Gå til innhold

pusse ned!?

Ranger emnet


greger1987

Anbefalte innlegg

Jeg skal pusse ned bilen min nå før jeg skal lakkere den.. Og jeg er HELT ny på det her..

 

Hva burde jeg skaffe av maskin til og pusse ned, helst en liten og hendig en. hva er pris etc!?.

 

Burde jeg gå over med grunning på de flekkene eller evnt rustbullet! som jeg har lest mange bruker, og hvor evt får jeg tak i det og pris?

 

Også sparkel da, har en bulk "formet" som en v innover, hvordan skal jeg få pussa der? Noen tips til det?

 

Blir sparkel over der.. steder og kjøpe? Evt priser?

Saab 93 2008, Vw golf cabriolet 1989, (x)Vw golf gt 1994, (x)Bmw e36, (x)Vw golf 1992, (x)Vw golf 1989, (x)Opel Kadett C City.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp så dyr slipemaskin du har råd til, og styr unna dewalt og sånt rask. festool har flere meget bra maskiner, men der er det 4-5000 + mva pr maskin.

 

ikke slip ned bilen til bart stål, bortsett fra der det er rust. der må du ha på noe ruststopp/rustbjørn, som du kan grunne og sparkle over. hvis du ikke skal sveise inn noe nytt,da?

 

skal du sparkle mye anbefales en sparkel med glasfiber i, ofte grønn på farge, så kan man bruke vanlig grå over. 2k selvfølgelig.

 

bulken din må du rette opp så mye du klarer, så kan du slipe og sparkle den jevn.

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4-5000 er nå bare og glemme for og si det mildt! men ellers, andre forslag?

 

er stortsett bare overflate rust, er ingen rust hull så sveis slipper jeg. og derfor lurer jeg på, etter og ha slipt der, hva skal jeg bruke over, vet det er sparkel og grunning.. men noen spesiell type som er og foreslå til en grei pris?

 

Er bare 1 bulk på den, skal få prøvd og rette den opp.

 

Er det bare og hamre på baksiden.. eller er jeg litt dum nå? tenker det funker..

gidder ikke og kjøpe noe dyr sparkel for og ta et sted.. blir litt unødvendig

Saab 93 2008, Vw golf cabriolet 1989, (x)Vw golf gt 1994, (x)Bmw e36, (x)Vw golf 1992, (x)Vw golf 1989, (x)Opel Kadett C City.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...styr unna dewalt og sånt rask..

 

Er dewalt dårlig? Hm, du hadde vist ikke mye greie på dette..

 

Når jeg pussa bilen min, kjøpte jeg en komfortabel pussekloss (ca 100kr) og en makita eksentersliper (1500).

 

Pussa bilen (der lakk osv er i bra stand) med pusseklossen og 800 papir (vått).

 

Og sparkel og rust med pussemaskinen.

-1987 Bmw e30 "m3", prosjekt

-1987 Bmw e30 2 dørs banebil prosjekt

-1997 Toyota HiAce 2,4D Turbo arbeidshest

x1993 Bmw e36 318i, widebody prosjekt

x1991 Bmw e36 316 vinterbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dewalt dårlig? Hm, du hadde vist ikke mye greie på dette..

 

Når jeg pussa bilen min, kjøpte jeg en komfortabel pussekloss (ca 100kr) og en makita eksentersliper (1500).

 

Pussa bilen (der lakk osv er i bra stand) med pusseklossen og 800 papir (vått).

 

Og sparkel og rust med pussemaskinen.

 

enig her.. trenger ikke mer enn dette..

 

jeg selv hadde en eksentersliper og et par pusseklosser..

 

først pussa jeg ned bilen med 240 papir og 400 (tørr) også gikk jeg over med 800 papir (våt) også 1200 til slutt..

 

meget bra resultat...og det kosta meg ca 2000 kr for alt sammen..

- Audi A4 2004 S Line

- VW Passat 2001 Highline

- Audi A4 1.8T Avant Rieger Style

- VW Golf 3 Rieger Style

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dewalt er oppskrytt. punktum.

 

jeg er proff, bruker kun festool eller luftmaskiner.

makita er kurant, finns også noe bra fra bosch, panasonic og til og med black&decker (eller "blekkogrækkel" som vi kaller det)

 

dewalt er opprinnelig kurante greier, men de har gradvis kjøpt bra merker som elu, tatt de konstruksjonene som var bra, og produsert de på billigst mulig måte, med billige lagre. derfor holder det aldri.

 

kjøp en god kloss, og godt papir, så klarer du deg lenge med det. blir mye bedre resultat for hånd enn en dårlig eksenter. tar ikke så mye lengre tid heller.

 

hvis du våtsliper, sparer du faktisk papir, så det blir rimeligere. gå opp til maks 800, selv om 600 sikkert klarer seg etter grunning.

 

husk og vask hele bilen skikkelig med silikonfjerner både før og etter sliping, da sparer du deg for mye trøbbel!

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dewalt er oppskrytt. punktum.

 

Vet ikke hvordan dewalt sine pussemaskiner er. Men jeg er snekker, og der går det bare i dewalt!

 

Driller til 6000 og sager til 15000.. Høres kanskje ikke så dårlig ut?

-1987 Bmw e30 "m3", prosjekt

-1987 Bmw e30 2 dørs banebil prosjekt

-1997 Toyota HiAce 2,4D Turbo arbeidshest

x1993 Bmw e36 318i, widebody prosjekt

x1991 Bmw e36 316 vinterbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dessverre mange snekkere som lever i den villfarelsen at dewalt og wurth sine greier er best.

 

når det gjelder driller er det festool og panasonic som har de beste drillene, er hendige og lette, med bedre batterikapasitet og 1/3 av vekta.

 

har og har hatt mye dewalt, driver som møbelsnekker, men etter å

ha brent opp noen driller og kjørt i filler 3. runden med lager på ei sag til 9000, er det på skroten med hele driten.

 

har kjørt på festool i noen år nå, og eneste feilen jeg har hatt er bryteren på drillen.

 

men nok krangel om verktøy!

 

kjøp det du har råd til, finns mye kurant til hobbybruk, men du får det du betaler for. husk at du trenger papir som er for lakk, ellers tetter det seg med en gang.

 

skal du bare matte over lakken for å legge ny grunn og lakk, klarer du deg fint med noen skikkelige slipeklosser, det er fort gjort å dra over en liten bil hvis man er etparstykken, så kan du heller bruke penga du sparte på slipemaskin på ei kasse øl til gutta som gidder å stille opp på sliping!

men husk å vask bilen skikkelig med silikonfjerner først!

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

driver med moderne møbler, stort sett høyglans.

så har noen triks i ermet! har også lakkert noen biler, samt de fleste bober i norge de siste årene.

 

stikk innom nærmeste moteksjappe, og bli overbevist!

festool er genialt.

 

og lykke til med lakking til trådstarter!

beklager at det blir ot om verktøy på tråden din.....

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår