Gå til innhold

En hyllest til Chevrolet Van - Et ikon blant biler

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Gratulerer med ny vogn! Hadde det tidsriktige reservehjulet av

"bakkelitt" stående baki så jeg!

Er det en G20? og når kom de første G30 til landet ?

 

Jada, det ser ut til å være det originale bakelittreservehjulet som følger med... Og det er jo med på å løfte hele bilen spør du meg.

 

Dette er en G30, så svaret på spørsmålet ditt må bli at G30 kom senest i 1977 :)

 

På Lillestrømcruisingen i går så jeg forresten en pen G10, altså shortvan. Jeg må ha en sånn en også, før jeg er fornøyd. Den er jo bare så nusselig da :hug:

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 111
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

HAdde muligheten til å kjøpe en short van med motivlakk for en del år tillbake men økonomien tillot ikke den slags utskeielser den gang (Hmmm snakker vel en ca 20 år tilbake i tid ja)

Var jo noe så vanvittig tøfft da.

 

JA vel så det er en G30 altså!! Motor og gir i vogna da?

8 bolta hjul også ?

Det er i motbakke det går oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAdde muligheten til å kjøpe en short van med motivlakk for en del år tillbake men økonomien tillot ikke den slags utskeielser den gang (Hmmm snakker vel en ca 20 år tilbake i tid ja)

Var jo noe så vanvittig tøfft da.

 

JA vel så det er en G30 altså!! Motor og gir i vogna da?

8 bolta hjul også ?

 

G30 it is, bare se på denne:

77Chevy05.JPG

 

Av VIN-skiltet fremgår det at det sitter en 292 sekser i denne. Girkassa påsto eieren at var en TH200, men i følge Haynes har det ikke sittet "mindre" kasser enn TH350 i van. Har ikke krabbet under og talt festeskruene til bånnpanna enda, så helt sikker er jeg ikke. 8 hjulmuttere tar jeg for gitt at det er, selv om jeg ikke har sprettet av den deilige felgkapslen for å sjekke.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare nevne på en favoritt episode av Overhaulin' med Chip Foose :)

 

Den var pen ja, selv om jeg nok hadde beholdt den original.

 

Sukk! Jeg trodde at min nyanskaffelse fra 1977 skulle stilne min sult etter vans, men det må bli en G10 også...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvilte ikke men litt overrasket ja!

Tenkte heller ikke th 200 kom så tidlig som i 77 og ikke montert i G30.

HAr sånne felgkapsler liggende på lager selv. En uvurderlig antikvitet!

mange har sikkert kastet disse så det er vel ikke så enkelt å oppdrive lenger i allefall som nos del

 

Når det gjelder Chevy Van har jeg inntrykk av at NOS er en sørgelig historie, selv på min 90-modell. Fikk tak noen slike kapsler hos en US-høgger for en stund siden, og vil hamstre flere hvis de dukker opp. Selv Shortvanen Skody linket til hadde jo slike før den ble ombygd.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjerne og hjerne fru Blom. Jeg klarer meg utmerket med den forlengede ryggmarg :)

 

hehehehe, vår lille skøyemaker;)

11 Mercedes 250cdi 4matic bruksbil
07 bmw 525D M-Sport           bruksbil 

96 Audi A4 1.8TQ trimprosjekt.
Alpine,Genesis Dual Mono,Colossus,Cadence,DLS,RE8
Stereoprosjekttråd:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1704
og http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=10&t=83636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

kommer jo ann på vilken hjerne d er prat om da;) hehehehe

11 Mercedes 250cdi 4matic bruksbil
07 bmw 525D M-Sport           bruksbil 

96 Audi A4 1.8TQ trimprosjekt.
Alpine,Genesis Dual Mono,Colossus,Cadence,DLS,RE8
Stereoprosjekttråd:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1704
og http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=10&t=83636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjernestamme til side, i helga har jeg skrudd litt på min lekre Van. Hatt service på tenningssystemet og demontert litt innredning. Jeg er in urgent need of a nytt gulv til vogna mistenker jeg...

 

77Chevy18.JPG

Pluggskiftet er i gang. I tillegg skal det skiftes pluggkabler, rotor og fordelerlokk. Elektronisk tenning er usedvanlig fremtidsrettet på en veteranbil som dette...

 

 

77Chevy19.JPG

Denne lappen er klistret fast på lokket til luftfilteret. Om ikke lenge vil den tas av vinden og bli borte for alltid...

 

 

77Chevy20.JPG

På denne lappen står en del vitale motorjusteringsdata. De kommer godt med når pluggene skal skiftes

 

 

77Chevy21.JPG

Her konverteres tommemålene til metriske mål. 0.035" blir ca 0,9mm (0,889)

 

 

77Chevy22.JPG

Esken til pluggkablene har opparbeidet seg et tykt støvlag i hyllene hos Steinar Stolen. Deler til 292 rekkesekser er tydeligvis ikke det det går mest av...

 

 

77Chevy23.JPG

Her ligger resten av tenningsdelene før montering

 

 

77Chevy24.JPG

Nå har motoren fått nye tenningsdeler. De gule pluggledningene lyser opp i motorrommet

 

 

77Chevy25.JPG

Pluggene på rekke og rad. Nr 1 fra venstre osv. Legg merke til plugg nr 2. Elektroden sitter mye dypere enn på de øvrige. Lurer på hvordan det har påvirket gange og forbruk?

 

 

77Chevy26.JPG

Innredningen er nøktern, men i trivelige farger. I den grad gult og brunt kan kalles trivelig...

 

 

77Chevy27.JPG

Frontrutepakningen slipper inn litt vann. Trolig er det dette som har forårsaket rustskadene på bildet under

 

 

77Chevy28.JPG

Gulvet under førerstolen. Her er det mye gravrust og flere hull. På undersiden er gulvet nydelig og lytefritt rustbeskyttet...

 

 

77Chevy29.JPG

Under pedalene ser det noe bedre ut. Trolig holder det å pusse her

 

 

77Chevy30.JPG

Passasjerstolen og resten av innredningen må også demonteres for å utbedre rustskadene i gulvet. Skal bli spennende å se hvor ille det er videre bakover...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knalltøff gammel van dette. :D

 

Ja, det er en skikkelig råing :)

 

Har prøvd å skaffe nye gulvplater et par dager, uten hell. Granlunds Garage har tatt juleferie og Sherman Parts har ikke gulv i sortimentet. Regner med at jeg får gulv fra en huggebil. Skal demontere resten av innredningen til uka for å få en samlet status over rustskadene.

 

Gutter og jenter, ikke legg trefiberplater trukket med gulvbelegg av plast på gulvet i vanen deres. Slikt blir'e rust av...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår