegget i denne tråden, så ser du at det har vært hensikten hele tiden.

 

For øvrig mener jeg at det er alt for mye ansvarsløs grisekjøring blant unge (og voksne, forsåvidt), og at det burde vært lagt til rette for at man kunne få utløp for sitt "need for speed" på bane, istedenfor at bilene skal suse rundt hushjørnene til stakkars intetanende pensjonister og barnefamilier.

 

Eventuelt kan man gi ungdom førerkort på prøve (ref en annen morsom diskusjon her) og sette effekt- og hastihgetsbegrensning på alle kjøretøy i kongeriket. Ja, det var lurt ;)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart. Men la oss da kalle det banekjøring eller kjøring på sperret område istedenfor "grisekjøring", så er vi enige. I det øueblikk du ikke er til fare for andre, er det ikke lenger grisekjøring i mitt hode. Mulig at det var denne begrepsforvirringen som gjorde at jeg lot meg friste til å komme med en småsarkastisk kommentar i stad.

 

Det er jo ingen tvil om at de som til stadighet kjører fort/om kapp på bane eller andre egnede steder vil være bedre i stand til å takle en presset situasjon enn en som aldri har gjort en unnamanøver. Men la folk for all del trene på bane da, istedenfor i nabolaget der småbarn leker og gamle folk går tur.

 

Jeg tror vi er enige :)

 

 

 

Så varre dette med å finne VERSTE scenario da.. du er så jøde aner du det?

 

for JA! folk er ute å slædder i tettbebodde strøk der unga leker på veien kl 02 på natta. og JA! forall del ikke la oss glemme høygravide kvinner som går tur med barnevogna langs e6 sent på kvelden.

 

det er STOR forsjell på å kjøre på en skogsvei langt pokker i vold og kjøre i oslo sentrum. bebyggelse eller ei!

Har du lyst på litt kjøre opplæring, så kan du gjerne møte opp til vintern hos oss på jessheim. Hadelands åsen har 3mil med ubebodd skogsvei med store hastigheter inn og ut av svinga. så kan du trene deg og lære deg å kjøre bil.

 

Og jeg gir deg NO KIDS AROUND garanti

Sperra.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplæring på ulykker finnes ikke.

 

Det beste er faktisk som man kan gjøre er å vente på vinternatta og leke seg rundt! eneste måten man lærer på. og jeg skjønner ikke hvorfor folk nødvendigvis Peker på ungdom og sier. DU ER FARLI..

 

altså... Som jeg har sagt det før. i de tilfeller ungdom som kjører gris drar av. så sier det jo seg selv... de kjørte gris.

 

Men hva med tante mor og bestefar som bare skulle en tur til rimi 2km nedi gata og ender opp på taket? eller PLUTSELIG møter logoen på en SCANIA front?

 

Jeg har faktisk ikke trua på at "ungdommen" er det største problemet i trafikken. VI er ikke de eneste som har gasspedal og mye hk!

 

Det har du helt rett i.

 

Men ungdom er helt klart overrepresentert i ulykker der høy fart er (medvirkende) årsak til ulykken.

 

Gamlinger kjører både i pillerus og i blinde, og gjerne i feil retning på motorveien, men som regel kjører de ikke noe særlig for fort.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at de fleste drar innpå bane, avsperret område, det tror jeg ikke vil skje. Men drar de på skogen om kvelden/natta...Så de ser at de møter osv, evnt kjørt en tur først, så kan det hjelpe på en del. Jeg har en goood del timer på skogen, samt litt øde landeveier ellers da jeg bor på landet. Tror det hjelper:)

Det kom hvertfall til nytte når jeg stilte opp til start i bilcross:)

 

Meen, det å kjøre gris i sentrum/vei med motgående trafikk + andre trafikanter.. det har jeg aldri sagt er lurt!

Men, at jeg ikke gjør det... det skal jeg ikke si :)

Men ser jo såklart ann forholdene! :)

Volvo S60 2.0l Turbo

Volvo 940 GL

Volvo 240 GLT

Volvo 242 Turbo

x Volvo 850 T5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår