Gå til innhold

Kjølevæske...Hvor mye vann?

Ranger emnet


Boosti

Anbefalte innlegg

Boosti: Skal gjøre dette veldig enkelt. Du har en 2 liter Mondeo. Den skal ha 6,6 liter. Med andre ord, du trenger 3,3 liter vann og 3,3 liter REN kjølevæske. Helst Ford's. Du blander vannet med den rene kjølevæsken. Og begynner å fylle på. Jeg tviler på at du for på allt, for du klarer ikke tømme hele systemet bare ved skifte av termostat. Når du er kommet på MAX, starter du bilen, lar den gå seg varm, skru på varmeapparatet på full guffe med full varme. La den stå slik, og etterfyll til MAX hvis nivået synker. Slik gjør du til det ikke synker lengre. Når du tror det er nok, tar du en kjøretur med bilen, så sjekker du nivået etterpå. tada, ferdig skiftet og luftet kjølevæaskeanlegg.

 

Og, fyll alltid på kjølevæske, og ikke bare vann (Hvis det ikke er i nød). For hvis ikke vil kjøleanlegget ditt begynne å korrodere, og du får groms i anlegget, noe som kan tette kanalene og lage skader på vannpumpen.

 

Hilsen Ford mekaniker. ;)

 

dette gjør du lett!:)

 

 

Bytta termostaten forig helg, og det gikk helt greit. Men takk for et godt svar ;) Men siden du er ford mekaniker har du kansje en ide om hva det feiler bilen min.

 

Det begynnte med at den bare små kokte litt etter et minutt på tomgang. Vifta slo ikke inn og jeg anntok da at det var termostaten som var gåen. Så jeg bytta termostaten, bytta temp.føleren, prøvde vifta og lufta kjølesystemet igjen. Etter det begynnte den og små koke hele tida, og vifta slå enda ikke inn. Men vist bare vifta/føler er dårlig så skal den vel ikke bilen koke når jeg kjører, men bare på tomgang. For når man kjører er jo ikke vifta i bruk, da den får masse luftkjøling.

 

 

Tenkte også på at det kunne være toppakkningen, men nivået i vanntanken synker ikke. Det er heller ikke noe lekasje eller kjølevann i eksosen..

 

Har du noen gode råd til meg?

Kvalitetsbevisst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hørest ut for at det er vannpumpen din som er defekt, på disse er det bakelitt vasspumpe, og kjent problem er at selve skovel-hjulet løsner. Ergo, vannet står stillestående og da vil det koke i beholderen, vannet er da fortsatt kaldt i radiatoren. Dette kan være grunnen til at radiator viften ikke slår inn, siden vannet ved temp følerne til viften, aldri når den temperaturen som trengs fo at vifta skal slå seg inn.

 

Siden skovel-hjulet trolig har løsnet ifra festet sitt, så vil det nå ligge mye dritt i systemet. Anbefaler deg å dra på Ford Verksted, og lar de gjøre denne jobben, siden dette er en stor jobb på disse.

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehm...

 

Vann og kjøleveske/frostveske er ikke det samme!

 

Kjøleveska/frostveska har et en mye høyere frysningstempratur og er tilsatt stoff så det ikke skal reagere med metall og omgivelser i kjølekretsløpet.

 

Kjøleveske/Frostveske får du kjøpt ferdig utblandet og som konsentrat. Konsentrat må du blande ut med vann fra springen! 50/50 bruker jeg. Er ikke vits å blande det sterkere, får ikke høyere frysningstemp. likevel.

Og heller du på på varm motor, sørg for at veska og er varm.

 

en ting.. LAVERE!! ikke høyere!!

-BMW e30 320 tramp drifter posjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Jeg har et spørsmål ang. fylling av kjølevæske. Jeg har en Golf 1988-modell, og i instruksjonsboka står det om kjølevæsken:

 

"...det må kun benyttes en blanding av rent vann og G11 eller kjølevæsketilstetning med spesifikasjon TL-VW 774 A (se tekst på embalasjen)."

 

Jeg har alltid satt bort service og har ikke satt meg inn i dette, men nå ser jeg at kjølevæsken er under "min", og jeg skal på en langtur snart. Så kan noen svare meg:

 

1. Er G11 et fellesnavn for en type kjølevæske?

2. Vil jeg vinne spesifikasjonen TL-VW 774 A på en kjølevæske, eller er det noe som er tilsvarende som jeg kan bruke?

 

Jeg er takknemlig for alle svar.

Jeg er helt grønn på dette, så ingen forklaring er for innlysende. :)

 

Toril

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

1. Er G11 et fellesnavn for en type kjølevæske?

2. Vil jeg vinne spesifikasjonen TL-VW 774 A på en kjølevæske, eller er det noe som er tilsvarende som jeg kan bruke?

...

1. G11 er VW (VAG) benevnelse på kjølevæsken dem selger som er iht. TL-VW 774 A.

2. Ja, G11 er iht. TL-VW 774 A.

I tillegg kan du bruke all kjølevæske som er laget iht. BASF G48. Denne er kjemisk veldig lik G11 fra VW og kan blandes uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår