Gå til innhold

Den nye Ford Mondeo!

Ranger emnet


Naits

Anbefalte innlegg

PV_052867__Custom.jpg

 

Vi har testet og kjørt den splitter nye Ford Mondeo. Det høres kanskje ikke så fryktelig spesielt ut, før du får høre at Bilforumet er blant de første i verden som får prøvekjøre denne bilen!

Vi fikk prøvekjørt både diesel- og bensinversjonen. En 4-dørs sedan og en stasjonsvogn.

 

Les mer!

----

2004 Seat Leon Top Sport 1.9TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tok dette bilde da bilen sto utstilt på Akerbrygge en liten stund tilbake, flott det nye designet, men ford blir aldri meg, her er det Audi og Quattro for alle penga !

Uansett: Det går forover for Ford (design)

dasilvaphotostudy13gczfd4.jpg

"If She Was a Car I'd Put Her Legs In The Air Like The Doors Of a Murcielago"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte den mer enn 50 m for første gang på tirsdag. Titanium Stv med turbolag. Kjempefin bil å kjøre, stasjonsvogna er nydelig å se på, bortsett fra grillen som rett og slett er stygg. Og den gamle Courier motoren bør vel snart gravlegges. Tror jeg venter på 2,7 diesel jeg, eller I6 bensinmotoren på 300 HK

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte den mer enn 50 m for første gang på tirsdag. Titanium Stv med turbolag. Kjempefin bil å kjøre, stasjonsvogna er nydelig å se på, bortsett fra grillen som rett og slett er stygg. Og den gamle Courier motoren bør vel snart gravlegges. Tror jeg venter på 2,7 diesel jeg, eller I6 bensinmotoren på 300 HK

 

Jepp, fikk sjokk når jeg åpna panseret første gangen, FAEN, steinalder motoren jo..

 

Grillen og fronten er jo nydelig! Men smaken er jo som baken, delt i 2;) Mener Ford har klart det utmerket med den nye Mondeo, spesiellt stasjonsvognen!

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte denne for 2 uker siden ca....(vil det si at jeg er en av verdens første som kjørte den da.. ;) ) fin bil som er god og kjøre... :)

Første gang jeg også kjørte den, det vil si på jobb området, er ca 4 uker siden:P Hehe, men den første vei testen var nå på mandag. Og jah, du er jo en av de første! :)

 

 

 

 

 

(Det er jeg som skrev artikkelen)

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fronten ligner ikke på aston martin, men på jaguar syntes nå jeg da:) Men fin bil det der.

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ett minus som må påpekes er at denne dieselmotoren med 125hk er bygd ut ifra en 1.8-liter, og den sliter med turbo-lag/forsinkelse. Forsinkelsen merkes godt hvis man girer opp litt for tidlig, da må man nemlig vente litt før turboen slår inn igjen."

 

 

Først vil jeg spørre. Var dette første gangen du kjørte en diesel?

 

Til teksen over så vil jeg svare følgende: Diesel har en mye høyere energiverdi enn en ottomotor. Diesel går jo konstant på overskudd av luft da forbrenningen blir nesten helt fullstendig. Det er ikke mye kulloksid og hydrokarbon i eksosgassene på en dieselmotor. Er jo lave ifforhold til en firesylindret ottomotor. Å turboen sitter jo på eksossiden av motoren og krever eksos for å fungere. Man hadde merket det med chip iverthfall, da det sprøytes inn mer diesel, som igjen gjør at det blir mer eksos og at turboen spooler mer på lavere turtall. Så slik fungerer en diesel :)

 

Nå har de jo også kommet med denne teknologien i bensinbiler som de har hatt siden 90-tallet på dieselbiler. Variabel turbo geometri

 

Er også ganske så artig den nye utviklingen på bensinbiler som har kommet nå ;)

 

Mvh

 

CalibR

Caution Cloud 40 Hairpin Right 100 Narrows

Through Gates And Opens 70 Flat To Finish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvekjørte en slik en Mondeo i går. Var en kombi på 1,8 diesel, _meget_ god å kjøre, tross en noe "overnernervøs" bremsepedal :) 320nM er temmelig greit fra en 1,8, og motoren er den samme som sitter i nåværende S-Max, men man vil omsider tjene på å gå for 2l-utgaven. Den vil ha samme dreimoment, men noen hester ekstra, i tillegg til en mye jevnere effektkurve. Kurven ble noe smal på 1,8'en :(

 

Var noe annerledes å gå over til fadern's 04' (stasjonsvogn) etter prøveturen, da det er en tdci med oppgradert Bluefin firmware. 166hk og 380nm sparker temmelig godt i fra i forhold til den demobilen jeg fikk prøve ;) Gleder meg til å se hva den nye 2l tdci'en vil klare med ny Bluefin firmware i forhold til fadern's :)

- 1993mod Ford Fiesta RS1800

- 2004mod Ford Mondeo Ambiente 2,0 Duratorq estate (Bluefin, K&N 57i)

- 1999mod Ford Mondeo Ghia 2,0 Zetec sedan (Bluefin, Ferrita 2,25" rustfri catback, K&N 57i, Morette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er motor alternativene her da tro ? Får man den nye Mondeoen med 5 sylyndra bensin motor ? Hvis det er tilfelle så tror jeg ikke det er en Ford produsert motor.
Det er en Volvo motor ja, og den kommer etterhvert også med 6ern

Men hvorfor gjøre noe poeng ut av det egentlig? Nye V70 har Ford hjuloppheng, S 40 og V 50 har dieselmotorer fra PSA, og bunnplate/hjuloppheng fra Focus. Volvo bruker også Ford motorer i bensinutgaver av de små modellene.

 

Du skjønner det at Volvo er en del av Ford konsernet, akkurat som Audi kontra VW

 

Å ha merkeskylapper er litt tåpelig om dagen

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår