Gå til innhold

Effektbegrensning for unge førere

Ranger emnet


Juristen

Anbefalte innlegg

Ser den, men forhåpentligvis har 23-åringen innsett at det ikke er så lurt å grisekjøre. Men for all del, vi kan godt sette grensa på 30 år :-)

 

Eventuelt kan vi innføre hastighetssperre på samtlige kjøretøy, med unntak av utrykningskjøretøy. En kostbar investering, men da hadde vi sluppet at folk kjørte for fort. JAAAAAA!

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 81
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis du hadde hatt noen som helst anelse om hvor mye penger et invalid trafikkoffer eller en dødsulykke koster staten, hadde du trukket det siste spørsmålet :-)

 

Sånne besparelser er vel ikke medregnet i statsbudskjettet?

Da hadde vel veiene blitt utbedret for lenge siden.

 

Jeg er 18 år og tilhører gruppen med ferske sjåfører.

Og jeg kjører penere med 325 enn med 318. Når jeg kjører bil med liten motor, mister jeg respekten for kreftene som bor i den. Dermed har det lett for å bli mer kjøring utover bilens begrensninger.

 

Effekten i ungdomsbiler begrenses lett av økonomien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne besparelser er vel ikke medregnet i statsbudskjettet?

Da hadde vel veiene blitt utbedret for lenge siden.

 

Jeg er 18 år og tilhører gruppen med ferske sjåfører.

Og jeg kjører penere med 325 enn med 318. Når jeg kjører bil med liten motor, mister jeg respekten for kreftene som bor i den. Dermed har det lett for å bli mer kjøring utover bilens begrensninger.

 

Effekten i ungdomsbiler begrenses lett av økonomien.

 

hehe.. jeg har vanskeligheter for å tro dette.

Jo mer hk, jo fortere kan man kjøre.. og dermed galere kan det gå. Men derimot, jo finere bil man har.. jo mer forsiktig kjører man. Det mener hvertfall jeg. Jeg kjørte jo villmann hele tiden med min gamle corolla siden den var så stygg og jævli :) og hadde jeg fått lakkert og stylet osv den Mercedesen min før ulykka..så ville jeg nok kjørt mer forsiktig.. mer å tape. Men hestene er der.. og de kan man ikke unngå å bruke. :drive2

Galant 2002 comfort sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fordi enkelte unge ikke kan kjøre bil, ellers respektere kreftene de har i bilen, så skal det gå utover de andre som faktisk KAN kjøre, eller respekterer kreftene?

 

Jeg vraket min Suzuki SJ413 med 60hk da jeg tippa den over på siden, men jeg kjørte skadefritt med min Sierra Cosworth med 300hk (240 hk mer enn Suzukien, for de som ikke tok regnestykket).

 

Så det er vel ikke effekten som dreper, men evnen til å bruke den fornuftig. Vil vel ikke si jeg kjørte pent med Cosworthen, skal innrømme det. Men det har vel litt med å tenke seg om to ganger før man gjør noe hinsides dumt...

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med en bil som går dårlig er trangen for og kjøre fort der.

men en bil med masse pulver så gidder jeg ikke kjøre fort i trafikken, nettopp fordi jeg vet at lapp grensa forsvinner fort, samt at jeg kjører fra 95% av det som kjører på vegen. ( når jeg har kjørt biler med mye pulver )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle fra 18 til 20 har kun lov å kjøre biler med 1,1 liter eller mindere:) 21-23 kan de gå opp til 1,6 liter. 24-25 kan de kjøre 2,0 liter og fra 26 og oppover kan de kjøre hva de vil.

Ja det blir feil det også med tanke på RX7 etc men noe i den duren.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. jeg har vanskeligheter for å tro dette.

Jo mer hk, jo fortere kan man kjøre.. og dermed galere kan det gå. Men derimot, jo finere bil man har.. jo mer forsiktig kjører man. Det mener hvertfall jeg. Jeg kjørte jo villmann hele tiden med min gamle corolla siden den var så stygg og jævli :) og hadde jeg fått lakkert og stylet osv den Mercedesen min før ulykka..så ville jeg nok kjørt mer forsiktig.. mer å tape. Men hestene er der.. og de kan man ikke unngå å bruke. :drive2

 

hvorfor er alle så jævli optatt av STOR MOTOR = HØY FART!

dette er bare tull! jeg kjører da minst like fort med en svakere bil enn en stekere. forsjellen er at jeg bruker mere tid!

 

At folk blir gira på å teste ut axx med sprek bil er jo ingen myte. men det er som regel ikke DET som er grunnen til ulykker!

Sperra.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fordi enkelte unge ikke kan kjøre bil, ellers respektere kreftene de har i bilen, så skal det gå utover de andre som faktisk KAN kjøre, eller respekterer kreftene?

 

Jeg vraket min Suzuki SJ413 med 60hk da jeg tippa den over på siden, men jeg kjørte skadefritt med min Sierra Cosworth med 300hk (240 hk mer enn Suzukien, for de som ikke tok regnestykket).

 

Så det er vel ikke effekten som dreper, men evnen til å bruke den fornuftig. Vil vel ikke si jeg kjørte pent med Cosworthen, skal innrømme det. Men det har vel litt med å tenke seg om to ganger før man gjør noe hinsides dumt...

 

Høyrepedalen i bånn man!! det er slik man blir kjent med bilen og får kreftene til å respektere deg!

ikke omvendt! lar du bilen bitche deg rundt er du bortevekk!:sleeping

Sperra.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle fra 18 til 20 har kun lov å kjøre biler med 1,1 liter eller mindere:) 21-23 kan de gå opp til 1,6 liter. 24-25 kan de kjøre 2,0 liter og fra 26 og oppover kan de kjøre hva de vil.

Ja det blir feil det også med tanke på RX7 etc men noe i den duren.

 

Kjempeforslag :-) Alternativt kan man innføre hastighetssperrer på samtlige kjøretøy, som forhindrer en i å kjøre fortere enn fartsgrensa på stedet. Hadde kosta litt penger, men...hehe...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeforslag :-) Alternativt kan man innføre hastighetssperrer på samtlige kjøretøy, som forhindrer en i å kjøre fortere enn fartsgrensa på stedet. Hadde kosta litt penger, men...hehe...

dette finnes, er gps basert.

hastighetsbegrensning som i japan? 180 km\h?

 

skal love deg at jeg kommer til og kjøre uten den ;=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske at løsningen var så enkel, men dessverre er dette omtrent på nivå med Brustadbua. Et slikt lovforslag angriper ikke problemet. For hvor stor prosentandel av trafikkulykker skyldes egentlig ungdom i motorsterke biler? Et forbud mot kraftige motorer vil kun skape irritasjon og virke provoserende for de som rammes. Dette vil igjen skape enda dårligere holdninger blant unge billister, noe som er langt farligere enn noen ekstra hk.

 

Saken er jo at man ikke trenger stort mer enn 30-40 hk for å komme opp i hastigheter der en møteulykke eller avkjøring kan få fatale følger. Det største problemet i trafikken i dag er manglende forståelse for konsekvens. Unge billister vet rett og slett ikke hvor utsatt man faktisk er når man ferdes i trafikken.

 

Det eneste som hjelper er bedre opplæring og holdningsskapende arbeid. Det hjelper ikke med teite regler som glatter over toppen av isfjellet. Det å kjøre bil er og blir farlig og så lenge føreren ikke har det i bakhodet til enhver tid så spiller det svært liten rolle hvor mange hk det er i bilen...

_________________

Fredrik Sørlie aka FSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår