Gå til innhold

sivil politi

Ranger emnet


Aleksander

Anbefalte innlegg

...Det er imidlertid såpass få som har to antenner, at det kan være verdt å ta en ekstra titt dersom du ser en bil med to antenner. Andre måter å oppdage sivile politibiler på, er for eksempel:

- man kan skimte blålys i grillen

- 1000-metere (mange sivilbiler har dette)

- sotede bakvinduer

- blålys kamuflert som bremselys i bakvinduet (du kan se at disse "bremselysa" ikke lyser når det bremses, selv om de standardmonterte bremselysa lyser)

- flere "bombrikker" ved førerspeilet (mange sivilbiler har slike brikker til f.eks. garasjen på politistasjonen, i tillegg til Autopass-brikka)

- GPS, Police Pilot, samband i bilen

- bilen ligger i høyre felt, men legger seg "diskret" ut et par hundre meter bak deg etter at du har kjørt forbi, og blir liggende der

- normalt sett en vanlig og anonym bil, svært sjelden gamle skranglekasser eller stylede rånebiler - men det hender også at de "gjemmer" seg i slike

 

Flere som har gode tips om hvordan man kan oppdage onkel i sivilbilen sin?

 

Jeg gjentar det ovenforstående spørsmålet, siden det har vært så dårlig respons.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg gjentar det ovenforstående spørsmålet, siden det har vært så dårlig respons.

 

De er gjerne to personer i bilen. En som kjører og en som måler deg. Dessuten er det kjedelig å kjøre alene en hel dag.

 

Bilene oftest på størrelse som Mondeo, Passat, Primera, Avensis og S60. Ingen småbiler.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt at det skal være en del KZ skilter? Og hvis dem ikke har sotete ruter kan du se lysene i sidevinduene.

 

KZ skilter kommer ann på hvor bilen går, å det er stort sett uniformerte biler som har KZ skilter her.. Er vel pga de uniformerte bilene blir leid fra det distriktet. Nå vet ikke jeg hvor KZ rgeionen er:)

Noen av sivilbilene her har JD skilter hvertfall. Lå etter en på lørdag. Mørk blå mondeo, ganske ny. Lå etter den om kvelden å hadde en mistanke, fikk bekreftet den mistanken da person baki lente seg frem mot de to foran å jeg så det lyste i jakka hans, POLITI. Å på bensinstasjon lenger frem kom det 3 politi tjenestemenn ut av bilen:)

Volvo S60 2.0l Turbo

Volvo 940 GL

Volvo 240 GLT

Volvo 242 Turbo

x Volvo 850 T5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde iallefall kappløp med en grå sivil småstyla saab 93 aero utforbi oslo området i 100 sonen, var med i bilen etterpå for å se filmen av meg, sykt med elektronik i bilene! Denne hadde ikke en eneste antenne, men hadde fin stas dressen hengende i bakvinduet!

AUDI a6 1.8T MTM steg3 limousine

xNissan 200sx S14 95 SOLGT

xE230 W210 Mercedes KONDEMNERT

xgolf 3 vr6 SOLGT

xGolf gti g60 SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KZ er Stavern-området. Og Stavern er tilfeldigvis der UP har sitt hovedkontor.

 

Oki, takk skal du ha:) Hvertfall den uniformerte Vito`n her har KZ skilter, mener å ha sett flere her også men husker ikke hvem :)

Men, sivil biler kjenner man snart ikke igjen.. Er vel så mye forskjellige at man gjør lurest i å følge regelverket:)

Volvo S60 2.0l Turbo

Volvo 940 GL

Volvo 240 GLT

Volvo 242 Turbo

x Volvo 850 T5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KZ er Stavern-området. Og Stavern er tilfeldigvis der UP har sitt hovedkontor.

 

KZ er Horten, og der det bygges ganske mange politibiler.

 

Stavern blir vel Larvik og der er det LS-registrering. UP-kontoret har ingenting å si.

 

KZ-registrering er ikke dumt å se etter. Jeg tror nok de aller fleste bilene man møter utenfor vestfold med slik registrering har noe med politiet (eller ambulansetjenesten) å gjøre. Men det gjelder jo langt i fra alle politibiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KZ er Horten, og der det bygges ganske mange politibiler.

 

Stavern blir vel Larvik og der er det LS-registrering. UP-kontoret har ingenting å si.

 

KZ-registrering er ikke dumt å se etter. Jeg tror nok de aller fleste bilene man møter utenfor vestfold med slik registrering har noe med politiet (eller ambulansetjenesten) å gjøre. Men det gjelder jo langt i fra alle politibiler.

 

Det har du i og for seg rett i. FernoNorden, som skrur sammen mange utrykningskjøretøy, holder til der.

 

Men det er ikke dermed sagt at bilene registreres der. VELDIG ofte kjøpes det mange biler av gangen (rammeavtaler og slikt, enkeltinnkjøp er i særlige tilfeller), og da er det vanlig at det går via importøren, og kjøretøyet registreres som regel der importøren eller forhandleren holder til.

 

Jeg har sett temmelig mange utrykningskjøretøy, og ingen av dem har vært KZ-registrert ;) Men de forekommer sikkert, for all del...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke mange KZ-registrerte Mondeoer med 2x hella foran som jeg har sett som IKKE er sivil politi gitt :)

 

Det har du helt sikkert rett i ;) Men jeg sier bare at veldig mange utrykningskjøretøy registreres der importøren eller forhandleren holder til, uavhengig av hvem som monterer stæsj på dem og/eller hvor de skal brukes hen.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du helt sikkert rett i ;) Men jeg sier bare at veldig mange utrykningskjøretøy registreres der importøren eller forhandleren holder til, uavhengig av hvem som monterer stæsj på dem og/eller hvor de skal brukes hen.

 

Ja, her i Bergen tror jeg ikke det har vært noen KZ-registrerte politibiler siden Vito var en ny modell, og det er de eneste. Samtidig tror jeg alle gamle vitopolitibiler jeg har sett har hatt KZ-registrering.

 

Men de aller fleste registreres nok lokalt, poenget var de som ikke er lokalt registrert.

 

Forsåvidt er vel også Osloregistrering ikke så uvanlig. Og BD, og det er vel Follo og hjemsted for simarud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går ved 9-tida skulle jeg på jobb og kjørte som vanlig sydover på E6 fra Lørenskog mot bomstasjonen på Alnabru. Ved Furuset lå jeg i vanlig venstrefiltempo (110-115 km/h). Da fikk jeg øye på en hvit eldre Nissan Primera i det midtre feltet. Nissan Primera er en vanlig politibil tenkte jeg, så jeg må se ekstra godt på den.

 

Det jeg stusset på først, var at den hadde to klumper øverst i bakvinduet. Vist med grønne piler i bildet under. Skrått bakfra så jeg at det var en enslig mann, som fiklet med radioen (eller noe deromkring). Da jeg var forbi, så jeg i speilet 2 stk ekstralys ("tusenmetere").

 

86_1954.jpg

 

På dette tidspunkt ante jeg ugler i mosen og trost i taklampa. Jeg bremset ned og la meg inn foran Primeraen. Det ble litt trangt, men han var snar med å lage luken mellom oss større.

 

Tilfeldigvis kom det en politimotorsykkel med blålys like etterpå, som kjørte inn på bensinstasjonen rett ved bomstasjonen. Inn dit kjørte Primeraen også, mens jeg fortsatte gjennom bomringen.

 

Registreringsnummer er FS 92927. Jeg har mobiltelefon betalt av arbeidsgiver, og de er ikke særlig interessert i å betale for teletorg-tjenester. Gidder noen å sende REGNR FS92927 til 2282 (koster 3 kr), for å sjekke om dette virkelig er en sivilbil?

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår