Gå til innhold

Kjøp av bil, mista vognkort del 2

Ranger emnet


_AndreasH_

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Bilen har vore avregistrert i 2 år. Bilen har den nye typen vognkort. Eg har del 1 av vognkortet, som låg i bilen.

 

Problemet: Eiger har mista del 2 av vognkortet. Får håpe det dukker opp igjen. For dei leita no etter det.

 

Løysing: Tidlegere eigar må møte opp på BT og melde tap av vognkortet, og få nytt etter xx dager. For så å melde ny eigar?

 

Er dette måten det må gjerast på, eller er der noko andre løysinger?

 

Takker for alle tips eg kan få...

 

- Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få tak i nytt vognkort tar mellom 2-5 dager, men siden bilen skal skifte eier, finnes det en mer hensiktsmessig måte.

Dersom det er levert inn salgsmelding, leverer tidligere eier inn tapsmelding på vognkort på henvist skjema.

Dersom det ikke er levert salgsmelding, lever tapsmelding sammen med salgsmelding - eventuelt etter at salgsmelding er lagt inn.

 

På denne måten registreres det kun i systemet at vognkortet er tapt, uten at ny eier får tilsendt et nytt.

 

Dersom tidligere eier ikke er den som leverer tapsmeldingen (ved personlig oppmøte enten på BT eller hos Politiet som kan videresende) - må kopi av legitimasjon legges ved tapsmeldingen (dvs at du kan ta med alt sammen, om du har en kopi av vedkommendes legitimasjon).

 

Tapsmelding kan også fakses - da også med kopi av legitimasjon (der bilde og fødsels- og personnummer kommer frem).

Husk også på at det er vedkommende som har navnet i vognkortet som må melde dette tapt, det hjelper ikke at forrige eier gjør det dersom han bare hadde en salgsmelding i systemet og ikke omregistrerte bilen på seg selv.

 

Håper det hjalp deg litt.

 

:)

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare stikke bort på BT og fikse ett kort med salgsmelding så går det fint skal du se :P gjorde ijallefall det med de gamle vognkorta så regner med at det går på de nye også. MEN vi bor i norge da HURRA!!

 

Det prøvde eg med Jettan eg hadde sist. Gjekk ikkje så veldig bra det... Det tok berre ekstra lang tid før eg fekk den over på meg.

 

Den gongen sendte vi inn kjøp\salgsmelding. Det endte opp med at eg fekk brev frå BT, om at vognkort del 2 måtte sendast inn. Da sendte vi inn del 2 og alt ordna seg. Men den gangen her så er del 2 borte, sist så hadde selgaren berre gløymt å ta det med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare stikke bort på BT og fikse ett kort med salgsmelding så går det fint skal du se :P gjorde ijallefall det med de gamle vognkorta så regner med at det går på de nye også. MEN vi bor i norge da HURRA!!
Hadde du heller brukt de 30sekundene på å lese innlegget over ditt istedenfor å skrive ditt, så hadde du også skjønt at det ikke går med den nye typen vognkort. :)

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør i samme tråd siden trådstarter allerede har fått svaret sitt.

 

Jeg har nettopp kjøpt en bil hvorav vognkortet ikke fulgte med, (bilen er avregistert)

Forrige eier har ikke levert inn salgsmelding heller.

Så jeg må vel spore opp eldre eier, så må han melde om tapt vognkort?

Fungerer det om jeg tar med kopi av legitimasjonen hans samt tapsmeldinga på vognkort til biltilsynet her jeg bor?

Lek forsiktig, voksne kjører

 

Bmw E46 320i - svart som natta ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du heller brukt de 30sekundene på å lese innlegget over ditt istedenfor å skrive ditt, så hadde du også skjønt at det ikke går med den nye typen vognkort. :)

 

funka da jeg kjøpte golfen min..

 

 

hadde bare del 1 og ei vanlig salgsmelding, ingen spørsmål spurt. fikk omraegga bilen uten problemer..

 

 

kan vel kansje ha noe med at jeg kjøpte bilen av en politimann? :) næh.. trukke det. men uansett, funka gull da jeg gjorde dette i februar i år

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

funka da jeg kjøpte golfen min..

 

 

hadde bare del 1 og ei vanlig salgsmelding, ingen spørsmål spurt. fikk omraegga bilen uten problemer..

 

 

kan vel kansje ha noe med at jeg kjøpte bilen av en politimann? :) næh.. trukke det. men uansett, funka gull da jeg gjorde dette i februar i år

 

Jeg tror nok at dette er den enkleste måten å gjøre det på.

 

Trenger ikke å gjøre det verre enn det er :) Er klar over at del 2 av vognkortet egentlig må leveres inn, men del 2 er jo i praksis ei salgsmelding, og så lenge du har ei salgsmelding som er signert av gammel og ny eier, kan jeg vanskelig forestille meg at Statens vegvesen (ja, det heter faktisk det, og ikke Biltilsynet) lager problemer.

 

Litt off-topic:

Når det er sagt, må det også sies at Statens vegvesen (nei, ikke Biltilsynet:)) er de aller verste kverulantene du finner. Glem politikere, revisorer, kjerringer, lærere, parkeringsvakter, you name it... Statens vegvesen er vanskeligst av de vanskelige.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at dette er den enkleste måten å gjøre det på.

 

Trenger ikke å gjøre det verre enn det er :) Del 2 av vognkortet er jo i praksis ei salgsmelding, og så lenge du har med del 1 og ei salgsmelding som er signert av gammel og ny eier, kan jeg vanskelig forestille meg at Statens vegvesen (ja, det heter faktisk det, og ikke Biltilsynet) lager problemer.

 

Litt off-topic:

Når det er sagt, må det også sies at Statens vegvesen (nei, ikke Biltilsynet:)) er de aller verste kverulantene du finner. Glem politikere, revisorer, kjerringer, lærere, parkeringsvakter, you name it... Statens vegvesen er vanskeligst av de vanskelige.

 

Forsto det slik at del 2 inneheld ein pin-kode for omregistrering?

 

Fungerte no fint den gamle ordninga, sjølv om den nye er tryggere.

 

btw mitt problem er vertfall ordna av forrige eiger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsto det slik at del 2 inneheld ein pin-kode for omregistrering?

 

Fungerte no fint den gamle ordninga, sjølv om den nye er tryggere.

 

Mye mulig, det, men jeg tror det lar seg ordne. Helt avhengig av humøret til apetrynet du møter hos Statens vegvesen, selvsagt...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør i samme tråd siden trådstarter allerede har fått svaret sitt.

 

Jeg har nettopp kjøpt en bil hvorav vognkortet ikke fulgte med, (bilen er avregistert)

Forrige eier har ikke levert inn salgsmelding heller.

Så jeg må vel spore opp eldre eier, så må han melde om tapt vognkort?

Fungerer det om jeg tar med kopi av legitimasjonen hans samt tapsmeldinga på vognkort til biltilsynet her jeg bor?

 

Ingen som vet?

Lek forsiktig, voksne kjører

 

Bmw E46 320i - svart som natta ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp kjøpt en bil hvorav vognkortet ikke fulgte med, (bilen er avregistert)

Forrige eier har ikke levert inn salgsmelding heller.

Så jeg må vel spore opp eldre eier, så må han melde om tapt vognkort?

Fungerer det om jeg tar med kopi av legitimasjonen hans samt tapsmeldinga på vognkort til biltilsynet her jeg bor?

Om bilen har den nye typen vognkort, må dette leveres inn eller meldes tapt. Er du heldig ble dette levert inn samtidig med skiltene, det finner du ut med en telefon til BT.

Ja, du kan levere en tapsmelding på vognkortet såfremt registrert eier har signert, og du har en kopi av legitimasjonen hans.

 

funka da jeg kjøpte golfen min..

 

hadde bare del 1 og ei vanlig salgsmelding, ingen spørsmål spurt. fikk omraegga bilen uten problemer..

 

kan vel kansje ha noe med at jeg kjøpte bilen av en politimann? :) næh.. trukke det. men uansett, funka gull da jeg gjorde dette i februar i år

Retningslinjene tilsier noe annet, ellers er jo hele systemet bortkastet. Poenget er jo blant annet at hvem som helst ikke skal kunne omregistrere bilen bare med en salgsmelding.

 

Jeg tror nok at dette er den enkleste måten å gjøre det på.

 

Trenger ikke å gjøre det verre enn det er :) Er klar over at del 2 av vognkortet egentlig må leveres inn, men del 2 er jo i praksis ei salgsmelding, og så lenge du har ei salgsmelding som er signert av gammel og ny eier, kan jeg vanskelig forestille meg at Statens vegvesen (ja, det heter faktisk det, og ikke Biltilsynet) lager problemer.

Trodde du av alle personer satte deg inn i reglene før du postet, jeg. :)

Vognkort del 2 inneholder blant annet en salgsmelding, men den er hovedsaklig et eierbevis/skjøte på hvem som eier bilen, og skal derfor leveres inn/slettes fra systemet når bilen skifter eier.

 

Forsto det slik at del 2 inneheld ein pin-kode for omregistrering?
Bingo. :)

 

 

Noen kan jo kanskje lese litt her, her står det forklart opp til flere ganger at VK del 2 skal innleveres, samt hvem som har lov å melde det tapt;

http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=Page&cid=1108049509742&pagename=vegvesen%2FPage%2FSVVsubSideInnholdMal

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde du av alle personer satte deg inn i reglene før du postet, jeg. :)

Vognkort del 2 inneholder blant annet en salgsmelding, men den er hovedsaklig et eierbevis/skjøte på hvem som eier bilen, og skal derfor leveres inn/slettes fra systemet når bilen skifter eier.

 

Jeg VET det, men jeg tror, som sagt, likevel ikke at Statens vegvesen (det heter for f*** det, IKKE Biltilsynet/BT) orker å være så kranglete. Det kommer også, som sagt, an på hvilken nissepikk du møter hos Statens vegvesen. Noen av dem er helt mongo, mens andre er greie når de har en god dag.

 

Men før jeg hadde giddi å rote med å få gammel eier til å melde del 2 tapt, hadde jeg altså prøvd meg med ei vanlig salgsmelding. Vet ikke om det går, men jeg har for vane å få det som jeg vil - mulig at det skyldes at jeg klarer å snakke for meg? :)

 

Hurra ;o)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så var det berre for gammel eier å møte opp på Statens Vegvesen å melde del 2 tapt(måtte vise legetimasjon), og levere inn vanleg salgsmelding.

 

Det kjem alltid ann på kva person du møter bak skranken.

 

Uansett så er det gammel eiger som er annsvarleg for å levere/postlegge salgsmelding. Det bør vel alle som selg bil tenke over, sidan du er juridisk annsvarleg for bilen inntill den er registrert. Slik eg forsto det på dama bak skranken. Ein har vel 3 dager å få gjort dette på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår