Gå til innhold

Bytte kamakselføler

Ranger emnet


magnul

Anbefalte innlegg

Har fått feilkode på kamakselføleren mens jeg har kjørt Trondheim-Oslo. Den er litt av og på, men regner med at føleren er sliten og må byttes. Er det en vanskelig jobb for en som ikke har snøring? Var innom Opel på Elverum og de skulle ha 1600 bare for sensoren, mens carparts tar bare 400,-. Da frister det mer å prøve selv enn å sette den på verksted.

 

Hvis noen har peiling på hvor man kjøper billige deler i Oslo/Akershus så tas det imot med takk.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bilen i nødprogram,?

 

Og sjekk at du har plugget i alle ledninger,

fort gjort,

 

Hvis du byttet den, og det var den som utgjorde feilen, så skal den være borte, men hvis du har vært sikkligt uheldig har du brudd i ledninger til hjernen, bare og få fram voltmetret og begynne å måle. ikke sett bilen på OPEL det er dyyyrt :)

Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990

Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen går fortsatt i nødprogram ja. Den var inn og ut før sensoren(evt. ledninger) tok kvelden, så det burde ikke være nødvendig å slette koden. Gjorde et lite forsøk med voltmeteret i går, men vanskelig når jeg ikke vet hva jeg skal se etter. Såvidt jeg vet skal referansesignalet fra ECU være et AC-signal av ukjent størrelse. Den gamle sensoren hadde åpen krets mellom pinnene, så regner med at den er skrot. Sammenlignet ny sensor med naboens i går, og de var rimelig like.

Lurer på om det sto 6-7Nm i Haynes på bolten. Har ikke momentnøkkel, men jeg dro til ganske pent. Såvidt jeg vet er den virksomme delen av sensoren inni plasten, så kan ikke skjønne at den skal bli ødelagt.

Hater el-feilsøking:-(

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja veit det står i haynes noe mindre en hva jeg sa, men var på opel og hørte da jeg byttet min. og de sa 15nm, og det var viktigt at jeg dro til med 15nm for at den skulle fungere, men tror ikke det er feilen i ditt tilfelle, dra til opel og få ortlig avlesning av feilkode, med tech 2.

 

Hvis det skulle vise seg at du får forsatt feil på kamføler, begynn og let etter ledningsbrudd, ledningen opp til hjernen kan ryke fort, det gjorde de i mitt tilfelle etter jeg hadde montert chip i hjernen og dra og vrid litt i ledningsklysen til hjernen. Da ble det brud til bankeføler, noen nye eier av bilen min måtte punge ut 12 tusen på opel for å finne ut,, (noe jeg aldrig hadde gjort) da du får "nye" x30xe for 8 tusen

Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990

Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har bytta kam føleren. Fikk til info fra chrico at det var ny modell som måtte loddes om og no greier pga lederene eller noe. sikkert noe med feil motstand eller styrke.

 

Jeg bare dro den til med vanlig håndkraft og folkevett! Funker som fjell den dag i dag!

"This car will shatter 100 Mph in second gear only, imagine the speeding tickets you would be getting in a car like this … if they can catch you that is."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest noe om det der. Tror sensoren er den samme, men ledningen er litt ulik. Var visst en svakhet med jordinga på den gamle. Har nå sjekket kontakt mellom pluggen til ECU og de respektive kontakter, og kontakten er god som gull. Begynner egentlig å lure på om regreima har tagget over og kødder til signalet.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ekte mekanikere som har byttet regreim selv? Jeg skal ikke bytte, men sjekke at den ikke har tagget over. Er det bare å dra veiva til den er på TDC og sjekke at merkene på hhv kamdreva og vevia stemmer overens med sine respektive merker?

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekka ledningene fra hjernen, men har jeg skikkelig uflaks kan det jo hende den biten som lager AC-signalet i hjernen har tatt kvelden. Har sett at det er folk som har fått feilkode på kamakselføleren pga trøtt veivføler, så jeg bytter veivføleren før jeg evt. går for modda sensor.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår