magnul

Bytte kamakselføler

Ranger emnet

19 innlegg i emnet

Har fått feilkode på kamakselføleren mens jeg har kjørt Trondheim-Oslo. Den er litt av og på, men regner med at føleren er sliten og må byttes. Er det en vanskelig jobb for en som ikke har snøring? Var innom Opel på Elverum og de skulle ha 1600 bare for sensoren, mens carparts tar bare 400,-. Da frister det mer å prøve selv enn å sette den på verksted.

 

Hvis noen har peiling på hvor man kjøper billige deler i Oslo/Akershus så tas det imot med takk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nå har jeg bytta føleren, men feilkoden er der fortsatt. Noen gode forslag?

 

fungerer bilen bra da? går den over 4000rpm hvis du ruser den opp fra tomgang?

 

hvis den gjør det, dra og slett kodene på ett verksted.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er bilen i nødprogram,?

 

Og sjekk at du har plugget i alle ledninger,

fort gjort,

 

Hvis du byttet den, og det var den som utgjorde feilen, så skal den være borte, men hvis du har vært sikkligt uheldig har du brudd i ledninger til hjernen, bare og få fram voltmetret og begynne å måle. ikke sett bilen på OPEL det er dyyyrt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og PS, kamakselfølern skal skrus til med 15 nm, VIKTIGT!

 

har du skrudd den for hard er den mulight for at du har ødelagt den ..

 

jeg byttet den på min etter at bilen gikk i nødprogram og sperret på 4000rpm...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen går fortsatt i nødprogram ja. Den var inn og ut før sensoren(evt. ledninger) tok kvelden, så det burde ikke være nødvendig å slette koden. Gjorde et lite forsøk med voltmeteret i går, men vanskelig når jeg ikke vet hva jeg skal se etter. Såvidt jeg vet skal referansesignalet fra ECU være et AC-signal av ukjent størrelse. Den gamle sensoren hadde åpen krets mellom pinnene, så regner med at den er skrot. Sammenlignet ny sensor med naboens i går, og de var rimelig like.

Lurer på om det sto 6-7Nm i Haynes på bolten. Har ikke momentnøkkel, men jeg dro til ganske pent. Såvidt jeg vet er den virksomme delen av sensoren inni plasten, så kan ikke skjønne at den skal bli ødelagt.

Hater el-feilsøking:-(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja veit det står i haynes noe mindre en hva jeg sa, men var på opel og hørte da jeg byttet min. og de sa 15nm, og det var viktigt at jeg dro til med 15nm for at den skulle fungere, men tror ikke det er feilen i ditt tilfelle, dra til opel og få ortlig avlesning av feilkode, med tech 2.

 

Hvis det skulle vise seg at du får forsatt feil på kamføler, begynn og let etter ledningsbrudd, ledningen opp til hjernen kan ryke fort, det gjorde de i mitt tilfelle etter jeg hadde montert chip i hjernen og dra og vrid litt i ledningsklysen til hjernen. Da ble det brud til bankeføler, noen nye eier av bilen min måtte punge ut 12 tusen på opel for å finne ut,, (noe jeg aldrig hadde gjort) da du får "nye" x30xe for 8 tusen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har bytta kam føleren. Fikk til info fra chrico at det var ny modell som måtte loddes om og no greier pga lederene eller noe. sikkert noe med feil motstand eller styrke.

 

Jeg bare dro den til med vanlig håndkraft og folkevett! Funker som fjell den dag i dag!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lest noe om det der. Tror sensoren er den samme, men ledningen er litt ulik. Var visst en svakhet med jordinga på den gamle. Har nå sjekket kontakt mellom pluggen til ECU og de respektive kontakter, og kontakten er god som gull. Begynner egentlig å lure på om regreima har tagget over og kødder til signalet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen ekte mekanikere som har byttet regreim selv? Jeg skal ikke bytte, men sjekke at den ikke har tagget over. Er det bare å dra veiva til den er på TDC og sjekke at merkene på hhv kamdreva og vevia stemmer overens med sine respektive merker?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er ikke kar nok til å ta av reima, men jeg tok av kamdekselet og dreide til TDC i går. Merkene var der de skulle. Ser nok kanskje ut til at jeg må kjøpe enda en ny føler av den modda versjonen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sjekka ledningene fra hjernen, men har jeg skikkelig uflaks kan det jo hende den biten som lager AC-signalet i hjernen har tatt kvelden. Har sett at det er folk som har fått feilkode på kamakselføleren pga trøtt veivføler, så jeg bytter veivføleren før jeg evt. går for modda sensor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå