Gå til innhold

v70 2.0 T - vurderer chip

Ranger emnet


volvo power

Anbefalte innlegg

Har også stilt opp trykk til 0,9 bar.. min og kutter på 4000omdr.. jeg stilte på bilen før vinteren.. men da det ble under 12 grader kuttet den.. skiftet tennplugger og bilen var god gjennom vinteren og hele sommeren, men nå når det er blitt litt kaldt igjenn så kutter den.. slår ikke feil.. er der 13grader så går den som ei kule. men med en gang det blir 12 eller mindre så kutter den.. hva kan gjøre det?

1997 Volvo S70 2.0 "LT"

1985 Subaru 1800 vinterbil *Solgt*

1990 Golf2 GTD *Solgt*

1987 Volvo 740gl *borte*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Merkelige greier,men jeg har opplevd det samme med den andre bilen jeg har som også er en 1998 V70 LT.Denne er Chippet Hos scandinavian Car Tuning i Sverige med et maks ladetrykk på 0.9 bar.Var hos volvo på Høvik i går og fikk lest av feilkoder.Der lå det to stk.Den ene var høyt ladetrykk,den andre at lamdasonden hadde registrert en for lav verdi.(Usikker på hva for lav verdi betyr),men jeg trodde heller ikke jeg skulle kunne få feil kode på ladetrykket da jeg har kjørt med denne Chippen i 3 år uten problemer.Ringte til en kar hos Volvo på Økern i Oslo som fortalte at det satt en trykkføler festet på luftfilterboksen høyre side rett under Luftmassemålern og at det var denne som hadde gitt signal om ladetrykket.Det er mulig jeg er på tynn is her,men i papirene fra Chippingen står det at det er byttet elektronisk turbotrykksregulator noe jeg fikk forståelse av var det samme som tidligere nevnt ladetrykksføler??,Men på nevnte bil som ikke er chippet bare justert turbotrykket på WG staget så kutter motoren på ca 5000 omdr og det rykker skikkelig til så jeg tørte ikke fortsett med staget helt i bunn.

 

Sikker på at det er magnetventilen som regulerer trykket det er noe feil med? Står nemlig en atmosfærisk trykksensor rett bak høyre hovedlykt som registerer, akkurat atmosfær trykket avhengig om du kjører over høye fjelloverganger osv. Den har en tre polet rosa Bosch kontakt. Da får du nemlig opp feilkoden. "Atmospheric pressure sensor signal".

Denne koster den nette sum på nesten 1700,- hos Volvo.

Har ingen problemer med at motoren min rykker ved pådrag, men ketchup effekten kjennes meget godt rundt 3000 omdreininger under det er den ganske dau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at det er magnetventilen som regulerer trykket det er noe feil med? Står nemlig en atmosfærisk trykksensor rett bak høyre hovedlykt som registerer, akkurat atmosfær trykket avhengig om du kjører over høye fjelloverganger osv. Den har en tre polet rosa Bosch kontakt. Da får du nemlig opp feilkoden. "Atmospheric pressure sensor signal".

Denne koster den nette sum på nesten 1700,- hos Volvo.

Har ingen problemer med at motoren min rykker ved pådrag, men ketchup effekten kjennes meget godt rundt 3000 omdreininger under det er den ganske dau.

 

Ok,takk skal du ha.jeg har nullstilt feilkodene og skrudd ned trykket nå,men skal skru trykket opp igjen og sjekke dette hvis feilkoden dukker opp på nytt.Er det mulig å sjekke denne magnetventilens funksjon uten at det er satt feilkode i ECU.Går det ann og koble ut denne magnetventilen? Vet du foresten hvor mye trykk du får ved å skru WG-staget helt i bunn.??Hvordan sjekker jeg om WG funker som den skal?Er litt i tvil om den kan være gåen på den bilen jeg har som er Chippet for den greier ikke lade mere en 0.65 bar mot 0.9 bar som er det chippen er programert for.(0.9 bar er vel det lavtrykksturboen klarer å lade på maks tror jeg da)Jeg har hatt en motor diagnose og en rullende landevei test hos flissundet motorservice og alt i motoren var vist nok fint.Det ble tryktestet turboslanger osv på samme sted med ok resultat,men fikk som kommentar at WG var noe slakk??? og at turboen ikke ladet det den skulle.Ladet 0.65 bar mot 0.9 bar som var det den ladet før.(Fikk råd om å chippe bilen på nytt???)Kan det være nødvendig da tro?Når det gjelder ren turbotrykksøkning ved innkorting av WG staget så er min også rimelig død opp til ca 3500 runder der etter øker det godt på med et merkbart trykk rundt 4500 runder som bare øker på frem mot 5000-5500 runder hvor motoren som tidligere nevnt ofte kutter.Bilen med Chip drar godt fra 2500 runder med et maks på rundt 4800 omdr etter det dør den ganske brått,virker som om den mister pusten på en måte.....puh,men den kutter ikke. kreftene tar liksom slutt.Det er bare turtallet som fortsetter å stige mot 6200 hvor automaten sørger for å bytte gir,så begynner det hele på nytt.Godt skyv med engang så mister vi pusten akkurat når det begynner å bli gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også stilt opp trykk til 0,9 bar.. min og kutter på 4000omdr.. jeg stilte på bilen før vinteren.. men da det ble under 12 grader kuttet den.. skiftet tennplugger og bilen var god gjennom vinteren og hele sommeren, men nå når det er blitt litt kaldt igjenn så kutter den.. slår ikke feil.. er der 13grader så går den som ei kule. men med en gang det blir 12 eller mindre så kutter den.. hva kan gjøre det?

 

Hmmm,godt jeg ikke er alene om å ha dette problemet.Min kutter riktignok uavhengig av temperatur og ved noe høyere turtall,men det føles ikke sundt ut i det motoren kutter.Jeg skrudde staget på WG helt i bunn da jeg fikk høre at dette utgjorde ca 0.7 bar ladetrykk.Ser at du har skrevet 0.9 bar.Har du turbotrykksmåler??Vet du eventuelt hvor jeg må koble meg inn for å måle trykket?Får du feilkode når motoren kutter?Leste et sitat på denne tråden av (GMV) Geir Magne Valstad.Mulig han har løsningen på prblemet,men du har kanskje lest innlegget hans allerede?Kom tilbake med mere hvis du finner en løsning!Jeg skal prøve ut tipsene til GMV.Kommer tilbake med resultat.

 

Mvh M.Lukas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig at fjæra i wastegaten takker for seg med tiden. Da vil du få sent ladetrykk, og den lader mer og mer oppover i turtals registeret. Bytt til ny. Ang. kuttinga, så vil jeg tro at det er noe man muligens kan avlese via ODB II uttaket.

Kjøpte meg ett slikt program for PC'n angrer meg ikke ett sekund.

Har forresten ett kit for vanlig seriell port (RS-232) på PC'n til overs da det ikke funket på min pc med kun USB porter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig at fjæra i wastegaten takker for seg med tiden. Da vil du få sent ladetrykk, og den lader mer og mer oppover i turtals registeret. Bytt til ny. Ang. kuttinga, så vil jeg tro at det er noe man muligens kan avlese via ODB II uttaket.

Kjøpte meg ett slikt program for PC'n angrer meg ikke ett sekund.

Har forresten ett kit for vanlig seriell port (RS-232) på PC'n til overs da det ikke funket på min pc med kun USB porter.

 

Fine greier.Har desverre bare USB porter jeg også,men hvor fikk du tak i programmet til PC?Kan du lese av feilkoder,nulstille osv med dette programmet.Dyrt kanskje?

 

M.Lukas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere uttak inder en sort plast dings i motorrommet.. skru av den som er over gasspjeldet..

Jeg har byttet ut magnetventilen med en turbosmart strupeventil..

Var hos en lokal volvohelt å gjorde dette.. han hadde stilt på flere 2.0t/lt. Han har koblet til bredbåndslamda og eksostempt på en der han stilte på trykket helt opp til 1.2 bar.. lell så hadde den rikelig med bensin.

Ja, feillampen har kommet på hos meg med en gang jeg bikket 0.7bar.. var ikke noe å bry seg om sa han jeg var hos..(har også diagnoseutstyr.. får opp feil: EFI-422 Boost Pressure Control) Ringte han ang kuttingen, han sa jeg skulle gå over tennplugger å sjekke åpningen, tennblugger og fordeler og rotor..

 

En ting jeg synes er litt rart er at tennblugg ledning i midten blir brun.. det skjedde med de orginale som jeg hadde før og med de uorg jeg har nå.. vasker jeg over de med rødsprit så er den helt god i ett par dager.. Kanskje der er fabrikasjonsfeil på ene pluggen? Som gjør at den eter pluggledninger.. Har foresten spjelder ny rotor/fordeler..

1997 Volvo S70 2.0 "LT"

1985 Subaru 1800 vinterbil *Solgt*

1990 Golf2 GTD *Solgt*

1987 Volvo 740gl *borte*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere uttak inder en sort plast dings i motorrommet.. skru av den som er over gasspjeldet..

Jeg har byttet ut magnetventilen med en turbosmart strupeventil..

Var hos en lokal volvohelt å gjorde dette.. han hadde stilt på flere 2.0t/lt. Han har koblet til bredbåndslamda og eksostempt på en der han stilte på trykket helt opp til 1.2 bar.. lell så hadde den rikelig med bensin.

Ja, feillampen har kommet på hos meg med en gang jeg bikket 0.7bar.. var ikke noe å bry seg om sa han jeg var hos..(har også diagnoseutstyr.. får opp feil: EFI-422 Boost Pressure Control) Ringte han ang kuttingen, han sa jeg skulle gå over tennplugger å sjekke åpningen, tennblugger og fordeler og rotor..

 

En ting jeg synes er litt rart er at tennblugg ledning i midten blir brun.. det skjedde med de orginale som jeg hadde før og med de uorg jeg har nå.. vasker jeg over de med rødsprit så er den helt god i ett par dager.. Kanskje der er fabrikasjonsfeil på ene pluggen? Som gjør at den eter pluggledninger.. Har foresten spjelder ny rotor/fordeler..

 

Er ikke så mange Volvo entusiaster her jeg bor,så jeg må stort sett prøve ut de tips jeg får her på forumet.Så jeg prøver å bytte tennplugger,kabler,rotor og fordelerlokk.

 

Er det virkelig mulig å få lavtrykksturboen til å lade over 0,9 bar?

 

M.Lukas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

turboen klarer å levere mere enn 0,9 bar ja.. men er ikke vist å skru på mere pga at turboen ikke klarer å levere mere luft.. er heller ikke verdens sterkeste råder på desse.. har jeg fått fortalt=)

 

Ok,tenkte da på et par av gutta her som lader 1,1 til 1,2 bar.Riktig nok har jeg forstått at de har større turbo,men står man da i fare for å få motor ras?

 

Når man får feilkode på for høyt ladetrykk.Vil motoren da gå over i nødprogram og miste effekt eller er det bare å fortsette å kjøre med o,9 bar trykk og ignorere lyset på dashbordet.

 

Spør om mye rart jeg,men prøver å tilegne meg litt kunnskap så jeg kan ordne opp i litt ting selv.Blir dyrt og fly på Volvo hvergang det dukker opp noe.

 

M.Lukas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han jeg var hos sa at jeg ikke skulle bry meg om lampen.. Så noe nødprogram tror jeg den ikke går over til..

Jeg vet ikke hvor mye trykk de tåler før ras.. men 1,2 er nokk i grenseland.. så forsjellen på rådene som står i b5204T2 og B230FK, var mye grovere på 940 motoren..

1997 Volvo S70 2.0 "LT"

1985 Subaru 1800 vinterbil *Solgt*

1990 Golf2 GTD *Solgt*

1987 Volvo 740gl *borte*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

jeg har 2.0LT har trykksmåler som viser rundt 0,8-1,0. kommer helt ann på hvilket gir jeg er i faktisk. når jeg kommer over 4500 omdreininger på fjerde giret, kan lampa begynne å lyse, jeg har tatt strømmen på bilen, og lampa stopper å lyse, helt til jeg gjør det samme igjen:P

har ikke hatt noen andre problemer enn dette.

jeg har ikke skrudd staget fra WG til turbo for å øke trykk, men har satt på skiver på festene til wastegaten. funker bra!

 

men jeg har et problem det er at trykket kommer bra ved rundt 2000-2500, men så dabber det av, helt til jeg kommer til 4500, da trøkker det til, er det normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...
Har også stilt opp trykk til 0,9 bar.. min og kutter på 4000omdr.. jeg stilte på bilen før vinteren.. men da det ble under 12 grader kuttet den.. skiftet tennplugger og bilen var god gjennom vinteren og hele sommeren, men nå når det er blitt litt kaldt igjenn så kutter den.. slår ikke feil.. er der 13grader så går den som ei kule. men med en gang det blir 12 eller mindre så kutter den.. hva kan gjøre det?

 

Har nettopp kjøpt meg en s70 2,0 t..98 mod.. Feilkode efi 422 er registrert på Nardo bil i Trondheim! Bilen henger litt igjen føler jeg! Ujevnt drag.. Hva kan årsak være..motor har gått langt så regner med d er en eller annen føler? Hvordan stiller man på litt ekstra trykk? Første turbobil(: ikke ute etter noe rått men litt ekstra.. Har bestilt chip.. Mvh Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår