Gå til innhold

Juridiske spørsmål

Ranger emnet


Juristen

Anbefalte innlegg

  • Svar 253
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har ett spørsmål :)

 

Hvordan er egentlig reglene angående Pirat-taxi? Jeg har diskutert med mange kompiser, og det blir liksom aldri noe klart svar;

Er det når man står og venter på at vilt fremmede mennesker skal komme så man kan kjøre dem for penger

eller

faller absolutt all kjøring mot penger under regelen? For det blir jo litt dumt hvis du blir tatt for pirat-taxi hvis du kjører din egen søster til byen liksom?

 

Takk for svar på forhånd :)

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

 

I utgangspunktet trenger man løyve for å drive såkalt "personbefordring mot vederlegg" (les: persontransport mot betaling).

 

Hvis du kjører rundt i byen og plukker opp folk og så kjører dem et sted mot betaling, altså kjører pirattaxi, gjør du noe ulovlig.

 

Dersom du kjører søstra di til byen, er det vel lite sannsynlig at du ville ta deg betalt for det. Men dersom du tok penger for det, er det likevel lite sannsynlig at du ville bli tatt for å gjøre det, ettersom det var søstra di. Men i utgangspunktet er altså heller ikke dette tillatt.

 

Håper dette var svar på spørsmålet ditt.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et spørsmål jeg også:)

Jeg mista lappen for ca. 2 år siden, ble stoppa i 100km/t i 60 sonen, og ble uten lappen i 8 mdn. kommer dette på rullebladet eller hvordan fungerer dette?

kan jeg reise til feks. USA nå?

takker for svar!

 

Mvh. Lowpaz

volvoen`en skurer og går, men ny bil på vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg går ut fra at saken ble løst ved forelegg (altså at du måtte betale en pengesum), uten at du måtte i rettssalen.

 

Et forelegg står på rullebladet ditt i x antall år. Jeg er usikker på hvor mange, men jeg tror at det er 5 år. Ta kontakt med nærmeste politistasjon/lensmannskontor, så kan de forklare deg dette.

 

Når det gjelder innreise til USA, bør ikke det være noe problem. Når du skal søke om visum til USA, og har noe snusk på rullebladet, må du møte ved den amerikanske ambassaden for et personlig intervju. Normalt sett er ikke hastighetsovertredelser noe hinder for innreise til USA. Har selv en bekjent som dro til USA etter å ha mistet lappen, og dette skjedde faktisk i den perioden hvor vedkommende var uten lappen. Så for å oppsummere - jeg regner ikke med at det vil være noe problem for deg å reise til USA.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

 

Her vil det nok i stor grad avhenge av den enkeltes skjønnsmessige vurdering. Forskriften er forsåvidt enkel å lese med tanke på hva slags krav som gjelder for bruk av lys og kravspesifikasjoner for slikt.

 

Slik jeg leser forskriften er det etter min mening mørke eller "usiktbart vær" når værforholdene er slik at du ikke synes godt på 300 meters avstand uten bruk av lys.

 

Så lenge du har rød refleks bak og hvit eller gul refleks på begge sider av pedalene eller pedalarmene, skal det mye til før du ikke synes på 300 meters avstand, men jeg vil likevel oppfordre deg til alltid å kjøre med lyset tent både foran og bak også når du sykler i regn, tåke eller skumring - da er du sikker på at du blir sett og det blir da vitterlig også lettere for deg å se, forutsatt at du har en lykt som faktisk lyser opp foran seg...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei. Jeg mistet førerkortet mitt her om dagen, og har noe spørsmål ang. dette.

Jeg ble tatt i en gjennomsnittmåling ved videoopptak. Up,n møtte meg i motsatt retning, og snudde for å måle farten min. Da han var i posison for å starte målingen var jeg på vei ut av hans synsfelt, så han startet målingen uten at han hadde min bil på opptaket. I følge politimannen, trengte han ikke å ha bilen min på opptaket så lenge han fysisk så meg før jeg forsvant rundt svingen og startet målingen. Han sa også at det at de måtte være to i bilen for å foretra en slik måling bare var en myte, og at de ikke hadde noen krav til dette. Han tok så en snittmåling, og målte at jeg hadde 95km/h i 60 sonen. Han satte deretter opp farten for å ta meg igjen, og stoppet meg for å beslaglegge førerkortet mitt. Jeg samtykket på stedet fordi der og da hørtes det fornuftig ut det politimannen sa. I ettertid har jeg hørt at akkurat denne politimannen er kjent for å være litt "cowboy" å bruker litt tvilsomme metoder som ved flere tilfeller har ført til at folk har fått tilbake kortet sitt. Det jeg lurer på, er dette en korrekt måling? Kan jeg komme noen vei med å trekke tilbake mitt samtykke?

Det skal også nevnes at jeg har kjørt prikkfritt i mine 9 år som bilist, og dette var ikke noe bevisst "råkjøring".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å brenne meg: det høres meget tvilsomt ut å starte målingen uten å ha deg i synsfeltet, dersom det ble gjort på den måten du beskriver.

 

Det er intet krav om at de må være to i bilen, og ved videoopptak er det uansett ingen tvil.

 

Det kan umulig ha kommet som noen overraskelse at du kjørte en del for fort, ettersom du ble målt til 95 km/t i 60-sona, og da nødvendigvis pga feilvisning på speedometer må ha hatt minst 100 km/t på nåla. Men men, det spiller jo ingen rolle.

 

Jeg foreslår at du tar kontakt med jourhavende jurist evt påtaleansvarlig politiadvokat i din sak og spør hva som gjelder. De vet bedre enn meg om en slik måling kan brukes. Men i utgangspunktet høres det veldig tvilsomt ut at han har starta målinga uten å ha deg i synsfeltet, med mindre han har bitt seg merke i nøyaktig hvor han mistet deg av syne og så startet målinga på det punktet...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, jeg nekter ikke for at jeg kjørte for fort og har ingen problemer med å betale ei evt. bot. Og hadde jeg ikke mistet førerkortet, ville jeg mest sannsynlig bare betalt bota uten å dvele noe mer ved det. Men forstår ikke helt at det kan være mulig å beslaglegge førerkortet mitt basert på at en betjent biter seg merke i hvor han mister meg av syne for så å starte måling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og derfor foreslår jeg at du ringer jourhavende jurist i aktuelt politidistrikt evt påtaleansvarlig i din sak og spør om dette duger.

 

Dersom han kan si med sikkerhet at det var nøyaktig DER han mistet deg av syne, og retten ikke finner grunn til å betvile riktigheten av det, ser jeg ikke bort fra at du kan ha et problem. MEN dersom det du sier stemmer, og at han er en cowboy som benytter seg av "lure" metoder, så er det i det minste grunn til å undersøke hva som gjelder. Og jeg ser ingen grunn til at du ikke burde trekke tilbake ditt samtykke dersom du mener at samtykket ble gitt på galt grunnlag.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke til dette, men iht Angrerettloven § 11 er kravet for å benytte seg av angreretten 14 dager. Det kan være at det finnes andre mer spesifikke bestemmelser ved bruktbilkjøp.

 

Ta kontakt med NAF, så får du et meget godt svar på dette!

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er reglene for å levere tilbake en bil du har kjøpt privat? mye feil på den jeg kjøpte ser det ut til. kjøpt for ca 1 mnd siden. angrefrist hvor lenge ?

 

Må bare tilføye at det er ikke angrerettloven det er mest hensiktmessig for deg å bruke, men kjøpsloven. Der gjelder en del andre ting, som for eks. §19

 

"§ 19. Ting solgt « som den er ». Auksjonssalg. (Men også privatsalg av bil)

 

(1) Selv om tingen er solgt « som den er » eller med liknende alminnelig

forbehold, foreligger mangel når (a) tingen ikke svarer til opplysninger som

selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet,

(b) selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold

ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller

© tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å

rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.

"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår