Gå til innhold

Juridiske spørsmål

Ranger emnet


Juristen

Anbefalte innlegg

selvfølgelig er dette et spørsmål kun av teoretisk innteresse, bare lurte rett og slett:) etter hva jeg da kan forstå så må det finnes et "euregister" da jeg vanskelig kan skjønne at politiet i f.eks tyskland ringer hjem til gamlemor norge sånn midt på natta for å sjekke opp et regnr:)

 

Ja, enten det, eller så ringer de bare hvis de har funnet grove mangler ved bilen din eller hvis du har vært involvert i ei ulykke.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 253
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

En bil EU-godkjent i ett EU land er godkjent i Norge :) (Slik jeg har forstått det)
Normalt sett, nei.

En kontroll tatt i utlandet skal behørlig dokumenteres og det skal ligge spesielle grunner til for at det skal bli godkjent visst.

Det finnes per i dag ikke noe 'bra' samarbeid på dette området, noe som forsåvidt er litt merkelig siden dette vel er krav EU har kommet med.

Dog sier det seg selv at man stiller seg litt mer tvilende til en kontroll tatt på bygda i Polen enn en tatt hos Møller i Norge.. :)

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har i helgen blitt tatt inn på glattcelle pga. at jeg spurte etter tjenestenummeret på en politibetjent.

 

Historien går slik (IKKE BIL RELATERT):

 

Det hele begynte med en slåsskamp i en gate. Jeg og flere andre fikk stoppet dette, da vi alle kjente begge parter. Når vi så hadde tatt partene på hver sin side av veien kom politiet.

 

Jeg var ganske sliten etter og ha holde igjen han ene, og satte meg ned på huk da politibetjent 1 kom bort til meg. Han spurte hva som hadde skjedd, og jeg forklarte.

 

Etter jeg hadde forklart meg gikk jeg bort til den ene som hadde sloss. Pratet litt med han før jeg gikk mot han andre som hadde sloss. Når jeg var 3 meter unna begynte jeg og prate til han. Pratet helt normalt og ikke noe skriking (husk jeg kjenner begge parter). Så hørte jeg noen som skrek og straks kjente jeg noe i ryggen. Snudde meg, og der sto politibetjent 2. Han hadde slått meg i ryggen. Han løftet meg så opp og dyttet meg inn i et butikkvindu. Jeg datt ned, men fikk kommet meg rakst opp på bena igjen.

 

Jeg var litt brå i kjeften og sa det der var unødvendig. Spurte så hvorfor han gjorde dette. Fikk ikke noe svar.

Begynte så og bli irritert og spurte om jeg kunne få tjenestenummeret. Fikk da beskjed om og gi meg.

Jeg skjønte her at dette ikke var min feil, og ga meg ikke med å få tjenestenummeret.

 

Fikk så beskjed om at dem ikke kunne gi ut tjenestenummeret. Maste et par ganger til og fikk tilslutt etternavnet, men jeg var bestemt på og få tjenestenummeret. Så var det bare en vei, og det var rett i håndjern. Det virket som han skulle sette ett eksempel for alle som sto og hørte på.

 

Håndjerna ble satt stramt på. Etter 5 min kjøring skriker jeg om at dem må stoppe for og løsne på jernene. Vi stoppet på E6, begge går ut på siden min for å løsne. Hører så fra den ene, sitat "ikke rart han her har hatt vondt". Vi kjører så 15 min til. Jeg sitter fremoverlendt for å ikke stramme jernene mellom ryggen og setet.

 

Så finner politibetjenten ut at han skal kjøre forbi en bil. Han rykker til og jeg blir presset bakover. Da blir selvfølgelig jernene strammet. Forklarer igjen at dem må stoppe for å slakke, men fikk beskjed om at vi snart var fremme.

 

Når jeg kommer inn på kammeret og får av meg håndjernene er hendene min hovene. Dem skal ta alle eiendelene mine inkl. en ring jeg har på hånden. Forklarte så at da må jeg ha såpe. Virket som at det ikke var så farlig, så dem lot den sitte på.

 

Etter en stund på cella forsvant hevelsen i hendene, men fingeren ringen satt på ble bare værre. Den ble mer og mer hoven. Etter lang tid med banking og skriking fikk jeg litt såpe til og ta den av, men da var det for sent. Den ville ikke av!

 

Og for å forklare resten kort.

Jeg gikk inn og ut av cella 4 ganger for å prøve å klippe over ringen med avbiter, men gikk ikke for fingeren var for vond. Ble så kjørt til legevakta på morran (når det ikke var så mye aktivitet i by`n). Ringen kom til slutt av med riktig verktøy også var det tilbake på cella.

 

Har i dag hoven og øm finger. Har også et fint sår etter at jeg desperat prøvde og dra av ringen. Tok to - tre timer fra jeg kom inn til dem kjørte meg på legevakta. Du kan tenkte deg hvordan en finger ser ut etter hvert da.

 

DSC01348_001.jpg

 

Har ikke vedtatt forelegg som er på 5000,- kr.

Forelegget er etter Politiloven § 30 nr 1 jf §5

for å ha unnlatt straks å rette seg etter pålegg, tegn eller øvige signaler gitt av politiet.

Grunnlag: Søndag 16. September 2007 kl. 01.00 i Kongens gate i Moss unnlos han å etterkomme politiets pålegg om å fjerne seg fra stedet.

 

Ingen som sto der kan huske at jeg fikk beskjed om og fjerne meg. Eneste var og slutte å mase om tjenestenummeret.

 

Har planer om og anmelde denne saken i morra. Hadde vært fint om du kunne kommet med hva jeg burde trekke frem.

 

På forhånd takk!

Kjør hardt kjør stil, kjør VW bil...

 

2007 VW Golf GT

x 1998 VW Golf GTI

x 1989 VW Golf GTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar kan gis på denne tråden for å ikke ødelegge tråden til Juristen.

 

Nå er det vel ikke MIN tråd, men en tråd hvor man kan diskutere juridiske problemstillinger. Så spørsmålet må gjerne stå :-) Men diskusjonen er jo godt i gang på den tråden du linker til, så i dette tilfellet er det kanskje like dumt å "konvertere" dit, så vi slippper å skrive det samme to ganger. Alternativt kan en administrator flytte tråden fra Opplysningen til Juridisk (hvor den jo egentlig hører hjemme).

 

Samme for meg egentlig :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mistet noe av det kjæreste jeg har idag, førerkortet.

107 i 60 sona ble jeg målt til.

 

hva skjer nå?

hva er straffen jeg får?

politiet ville ikke si så mye for dem viste ikke helt sikkert hva som kom til og skje.

dem beslagla førerkortet og jeg samtykket ikke med det og må inn til avhør.

fikk faktisk ikke lov og kjøre bilen hjem engang, måtte faktisk få en snut til og kjøre den hjem til meg, var bære 10min men uansett.

 

fikk høre litt om at det er krav til at politiet må ha stativ til laseren når de skal "skyte", han som tok meg handholdte den. er det tilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mistet noe av det kjæreste jeg har idag, førerkortet.

107 i 60 sona ble jeg målt til.

 

hva skjer nå?

hva er straffen jeg får?

politiet ville ikke si så mye for dem viste ikke helt sikkert hva som kom til og skje.

dem beslagla førerkortet og jeg samtykket ikke med det og må inn til avhør.

fikk faktisk ikke lov og kjøre bilen hjem engang, måtte faktisk få en snut til og kjøre den hjem til meg, var bære 10min men uansett.

 

fikk høre litt om at det er krav til at politiet må ha stativ til laseren når de skal "skyte", han som tok meg handholdte den. er det tilfelle?

 

innpå denne siden her ser du hva straffen blir i de forskjellige fartsgrensene.

 

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/ltavd1/filer/sf-20031219-1660.html&emne=fartsovertredelser-2

 

ser ut til att du blir fotgjenger i 12-16 mnd

 

edit: Er tap av førerett fastsatt for en periode av 1 år eller mer for overtredelse av trafikale adferdsregler, skal det avlegges full ny førerprøve som vilkår for gjenerverv av førerett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mistet noe av det kjæreste jeg har idag, førerkortet.

107 i 60 sona ble jeg målt til.

 

hva skjer nå?

hva er straffen jeg får?

politiet ville ikke si så mye for dem viste ikke helt sikkert hva som kom til og skje.

dem beslagla førerkortet og jeg samtykket ikke med det og må inn til avhør.

fikk faktisk ikke lov og kjøre bilen hjem engang, måtte faktisk få en snut til og kjøre den hjem til meg, var bære 10min men uansett.

 

fikk høre litt om at det er krav til at politiet må ha stativ til laseren når de skal "skyte", han som tok meg handholdte den. er det tilfelle?

 

Du ligger an til å bli fotgjenger i ganske nøyaktig 12 mnd, med mindre det finnes formildende eller skjerpende omstendigheter.

 

Det er ikke krav til bruk av stativ. Det er krav til at man skal bruke skulderstøtte (en slags "kolbe" som støtter laseren mot skuldra, og det gjorde han nok. Hvorfor er jeg så sikker på det? Fordi laseren er såpass følsom at det er så godt som umulig å få en gyldig måling hvis man bare holder den i handa.

 

Hvorfor i all verden samtykket du ikke i beslag? Mener du at de ikke har hjemmel til det, og at du ikke har gjort noe ulovlig som kvalifiserer til førerkortbeslag? :-) La meg da informere om at grensa for førerkortbeslag går ved 85/86 km/t i 60-sona.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Behandlingstid

Mistet lappen pga 95 km/t i 60 sone. Samtykket i beslaget. Hvor lenge tar det vanligvis før jeg får "dommen"?

 

Hakke peiling. Men det kan fort gå et par mnd, avhengig av hvilket politidistrikt du ble tatt i og hvor mye de har å gjøre.

 

Imidlertid har politiet tre uker på seg til å sende "begjæring om opprettholdelse av førerkortbeslag" til tingretten. Så du kan jo ringe politijuristen og høre hvordan det ligger an...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Mista lappen for to ukers tid siden. lurte på detta med tre ukers regelen. Jeg samtykka til at politiet tok lappen men skrev ikke under ppå noe som helst. Kan jeg bare tusle ned og be om å få den tilbake da?

 

Hva kan jeg få av straff når dette skjedde.. Kom i "litt" stor fart bremsa for sent gle pga grus i inngangen til rundkjøring å hoppa over deler av rundkjøringa og landa på veien.. endte opp uttpå jordet. onkel mente det var uaktsomt siden de KUNNE gått mennsker på fortautet ved jordet. Dem har kun en meter med bremsespor å gå utifra og lengden fra der bremsespor starta til der jeg stoppa. Ble 55 m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår