Gå til innhold

Bilpleie for dummies.......

Ranger emnet


truhaa

Anbefalte innlegg

  • Svar 246
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jeg har en god del småriper rundt omrking på hele bilen min og så jeg vaska og så kjøpte jeg meg en "Maguiars cleaner wax", den tok de fleste små ripene på bilen men absolutt ikke alt.

 

så leste jeg her på forumet(i den første posten/guiden) at jeg må gå over flere ganger, så hvis jeg går over med sånn cleaner wax i morgen, overimorgen så vil tilsutt det fleste ripene forsvinne?

 

ripene er ikke dypere enn at jeg akkurat kjenner litt med negelen ikke noe dypere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kjenner de med neglen men blir borte, blir de nok bare "borte" Du fjerner de ikke du bare metter de med polish eller fyller som er i mye polish uten slipemidler..

 

Men om du jobber over flere ganger vil de på en måte bli borte, selv om de kommer frem igjen etter xx antal vask...

 

Viktig å ikke ta på sterk avfetting etter du har benyttet noe med fyller i seg da du fjerner polishen og ripene kommer frem igjen, samt at det er VIKTIG å legge en sealer over når du er ferdig for å holde resultatet lengre en noen få vask, Meguiars Deep Crystal carnauba wax (step 3) er en grei sealer, men om du klarer å få fingrene i litt Meguiars MG 21 så holder den lengere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Meguiars er ikke unikt på noe måte annet en at det er bra saker det de lager, men det er flust av andre merker der ute som er bra også.

 

Hva du trenger og hvilken resultat/jobb du vil ha avgjør ofte hva som blir valgt av produkter. Autoglym er helt ok, benyttet det selv før (til jeg fant Meguiars;) og det ga et bra "nok" resultat da syntes jeg, men etter at du har testet andre merker etter hvert merker du en vis forskjell på de, samt at forbruker serien til autoglym ikke har noe korrigerings polisher,(ikke forbruker serien til Meguiars heller, unntatt ScratchX) Autoglyms Ultra deep shine ahr fillers i seg, som skjuler små riper, mens paint renovator har noe alu slipe saker i seg for lett korrigering, men den tar ikke mye..

 

Polish er litt smak og behag når det gjelder "forbruker" produkter fra div levrandører..Men når det kommer til proff saker er det større forskjell på produktene, men her er det også smak og behag som styrer mye. Både autoglym, Meguiars har en proff serie som er bra..

 

Duragloss feks er ikke dyrt i det hele tatt, men er i mine øyne noe av det dessidert enklesste jeg har jobbet med samt at det renser/beskytter veldig bra..blankt blir det også.

 

Pass på å legge på Extra Gloss protection til slutt på bilen da denne er noe enkelte ikke benytter, og det er denne som er sealeren til Autoglym..

 

Paint renovator el Ultra deep shine først etterfulgt av Super resin polish og så Extra gloss protection funker sikkert gull..Sistnevnte trenger litt herde tid vil jeg mene, så ikke vask bilen rett etter du har lagt den på (24 timer) Skulle også tro det var greit å legge på Extr gloss prot 2 ganger om du ønsker det (bare vent 24t i mellom lagene)

 

Alle disse produktene er enten for hånd el med en DA maskin (IKKE roterende maskin) bare så du er obs..

 

Mulig jeg har misforstått totalt, men skal ikke Ultra Deep shine gjøre samme jobben som Super Resin Polish, bare at den er beregnet for mørk lakk?

- 99 530dat

- 05 AC F7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg også har misforstått, men har trodd paint renovator har mer rens i seg en SRP og at SRP er mer "polish" en en rens/sealer, men har skjønt at SRP er mer en AIO om jeg ikke tar helt feil....

 

Både Ultra deep shine og Super resin polish er "stand alone" aka AIOs...

 

Forskjellen er vel at Autoglym sier at super resin polish kan benyttes med ekstra gloss protection over seg, mens ultra deep shine ikke trenger/skal ha denne EGP som en sealer, hvorhvidt den ikke skal over eller om det er "ikke" over vet jeg ikke enda..

 

men uansett sorry for dårlig begrunnet info...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at Super resin polish + ekstra gloss protection er en god kombo (benyttet det selv for noen år siden)

 

Ultra deep shine "liker" ikke ekstra gloss protection da EGP ikke binder seg så bra til UDS og kan/vil forsvinne fortere da (ikke testet dette selv)..

 

Ultra deep shine har mye fyller så den skjuler riper, dvs den fjerner de ikke fra lakken, og etter noen vask vil ripene komme tilbake, selv om det fortsatt beskytter lakken din..

 

Super resin polish har også fyller i seg, men i og med at denne kan benyttes sammen med ekstra gloss protection vil den nok holde noe lenger...

 

Fyller er ikke noe unikt for autoglym, mange har det i seg, men noen funker bedre en andre, og er en "grei" snarvei til å få bilen "ripefri" fort, men det er desverre ikke så holdbart selv om noen holder greit lenge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bestilt litt bilpleieartikler:

 

XT Generation Car wash

Quick Clay

Deep Crystal Paint cleaner

Deep Crystal Polish

NXT Tech Wax

Super Thick Mirofibre Wash Mitt

Water Magnet Drying Towel

Foam Applicator Pad

Supreme Shine Mikrofiber Wipe

ScratchX

 

Ser det bra ut? Regner med at jeg har nok til å vedlikeholde og gjøre lakken smooth!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bestilt litt bilpleieartikler:

 

XT Generation Car wash

Quick Clay

Deep Crystal Paint cleaner

Deep Crystal Polish

NXT Tech Wax

Super Thick Mirofibre Wash Mitt

Water Magnet Drying Towel

Foam Applicator Pad

Supreme Shine Mikrofiber Wipe

ScratchX

 

Ser det bra ut? Regner med at jeg har nok til å vedlikeholde og gjøre lakken smooth!

 

Ser bra ut det! Mange liker å legge en ekstra sealer over TechWax'en, men den holder egentlig bra alene.

 

Tør jeg spørre hvilken nettshop du brukte og hva total med frakt ble?

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår