Gå til innhold

Hvordan oppnå ekstrem glans? + div spm.

Ranger emnet


sandersen

Anbefalte innlegg

Hei har nettop fått opp øynene for bilpleie å deretter meguiars, er fortsatt i læringsfasen å fordyper meg i produktene å dems virkning. Men har et spørsmål til dere erfarene lakkgnukkere der ute: Mitt ønske er å få bilen til og glinse ekstremt, lakken er sterlingsilber metallic orginallakk i god stand. Hvilke produkter utenom de undernevnte trenger jeg for å åpne denne ekstreme glansen ?

 

 

2 "Foam Applicator Pads"

1 "Quik Clay Detailing System"

1 "Deep Crystal Polish"1

1 ""NXT Tech wax"

1 "Deep Crystal Carnauba Wax"

3 "Meguiar Supreme Mikrofiberklut"

1 "Meguiar Nxt Gener. Speed Detailer. 710ml"

1 "Gold Class Trim Detailer 296 ml"

1 "Meguiar Nxt Glass Cleaner 710 ml"

1 "Meguiar's NXT Generation Insane Shine Tire Coating"

1 "Meguiar Nxt Gener. Car Wash 1,9 liter"

+ Meguiars Mf vaskehanske & Watermagnet

1 "Autoglym bodywork shampoo conditioner"

1 "TurtleWax eXtreme glass polish" (lite trua på)

1 "Autosol kromglans"

Alt jeg har så langt.

 

 

jeg har tatt utgangspunkt i truhaa's "bilpleie for dummies" guide som framgangsmåte, noen å tilføye der?(iht ønsket) det skal også sies at jeg har lite erfaring med polering fra før. :blah:

 

Lakken for øyeblikket

th_66418_26_122_474lo.jpg

Etter bilde kommer!

 

Ser nu at jeg har glemt Lakkrens men det kommer, har fått Deep Crystal Carnauba Wax istedenfor, er det da vits med dette når jeg har tech wax'n ? framgangsmetoden jeg har tenkt meg ut nu (uten vask å clay) er:

1 runde med rens

1 runde med polish

1 runde med nextgen tech wax

2 runder med noe wox(deep crystal carnauba wax?)

 

Er det slik at wox'n til slutt som lager glansen å forsegler?

Kan jeg bruke Deep Crystal Carnauba Wax 2 ganger til slutt? åssen blir resultatet med denne ? er ute etter den enorme glansen.

 

Takk for mye nyttig lesing! kunne kanskje lest meg fram til svaret men har det veldig travelt for dagen :( så har bare tid til å kjøpe inn produktene i første omgang så håper på deres hjelp! :)

 

Takk!

MTech2Sterlingsilber

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 141
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ser ikke ille ut det oppsettet der, ja carnauba wax på til slutt (over NXTn funker) Den er uten rens så den kan legges på i lag.

 

Metalic og tette farger blir ofte litt forskjellige etter behandling, metalic blir mer glinsende mens tette farger mer wet look.

 

Rens er viktig på metalic, så de er helt ren (gjelder sef tette farger også) Hadde en bil metalic/sølv jeg renset lakken på, på og den ble bra bling bare av rensen, men når det er sagt er sølv metalic en av de vanskligere fargene å få skikkelig WOW effekt på..

 

Teflon er en toppsealer (behandlings form) som mange mener bare er en jippo, DuPont som produserer den sier også at den ikke har noe beviselig effekt utover andre sealere,

 

Uansett den holder IKKE bilen ripefri og steinsprut fri (bare om bilen står i gasasjen i 2 år uten å bli rørt), personlig mener jeg ikke lakken har bra av å poleres "bare" hvert 2 år, det setter seg mye dritt på lakken igjennom en vinter, som bør fjernes på våren for å holde den bra, samt at jpo lengere det sitter jo mer sliter det på lakken og jo vanslkilgere blir det ofte å fjerne, men som med så mye annet, det er bedre en ingen ting. det gir jo selvfølgelig en beskyttelse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar truhaa! håpet på svar fra deg :) men har du noen andre anbefalninger som kan gi enda mere glans en carnauba wax eller er forskjellen ubetydelig liten?

 

Ang teflon så har jeg hørt/sett selskaper som utfører teflon behandling med 12 til 24månders garanti. Bilen min blir eller ikke vinterkjørt så er vell en vurderingssak, men minuset er jo at man mister kosen med å faktisk polere bilen da!

 

Har dukket opp et par spørsmål til i hue mitt :)

 

Hvilke produkter trenger jeg her? et kraftig avfettningsmiddel ivertfall? er så da dette "prikkbort" å anbefale her? å en real børste? skal ha det som nytt :)

th_42476_motor_122_710lo.JPG

 

Og her, bakerst på venstre side nederst er det noen fæle gule flekker. får jeg fjærnet dette med en stiv børste & Meguiars Gold Class Carpet / Interior Cleaner ?

th_43787_interi8r2_122_759lo.JPG

 

Ps: bilen er nylig importert, ikke meg som står bak misshandlingen ;)

MTech2Sterlingsilber

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinnacle Liquid Souveran gir en blank våt lakk, mens feks signatur series II får frem metallicen i lakken, det er litt hva du syntes er best selv, personlig liker jeg best wet look, men det er fint når metallicen syntes også.

 

Avfetting funker på motorvask, men det er ofte mye du får fjernet med bare vanlig bilsåpe og en svamp/børste, er selvfølgelig avhengig av hvor mye oljesøl/fett som er i motoren.

 

1-avfett

2-spyl

3-avfett igjen

4-vask med såpe, svamp og feks EZ wheelbrush/meguiars wheel brush

5-spyl

6-Plast fornyer

7-Start motor og la den bli varm så vannet som er igjen fordamper

 

Er en grei fremgangsmåte på en møkkete motor, pass på å dekke til steder du ikke skal ha vann, og det funker bra med hageslange også ikke nødvendigvis høytrykks vasker, men som sagt, kommer dette ann på hvor møkkete det er. Er den ikke ille, holder det ofte med step 4-5-6-7.

 

Ang flekkene kommer dette an på hva det er sølt der, men Meguiars carpet clener funker veldig bra, og det er bare å gjøre jobben noen ganger om du ikke fjerner flekken ved første forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det smurfestoppet til Shell (Ser ut som matolje på spruteflaske" funker GULL på motorvask; holdt på og få infarkt når jeg så hvor mye den fjernet :) Koster vel 79,- for en liter; burde ikke vært looov :D

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar. Men Carnauba wax, hva utgjør den? metallicen? er ute etter showcar utsende, skikkelig bling :) er denne da riktig valg?

 

1 ting jeg prøvde på gamle motoren forresten var fortynner, funka enormt! fortynner å litt stålull, på innsuget å topplokket.

Fant også en fin guide: http://www.autogeek.net/engine-guide.html Fintes ikke i en oversatt version et sted?

 

Naginata: skal prøve det :)

MTech2Sterlingsilber

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er foskjellige typer carnauba wax, men den gjør ofte lakken mørkere og våtere, syntetiske "vokser" er litt mer glans ikke så mye dybde, men det kan kombineres, med en syntetisk sealer under voksen feks så får du litt av begge delene. Hadde nok gått for Pinnacle Liquid Souveran selv da den i mine øyne ser bra ut på så og si alt...

 

Her er en bimmer etter kun clay og lakkrens med Duragloss 101:

 

IMG_4186.jpg

 

(der den hører hjemme, dvs: bak meg.....he he)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ops så ikke du hadde svart hehe, var bare 1 min mellomrom.

Pinnacle Liquid Souveran syntetisk? samt duragloss 101?

så rekkefølgen:

Clay

Meguiars Deep Crystal Paint Cleaner

Meguiars Deep Crystal Polish

Meguiars NXT generatin tech WAX

Duragloss 101

Liten vits med å klasse på carnauba voks etter mg nxt gen tech wax og så duragloss kanskje?

 

Ps: en e46 m3 csl bak deg? ;) pssst.. må du rulle inn her gutt..

MTech2Sterlingsilber

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duragloss 101? om så er det en rens eller dvs en AIO (all in one) renser, polerer, beskytter, men liker å legge på feks DG 105 el Pinnacle LS el begge over den igjen for extra glans/beskyttelse (blir dette gresk får du si i fra;)

 

Rens, poler, beskytt og så er neste steg etter egen smak, som nevnt kan feks Deep Crystal carnauba wax legges på i lag som det siste du har på bilen, du får "litt" mere bling av 2 lag en ett, men så mange mer en 2 er ofte ikke noe poeng. Samt at slutt resultatet ditt blir aldri bedre en det grunnlaget du legger (vask, clay, rens)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trudde Duragloss 101 var sealer med engang, gikk litt fort i svingene hehe. Er Pinnacle LS syntetisk forresten?

etter MG tech wax duger denne rekkefølgen:

2 lag med Deep crystal carnauba wax å så 2 lag syntetisk "bling" wox over den igjen. fks pinnacle LS (vist den er syntetisk) det burde jo være kanon? med tanke på at syntetisk er mye mere slitesterk en carnauba

da burde jeg få dybde + bling + lengre holdbarhet? eller er jeg på jorde nå?

MTech2Sterlingsilber

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke Deep crystal cleaner om du benytter Duragloss 101. Strengt tatt trenger du ikke noe annet en siste steget om du benytter feks DG 101, da kan du gå rett fra DG 101 til NXT tech WAX (inneholder dog rens, så legg på lett og tynt, samt at du kan vente noen timer etter at DG101 er fjernet før du legger på NXTn) og så kan du som nevnt benytte deg av feks Pinnacle LS som en topper over NXTn igjen.

 

Ja både Pinnacle LS og DG 101 er syntetiske, men Pinnacle LS har ikke rens i seg så her er det bare å kladde på.

 

Tja, han lurte nok litt når jeg stadig kom nærmere, og ville "plutselig" ligge i den fila jeg kom i......he he Da skal jeg love deg at kjerringa var blid......NOT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går vi fort forbi hverandre...he he

 

Ikke sealer OVER voks. voks skal ikke legges under, da kan det være problemer for sealeren å binde seg til lakken.

 

DVS: legger du på voks skal du ikke legge på noe over den igjen annet en voks.

 

Legger du på sealer/pinnacle LS KAN du legge på voks over denne, men det blir litt smør på flesk da Pinnacle ser bedre ut en de fleste vokser etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan jo kikke litt på swissvax. jeg har bestilt voks med teflon fra de. koster litt, men etter det jeg har lest tror jeg det er verdt det.

 

nærmere bestemt denne jeg har bestilt;

http://www.swissvax.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=9&category_id=16&option=com_virtuemart&Itemid=3〈=no

 

 

de har også hele pakker med produkter for komplett bilpleie

BMW Z4 2003 3.0i

Huyndai Elantra GL 1997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår