Gå til innhold

Kjølevæske...Hvor mye vann?

Ranger emnet


Boosti

Anbefalte innlegg

jeg driver og bytter termostaten på mondeoen min, og måtte da tappe ut kjølevæska. Men når jeg skal fylle på igjen begynner jeg og lure. For jeg trodde først man bare skulle ha kjølevæske, og fylle etter med frostvæske før vintern. Men på baksiden av kjølevæske kanna fra statoil står det ha den skal blandes med riktig mengde vann til bilen. Når jeg se under kjølevæske i boka til bilen, står det bare 50% vann og 50% frosvæske. Det står altså ikke oppgitt noe om hvor mange mange prosent vann/kjølevæske man skal ha. Stemmer dette? Hvor finner jag da ut hvor mye kjøleveske og hvor mye vann jeg skal ha?

Kvalitetsbevisst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blandingsforholdet i boken din ser sikkert fra Ford sin kjølevæske.

 

Det står sikkert noe om hvor mange kuldegrader den tåler ved 50/50 blanding. Det er det som teller. Bør vel helst ligge mellom -20'C til -30'C som regel. Spørs hvor kaldt det blir hvor du ferdes om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bland frostvæske/vante å ha på, frostvæska hindra korrisjon, so er lurt å ha det på sjølv om det ikkje er vinter

 

Så kjøleveske og vann er det samme....så jeg skal blande 50% kjøleveske i sammen med 50% forstværske. Men det går jo tre til fire liter kjøleveske på bilen, og på besninstasjon får man jo bare kjøpt 1 liters kanner med frostvæske?

Kvalitetsbevisst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjøle veska skal altså blandes med vann? frostvæska fyller jeg ikke på nå, trenger ikke det førvintern....

 

Ser ut som om du tror at frostvæske og kjølevæske er to forskjellige ting. Samme greia det, selv om kjølevæske kan brukes om det endelige produktet også... Og til daglig helårsbruk blander du den konsentrerte frostvæska 50/50 med vann så har du maksimal frostbeskyttelse og, som bdybdal sier, god korrosjonsbeskyttelse.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehm...

 

Vann og kjøleveske/frostveske er ikke det samme!

 

Kjøleveska/frostveska har et en mye høyere frysningstempratur og er tilsatt stoff så det ikke skal reagere med metall og omgivelser i kjølekretsløpet.

 

Kjøleveske/Frostveske får du kjøpt ferdig utblandet og som konsentrat. Konsentrat må du blande ut med vann fra springen! 50/50 bruker jeg. Er ikke vits å blande det sterkere, får ikke høyere frysningstemp. likevel.

Og heller du på på varm motor, sørg for at veska og er varm.

For å bli gammel og vis, må man være ung og dum først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjøleveske og vann er det samme....så jeg skal blande 50% kjøleveske i sammen med 50% forstværske. Men det går jo tre til fire liter kjøleveske på bilen, og på besninstasjon får man jo bare kjøpt 1 liters kanner med frostvæske?

 

Hvis bilen din trenger fire liter kjølevæske totalt sett så trenger du to liter konsentrert frostvæske som du halvblander med vann før du fyller den på kald motor...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehm...

 

Vann og kjøleveske/frostveske er ikke det samme!

 

Kjøleveska/frostveska har et en mye høyere frysningstempratur og er tilsatt stoff så det ikke skal reagere med metall og omgivelser i kjølekretsløpet.

 

Kjøleveske/Frostveske får du kjøpt ferdig utblandet og som konsentrat. Konsentrat må du blande ut med vann fra springen! 50/50 bruker jeg. Er ikke vits å blande det sterkere, får ikke høyere frysningstemp. likevel.

Og heller du på på varm motor, sørg for at veska og er varm.

 

Betyr det at du får kjøpt kjølevæske på bensinstasjonen som ikke har frostbeskyttende egenskaper altså?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr det at du får kjøpt kjølevæske på bensinstasjonen som ikke har frostbeskyttende egenskaper altså?

 

Hehe, nei..må vi ikke forvirre gutten mer en han er:m'm:

 

men er man i tvil er det jo bare å lese bakpå etiketten

For å bli gammel og vis, må man være ung og dum først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei..må vi ikke forvirre gutten mer en han er:m'm:

 

men er man i tvil er det jo bare å lese bakpå etiketten

 

Hehe... jeg og vi har sikkert gjort vondt verre.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er flere som roter med begrepene her. Frostvæske er ikke det samme som kjølevæske!

 

Frostvæske er et dagligdags navn på en kjemisk forbindelse som heter etylenglykol. Den er vanligvis blå av farge, men fåes flere farger.

 

Kjølevæske er den væsken som til enhver tid brukes til å kjøle motoren. Hva man bruker som kjølevæske avhenger av motor o.l. På båter er det vanlig å bruke sjøvann som kjølevæske. Du kan godt bruke vann som kjølevæske, men det er ikke å anbefale pga av korrosjonsegenskaper og frostegenskaper.

 

På biler er det vanligst å bruke en 50%-50% blanding av frostvæske og vann som kjølevæske. Det gir frostbeskyttelse ned til -40 grader.

 

Det fungerer å bruke frostvæske som kjølevæske, men den fryser på -10 grader og tar opp lite varme sammenlignet med utblandet variant.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er flere som roter med begrepene her. Frostvæske er ikke det samme som kjølevæske!

 

Frostvæske er et dagligdags navn på en kjemisk forbindelse som heter etylenglykol. Den er vanligvis blå av farge, men fåes flere farger.

 

Kjølevæske er den væsken som til enhver tid brukes til å kjøle motoren. Hva man bruker som kjølevæske avhenger av motor o.l. På båter er det vanlig å bruke sjøvann som kjølevæske. Du kan godt bruke vann som kjølevæske, men det er ikke å anbefale pga av korrosjonsegenskaper og frostegenskaper.

 

På biler er det vanligst å bruke en 50%-50% blanding av frostvæske og vann som kjølevæske. Det gir frostbeskyttelse ned til -40 grader.

 

Det fungerer å bruke frostvæske som kjølevæske, men den fryser på -10 grader og tar opp lite varme sammenlignet med utblandet variant.

 

En god tydeliggjøring fra buskmann her. Min innfallsvinkel var hele tiden at det virket som om trådstarter snakket om tre forskjellige væsker (frostvæske, kjølevæske og vann) som tilsammen dannet væsken som sirkulerte i bilens kjølesystem. Men som sagt synes jeg buskmann sier dette på en forbilledlig måte. Som om jeg skulle gjort det selv hvis jeg hadde fått en ny mulighet.

 

Så kan vi heller i en annen tråd prate om andre ting ting bidrar til å øke kjølesystemets ytelse i en bil som ikke primært er bruksbil :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boosti: Skal gjøre dette veldig enkelt. Du har en 2 liter Mondeo. Den skal ha 6,6 liter. Med andre ord, du trenger 3,3 liter vann og 3,3 liter REN kjølevæske. Helst Ford's. Du blander vannet med den rene kjølevæsken. Og begynner å fylle på. Jeg tviler på at du for på allt, for du klarer ikke tømme hele systemet bare ved skifte av termostat. Når du er kommet på MAX, starter du bilen, lar den gå seg varm, skru på varmeapparatet på full guffe med full varme. La den stå slik, og etterfyll til MAX hvis nivået synker. Slik gjør du til det ikke synker lengre. Når du tror det er nok, tar du en kjøretur med bilen, så sjekker du nivået etterpå. tada, ferdig skiftet og luftet kjølevæaskeanlegg.

 

Og, fyll alltid på kjølevæske, og ikke bare vann (Hvis det ikke er i nød). For hvis ikke vil kjøleanlegget ditt begynne å korrodere, og du får groms i anlegget, noe som kan tette kanalene og lage skader på vannpumpen.

 

Hilsen Ford mekaniker. ;)

 

dette gjør du lett!:)

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår