Gå til innhold

kjøre med tung henger... konsekvenser?

Ranger emnet


ford'n

Anbefalte innlegg

hei. lurte på konsekvensene ved å kjøre med for stor henger uten BE førerkort? bilen har lov å trekke hengern osv men hengern er litt vel tung for mitt B førerkort (snakk om en bilhenger med bil) skjønner jo at man får bot om man blir stoppa, men spørsmålet er... FÅR MAN PRIKKER????? har ikke -råd- til flere prikker nå,, men en bot går da altids ann å betale.

 

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk bot på kr 2500 med rallybil på henger.

Måtte sette igjen bil og henger, eller skaffe sjåfør.

Bil og henger hadde lovlige vekter. Men bil og hengerens totalvekt gikk over 3500 kg.

Dette var før de nye bøtesatsene.

Fikk også beskjed om fare for MEGET stor forsikrings regres hvis vi hadde kommet i en ulykke. (Samme som å kjøre uten førerkort)

Anbefales ikke som du sikkert skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme skjedde med meg, 2500 i bot + at man blir anmeldt og får en prikk på rullebladet sitt (ikke førerkortet men rullebladet).

 

Jeg var innenfor 3500 kg men hengeren hadde større totalvekt enn egenvekten på bilen.

Totalvekt på hengeren var 1600 kg, bilen veide 1300 og mens hengeren og lasten veide ca (estimert) 1100 kg.

Bilen min kunne dra 1350 kg men det hjalp lite siden totalvekten på hengeren var utslagsgivende.

 

Er andre gang jeg blir tatt med dette, - det skjer ikke noe annet enn at du får brev i posten som du må svare på innen 7 dager også kommer boten litt senere.

 

Prikkene på rullebladet ditt forsvinner etter 5 år.

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisene varierer utfra hva du har i førerkortet fra før. Har du gamelt kort med lov til å kjøre inntil 7500 kg (C1), så slipper man lastsikringskurset.. av en eller annen merkelig grunn

ja, det er mye som er merkelig..

 

når man er 16 år kan man kjøre traktor med vogntogvekt inntil 25 000kg som kjører i 80km/t

 

men, er man 18 så kan du kjøre bil.. og såvidt henge noe som helst bakpå bilen din..

 

jævla molboland da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når man er 16 år kan man kjøre traktor med vogntogvekt inntil 25 000kg som kjører i 80km/t

Får man det da enda? Er det ikke krav om begrensning på 45(?)km/t dersom man er under 18?

 

Men en annen sak... Når man ser folk som hiver masse tunge ting på henger uten sikring (skjer ofte), og deretter hiver seg i 80-90 i trafikken, så tror jeg enkelte har bruk for disse kursene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man det da enda? Er det ikke krav om begrensning på 45(?)km/t dersom man er under 18?

 

Men en annen sak... Når man ser folk som hiver masse tunge ting på henger uten sikring (skjer ofte), og deretter hiver seg i 80-90 i trafikken, så tror jeg enkelte har bruk for disse kursene.

får vel ikke det om du tar lappen i dag. men jeg har lov selv om jeg aldri har kjørt traktor.. må nok greie deg meg å kjøre i 40.

 

ja det er MANGEN der ute som kunne trengt et slikt kurs.

 

det syndes mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Prisene varierer utfra hva du har i førerkortet fra før. Har du gamelt kort med lov til å kjøre inntil 7500 kg (C1), så slipper man lastsikringskurset.. av en eller annen merkelig grunn

 

 

En må demonstrere surring/sikring av last på hengeren ved oppkjøring, her i byen må en surre en 500liters plasttank, to traktordekk og noen 25liters kanner. Mange som har strøket på den biten, noe en helt lart kan forstå når en ser hva folk kjører med på takgrind og i henger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår