Gå til innhold

Tråden om stat (!)

Ranger emnet


Øyvind Ryeng

Anbefalte innlegg

Dette er min andre tråd i ånden av å skape debatt på Stripa, og igjen går jeg for Gullgruva - stat. Argumentér for- eller imot, og hvilken form av stat som eventuelt er den riktige og gi en begrunnelse.

 

Selv er jeg er en nyomvendt anarkist/anarko-kapitalist og fremsetter følgende påstand:

 

"All igangsettelse av voldsbruk er galt, ergo er staten umoralsk."

Noen som ser hvor jeg vil hen med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kjeder deg, jeg foreslår at du zapper over til Tv3 og ser en reprise av Politiskolen 1..

Inkorrekt, dette er en svært, svært spennende tid for meg da jeg er på vippet av å gjenoppdage selve realiteten.

 

 

 

Forøvrig så er jeg en fan av styresettet som Westminster modellen dikterer..

Fortell, fortell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell, fortell!

 

Kort fortalt er Westminster modellen utgangspunktet for det Britiske og Amerikanske styresettet med et mer eller mindre fastsatt to-parti system, over og underhus osv.

Noe som i utgangspunktet gir en raskere beslutningsprosess sammenlignet med de Harmonisk konsosierte systemene vi er kjent med ifra Norden.

 

Vel og merke enklere for velgere å ta side i et valg når dem kun har to sider å velge mellom, som oftest står kampen mellom konservatistene og sosialistene..

I teorien et bra system..

 

Hvis du føler en stigende interesse for Politiske styringssystemer, Politisk Idèhistorie og Komparativ Politikk så kan jeg låne deg bøkene mine fra Grunnfag Statsvitenskap:D

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den norske stat har mange gode sider, men også veldig mange negative. De har glemt at livet går sin gang, derfor skal de forby alt som kan skade og drepe folk. De glemmer det at vi faktisk sitter her nå, så verden har ikke gått under frem til nå heller. Men, som det står i signaturen min; de avgiftslegger problemer, for da blir de til inntekter.

 

Men i mitt hode virker det som det at Norge har blitt ett land hvor alt av regler går an og få igjennom, blandt annte prøvde Norsk Astma og Allergiforbund og få igjennom ett lovforslag om forbud mot tobakk på alle områder bortsett fra din private eiendom. Vi har også friskt i minne saken hvor de forslo at GUTTER under 23 skulle ha strenge restriksjoner. Det eneste de gjør er og sparke skyldballen videre.

 

Norge er ett av verdens rikeste land, dette pga oljefondet. Men også pga. alle avgiftene vi har her. Bensin, ti tusen avgifter på bil, tobakk, alkohol etc. Og hva skjer med dem? Jo, de blir lagt til siden, og kun funnet frem når det er absolutt nødvendig. "Vi får spare det til oljen er vekke, slik at våre etterkommere har noe og leve." Makan til pisspreik har jeg ikke hørt før; vi har jo klart oss fint til nå; betyr det at våre etterkommere skal ha ett overfylt glass med kronasjer og rutte for? Nei, bruk de pengene på og forske på nye energiformer; slik at når oljen går tom, står vi ikke på bar bakke med ræva full av penger.

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"All igangsettelse av voldsbruk er galt, ergo er staten umoralsk."

Noen som ser hvor jeg vil hen med dette?

 

Ja. Du har lest Onar Åms blogger på Blogging.no.

 

Men vi liker å kjøre bil her. Vi kan klage på veistandarden, men det er tross alt veier.

 

Jeg fremsetter følgende påstand:

Å bygge veier er en dyr prosess, som går med underskudd i målbar valuta de første 20 årene selv med bompenger.

 

Hvem skal da betale utbygging av veier? For selv etter 20 år vil det være snakk om ganske små inntekter i konkret valuta for utbygger.

 

Så i et liberalistisk Norge kan hvem som helst produsere hva som helst, og selge det til de som bor i gangavstand til fabrikken. Og man må produsere produktet sitt med det en har tilgjengelig i flyttbar avstand.

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staten går ikke i underskudd med å bygge veier, HVIS de bruker alle inntektene de får fra bil.

Var forøvrig en morsom sammenligning i vg eller db her om dagen: Norge - planlagt 44km motorvei Polen - 1100km motorvei (sånn ca tall).

Nå har jo Polen sikkert en enda dårligere standard enn Norge fra før, men sier jo sitt at et fattig land har større ambisjoner enn et av verdens rikeste land.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polen er vel medlem av EU nå? Jeg vet bare at land som Spania, som regnes som et ganske fattig land i EU, mottar enorme overføringer fra EU og bygger enorme mengder med asfaltert vei.

 

La meg si det slik. Du er Kjell-Inge Røkke. Du syns det ville være fint å bygge en vei for å tjene litt penger. Så du gjør det. Du bruker 5 milliarder på å bygge, ja, hvor mange kilometer vei? Hvor mange år tar det før du har tjent penger, før Kjell-Inge har tjent en krone på det prosjektet? Og hvor lang tid tar det før han får 10-15 % avkastning? 5 % avkastning? Hm?

 

Det er hele poenget mitt, staten KAN bygge veier selv om de ikke tjener direkte på det i målbar krone og mynt. Tja, bompenger? Om private skal bygge veier, om de bygger i det hele tatt, får vi jo bompenger over alt. Altså, -over alt-.

 

Staten forstår at det er bra på et makronivå å bygge veier, om ikke bare på micronivå. Det er problemet med private aktører, de tenker alt for ofte kun på kortsiktig fortjeneste.

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel egentlig det at norge ikke har nok utenlandsgjeld, lite gjeld til utlandet gjør jo at vi ikke kan bruke så mye penger, for da vil renta gå opp, eller det vil bli inflasjon, og krona blir ikke noe verdt.

Har snakka med folk som levde før olja ble pumpa på den måten vi kjenner idag, de sier jo at norge kunne bruke mye mer penger før.... var jo bare å ta lån(enkelt fortalt.)

 

Når det gjelder at polen og spania får tilskudd for å bygge veier, så ikke tro at dette skjer hvis vi blir medlem.... vi har penger nok, så vi får ikke en dritt...

91 volvo 740

81 pontiac Grand Prix[phat square]

72 vw boble[go biln]

 

[x]93 bmw 525i[x]87 vw golf[x]85 mercedes 190e[x]97 audi a4q [x]83 opel manta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...] Westminster modellen [...]

Ja, for personene i lobbyen, personer med mål på å fremme forretningsinterresser fra sine respektive selskaper stemmer vi også inn på Stortinget hvert fjerde år, amirite? Hvor mye "donasjoner" trenger en politiker for å snu om, og heller begynne å tjene Big Business istedenfor folket? I så måte, blir ikke hele systemet redusert til et dukketeater av svik, løgner, bortforklaringer og halvsannheter det øyeblikk den første politikeren blir i dén forstand en annen persons eiendom?

 

 

[...]

thumb.gif

 

 

Ja. Du har lest Onar Åms blogger på Blogging.no.

Dessverre, jeg har aldri hørt om denne personen og har aldri vært inne på nettstedet blogging.no i hele min tid på internetts sju hav. Men nøyaktig hvor sannhet kommer fra er irrelevant. Sannhet er sannhet, og sannhet kan ikke være noe annet samtidig, ref. logikkens lover, derfor spiller det liten rolle hvem som advokérer hva så lenge budskapet de kommer med er sant og riktig.

 

 

[...] Veier [...]

Ja, fordi i ett virkelig fritt marked er det INGEN som ser at så godt som alle har biler og attpåtil foretrekker å bruke biler for å komme seg frem. Det vil på hundre milliarder år fremover i et tenkt fritt marked ALDRI være en entreprenør som ser et behov og begjær for veier, han vil ALDRI på hundre milliarder år se noen muligheter for å tjene penger på å legge asfalt, og han vil aldri på hundre milliarder år finne en fleksibel og rettferdig metode å ta betalt for bruk av sin vei som folk langtpånær vil foretrekke istedenfor å ta kollektiv transport. Aldri. Det vi trenger er noen på toppen som regjerer med Perfekt Vold (re: politiet, "retts"-systemet og i et knipetak; militæret), som stjeler VÅRE penger som vi har slavet åtte timer om dagen for med en så overlegen og perfekt makt at ingen som har gått i offentlig skole engang ser at den (makten) eksisterer. For i den offentlige skolen befolkningen betaler med blod-dryppende skattepenger er det vel en selvfølge at et samfunn der ingen få har makt over de mange får en real og fair presantasjon i forhold til dagens system? Ja, dette høres riktig ut; dette er på ingen måte et brudd med et menneskes rett til eiendom eller rett til å ikke bli løyet til. Misforstå meg riktig: jeg mener det er riktig å ta hånd om de svake, men dette burde gjøres med ikke-voldelige metoder.

 

 

La meg si det slik. Du er Kjell-Inge Røkke. Du syns det ville være fint å bygge en vei for å tjene litt penger. Så du gjør det. Du bruker 5 milliarder på å bygge, ja, hvor mange kilometer vei? Hvor mange år tar det før du har tjent penger, før Kjell-Inge har tjent en krone på det prosjektet? Og hvor lang tid tar det før han får 10-15 % avkastning? 5 % avkastning? Hm?

Du ser altså ikke hvordan også private aktører har potensiale for å forutse morgendagens trafikkmengde og bygger veier med et langsiktig mål på inntekt (PROTIP: Private bruker, akkurat som staten, også konsulenter)? Du ser ikke hvordan den stabiliteten som eksisterer i behovet for transport også stabiliserer fremtidsutsiktene til de som driver forretning i veibygging, og hvordan deres eventuelle kortsiktige "buy cheap, sell high" øyeblikkelig vil være en kjepp i hjulet? Si at du er en "typisk kapitalist" som kun tenker penger. Av en eller annen sinnsyk grunn EIER du E6 og du er istand til å ta så mye penger du vil rett ut av pengeboka på den person som er uheldig nok til å forville seg inn på din vei. Etter hvor mange dager vil mesteparten av trafikken (etterspørselen eksisterer selv om du har redusert tilgangen) gå etter, så langt det er mulig, alternative ruter (re: Sverige og Finland, fly, tog og båt)? Hvor forbanna kommer folk flest til å bli på ditt onde imperium som vanskjøtter en ressurs så mange har et gode av? Hvordan kommer dette intense hatet til å påvirke ditt forretningsry i fremtiden? Etter hvor mange dager annonsérer et konkurrerende selskap at de skal bygge "E7", parallelt med E6 fordi de kan tilfredsstille markedsbehovet (som du skapte ved å ta deg for godt betalt i ditt midlertidige kvasi-monopol)? Hvor mye kommer markedet overall til å ønske suksess for dette selskapet som kommer til å krige med deg om å tilby det beste produktet (veien) til den laveste prisen? Hvor sannsynlig er det at dette nye selskapet kan komme til å bli foretrukket i en fremtidig anbudskonkurranse, selv om prisen de gir er høyere enn din? Folk husker vel som om det var i går ditt ondskapsfulle forsøk på å monopolisére transport og vil tenke seg om to ganger før de kaster penger i retning av deg.

 

 

Det er hele poenget mitt, staten KAN bygge veier selv om de ikke tjener direkte på det i målbar krone og mynt.

Det skulle da faenmeg bare mangle, så jævlig som de skattlegger oss. På den annen side, om staten hadde vanskjøttet makten sin i en større grad av det de gjør i dag tror jeg gatene i Norge fort hadde flommet over av blodet til politikerne i en skala som hadde fått Nazi-Tyskland til å se ut som om de ikke drepte noen i forhold. På den annen side, en væpnet revolusjon av Franske og Russiske proposjoner er etterhver vanskelig når statens makt (re: politiet og militæret) er så uendelig mye større enn den jevne mann i gatas (re: KANSKJE ei hagle og ei storviltrifle FORUTSATT at personen er en jeger (1-2% av dagens befolkning?)).

 

 

Tja, bompenger? Om private skal bygge veier, om de bygger i det hele tatt, får vi jo bompenger over alt. Altså, -over alt-.

Ja, for sånn som dagens system er lagt opp er det oppholdt som rett og riktig at en stor del av fruktene av en dags arbeid skal vrenges fra en person UNDER TRUSSEL AV VOLD (re: betaler ikke skatt -> Brev i postkassa -> Nytt brev i postkassa -> Innkallelse til høring -> Ikke oppmøte får politiet sendt på døra mi -> Å forsvare seg mot politiet (re: staten) får meg enten DREPT eller kastet i fengsel om jeg mot formodning skulle overleve skuddvekslingen (forutsetter at jeg er bevæpnet, noe staten selv gir seg makt til å sørge for at skal være så godt som umulig)). Å ta betalt for veien på noen annen måte ENN frivillig kooperasjon i form av bompenger/autopass/pay-as-you-go er den villeste ondskap og galskap, for, hvis du synes det er for dyrt bruker du alternative tjenester, men, som tidligere nevnt, mot skattlegging er du MAKTESLØS.

 

 

Staten forstår at det er bra på et makronivå å bygge veier, om ikke bare på micronivå. Det er problemet med private aktører, de tenker alt for ofte kun på kortsiktig fortjeneste.

Riiight, fordi politikere sitter, til den dagen de dør, personlig ansvarlig for sine egne handlinger og det er de selv det går ut over om de gjør en feil. Tull. Et privat selskap som har som sitt levebrød å håpe på en jevn strøm av kunder til å benytte veien sin gjennom frivillig kooperasjon har enormt mye mere å tape på å fucke' ting opp for seg selv (re: kortsiktig gain) enn en politiker. Om personer i det private firmaet gjør noe galt mot markedet går de i verste fall personlig konkurs og ligger kalde i rennesteinen før de når å si "profitt". Av definisjon vil privatiséring, nei, nedleggelse av overmakten, være til det beste for alle. En korrupt politiker har en skyhøy sjanse til å leve i luksus til han er 100; et korrupt selskap går i siste instans rett på fattighuset. Fattighuset VS. hytte i Oslofjorden - hvem har noe å tape her? HUSK! Et firma i et fritt marked kan PÅ INGEN MÅTE tvinge deg som kunde til å gjøre noe som helst på noe som helst slags vis, men en politiker som du betaler for at han skal være din Mester kan, bokstavelig talt med loven i hånd, tvinge deg til hva det skal være via deres skitne triks og løgnaktige opptreden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for personene i lobbyen, personer med mål på å fremme forretningsinterresser fra sine respektive selskaper stemmer vi også inn på Stortinget hvert fjerde år, amirite? Hvor mye "donasjoner" trenger en politiker for å snu om, og heller begynne å tjene Big Business istedenfor folket? I så måte, blir ikke hele systemet redusert til et dukketeater av svik, løgner, bortforklaringer og halvsannheter det øyeblikk den første politikeren blir i dén forstand en annen persons eiendom?

 

 

Joda, forutsetningen for at et slikt komplekst system skal fungere hviler ene og alene på individene som er i systemet;)

 

Kapitalismen seier bæres på ryggen til proletarene sa Marx..

 

Men, alternativet til Westminster er et hav av småpartier som sammen skal prøve å dele makten, som oftest ender dette opp i mindretallsregjeringer med for lite makt til å presse gjennom større saker.

 

Ta Norge f,eks.. Se hvor lang tid det tar for et lovforslag blir lagt ut til høring før det faktisk blir gjennomført..

Kan ta flere perioder før det er på plass..

 

Det eneste andre alternativet som fungerer vil være et enevelde.

En person med utvidet beslutningsmyndighet..

 

Tror Norge trenger en revolusjon, noen som er med?:D

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder at polen og spania får tilskudd for å bygge veier, så ikke tro at dette skjer hvis vi blir medlem.... vi har penger nok, så vi får ikke en dritt...

Du må ikke innbille deg at jeg tror det. Jeg konstaterer bare at enkelte land med mer eller mindre skral økonomi i EU får støtte fra de rikere medlemslandene som Storbritannia, Tyskland og Frankrike for å bygge veier og for å utvikle økonomien sin. Det er en konstaterende bemerkning, ikke en håpende. :P

 

Dessverre, jeg har aldri hørt om denne personen og har aldri vært inne på nettstedet blogging.no i hele min tid på internetts sju hav. Men nøyaktig hvor sannhet kommer fra er irrelevant. Sannhet er sannhet, og sannhet kan ikke være noe annet samtidig, ref. logikkens lover, derfor spiller det liten rolle hvem som advokérer hva så lenge budskapet de kommer med er sant og riktig.

Sannhet er kun sannhet for den som ser den som sannhet, ikke prøv deg Øyvind! :P

 

Det er nok sannhet for deg, men laissez-faire liberalisme er ikke et system som kan eller vil fungere i virkeligheten, det er en fin ide, som kommunisme, men fungerer ikke i realiteten.

 

Ja, fordi i ett virkelig fritt marked er det INGEN som ser at så godt som alle har biler og attpåtil foretrekker å bruke biler for å komme seg frem. Det vil på hundre milliarder år fremover i et tenkt fritt marked ALDRI være en entreprenør som ser et behov og begjær for veier, han vil ALDRI på hundre milliarder år se noen muligheter for å tjene penger på å legge asfalt, og han vil aldri på hundre milliarder år finne en fleksibel og rettferdig metode å ta betalt for bruk av sin vei som folk langtpånær vil foretrekke istedenfor å ta kollektiv transport. Aldri.

Åjoda. Til slutt vil nok det skje. Men problemet er bare det at det er så pokkers dyrt å bygge veier. I dag klager næringsdrivende over høye skatter og avgifter. Vel, uten noen skatter og avgifter må jo små firma bygge vei selv. Det burde vel være mulig å se for seg at det ikke ville gå så bra?

 

Og joda, på lengre sikt tjener man på vei. Masse, men på veldig lang sikt. Dessuten slites veien hele tiden og må vedlikeholdes, noe som til en viss grad forsømmes nå, men nok om det.

 

Hvor mange foretningsideer som ikke har direkte, merk, DIREKTE inntjening i løpet av de første, skal vi si 5 åra, tror du får noen form for støtte fra noe styre eller generalforsamling?

 

Dessverre tenker folk som de gjør i politikk når det kommer til økonomi. Når en ny regjering er valgt, vil folk sitte på pinebenken og håpe at NÅ skal det bli endringer, ja! Men det folk IKKE FORSTÅR er at å reformere et land, endre det slik enkelte partier tar til orde for, ikke kan gjøres på fire år, realistisk sett, men kanskje på 12 år. Kanskje på 20 år. Og da har vi nordmenn tross alt allerede byttet ut den defekte statsministeren med en ny statsminister med fire års garanti. Dersom han også er defekt, forbausende mange av våre statsministere virker å være defekt, kan vi bytte ham.

 

 

Det vi trenger er noen på toppen som regjerer med Perfekt Vold (re: politiet, "retts"-systemet og i et knipetak; militæret), som stjeler VÅRE penger som vi har slavet åtte timer om dagen for med en så overlegen og perfekt makt at ingen som har gått i offentlig skole engang ser at den (makten) eksisterer. For i den offentlige skolen befolkningen betaler med blod-dryppende skattepenger er det vel en selvfølge at et samfunn der ingen få har makt over de mange får en real og fair presantasjon i forhold til dagens system?

Vel, nå vil jeg faktisk påstå at de tre instansene du nevner her faktisk ER viktige for at et samfunn skal kunne fungere. Du ønsker kanskje anarki, jeg vet ikke hvor mange her inne som ønsker det?

 

Staten er vold, er en interessant tankemåte. Jeg bor på internat. Her har vi noe så absurd som kjøkkentjeneste. Dersom jeg ikke gjør denne, vil jeg få fravær. Dersom jeg virkelig bare setter meg ned på gulvet på kjøkkenet og nekter å flytte meg, da vil det vel til slutt føre til at politiet tilkalles og tar meg vekk. Motsetter jeg meg dette vil jeg trolig bli lagt i jern.

 

Så der ser man. Det er et fritt land, men om jeg ikke vil vaske kopper og kar, kan jeg i ytterste konsekvens utsettes for vold. Galskap.

 

Problemet med "voldsargumentet" vdr. sosialdemokratiet og velferdsstaten er egentlig at det tar det for langt. Jeg har hørt setningen "dersom jeg ikke betaler skatt vil jeg bli skutt", med bakgrunnen, dersom han ikke betalte skatt og skjøt på politiet når de kom for å hente ham, ville han bli skutt.

 

Det er rett og slett too far fetched.

 

Ja, dette høres riktig ut; dette er på ingen måte et brudd med et menneskes rett til eiendom eller rett til å ikke bli løyet til. Misforstå meg riktig: jeg mener det er riktig å ta hånd om de svake, men dette burde gjøres med ikke-voldelige metoder.

Problemet er at de ikke-voldelige metodene er så fantastisk.. disfunksjonelle. Det orker jeg ikke å forklare, dersom du ikke liker sosialdemokratiet liker du neppe kommunisme heller, og da forstår du hvorfor argumentet "vi kan ta vare på hverandre ved hjelp av våre gode hjerter" ikke virker. (Hint: Den iboende egoismen i oss alle)

 

Du ser altså ikke hvordan også private aktører har potensiale for å forutse morgendagens trafikkmengde og bygger veier med et langsiktig mål på inntekt (PROTIP: Private bruker, akkurat som staten, også konsulenter)?

Joda, men jeg ser ikke helt for meg hvilket selskap som tar seg råd til å bygge vei mellom Hamar og Oslo. For eksempel. Jeg har -ingen- tro på at vi har et veinett som dekker en rimelig stor del av Norge, i et liberalistisk Norge.

 

Du ser ikke hvordan den stabiliteten som eksisterer i behovet for transport også stabiliserer fremtidsutsiktene til de som driver forretning i veibygging, og hvordan deres eventuelle kortsiktige "buy cheap, sell high" øyeblikkelig vil være en kjepp i hjulet? Si at du er en "typisk kapitalist" som kun tenker penger. Av en eller annen sinnsyk grunn EIER du E6 og du er istand til å ta så mye penger du vil rett ut av pengeboka på den person som er uheldig nok til å forville seg inn på din vei. Etter hvor mange dager vil mesteparten av trafikken (etterspørselen eksisterer selv om du har redusert tilgangen) gå etter, så langt det er mulig, alternative ruter (re: Sverige og Finland, fly, tog og båt)? Hvor forbanna kommer folk flest til å bli på ditt onde imperium som vanskjøtter en ressurs så mange har et gode av? Hvordan kommer dette intense hatet til å påvirke ditt forretningsry i fremtiden? Etter hvor mange dager annonsérer et konkurrerende selskap at de skal bygge "E7", parallelt med E6 fordi de kan tilfredsstille markedsbehovet (som du skapte ved å ta deg for godt betalt i ditt midlertidige kvasi-monopol)? Hvor mye kommer markedet overall til å ønske suksess for dette selskapet som kommer til å krige med deg om å tilby det beste produktet (veien) til den laveste prisen? Hvor sannsynlig er det at dette nye selskapet kan komme til å bli foretrukket i en fremtidig anbudskonkurranse, selv om prisen de gir er høyere enn din? Folk husker vel som om det var i går ditt ondskapsfulle forsøk på å monopolisére transport og vil tenke seg om to ganger før de kaster penger i retning av deg.

Jo, det er et interessant spørsmål. Det morsomme er bare at det rundt om kring i verden faktisk er veldig mange som oppfører seg sånn, de startet kanskje som små og hyggelige selskaper, men endte opp som giganter som bruker en formel for å se utgiftene av å reparere ødelagte biler med utgiftene fra søksmål.

 

 

Det skulle da faenmeg bare mangle, så jævlig som de skattlegger oss. På den annen side, om staten hadde vanskjøttet makten sin i en større grad av det de gjør i dag tror jeg gatene i Norge fort hadde flommet over av blodet til politikerne i en skala som hadde fått Nazi-Tyskland til å se ut som om de ikke drepte noen i forhold. På den annen side, en væpnet revolusjon av Franske og Russiske proposjoner er etterhver vanskelig når statens makt (re: politiet og militæret) er så uendelig mye større enn den jevne mann i gatas (re: KANSKJE ei hagle og ei storviltrifle FORUTSATT at personen er en jeger (1-2% av dagens befolkning?)).

Statistisk sett har vi omentrent like mange våpen, primært på grunn av jakt, som USA, mener jeg å tro.

 

Men her kutter jeg av, Øyvind. Jeg er trøtt, har ikke fått i meg koffein eller nikotin, og er smått fyllesyk.

 

Morsom krangel, forresten, håper vi kan gjenta den. :)

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår