Gå til innhold

Guide til bilpleie

Ranger emnet


Tandis1

Anbefalte innlegg

Jeg fikk innfallet av å oversette en av guidene på Autopia ettersom jeg ikke hadde noe å gjøre ikveld. Dessuten er den veldig fin. Og en liten ting, engelsken er ikke verdens beste og stavekontrollen i word funker ikke, dette blir bra:p

Nå er det litt mer oversiktlig. (takk kennet)

 

Innhold

Del 1: Guide til bilpleie

Del 2: Bilpleie utstyr

Del 3: Vask & Tørk

Del 4: Voksing av bilen

 

Del 1

 

Guide til bilpleie

Ordet bilpleie har mange betydninger. For noen er det, vaske og vokse bilen, for andre er det vask innvendig og utvendig inkludert å rense interiøret og få motoren helt ren. For en entusiast er en komplett vask et kunstverk.

 

Uansett hvorfor du vasker bilen din vil dette kapitelet introdusere deg til bilpleie prosserser og ord som ofte kommer

opp i forbindelse til bilpleie.

 

VURDERE HVA DU SKAL GJØRE

Den vanskligste delen med alt nytt du skal lære er å vite hva du skal gjøre først. Bil vasking er ikke noe anderledes. Spør tre profesjonelle bilpleiere hva du skal gjøre først, og du vil få tre forskjellige svar. Så kanskje det viktigste er å vurdere hva som må gjøres.

 

Vurdere lakken

Det første steget i alle bilpleie program er å vurdere lakken på bilen din. Ta en rask runde rundt bilen. Ser du insektsflekker, kalk/vannflekker eller asfaltflekker eller er bilen fri for all slags overflate forurensing? Hvordan føles lakken når du tar på den? Er den ru (små humper), eller er den glatt som glass? En enkel måte å finne ut det på er å stikke hånda i en bødpose og kjenne på lakken.

 

Hvis lakken din er glatt å fri for forurensing, trenger du bare å vaske bilen regelmessig (30 til 45 minutter i uka). Hvis lakken er flekkete og ru, trenger den en god vask. Ren lakk føles som silke. Vasken kan ta 30 minutter eller 3 timer, det kommer ann på hvor perfekt resultat du vil ha. De som driver med bilpleie bruker en spesiell lakkrens/polish eller en claybar til å fjerne overflate forurensing.

 

Nå som lakken er ren, kan du inspisere lakken for riper, swirls (vaskeriper) og kalk/vannflekker. Alle disse småfeilene kan fikses med en god polish og hardt arbeid (1 til 2 timer), eller en dual-action maskin, og de burde fikses før du vokser. Eller hvis du foretrekker en god roterende maskin for raskere resultat.

 

Hvis lakken har dype riper (ikke til grunning eller metallet), må du kanskje bruke en ripefjerner polsih. Mye av slitasje-skader og riper kan poleres så de ikke synes eller blir lagt merke til (1 til 5 minutter per ripe eller slitasje-skade).

 

Når lakken din er ren og polert til en høy glans, da er den klar for å vokses (45 minutter til 1 time) med kvalitets carnauba-voks, syntetisk voks eller en sealer. De fleste biler trenger dyprens og polering 2 ganger i året, mens voks burde tas på minst 4 ganger i året. Med riktig vedlikehold vil lakk finishen være god i mange år.

 

Vurdering dekk & felg

 

Forsømte felger tar lang tid å få tilbake til den opprinnelige standen den en gang var. Hvis de ikke får regelmessig vasking og voksing, de blir stygge å får svarte merker fra bremsestøv og asfalttjære.

 

Vurdere dekk og felg. Er dekkene brune og matte? Har bremsestøv bygd seg opp på felgene? Hvis det har det må du regne med å bruke 15 til 20 minutter på vært hjul med børster, dekk og felg rens, og en bøtte med såpevann.

 

Vurdering av interiør

Når du har funnet ut hva som må gjøres utvendig, kan du se på hva som må gjøres innvendig. Noen bryr seg mer om interiøret på bilen enn utvendig. Det er jo litt logisk, siden det er her du tilbringer meste av tiden når bruker bilen. Hvordan bilen ser ut innvendig reflekterer ofte hvordan du bruker bilen.

 

Hvis du kjører unger hit og dit, da vil det mest sannsynlig være mer møkk og flekker enn hvis en forretningsmann som kjører i dress hadde brukt bilen. Likedan hvis du har en arbeidsbil og bruker arbeidstøy i bilen, da trengs det en helt annen metode for å vaske bilen.

 

Vurdere bilen innvendig. Trenger den lett eller kraftig støvsuging? Er den støvete? Trenger teppene rens? Er skinnet tørt? Har du flekker eller annet søl å vaske? Hvordan lukter det? Er det mugg?

 

En god innvendig vask kan ta like lang eller lenger tid enn den utvendige vasken. Hvis du støvsuger regelmessig (to ganger i mnd), det tar ikke mer enn 10 til 15 minutter. Hvis det er lang tid mellom de gangene du støvsuger, regn med en halvtime eller mer. Hvis du tørker interiøret (3 til 5 minutter) hver gang du vasker utvendig, blir det lett å holde dashbordet og teppene rent. Hvis det er sjelden du vasker (eller aldri), kan det å vaske dashbordet og teppene ta 1 til 2 timer. Og det er enklere å vedlikeholde interiøret hver gang du vasker bilen enn og prøve og ta en fullstendig rengjøring en eller to ganger i året.

 

Hvis du ikke vasker din egen bil, da kan du vurdere og ha full rengjøring en gang i året. En full rengjøring av interiøret innebærer støvsuging og rens av tepper og gulvmatter, vask av dashbordet, midtkonsoll og lufteåpninger. Etter vask burde det tas på skinn og vinyl fornyer og beskyttelse.

 

For at det alltid skal se ut som du akkurat har hatt full rengjøring på interiøret, støvsug vær gang du vasker bilen og ta på fornyer på dashbordet, vinyl og skinn hver gang bilen vokses (hver 2-3 mnd). Dette er minimum av det du kan gjøre på interiøret for at det skal se bra ut.

Hvis du har tenkt å rengjøre din egen bil, del jobben ned til overkommelige oppgaver. Det er mye jobb og hvis du prøver å gjøre alt på en dag, vil du neppe ha lyst til å gjøre det igjen. Planlegg å ta rens og beskyttelse om våren eller sommeren, siden godt vær hjelper på tørkinga.

 

Beskyttelse og fornyer

En stor del av bilpleie er å ta på fornyer på de overflatene som ikke kan vokses eller på noen annen måte beskyttes. Som det står lenger opp, så trenger dashbordet og andre vinyl og skinn overflater regelmessig beskyttelse. Skinn, vinyl og gummi fornyer beskytter og gir en pen overflate. For best resultater burde fornyer tas på lite og ofte.

 

Det er mange som går bananas med beskytter og fornyer. Kanksje tror de at siden litt fornyer er bra så er mer enda bedre. Sånn er det ikke. Pustende overflater som skinn og gummi kan ikke absobere veldig mye fornyer. Typisk for skinn, vinyl og gummi er at innen 3 til 5 minutter så har de absorbert all den fornyeren den kan. Det overflødige er bortkastet og burde tørkes vekk. Hvis det overflødige ikke blir tørket vekk blir det bare et sølete lag som trekker til seg støv og annen møkk.

 

 

 

Det detaljene som teller

Forskjellen på en fin bil og en kjempefin bil er detaljene. Hvis du tar med bilen til en proff, vær sikker på at han eller hun gjør disse små tingene. Her er en liste:

 

• Vask og tørk utvendig (20 min)

• Skrubbe dekk og felg (20 min)

• Vask og polere utvendige vinduer og speil (15 min)

• Rens og polere lakken (3 t)

• Voks eller sealer på lakken (45 min)

• Polere krom detaljer (15 min)

• Vaske dør, panser og bagasjelokk hengsler (10 min)

• Vask og ha på fornyer på gummi lister (10 min)

• Fornyer på utvendig plast, dekk (15 min)

• Støvsuge (4 min)

• Skrubbe og rense gulvmatter (15 min)

• Rense tepper (45 min)

• Vaske dashbord og midtkonsoll (20 min)

• Vaske lufteåpninger (10 min)

• Ta på fornyer på midtkonsoll, vinyl og skinn (20 min)

• Vaske vinduer innvendig og speil (10 min)

• Tømme og vaske askebeger (5 min)

• Luftrenser i luftåpninger og teppe (10 min)

• Stoffbeskytter i tepper (20 min)

 

Når du ser på tida som er satt av til hver oppgave ser du at det er ikke langt unna en hel dag med jobb. Mange proffesjonelle vil ta ca 1500kr til 3000kr for dette arbeidet. Hvis du har en dyr bil eller en forsømt bil regn med å betale mer.

 

ENKLE TIPS

Her er noen enkle tips som vil gjøre bilpleie lettere.

 

Hold deg unna sola

Hvis det er mulig jobb i en kjølig garasje eller i skyggen. De fleste bilpleie produkter fungerer dårlig på varme flater. Vasker du bilen i sola er det en sikker oppskrift på kalk/vannflekker og striper.

 

Jobb fra toppen og ned

Bilen din er renest på toppen og mest møkket nederst. Når du vasker fra toppen og ned holder du vannet rent lenger (husk 2 bøtter eller Grit-guard) og du unngår swirls. Når du tørker bilen, gjør også det fra toppen og ned, la støtfangere, sideskjørt, dekk og felg være tilslutt.

 

Hårfjerning

Invester i en sånn rulle med teip som fjerner hår fra klær, de får du nesten overalt. Disse er kjempe fine til og fjerne dyre hår ifra interiør tepper og seter.

 

 

 

 

 

Hei du! Ta det rolig nå!

Aldri vask bilen rett etter at du har kjørt. Kaldt vann kan gjøre alvorlig skade på varme deler, som bremser, eksos og motoren. La det kjøle seg ned i 20 – 30 min først.

 

Mer eller mindre?

Har du noen gang lurt på hvorfor det står på de fleste hår shampoer ”Vask, rens, repeter” Det er ganske enkelt fordi de vil vi skal bruke mer av produktet. De fleste bilpleie produkter er ment å brukes sparsommelig, og det vil stå i instruksjons veiledningen. Men alvorlig talt, meste parten av det vi har på tar vi av igjen med en gang. Bruk mindre og spar penger. Du får det samme resultatet, kanskje bedre.

 

Er det tåkete her, eller er det meg?

Den stygge filmen som kommer på innsiden av vinduene dine er polyvinyl tåke som kommer av ny plast og vinyl. Ettersom bilen blir eldre, blir det mindre tåke. Du kan redusere mengden av polyvinyl tåke ved å bruke interiør fornyer og beskytter sparsomt, og tørke dashbordet og midtkonsollen tørr. På nye biler prøv å ha et vindu åpent så ofte som mulig så gassene kommer seg ut av bilen.

 

Å kjøre toppløs er farlig

Svette og oljer fra huden, samt kremer vil grise til stoffseter, og skade vinyl og skinn seter. Hvis du kjører bil med lite klær, dekk sete med setetrekk, håndkle eller en gammel t-skjorte.

 

Detaljer, detaljer, detaljer

Du har akkurat polert og vokset bilen så det skinner overalt, men all jobben overskygges av hvite voks rester rundt omkring overlat. Dette løser du lett mens voksen fremdeles er fersk, bruk litt Quik Detailer spray og en microfiberklut eller børste.

 

Hei, kamerat, dra opp bukse smekken!

Vær forsiktig så du ikke skader lakken med glidelåser, beltespenner, ringer eller andre smykker. Bruk klær som passer til jobben, og ta av de harde tingene.

 

BILPLEIE SKJEMA

Det følgende skjemaet gir deg en grei oversikt for en bil som er i daglig bruk. Skjemaet er basert på en 13-ukers periode. Du kan skreddersy skjemaet så det passer dine behov.

 

Oppgave	Uke
                       1	2	3	4	5	6	7	8	9	10	11	12	13
Utvendig													
Vanlig vask	               X	X	X	X	X	X	X	X	X	X	X	X	X
Vaske dekk & felg	       X	X	X	X	X	X	X	X	X	X	X	X	X
Detail dekk & felg	       X		X			X		X			X		X
Vaske/Polere vinduer	       X			X			X			X			X
Vaske/Polere plast vinduer     X		X			X			X			X	
Detail plast & gummi 	       X			X				X				X	
Krom & Polert Aluminum	       X				X				X				X
Voks													
Carnauba Paste/Paste Glaze     X							X					X
Carnauba Krem	               X			X				X				X	
Carnauba Flytende/Spray	       X		X		X		X		X		X		X
Polymer Sealant	               X												X
Polere/lakkrens/clay	       X												X
Interiør													
Støvsuge	               X	X	X	X	X	X	X	X	X	X	X	X	X
Rense tepper	               Vår/høst
Rense gulvmatter	       X											X	
Vaske skinn & plast	       X					X					X		
Fornyer på skinn & plast       X			X			X			X			
Rense stoffseter	       Vår/høst
Flekk rengjøring	       Når det trengs
Støvtørke luftåpninger	       X				X					X			
Motor													
Avfetting/vask	               X					X					X		
Gummi beskytter	               X				X				X				X
Spray voks	               X						X						
Lett vask			               X		X			X					X
Blandet													
Behandle gummilister	       X											X	
Detail dør hengsler	       X								X				
Detail hjulbuer	               X					X							
Detail understell	       Vår/høst

 

Hentet fra:

Introduction to Detailing - Autopia Car Detailing Forum

Oversatt til norsk av Tandis1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Del 2

 

Bilpleie Tilbehør

Så lenge jeg kan huske, har bilpleie tilbehør fått samme oppmerksomhet toalett saker. Ta en tur innom din lokale bilrekvesita forhandler og du vil finne horder av dårlig lagd børster og billige svamper og håndkler som alle ser like ut, men har anderledes innpakning. Nyskapning innen bilpleie var nye farger og innpakninger.

 

Som en bilentusiast, tillater jeg veldig få billig produkter i bilen min. Heldigvis, nå får du tak i ordentlige saker for ekte entusiaster.

 

OXO bilpleie verktøy

For omtrent seks år siden var OXO kjent for kjøkkenutstyr, så kom de med en ny rekke med børster og støvkoster. Når OXOs bilpleie tilbehør ble introdusert var det den største forbedringa på børster og støvkoster på 25 år. De brukte sin unike ergonomiske teknologi og sine myke håndtak til å designe gode børster og børste hoder og etablerte et nytt merke av supre bilpleie verktøy. Uheldigvis for OXO så var dette samtidig som mikrofiberkluter kom på markedet og overskygget dems gode utvalg av børster og støvtørkere.

 

Siden OXO ble intordusert har det kommet noen flere på markedet med interessante håndtak og nye farger, men ikke noe mer. Det er til nå:

 

Meguiar’s Gold Class børster

De nye Gold Class børstene er ingenting annet enn en stor prestasjon av Meguiars. Der det er mulig er hver børste designet til å være mullti-funsjonell eller justerbar. Versa-Angle børsten for eksempel er vendbar så du kan skifte vinkel, det gjør at børsten er komfortabel i alle situasjoner.

Versa-Angle har ikke bare det å kunne endre vinkel. Designerne etablerte også en ny standar på børste hoder. Hver børste er laget for hvert sitt bruk. Felg børsten for eksempel har mye lengere bust som også er satt i vinkler sånn at du får en jevn strøm av bust som kommer til i alle kriker og kroker som er på felger

 

MegBodyandWheelBrush.jpg

Busten på Body Brush (øverst) og Wheel Face Brush (nederst) er såpass lange slik at de bøyer seg rundt møkk og i kriker og kroker. Det at du kan vende vinklen på Body Brush gjør den bra til og nå innerskjermer og under kanaler. De lange delikate bustene gjør at du ikke riper noen ting.

 

 

For entusiasten, kommer funksjonaliteten som nummer to, hvis den riper overflaten er den ikke godkjent. Her er Gold Class kjempe gode.

Meguiars tok seg tid til å forstå problemene med børster som ikke er ripesikre. Hver børste har myke gummi stoppere som gjør at du ikke kan lage riper med børsten som på lakken eller polerte aluminiums felger. Alle børste hodene har bust som er laget så de ikke skal gjøre noe skade når de brukes på tiltenkt overflate.Noen børster har spesial sikkerhets funksjoner som Tire Brush som har en runde med myk bust rundt den stive sånn at du kan kan skrubbe uten at det skader dekket.

 

MegInteriorTiresBrushes.jpg

Meguiars viste virkelig at de kan med disse to børstene. Interior Brush (øverst) har en side med stiv og en med medium stiv bust, og er laget i vinkel. Vinklingen gjør at den stive busta ikke kommer borti noe før du snur den. Når du trenger ekstra kraft er den bare en flip unna. Den samme tenkinga ligger i Versa-Angle Tire Brush. Den utvendige raden med myk bust beskytter det fine dekket fra de stivere bustene som er perfekte til rensing av dekk.

 

 

Meguiar’s Gold Class kluter og tørkeskinn

Gold Class serien inneholder tredje genrasjon microfiber kluter, det er nå tørke håndkle, glass håndkle og pussehåndkle. Den mest interessante av de klutene er Duo-Fiber Glass Super kluten. Duo-Fiber er det Meguiars har kallt sin patenterte bomull/microfiber blanding. Kluten har en utrolig sugeevne og etterlater ingen streker. Vi sammenlignet denne kluten sammen med tre andre og det var som natt og dag.

 

 

MegGlassTowel.jpg

Hvis du er fanatisk etter krystall klare glass kommer du til å elske Meguiars Duo-Fiber Glass kluten. Det er den eneste kluten jeg har testet som vasker like bra som avispapir (uten sølet!).

 

 

Et annet interessant Gold Class produkt er Microfiber Quik Detail Pad. Det er en svamp formet som et bein med super myk microfiber rundt. Du bruker svampen istede for en microfiber klut, sammen med Quik Detailer spray til å tørke lett over bilen. Jeg var litt skeptisk helt til jeg prøvde det, resultatet var forbløffende bra. Den er lett og holde ren og du får en stripe fri finish. Kjernen i svampen suger til seg all overflødig Quik Detailer spray, slik at den holder seg fuktig hele tiden.

 

For noen finnes det ikke noe annet enn myke bomulls hånkler. Jeg ble glad da jeg jeg så nye og forbedrede håndkler fra Meguiars. Gold Class Ultra Plush Super Terry lever opp til navnet sitt. Det er det tykkeste, mykeste og mest lukseriøse håndkle jeg har brukt, og det er velkommen til hvilket som helst 5-stjernes spa hotel.

 

 

MegUltraPlushTowel.jpg

Meguiars Ultra Plush Super Terry håndkle lever opp til navnet sitt. Det er veldig mykt og er supert til voksing, tørking og lett vask. Håndkle er for vasket men virker som det blir enda mykere etter noen få vask.

 

 

For tørking har Meguiars Gold Class serien noe som går til alt. Mine favoritter er Water Magnet Drying Towel og Microfiber Super Suede Drying Cloth. Water Magnet Drying Towel er en av de beste vaffel tørke håndkler i microfiber. Stor størrelse samt slik som de andre Meguiars håndklene at det er veldig mykt, og har sateng søm på kantene så det ikke riper gjør disse bra. Microfiber Super Suede Drying Cloth er et syntetisk tørkeskinn som har alle fordelene til naturlige tørkeskinn. Hvis du er fan av naturlige tørkeskinn vil du elske dette. Det er super tørst og ulikt naturlige tørkeskinn så er det lett å vri opp. Det eneste som mangler er lukten av nytt tørkeskinn.

 

 

MegSuperSuedeDryingTowel.jpg

De som bruker tradisjonelle tørkeskinn kommer til å elske Super Suede Drying Towel. Det føles som skinn og fungerer på samme måte. Men det er enklere å vri ut vannet.

 

Meguiar’s Gold Class vaskehanske

Det å velge om du skal ha hanske eller savmp er helt etter hva du foretrekker selv. Meguiars har en hel serie av Gold Class hansker og svamper, inkkludert Ultra Plush Wash Mitt (syntetisk ull), ), Deep Pile Chenille Wash Mitt, Ultra Plush Chenille Wash Pad, Professional Grade Wash Sponge, and the Ultra Plush Wash Mop

Jeg har alltid foretrekt vaskehanske av ekte ull. Jeg liker hvordan den føles og har aldri fått swirls eller andre negative følger av å bruke ekte ull. Jeg ble imponert av Meguiars sin Deep Pile Chenille Wash Mitt, som føles super i hånda og ser ut som den glir over lakken helt uten hjelp. Denne hansken har erstattet ull hansken og blitt mitt førstevalg. Den er stor og inneholder masse vann og er lett å vaske.

 

 

MegChenMitt.jpg

Mitt personlige valg har lenge vært ekte ull. Men Meguiar’s Deep Pile Chenille Wash Mitt har en super følelse og vasker rent uten swirls, noe som gjør den til et godt valg.

 

 

Mitt nye favoritt bilpleie verktøy er nok Meguiras sin Ultra Plush Wash Mop. Jeg så først på denne med engstelse ettersom den minnet meg om den lokale bilvasken, der en fyr som heter Buddy, Billy eller Mac står klar med en bøtte og skrubbe børste på pinne. Etter at jeg fikk dette ut av hodet kunne jeg se hvor mye nytte denne juvelen kan gjøre. Ulikt tradisjonelle vaskemopper og børster har Gold Class Ultra Plush Wash Mop et ledd montert. Etter å ha prøvd den var jeg hektet! Jeg trenger aldri å gå opp på en krakk for å vaske taket på SUV min. Versa-Angle håndtaket snur seg slik at moppen alltid ligger faltt på taket. Jeg bruker den også til å tørke taket på SUV’n ved å ta et håndkle rundt moppe hodet.

 

 

MegMop.jpg

Hodet på Ultra Plush Wash Mop vrir seg på plass slik at det følger flatten du vasker. Som en SUV eier så gjør dette verktøyet at det å vaske stor bil ikke er kjedelig.

 

 

Meguiar's Gold Class Finish børster

Meguiars Gold Class serien inneholder to finish børster som burde nevnes. Multi funsjonelle finsih børster er ingen revelosjon, men det Meguiras har gjort er unikt

 

Slide Lock Detail Brush er en fullstørrelse malepensel lignende børste som kan brukes over alt uten fare for og ripe eller skade. Den har han glidelås, så hvis du drar den helt opp har du myk bust til luftåpninger og dype sprekker. Drar du den ned får du små og stive buster til og ta vekk vansklige flekker.

Gold Class Triple Duty Detailing Brush er en liten børste med tre børste hoder. Jeg fikk bare mulighet til å bruke den en gang, men fant fort ut at denne kan komme til der ingen børste noen gang har vært. (Som hele veien ned i luftåpningene og i sømmene på gulvteppet.

 

 

MegDetailingBrushes.jpg

Hodet på Meguiars Slide Lock Detail Brush (øverst) glir opp og ned slik at du kan justere lengden på busta. Rask og effektiv justering av stivelsen på busta. Tripe Duty Detailing Brush (nederst) har tre unike børste hoder som gjør at du enkelt kommer til I luftåpninger og sømmer.

 

Sonus bilpleie tilbehør

Sonus bilpleie tilbehør er av den høyeste kvalitet tilgjenglig.

Sonus Der Wunder serien av bilpleie håndkler for eksempel er spesial laget for polering og tørking.

 

 

SonusDerWunderPolishingTowels.jpg

Sonus Der Wunder polerings klut er spesielt laget for polering på lakk og glass. Legg merke til at den ikke har noen synlig søm.

 

 

SAMMENDRAG

Velg tilbehør med omhu. Godt tilbehør gir gode resultater raskere. Dårlig tilbhør lager mer jobb og resultatet blir dårligere.

 

Hentet fra:

Detailing Accessories - Autopia Car Detailing Forum

Oversatt av Tandis1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del 3

 

Vask & tørk av bilen

Det finnes en ting du kan gjøre som er lett og gir raske resultater, det er å vaske bilen regelmessig. Det å vaske bilen er og bli kvitt løs møkk, støv og trafikk film. Det betyr at det ikke nytter å spyle den. Du må røre lakken med såpevann og svap eller vaskehanske.

 

SonusUltimateWashKit.jpg

En god vask starter med riktig utstyr. Hva du velger som vaskehanske, såpe og tørkeskinn/håndkler er veldig viktig. Billig produkter vil vaske og tørke bilen, men de vil ikke kjæle med lakken. Over tid vil disse billig produktene lage swirls og gjøre finishen matt.

 

 

Vasking kan være både og, selv den mildeste såpe kan fjerne beskyttelsen du har og føre til oksidering. Vaskemidler kan gjøre at lakken blir matt enda raskere. For mange år siden anbefalte BMW, Jaguar, Mercedes-Benz, Ferrari og mange andre fin-bilmerker og kun bruke helt rent vann til å vaske bilen.

 

Kvalitets bil-shampooer som lages idag er veldig snille mot lakk, plast og gummi. En god bil-shampoo smører og forebygger riper samt at den vedlikeholder glansen. Pass på og velge et kvalitets produkt som ikke gjør all jobben nytteløst.

 

996WashingLower.jpg

I tillegg til en god shampoo må du ha riktig tilbehør til å vaske bilen. Jeg liker å bruke børster på steder som er vansklige å komme til, som kanaler der asfalt og møkk bygger seg opp. Pass på så børsten er ripe-sikker som denne fra OXO. Eller Meguiarss Body Brush som har langt håndtak og er veldig sikker

 

VASKE & TØRKE UTSTYR

Et håndkle er et håndkle ikke sant? Desverre, det er ikke det når du skal velge hva du skal tørke bilen med. Hvis du vokste opp som meg, i et hus der mor pensjonerte gamle håndkler til bilen og hunden. Det mor ikke visste var at de fleste håndkler har et støttelag i seg som er laget av store og harde polyester tråder. Kantene er også sydd av samme tråden. 1 gram polyester er sterkere enn 1 gram stål. Det er flott for at bade håndkler skal vare lenge, men ikke bra for lakken din. Tradisjonelle polyester og polyester blandinger lager riper i lakken. Bruk ripe sikker microfiber håndkler eller 100% bomulls bilpleie håndkler.

 

Bruk en vaskehanske som er enkel å vaske. Hvis den ikke er enkel å vaske betyr det at grus og møkk blir sittende i hansken og da er den ikke trygg. Jeg liker at det jeg bruker har mange fibre i seg, som en lammeulls vaskehanske eller en kvalitets microfiber vaskehanske. Motsatt av det mange tror er ikke naturlige svamper og villsvin hår børster noe godt vaske utstyr. Moderne utstyr gjør disse til fossiler fra fortiden. En ripe-sikker børste kan brukes under dør lista, men burde ikke brukes ellers på bilen.

 

Populæriteten av microfiber har gjort at det har kommet masse microfiber produkter, blant annet microfiber vaskehansker. Etter at jeg har testet flere av microfiber vaskehanskene har jeg funnet ut at mange av dem ikke er ripe-sikre. Hvis fibrene er bøyde eller er splitta laget for tørr vasking, er den ikke laget slik at den skal slippe møkk lett. Det betyr at den vil holde på møkk helt til den blir vasket i maskin. Det som ikke går bort når du henter nytt vaskevann vil lage riper i lakken. Hvis du har tenkt og bruke microfiber vaskehanske, pass på å velge et merke du stoler på.

 

For tørking trengs det kanskje flere forskjellige verktøy. Naturlig tørkeskinn har blitt brukt lenge. Dette myke skinnet er veldig absorberende. Alle naturlige tørkeskinn er fremdeles et bra valg, men de er ikke så effektive og enkle å bruke som moderne tørke håndkler og syntetiske tørkeskinn.

 

SonusUltimateDryingTowel.jpg

Hos meg er det kun vaffel tørke håndkler som brukes.

Ultimate Drying Towel av Sonus er veldig mykt og suger bra.

 

Hvis du vil få unnagjort tørkinga fort kan du bruke en vannskrape av myk ripe-sikker gummi. Slik som Calefornia Water Blade, den fjerner raskt 80% av vannet på et par raske drag. Så bruker du bare et godt microfiber tørke håndkle ogs å er du fedig. Hvis du bruker en ripe-sikker vannskrape, vær forsiktig, kun et lite sandkorn eller noe møkk kan lage riper.

 

Speedblade.jpg

En ripe-sikker vannskrape gjør at tørkinga går mye raskere. Men bruk kun ripe-sikre skraper og kun der det er vått. Et drag er nok til å fjerne mye av vannet slik at du kan tørke over med microfiber håndkle.

 

KORREKT DEKK & FELG RENGJØRING

Dekkene dine kan forandre utseende og prestasjon dramatisk. Moderne felger kan også være vansklige å rengjøre, ettersom oppvarmet bremsestøv flyr inn i felgen når du kjører og baker seg innover i finishen din. Om disse for bli på felgen skjer det etterhvert noe som kalles galvanisk korrosjon. Som vil ødelegge utseende på hjulet.

 

De fleste moderne felger er laget av aluminium som er lakkert med samme type lakk som resten av bilen og samme type klarlakk. Så lenge det varer, klarlakken på felgen kan skades av syre blandinger og surt regn samt felg rens laget med syre. Også polert aluminum som vanligvis ikke er beskyttet av klarlakk vil reagere (bli matt eller korrodere) på sure tilstander.

 

DirtyWheel2.jpg

Denne BMW felgen er veldig møkkete, her har bremsestøvet fått sitte og bake seg inn i finishen på dekket og felgen i flere uker. Regelmessig vanlig vask vil ikke gjøre det rent. Det kreves en sterk vask og 30 til 45 minutter med arbeid.

 

Dessverre er vanlige bil såper og husholds såper ikke sterke nok til og komme seg gjennom bremsestøv, trafikk film, asfaltflekker slik at det løsner fra felgen. Du kan dele felgvask i to grupper, de med syre og de syrefrie.

 

Syrebasert felg vask er mye brukt av bilpleiere som må få vasket felgene raskt. En felg vask med syre har ingenting å gjøre på noen aluminum felger eller felger som er kjøpt etter bilen.

 

Syrefri felg vask er laget av milde ingredienser (ethylene glycol). Denne løsningen går under møkka og løsner og løfter den opp. Syrefri vask krever ofte at du må skrubbe litt men de er sikrere og bruke samt at de ikke vil etse på finishen.

 

Akkurat som felgen har dekket mange fiender som vann, petroliums midler, UV stråler og ozone. Vann vasker vekk de naturlige oljene som finnes i gummi og gjør det elastisk. Petroliums midler virker som løsemiddel og spiser gummi når det kommer i kontakt med det. Når ozone og UV lys er kombinert vil det skje en reaksjon som gjør at polymer som er i dekket blir skadet.

 

For å beskytte mot ozone og UV skade, blir en stabilisator blandet inn i dekkets polymer. Det absorberer UV strålene og omgjør dem til varme. Alle dekkprodusenter bruker den samme stabilisatoren kallt carbon black. Det er derfor de fleste dekk er svarte. Det at denne stabilisatoren ofrer seg for UV lyset og omgjør det til varme. Etter som carbon black mister evnen sin blir den grå. Det er en grunn til at dekk blir misfarget over tid.

 

For og beskytte dekk for mer skade fra ozone tilsetter dekk produsenter en voks i dekkene sine. Dekk bøyer seg når de er i bevegelse det gjør at voksen kommer til overflaten. Dette gjør at det blir en beskyttende barriere, som beskytter polymene i dekket. Når dekk blir lagret over tid klarer ikke voksen og komme til overflaten og beskytte dekket. Med ozone og UV lys som arbeider sammen blir aldringen framskyndet og dekket tørker, blir misfarget og sprekker.

 

ChromeWheelBefore.jpg

Dekket på denne bilen har ikke fått noe fornyer eller noen form for beskyttelse. Se så tørt dekket er, det er ikke noe naturlig glans igjen. Det kommer til å ta litt tid å få dette pent igjen.

 

ChromeWheelAfter.jpg

Etter å ha skrubbet med Sonus Rim Bright to ganger og brukt Meguiras Tire og Wheel Brush. Er dekket klart for fornyer og metall polish.

 

For og forhindre negative effekter fra vann og UV lys på dekk lager bilpleie industrien dekkfornyere. De finnes i to grupper: olje baserte og vann baserte silikoner.

 

Olje baserte silikon fornyere trenger ikke gjennom dekket og bare legger seg utenpå og lukker gummi og vinyl. De er gode på å lage en beskyttende barriere. Olje baserte silikoner lager en glansede film som egentlig aldri tørker. Jeg er ikke noen fan av disse siden dem inneholder petroliuem og det gjør at gummi og vinyl etterhvert sprekker.

 

Vann baserte fornyere inneholder ikke olje eller noe petroliuems produkter som kan skade gummi og vinyl over tid. De fleste vann baserte fornyerne gjør at det blir et pent og mer naturlig glanslag på dekket. Men de er ikke så holdbare som de olje baserte.

 

Vask av dekk & felg

For å vaske dekk og felg godt trenger du en stor bøtte, en myk dekk og felg børste, en svamp eller vaskeklut, vannslange, bilshampoo og felg vask/rens.

 

DirtyWheel1.jpg

Dette BMW hjulet har blitt kjørt ca 300 miles i uka siden det ble vasket sist. Siden bremsestøvet ikke har fått mulighet til å feste seg er det lett og vaske det med såpe, vann og en god børste.

 

 

Advarsel: Ikke vask hjulene rett etter at du har kjørt da de er varme. La dem kjøle seg ned, hvis bremsene er varme så kan det gjøre alvorlig skade å sprute på kaldt vann.

 

RoundWheelBrush.jpg

Hvis felgene dine har masse kriker og kroker er en rund børste som dette et must. Busten er veldig myk og det er ikke noe metal som kan skade i den.

 

 

Her er noen punkter som gjør rengjøringen enklere:

 

1.Vask et hjul om gangen

2. Vask hjulene først før du tar resten av bilen. Dette gjør at det ikke spruter felg rens og fornyer på de ny vaska skjermene.

3. Lag ei bøtte med din favoritt bilshampoo og doble mengden av den.

4. Få renset felgen og dekket godt med vannslange. Hvis du kommer til spyl av løst bremsestøv av kalliperen. Til slutt spyler du godt opp i innerskjermen og hjulbuen så du blir kvitt møkk og gamle dyr.

5. Hvis hjulene har et veldig tykt lag med bremse støv og møkk, spray på med felg rens. La den virke minimum 30 sekunder til maks 3 minutter.

6. Bruk en dekk og felg børste og såpevannet ditt for å vaske, bruk masse vann. Såpa fungerer som smøremiddel og løfter møkka opp og vekk fra felgen. Bruk så svampen eller kluten til å ta det som er igjen av møkk. Hvis felgen har store åpninger bruk svampen så du kommer bak dem. Pass på så dekket er skrubbet godt så det ikke er igjen noe gammel fornyer, hvis ikke blir det en gul eller brun misfarging på dekket.

7. Bruk børsten og såpevann til å skrubbe alle steder du kommer til i innerskjermen. Denne detaljen gjør at bilen ser ny og fin ut.

8. Rens godt i innerskjermen og hjulet. Bruk masse vann. Du må passe på så du blir kvitt alle spor av felg rens (og naboens katt) er borte.

 

Etter å ha vasket bilen husk og tørke felgene og dekkene med et tørke håndkle/tørkeskinn.

 

WheelCleaning3.jpg

STEG 1: Pass på så hjulet er kaldt. Spyl av løst bremsestøv før du tar på felg vask/rens.

 

WheelCleaning4.jpg

STEG 2: Spray dekket og felgen med rens. La den virke før du skrubber.

 

 

WheelCleaning5.jpg

STEG 3: Skrubb hjulet godt med favoritt børstene dine til dekk og til felg.

 

 

WheelCleaning6.jpg

STEG 4: Spyl av og tørk pass på og få spylet av alle rester av felgrens.

 

 

Jeg anbefaler og ikke bruke felg vask som inneholder blekemidler. Blekemidler brukes på dekk med hvite striper, men de kan gjøre dekkene mattgrå. Blekemidler vil også lage flekker på aluminums felger. Les bruksanvisninga.

 

RIKTIG BILVASK

Mange entusiaster og kvalitets bilpleiere bruker to bøtter når de vasker. Den ene inneholder såpe vann og den andre har skyllevann. Skyllebøtta brukes til å skylle svampen eller vaskehansken i steden for og dyppe den rett i såpevannet. Denne metoden har to praktiske fordeler ved at du holder grus og møkk unna såpevannet. Og det gjør at såpa i vannet varer lenger ettersom det ikke må virke på møkka som er i såpevannet.

 

Ett annet sikkert alternativ er en bøtte med rist i bunnen, Grit-Guard.

 

Her noen tips som gjør vasking enklere:

1. Pass på så bilen er kald. Hvis du kan vask bilen i skyggen. En varm flate gjør at såpevann og skylle vann fordamper for raskt, og det kan bli kalk/vannflekker. Et triks er å parkere der det heller litt i en retning slik at vannet renner lettere av. Start med å spyle bilen godt så løs møkk renner av.

 

2. Vask dekk og felg først. Hvis du vasker bilen først vil vannet tørke før du rekker å vaske hjulene skikkelig. Ikke bruk det samme vannet på bilen som du brukte på hjulene. Hell ut det møkkete og hell i nytt.

 

3. Flekker, innsekter, tjære og asfaltflekker. For vansklige flekker bruk en innsekts fjerner. Hvis det sitter godt bruk en ripe-sikker innsekts svamp.

 

4. Bruk en såpe som er laget for bil. Se etter såper som smører og tilfører glans. De smører slik at møkk kan skli inn i svampen og ned i skylle vannet. Kvalitets såper koster litt mer, men er verdt hvert øre. Hvis du har en svart bil og sliter med swirls, oppgrader vaske såpe, vaskehanske eller svamp og tørke håndkle.

 

5. Bruk kvalitets utstyr. Jeg foretrekker en chenille vaskehanske, lammeull eller microfiber vaskehanske. Disse har mange fibre som trekker til seg møkk og tar dem vekk fra lakken. Syntetiske (flate) svamper kan fange møkk nede på overflaten, som lager riper. Bomull chenille vaskehansker og svamper er også fine. Siden de holder på masse vann og er snille mot lakken.

 

Washing1.jpg

Pass på så vaskehansken eller svampen kan holde på masse vann. Såpevannet gjør at det ikke blir så lett riper. Bruk masse såpevann og rens ofte.

 

Washing3.jpg

Når du ikke bruker svampen eller vaskehansken, legg den i bøtta, ikke på bakken. Jeg har sett naboer som gjør dette og lurer på hvorfor dem har så mange uforklarlige riper.

 

 

6. Vask fra toppen og ned, og skyll ofte. Å skylle ofte er ekstra viktig hvis du har veldig møkkete bil. Hvis du vasker på en varm dag, hold hele bilen våt så den ikke tørker og får flekker. Jeg bruker helt tilslutt å ta kun slange uten noe på og la vannet renne fritt, slik at det meste av vannet på bilen renner av. Dette gjør at tørking går raskere.

 

Shampooing.jpg

Her bryter jeg regel nummer 1, jeg vasker bilen i sola. Hvis du må vaske bilen i sola, jobb raskt og hold bilen våt hele tida. Dette er morgen sol og det er ikke varmt ute. Hadde det vært varmere ute hadde jeg ikke vasket Boxster’n i sola.

 

 

Tørke tips

Før du tørker burde bilen akkurat blitt vasket og spylt for all synlig møkk og olje. Her er en riktig måte å tørke bilen.

 

1. Fjern (dusjstråle håndtak/endestykke/hagespyletingen hva heter det?) ha medium trykk og la vannet renne nedover bilen (ikke sprut). Denne metoden gjør at 80% av vannet renner av bilen. La vannet få dryppe av mens du går og henter tørke utsyret ditt.

 

2. Hvis du har en ripe-sikker vannskrape, bruke den på vinduene først, Følg etter med et tørkeskinn eller microfiber håndkle.

 

3. Bruk et rent tørke håndkle eller syntetisk tørkeskinn til å tørke restene av vannet. Start på toppen og gå nedover. Hvis du bruker et stort håndkle eller tørkeskinn kast det over flaten og dra det sakte til deg. Rist og vri opp håndkle ofte. For å unngå streker brett håndkle eller tørkeskinnet til en firkant.

 

4. Når du har tørket utvendig, åpne dørene og tørk kantene og hengslene. Pass på og få tørket under døra eller så blir listne våte med en gang du lokker døra.

 

5. Bruke et frotté håndkle til dekkene og felgene. Ikke bruk det gode tørkeskinnet eller håndkle her, siden det sikkert blir tilgriset.

 

6. Åpne panseret og bagasjerommet, tørk i kantene og hengslene. På motoren bruker du det fuktige håndkle som du brukte på felgene til å fjerne støv og lett olje fra toppen av motoren og på flatene i motorrommet. Mens panseret er åpent og du har et håndkle der sjekk olja. Etter du er ferdig med å tørke motoren, vask det møkkete håndkle i vaskemaskinen. Ikke bruk det på bilen igjen før du har vasket det.

 

Etter vasking & tørking

Uansett hvor snill bil shampooen din er eller når du vokset bilen sist, har kjøring og vasking gjort at voksen har blitt dårligre. På grunn av dette liker jeg å bruke quik detailer spray på bilen etter vask. En god quik detailer spray gjør at bilen ser ny-vokset ut og forlenger levetiden på voksen din.

Dekkene, utvendig gummi og plast trenger litt beskyttelse også. Et raskt drag med litt gummi fornyer/beskytter gjør ikke bare at det ser bedre ut det gjør også at gummi eller plast varer lenger.

 

 

SAMMENDRAG

Regelmessig vasking er veldig viktig for at bilen din skal se bra ut. Mange folk glemmer at det finnes raske og enkle ting som gjør at bilen ser ny ut. Bruk et par ekstra minutter når du vasker på å vaske motoren, rundt dørene og bagasjerommet. Ved og holde disse stedene rene blir det mye enklere å vaske bilen senere. For og gjøre jobben enklere og mer morsom kan du investere i noe bra bilpleie utstyr. Kvalitets vaske og tørke utstyr gjør en stor forskjell.

 

Hentet fra: Washing & Drying - Autopia Car Detailing Forum

Oversatt av Tandis1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del 4

 

 

Hvordan vokse bilen din

Når du handlet bil sist så er mulighetene for at førsteintrykket

kom utfra hvordan lakken så ut. Vi handler med øynene våre. Det forklarer hvorfor de største kostnadene ved å bygge nye biler blir lagt i finish og lakk. Bilfabrikanter vet at ditt førsteintrykk er avgjørende for salg eller ikke. Fargen, dybde og kvalitet på lakken er det som betyr mest.

 

 

Billakk historie går et helt åhundre tilbake. Selvom man har malt tre og stein i flere tusen år, lakk laget spesielt for bil kom ikke før noen år etter at Henry Ford grunnla Ford Motor Company. Disse tidlige billakkene var lakk produkter ifra hest og kalesjevogn industrien.

 

Dagens lakk er vannbasert, flere lag, har klarlakk og er bedre enn den noen gang har vært. Den nye lakken tilbyr utrolige farger, dybde og klarhet, utrolig glans og holdbarhet. Selv med disse forbedringene må nybil lakk bli vokset og riktig vedlikeholdt.

 

TRENGER VIRKELIG NYE BILER VOKS?

 

Forbedringene i klarlakken har startet en misvisende trend hos bilforhandlere. Mange bilforhandlere forteller kundene sine at lakken på den nye bilen er vedlikeholdsfri. Det kunne ikke vært lengre fra sannheten. Mens bedre lakk gir lengre levtid, så oksiderer den fremdeles og er heller ikke beskyttet av miljøet. Den trenger fremdeles regelmessig vedlikehold, INKLUDERT VOKS!

 

Bilforhandlerene som ikke sier at det er vedlikeholdfri lakk , de har hatt på livstids eller 5-års lakkforsegling. Mens dette ikke er like galt som å si at lakken er vedlikeholdsfri, så finnes det ikke en ekte livstids lakkforsegling. Tenk på det. Hvordan kan et lag voks som er så tynt, beskytte lakken i en livstid, for ikke å si mer enn noen månder? Det kan ikke det. Det du kjøper med en slik lakkforsegling er en vedlikeholds avtale. Les denne lille skrifta først.

 

SPESIAL LAKK TREND

Det har vært noen som har sagt at europeisk lakk er annerledes og krever andre metoder enn den amerikanske. Av det jeg har funnet ut er det liten forskjell. Det at europeiske biler har bedre farge og dybde er en smakssak.

 

Det er noen bilprodusenter, i hovedsak Mercedes-Benz , som eksprimenterer med keramisk lakk. Keramisk lakk er fremdeles litt nytt for og kunne si noe sikkert.

 

DuPont og PPG lager 80% av all billakk som brukes i verden. En tredje, BASF, som lager lakk for mange europeiske bilmerker og noen amrikanske. Det er kjent at både PPG og DuPont har fått klager over at klarlakken dems får lett riper. Som er resultat av det så er klarlakken til PPG og DuPont litt hardere enn BASF lakken, men forskjellen er ikke stor.

 

Det finnes ikke noen voks som er bedre på en type klarlakk. Om det står at en voks er laget spesielt for en type og modell av en bil som Honda NSX eller en BMW Z3 er det latterlig. Bil eiere burde passe seg for ethvert firma som markedfører seg med dette.

 

KLARLAKK BESKYTTELSE

Hva du bruker for å beskytte klarlakken din har ikke så mye og si. Så lenge du ikke bruker en cleaner-wax. Mange cleaner-wax er laget for tradisjonell lakk, som trenger litt mer ”skrubbing” for og bli kvitt kraftig oksidasjon og flekker. Kun i spesielle tilfeller vil det være nødvendig med harde rubbing midler for å ordne klarlakken. Hvis du skal bruke en cleaner-wax, pass på så det er et klarlakk sikkert middel. Som Klasse All-In-One, som har ”myk rens” som lett polerer og renser.

 

I de fleste tilfeller, så vil jeg anbefale og vokse minst 4 ganger i året. Noe mindre enn det og lakken vil lide av for tidlig aldring av oksidasjon. Hvis du bruker en ren voks (en voks uten noe rens) så kan du ikke over-vokse bilen din. Hvis du bruker en klarlakk sikker cleaner-wax, så ikke voks mer enn 4-5 ganger i året. En ren voks som P21S Carnauba Car Wax er et flott valg hvis du liker og vokse bilen din ofte for og vedlikeholde en perfekt voks finish.

 

VOKS TEKNOLOGI

Det var europeiske vogn byggere som startet å legge på lag med dyrefett og voks, for og beskytte spesial lakken på heste-vognene sine. Denne tradisjonen har holdt på i over 100 år og er fremdeles en fin måte og beskytte lakken på nye vogner.

 

Idag er det flere lag lakk, ifra grunning til klarlakk er det kun .004 til .006 av en tomme. Uansett hvor fin lakken er nå, så vil den falme og bli matt. Stråler og ultraviolett energi, sur nedbør, salt og forurensing, innsekter og fuglemøkk truer lakken din. Voksing gjør at du får en fornybar, gjennomsiktig barriere mellom lakken og miljøet.

 

Voksing gjør også at bilen din ser bedre ut, ny eller gammel. Kvalitets voks kombinerer oljer som gir deg den ”våte” looken, og de beskyttende formlene med brasiliansk eller moderne polymer gir den fine glansen. Dette får oss til emnet: velge voks. Voks kan bli laget av naturlig voks, vanligvis en blanding av brasiliansk carnauba og bie- voks (honning?), eller syntetiske polymer og akrylhapiks.

 

Carnauba Voks

Carnauba kommer fra Copernicia cerifera (et tre) ifra Brasil. Det har naturens hardeste, reneste og mest gjennomsiktige voks. Carnauba vokser har en tendens til og produsere en dypere, mørkere og rikere glans som ofte blir beskrevet som ”tre-dimensjonal” Mange entusiaster og show bil eiere foretrekker carnauba voks, spesielt på sorte, røde og andre mørke farger. Carnauba vokser perler vann, absorberer sur nedbør og skjuler små vaskeriper.

 

Et minus med carnauba vokser er at de ikke holder så lenge som syntetisk voks. Avhengig av klimaet, så holder en carnauba voks i 25 – 50 dager. I tilegg så kan noen carnauba vokser være litt vansklige ved noen tempraturer og fuktighet.

 

Med disse ulempene kan du lure på hvorfor jeg bruker og mange andre bruker det. For meg er det fordi jeg liker hvordan det ser ut. På mitt leketøy kommer holdbarhet som nr. 2.

Syntetisk Voks

Lages av moderne polymer eller akrylhapiks, syntetisk voks tilbyr holdbarhet og enkel påføring. Syntetisk kvalitets voks varer i 6 til 9 mnd eller lengre (i USA), og typisk så er den lett og påføre og lett å tøke av. Syntetisk voks gjør at du får en lys glans og den lager sjelden striper.

 

På en annen side så er det mange entusiaster som synes at syntetiske vokser mangler dybde og rikehet. Svarte biler kan bli litt sterile eller sølvaktige i direkte sollys. Og ”speil” polymerne kan framheve vaskeriper og defekter.

 

ER CARNAUBA VOKS EN DINOSAUR?

Jeg vokste opp med å vaske og vokse bilen med pappa sin boks med Turtle Wax hardvoks. På den tida visste alle at carnauba voks var det du brukte for og beskytte bilen. Når jeg fikk min første bil i 1976, så fortsatte jeg å vaske og beskytte lakken med hardvoks. Akkurat da så var det ikke vanlig og få kjøpt syntetisk voks (lakkforseglere)

 

Jeg vet ikke riktig hva som utløste hardvoks fenomenet. Men ser du tilbake på historien til to bilpleie giganter, Turtle Wax og Meguiars, så startet begge med å lage flytende poleringsmidler. Det orginale Turtle Wax produktet som het Plastone, var en syntetisk beskyttende polish som ble funnet opp av Ben Hirsch, grunnleggeren av Turtle Wax® Inc. Ben gjorde om navnet til Super Hard Shell og firma navnet til Turtle Wax på 1950 –tallet for og underette idèn om et hardt, beskyttende skall.

 

På 1960 –tallet ble poleringsmidler (som vi idag ser på som flytende cleaner/wax, voksrens) satt til side av hardvoks som inneholdt ”ekte carnauba voks.” Interssant, ettersom mange (hvis ikke de fleste) av poleringsmidlene også inneholdt carnauba voks, men det ble sjelden brukt i markedføring av produktet. Som magi, ble carnauba voks plutselig super ingrediensen i voks industrien. I realiteten, er carnauba voks også en liten del av de fleste flytende voksene som finnes. Det er nok lite fordi det er dyrt og blande carnauba voks til det riktige forholdet . (litt usikker på oversettelsen den siste setningen.)

 

Markedsføring av hardvoks fra midten av -60 tallet opp til -90 tallet gjorde at bileiere fikk inntrykket av at hardvoks var det eneste som virkelig kunne beskytte lakken. Bileiere i den vestlige verden startet med dette elsk eller hat ritualet i helgene med og bruke hardvoks på familie bilen og grom bilen. Med boksen i den ene hånda og en poleringspad i sirkelbevegelser med den andre ble det en slags feel-good følelse med hardvoks.

 

Den perfekte glansen

I 1999, så skrev jeg en artikkel ”The Perfect Shine”, som beskrev hvordan jeg klargjorde lakken for og få til en perfekt show bil glans. Jeg hadde utviklet en prosedyre over flere år og testet med mange polisher og vokser. Grunnlaget var rens, polering, forsegling og voksing. Å påføre en slags show bil voks etter voksen har også blitt vanlig hos entusiastene.

 

Jeg er nå tvunget til og tenke på nytt. Hvis alle mine favoritt carnauba show bil vokser har blitt sendt til bakerste rad, hva er det som har forandret seg? Jeg tenkte på dette mens jeg fyllte en 200L søppeldunk med masse gamle voks dunker og bokser. Naboen min Charlie ser på meg som om jeg er en slags gal voks avhengig som sorterer tinga sine.

 

Jeg kan se klart nå!

Når jeg startet med å bruke carnauba hardvoks, da hadde bilene mine tradisjonell solid farge (ikke klarlakk eller metallic). Mine favoritt farger var ”tiltrekke-politi rød” og ”du-må-kjøre-fort gult.” Jeg hånd polerte mine lyse sportsbiler til en speil-glans, men det manglet dybde helt til jeg tok på et eller to lag med kvalitets carnauba showbil voks. Disse dyre carnauba voksene er blandet med oljer som gjør at bilen ser våt ut helt til voksen blir vasket eller slitt av.

 

Jeg husker at jeg stod og beundret arbeidet jeg hadde gjort. Min guard røde Porsche, spesielt, den glødet av energi. Carnauba voksen gjorde at lakken så nesten flytende ut. Det er rart hvordan minner spiller deg et puss en gang i blant.

 

Nylig så polerte og vokset jeg en venns 1987 guard rød Porsche 911. Jeg elsker fargen og etter og ha polert vekk noen riper, og polert resten tilbake til den orginale fargen.Så ville kameraten min at jeg skulle ta på et lag med Zymol Concours voks til 720kr boksen som han hadde spart til spesielle anledninger. Slutt resultatet var en stor forbedring, men. Jeg kunne ikke unngå og se hvordan den gamle 911’n sin lakk falma litt når den stod ved siden av min nye bil. Klarlakken på nye biler lager en slik dybde og glans som jeg slet for og få til på mine gamle biler.

Mysteriet om carnauba show bil voks

Med tanke på det jeg skrev i ”The Perfect Shine” er det ikke tilfeldig at å bruke carnauba showbil voks gir kjempe resultater.De fleste av disse voksene er stappa med oljer og silikon polymer som gir super glans. Men glansen kommer på bekostning av varigheten. Med normalt bruk så holder disse glans voksene i et par uker maks. Voksen er for myk, den slites av når den blir utsatt for mye sol og vind.

 

Hvis du ikke klargjør bilen for en utstilling burde du heller bruke tid og penger på en syntetisk voks (lakkforsegler), som du kan legge på i flere lag for og forbedre glans og holdbarhet. For show biler og ekstreme sjeler så vil alltid carnauba voks på svarte og røde biler være en vinner. Helt til noen klarer og få den samme våte looken med syntetisk voks.

 

Hva trenger klarlakken?

Hvis meningen med klarlakk er og lage dybde og glans, vil det ikke være dumt og ta på noe som ikke er like klart som klarlakken? Carnauba voks er ikke gjennomsiktig.. Den lager et matt og hvit film på trærne den blir høstet av. Har du opplevd det hvite avfallet du får i sprekker og kanter med carnauba voks? Det vil si at en carnauba voks kan forvrenge den helt gjennomsiktige nye eller godt vedlikeholdte klarlakken.

 

Det moderne klarlakker trenger er korrekt vask, lett polish for og ta små vaskeriper og en klar, holdbar beskyttelse. Carnauba voks kan ikke det.

 

Carnauba voksen er død.. lenge leve lakkforseglere

Så meg, en stor fan av carnauba showbil voks sier offentlig at carnauba voksen er død! Lenge leve den nye kongen! Så klart vi vil se at carnauba dinosauren bli brukt av entusiaster som oss. Men massene vil bruke syntetiske produkter som er billigre og varer lenge i den virklige verden.

 

PÅFØRING AV VOKS OG LAKKFORSEGLER

Når du har funnet voksen din så har du noen tips her:

 

• Jobb i skyggen, der det ikke kommer noe sollys.

• Bruk skumpad til påføring av voks. Når den er full av voks bytter du til en ny en.

• Ta en og en karroseri del, en skjerm, ei dør osv. Del opp tak og panser i mindre biter. Med noen produkter kan du vokse hele bilen før du tar voksen av igjen. Men de fleste gjør ikke det.

• Følg bruksanvisingen fra produsenten, om den skal tørke eller om du skal ta den av med en gang.

• Ta på lite voks på skumpaden og gnu det godt inn. Bruker du for mye er det å kaste voks og tida di.

• Hvis voksen ikke går lett av, bytt til et rent håndkle /klut (microfiber eller tykk 100% bomull)

• Påfør voks i frem og tilbake bevegelser, ikke i sirkler. Hvis du lager swirls, da må du bytte pad eller håndkle/klut.

 

Etter voksinga burde lakken være glatt og fri for striper.

 

Hva gjør du, hvis etter alt dette arbeidet har fått streker og steder der voksen ikke vil av? Det finnes mange triks, men det enkleste er å kjøre bilen i sola og la den stå i 10-15 min slik at voksen blir lunken, ikke varm. Så kjører du den inn i garasjen, bruk en detail spray og et rent håndkle/klut og tørk vekk voksen. Varmen fra sola har gjort slik at voksen har blitt myk.

 

 

prewax8.jpg

Hvis voksen lager streker, bruk en detail spray og et rent hånkle/klut. Det fikser problemet.

 

prewax10.jpg

Etter voksinga, bruk en børste for og fjerne polish og voks fra sprekker og kanter.

 

 

wax3.jpg

Etter voksinga burde lakken være glatt, glansfull og våt.

 

 

Show glans triks

Bilpleiere som klargjør biler for utstilling har ofte et carnauba vokslag øverst og under en syntetisk voks. Den syntetiske voksen fungerer som glans lag, og carnaubaen gir dybde og den våte looken.

 

Ta på og ta av det første laget med voks som du pleier, la den stå i 12-48 timer. Ta et nytt lag. Husk at det første laget må ha tid for og herde. Hvis du ikke lar det skje vil ikke det andre laget ha noen funksjon. Er lagene med voks korrekt påført vil du se en forbedring i dybde, rikhet i fargen og glans etter det andre laget. Å påføre flere lag er en smakssak, men de fleste utstillings vinnerne bruker flere lag for og få den ønskede dybden.

 

OPPSUMMERING

Regelmessig voksing er nødvendig for og beskytte lakken fra omgivelsene. I tilegg til beskyttelse så får du en penere bil. Hvis du bruker de rette produktene kan du legge lag med voks og forseglere slik at lakken din ser dyp og nesten flytende ut.

 

 

Hentet fra:

How-to Properly Wax Your Car - Autopia Car Detailing Forum

Oversatt av: Tandis

 

 

 

Vinterklargjøring

 

 

autogeek_1964_75341069

Å gi bilen din ekstra beskyttelse om vinteren er meget vikitg, spesielt lakken, men også hjul og vinduer. All skrapinga som må til for å fjerne snø og is kan være like hardt for bilen som det er for deg. Denne artikkelen vil fortelle om noen produkter og metoder som vil gi bilen akkurat det den trenger for å klare seg gjennom vinteren.

 

Lakken

 

Et ord: veisalt. Salt som brukes for å av-ise veiene kan også av-lakke bilen hvis du ikke er forsiktig. En kvalitets voks eller forsegling (sealer) kombinert med godt vedlikehold vil beholde lakken din god de neste måndene.

 

Det beste du kan bruke om vinteren er en sealer, fordi de pleier å vare lengre og krever færre nye lag. Hvis det eneste du bryr deg om er at det skal holde lenge, da er Klasse High Gloss Sealant Glaze et godt valg, de gir den beste langtids beskyttelsen. Den akryl baserte formlen er som en skudd sikker vest for bilen og den varer opp til et år. Resultatet er ikke så dramatisk som det er med en voks, men hvis sola skulle finne på og komme fram en dag, da kan du bruke en carnauba voks som Souveran for å få opp glansen.

klassehg.jpg

 

Hvis du foretrekker en blanding mellom holdbarhet og utseende så anbefaler vi Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant Når den har herdet gir den 4-5 mnd med beskyttelse og en attraktiv høy glans.

WGSealant1.jpg

 

 

 

Wolfgang/Klasse Comboen gir deg både akryl beskyttelsen fra Klasse og polymer glansen fra Wolfgang. Start med Klasse All-In-One for å rense lakken også forsegler du med Klasse High Gloss Sealant Glaze også topper du det hele med Wolfgang Deep Gloss Spritz Sealant. Klasse tvillingene vil absolutt beskytte mot snø og is. Og med Wolfgang spray-on selaer blir det lett å vedlikeholde glansen.

 

Vi har hørt bare gode ting om holdbarheten til Collinite Insulator Wax #845, 5-6 mnd i gjennomsnitt. Den har en pen glans og en utrolig perleeffekt. Flere lag er nøkkelen til beskyttelse gjennom hele vinteren.

 

Duragloss Total Performance Polish (TPP) #105 er en annen holdbar syntetisk sealer som holder året rundt. Legg den over Duragloss Polish Bonding Agent (PBA) #601 for absolutt beskyttelse.

duraglosspbatpp.jpg

 

Å vaske bil om vinteren kan være litt utfordrende, men du må ikke la det ligge veisalt på bilen. DP Four-In-One Rinseless Wash & Shine er en unik bilvask som ikke krever skylling, eller rennende vann. Alt du trenger er 4L med vann, en ren vaske mitt, og et microfiber tørkehåndkle. DP Four-In-One vasker bilen med masse smurning og den trenger ikke å skylles vekk. Det gjør den perfekt til å brukes inne i en garasje (helst med oppvarming!). Og DP Four-In-One Rinseless Wash & Shine vedlikeholder lakken også.

dp4in1.jpg

 

Dekk & Felger:

 

Beskytt bilens felger akkurat som lakken, bruk DP Wheel Glaze som en beskyttende voks på felgene. Det motvirker at bremsestøv fester seg, noe som er et problem året rundt. DP Wheel Glaze virker bra mot snø og is også. Det trengs regelmessig vedlikehold for at det skal fungere optimalt [Det er mange som bruker DuraGloss AquaWax, det er mye enklere]

merecedewheel.jpg

 

Dekk beskyttelse har to sider. For det første så trenger gummien å bli holdt i god stand i minusgrader så den ikke sprekker. Pinnacle Black Onyx Tire Gel ser bra ut, men mest viktig er at den gir dekket fuktighet så det holder seg fleksibelt.

 

For det andre, så må dekkene ha riktig trykk, når det blir kaldt så synker luft tettheten og det blir mindre luft i dekket. Hvis det blir for lite så vil ikke dekket ha stor nok kontakt flate til å styre godt på isete asfalt.

Frontrute og vindusviskere:

 

Wurth Windshield Wash Additive er et antifryse og rense middel som holder frontruta ren og frost fri. Bare hell litt i vindusspyler dunken, og spylervæska er frost fri ned til -30 grader celsius.

 

Alle som bor der det er mye snø og is trenger en kvalitets is skrape. OXO Snow & Ice Duo har både børste/skrape og en standard isskrape. (Det er praktisk hvis du får noen til å hjelpe deg!)

 

Ta vare på vindus viskerne med 303 Wiper Treatment Wipes. Disse serviettene er insatt med gummi fornyer som gjør slutt på streker og hopping på ruta. Pluss at snø og is ikke vil sette seg fast på visker bladene.

 

Hentet fra:

http://www.autogeek.net/winter-car-care.html

Oversatt av: Tandis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Vil bare skryte av initiativet som ble tatt for å opprette denne tråden! Herlig.

 

Denne bør være sticky, og dersom den blir det har vi to gode step-by-step guider til bilpleie her inne! Da begynner det å ligne på noe.

 

- Geir

- '11 Lexus CT 200h
- '99 Lexus IS220 Sport[sOLGT]
- '99 Lexus IS200 Sport[sOLGT]
- '84 Toyota Corolla [Kondemnert]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

• Vask og tørk utvendig (20 min)

• Skrubbe dekk og felg (20 min)

• Vask og polere utvendige vinduer og speil (15 min)

• Rens og polere lakken (3 t)

• Voks eller sealer på lakken (45 min)

• Polere krom detaljer (15 min)

• Vaske dør, panser og bagasjelokk hengsler (10 min)

• Vask og ha på fornyer på gummi lister (10 min)

• Fornyer på utvendig plast, dekk (15 min)

• Støvsuge (4 min)

• Skrubbe og rense gulvmatter (15 min)

• Rense tepper (45 min)

• Vaske dashbord og midtkonsoll (20 min)

• Vaske lufteåpninger (10 min)

• Ta på fornyer på midtkonsoll, vinyl og skinn (20 min)

• Vaske vinduer innvendig og speil (10 min)

• Tømme og vaske askebeger (5 min)

• Luftrenser i luftåpninger og teppe (10 min)

• Stoffbeskytter i tepper (20 min)

 

Når du ser på tida som er satt av til hver oppgave ser du at det er ikke langt unna en hel dag med jobb. Mange proffesjonelle vil ta ca 1500kr til 3000kr for dette arbeidet.

 

Jeg vil gjerne har telefonnummeret til han bilpleieren som bruker over åtte timer på bilen min for så lite penger... hvis resultatet blir så bra som det burde bli etter så lang tid, skal jeg aldri ta i en voksflaske eller washmitt mer!

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår