• 0
Boosti

Kjølevæske...Hvor mye vann?

Ranger spørsmålet

Spørsmål

jeg driver og bytter termostaten på mondeoen min, og måtte da tappe ut kjølevæska. Men når jeg skal fylle på igjen begynner jeg og lure. For jeg trodde først man bare skulle ha kjølevæske, og fylle etter med frostvæske før vintern. Men på baksiden av kjølevæske kanna fra statoil står det ha den skal blandes med riktig mengde vann til bilen. Når jeg se under kjølevæske i boka til bilen, står det bare 50% vann og 50% frosvæske. Det står altså ikke oppgitt noe om hvor mange mange prosent vann/kjølevæske man skal ha. Stemmer dette? Hvor finner jag da ut hvor mye kjøleveske og hvor mye vann jeg skal ha?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg

23 svar til spørsmålet

  • 0

Blandingsforholdet i boken din ser sikkert fra Ford sin kjølevæske.

 

Det står sikkert noe om hvor mange kuldegrader den tåler ved 50/50 blanding. Det er det som teller. Bør vel helst ligge mellom -20'C til -30'C som regel. Spørs hvor kaldt det blir hvor du ferdes om vinteren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
  • 0
bland frostvæske/vante å ha på, frostvæska hindra korrisjon, so er lurt å ha det på sjølv om det ikkje er vinter

 

Så kjøleveske og vann er det samme....så jeg skal blande 50% kjøleveske i sammen med 50% forstværske. Men det går jo tre til fire liter kjøleveske på bilen, og på besninstasjon får man jo bare kjøpt 1 liters kanner med frostvæske?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
  • 0
Så kjøle veska skal altså blandes med vann? frostvæska fyller jeg ikke på nå, trenger ikke det førvintern....

 

Ser ut som om du tror at frostvæske og kjølevæske er to forskjellige ting. Samme greia det, selv om kjølevæske kan brukes om det endelige produktet også... Og til daglig helårsbruk blander du den konsentrerte frostvæska 50/50 med vann så har du maksimal frostbeskyttelse og, som bdybdal sier, god korrosjonsbeskyttelse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
  • 0

ehm...

 

Vann og kjøleveske/frostveske er ikke det samme!

 

Kjøleveska/frostveska har et en mye høyere frysningstempratur og er tilsatt stoff så det ikke skal reagere med metall og omgivelser i kjølekretsløpet.

 

Kjøleveske/Frostveske får du kjøpt ferdig utblandet og som konsentrat. Konsentrat må du blande ut med vann fra springen! 50/50 bruker jeg. Er ikke vits å blande det sterkere, får ikke høyere frysningstemp. likevel.

Og heller du på på varm motor, sørg for at veska og er varm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
  • 0
Så kjøleveske og vann er det samme....så jeg skal blande 50% kjøleveske i sammen med 50% forstværske. Men det går jo tre til fire liter kjøleveske på bilen, og på besninstasjon får man jo bare kjøpt 1 liters kanner med frostvæske?

 

Hvis bilen din trenger fire liter kjølevæske totalt sett så trenger du to liter konsentrert frostvæske som du halvblander med vann før du fyller den på kald motor...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
  • 0
ehm...

 

Vann og kjøleveske/frostveske er ikke det samme!

 

Kjøleveska/frostveska har et en mye høyere frysningstempratur og er tilsatt stoff så det ikke skal reagere med metall og omgivelser i kjølekretsløpet.

 

Kjøleveske/Frostveske får du kjøpt ferdig utblandet og som konsentrat. Konsentrat må du blande ut med vann fra springen! 50/50 bruker jeg. Er ikke vits å blande det sterkere, får ikke høyere frysningstemp. likevel.

Og heller du på på varm motor, sørg for at veska og er varm.

 

Betyr det at du får kjøpt kjølevæske på bensinstasjonen som ikke har frostbeskyttende egenskaper altså?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
  • 0
Betyr det at du får kjøpt kjølevæske på bensinstasjonen som ikke har frostbeskyttende egenskaper altså?

 

Hehe, nei..må vi ikke forvirre gutten mer en han er:m'm:

 

men er man i tvil er det jo bare å lese bakpå etiketten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
  • 0
Ser ut som om du tror at frostvæske og kjølevæske er to forskjellige ting. Samme greia det.

 

Hehe...jeg trodde det var to forskjellige ting ja, men da forklarer jo det alt. Takk for hjelpen...:thumb

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
  • 0
Hehe, nei..må vi ikke forvirre gutten mer en han er:m'm:

 

men er man i tvil er det jo bare å lese bakpå etiketten

 

Hehe... jeg og vi har sikkert gjort vondt verre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
  • 0

Jeg tror det er flere som roter med begrepene her. Frostvæske er ikke det samme som kjølevæske!

 

Frostvæske er et dagligdags navn på en kjemisk forbindelse som heter etylenglykol. Den er vanligvis blå av farge, men fåes flere farger.

 

Kjølevæske er den væsken som til enhver tid brukes til å kjøle motoren. Hva man bruker som kjølevæske avhenger av motor o.l. På båter er det vanlig å bruke sjøvann som kjølevæske. Du kan godt bruke vann som kjølevæske, men det er ikke å anbefale pga av korrosjonsegenskaper og frostegenskaper.

 

På biler er det vanligst å bruke en 50%-50% blanding av frostvæske og vann som kjølevæske. Det gir frostbeskyttelse ned til -40 grader.

 

Det fungerer å bruke frostvæske som kjølevæske, men den fryser på -10 grader og tar opp lite varme sammenlignet med utblandet variant.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
  • 0
Jeg tror det er flere som roter med begrepene her. Frostvæske er ikke det samme som kjølevæske!

 

Frostvæske er et dagligdags navn på en kjemisk forbindelse som heter etylenglykol. Den er vanligvis blå av farge, men fåes flere farger.

 

Kjølevæske er den væsken som til enhver tid brukes til å kjøle motoren. Hva man bruker som kjølevæske avhenger av motor o.l. På båter er det vanlig å bruke sjøvann som kjølevæske. Du kan godt bruke vann som kjølevæske, men det er ikke å anbefale pga av korrosjonsegenskaper og frostegenskaper.

 

På biler er det vanligst å bruke en 50%-50% blanding av frostvæske og vann som kjølevæske. Det gir frostbeskyttelse ned til -40 grader.

 

Det fungerer å bruke frostvæske som kjølevæske, men den fryser på -10 grader og tar opp lite varme sammenlignet med utblandet variant.

 

En god tydeliggjøring fra buskmann her. Min innfallsvinkel var hele tiden at det virket som om trådstarter snakket om tre forskjellige væsker (frostvæske, kjølevæske og vann) som tilsammen dannet væsken som sirkulerte i bilens kjølesystem. Men som sagt synes jeg buskmann sier dette på en forbilledlig måte. Som om jeg skulle gjort det selv hvis jeg hadde fått en ny mulighet.

 

Så kan vi heller i en annen tråd prate om andre ting ting bidrar til å øke kjølesystemets ytelse i en bil som ikke primært er bruksbil :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
  • 0

Boosti: Skal gjøre dette veldig enkelt. Du har en 2 liter Mondeo. Den skal ha 6,6 liter. Med andre ord, du trenger 3,3 liter vann og 3,3 liter REN kjølevæske. Helst Ford's. Du blander vannet med den rene kjølevæsken. Og begynner å fylle på. Jeg tviler på at du for på allt, for du klarer ikke tømme hele systemet bare ved skifte av termostat. Når du er kommet på MAX, starter du bilen, lar den gå seg varm, skru på varmeapparatet på full guffe med full varme. La den stå slik, og etterfyll til MAX hvis nivået synker. Slik gjør du til det ikke synker lengre. Når du tror det er nok, tar du en kjøretur med bilen, så sjekker du nivået etterpå. tada, ferdig skiftet og luftet kjølevæaskeanlegg.

 

Og, fyll alltid på kjølevæske, og ikke bare vann (Hvis det ikke er i nød). For hvis ikke vil kjøleanlegget ditt begynne å korrodere, og du får groms i anlegget, noe som kan tette kanalene og lage skader på vannpumpen.

 

Hilsen Ford mekaniker. ;)

 

dette gjør du lett!:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
  • 0
Boosti: Skal gjøre dette veldig enkelt. Du har en 2 liter Mondeo. Den skal ha 6,6 liter. Med andre ord, du trenger 3,3 liter vann og 3,3 liter REN kjølevæske. Helst Ford's. Du blander vannet med den rene kjølevæsken. Og begynner å fylle på. Jeg tviler på at du for på allt, for du klarer ikke tømme hele systemet bare ved skifte av termostat. Når du er kommet på MAX, starter du bilen, lar den gå seg varm, skru på varmeapparatet på full guffe med full varme. La den stå slik, og etterfyll til MAX hvis nivået synker. Slik gjør du til det ikke synker lengre. Når du tror det er nok, tar du en kjøretur med bilen, så sjekker du nivået etterpå. tada, ferdig skiftet og luftet kjølevæaskeanlegg.

 

Og, fyll alltid på kjølevæske, og ikke bare vann (Hvis det ikke er i nød). For hvis ikke vil kjøleanlegget ditt begynne å korrodere, og du får groms i anlegget, noe som kan tette kanalene og lage skader på vannpumpen.

 

Hilsen Ford mekaniker. ;)

 

dette gjør du lett!:)

 

 

Bytta termostaten forig helg, og det gikk helt greit. Men takk for et godt svar ;) Men siden du er ford mekaniker har du kansje en ide om hva det feiler bilen min.

 

Det begynnte med at den bare små kokte litt etter et minutt på tomgang. Vifta slo ikke inn og jeg anntok da at det var termostaten som var gåen. Så jeg bytta termostaten, bytta temp.føleren, prøvde vifta og lufta kjølesystemet igjen. Etter det begynnte den og små koke hele tida, og vifta slå enda ikke inn. Men vist bare vifta/føler er dårlig så skal den vel ikke bilen koke når jeg kjører, men bare på tomgang. For når man kjører er jo ikke vifta i bruk, da den får masse luftkjøling.

 

 

Tenkte også på at det kunne være toppakkningen, men nivået i vanntanken synker ikke. Det er heller ikke noe lekasje eller kjølevann i eksosen..

 

Har du noen gode råd til meg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå