• 0
Amg Power

Verksted har brukt feil kjøleveske...

Ranger spørsmålet

Spørsmål

Hadde bilen på verksted og og byttet radiatoren på bilen min..

Når jeg fikk tilbake bilen la jeg merke til at de har fylt på grønn kjøleveske...

Det er en aluminiumstopp, ergo den skal ha rød kjøleveske..

Tar jeg feil eller?

Bør jeg fyre meg?

Hva er farlig med å bruke grønn, på en aluminiums topp.. ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

30 svar til spørsmålet

• 0
Er jo noe som er "sommer og vintervæske".... Mener "sommervæska" er rød og vinter grønn... Har dog aldri hørt noe om at man MÅ ha f.eks rød væske på alutopper og ikke grønn...

Aldri hørt om sommer og vinter kjøleveske..Mener du at man skal skifte frostveska ettersom det er sommer og vinter?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0
Er vel bare det at sommervæska tåler mindre kulde enn vintervæska... Hvertfall etter det jeg har fått med meg...

Det er blandingsforholdet mellom vann og kjøleveske som bestemmer frysepungtet. Er ikke noe som heter sommer/vinterveske nei.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0

Farger forandrer seg etter produsenter. Du har 2 hovedtyper, ordinær og longlife. Longlife skal på alutopper. Etter det jeg har sett så er alle longlife typer uansett farge fluoriserende farge men mulig det finnes andre oxo.

Mvh

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0

Men det finnes to forskjellige typer kjøleveske, sprit og glykol.

Må bare påengtere at det finnes 3 typer "frostveske" Etylenglykol, Propylenglykol og sprit.

Etylenglykol brukes som løsemiddel, frostvæske og hydraulisk væske, i plastindustrien, trykkfarger, sprengstoff, kosmetikk og til framstilling av andre kjemikalier. Hø?.. ja det stemmer fakktisk..

Propylenglykol brukes også i frostveske, spyleveske, kosmetikk.

Er litt mindre giftig og terer ikke riktig så mye som Etylen.

Så har du da Sprit. Finnes noe som heter HX-95. Er alkoholbasert frostveske som ofte brukes i kjøleindustrien, feks store kjølelagere/annlegg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0
Fleste er vel å ta hardt i :)

Hmm, kommer du på noen som ikke har alu topp etter 1970? Jeg kommer bare på en bil, Skoda Rapid.. Hehe..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0
Hmm, kommer du på noen som ikke har alu topp etter 1970? Jeg kommer bare på en bil, Skoda Rapid.. Hehe..
Ford med OHC motor gikk til 93, Opel CIH til 95, VW finnes vel enda med ståltopp, så jeg kommer i hvertfall på noen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0

Hva ble konklusjonen her?

Har en lekasje i kjølesystemet slik at jeg må etterfylle 6-7 dl hver dag. Har rød kjøleveske, men kom ut for å kjøpe blå.

Kan jeg blande disse i et nødtilfelle? Bilen skal på verksted på torsdag så da bytter de sikkert all kjøleveska da..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0

Tviler på at det har noe å si. Nå er dette en moped, men jeg har brukt både blå, grønn, rosa og rød frostvæske på motoren og jeg har brukt sylindere støpt både i støpejern og aluminium uten at det har tatt skade av det. Har blandet de forskjellige typene også uten at motoren har tatt skade av det. Skal ikke si at du ikke er i faresonen, men jeg tviler på at noe som helst kommer til å skje.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0

Du skal vel ikke blande blå med rød frostveske har jeg da hørt, de alle fleste volswagen/audi bilene fra 92oppover har rød frostveske hvis jeg skulle hatt blå på min måtte jeg skylde mellom motoren så helle på blå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0
Må bare påengtere at det finnes 3 typer "frostveske" Etylenglykol, Propylenglykol og sprit.

Så har du da Sprit. Finnes noe som heter HX-95. Er alkoholbasert frostveske som ofte brukes i kjøleindustrien, feks store kjølelagere/annlegg.

Nå er vel glykol en alkohol også..?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0

Hei

Bare en ting om tæring av toppen...

Den vil tæres uansett hva slags frostvæske du bruker hvis den ikke blir byttet med jevne mellomrom.

Væsken eldes og tærer mer og mer jo eldre den blir.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0

Frostvæsken gjelper motoren og beskytter den mot korrosjon og rust i kjølesystemet. Mange er kanskje ikke klar over at også dette finnes med mange forskjellige spesifikasjoner og farger.

Blå frostvæske er den som er best kjent bladt allmenheten. Glykolbasert frostvæske til de fleste eldre bilmodeller. Levetid ca 2 år. (må ikke blandes med rød frostvæske)

Grønn frostvæske er veldig lik den blå, men har lengere levetid en den blå - ca 6 år.

Rød frostvæske - kom på markedet ca midten av 90 tallet fra først og fremst vw/audi. Skal ikke blandes med blå frostvæske da dette kan føre til levring av kjølevæsken og tetting av kjølesystemet. Levetid ca 6 år.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå