Gå til innhold

Verksted har brukt feil kjøleveske...

Ranger emnet


Amg Power

Anbefalte innlegg

Hadde bilen på verksted og og byttet radiatoren på bilen min..

Når jeg fikk tilbake bilen la jeg merke til at de har fylt på grønn kjøleveske...

 

Det er en aluminiumstopp, ergo den skal ha rød kjøleveske..

 

Tar jeg feil eller?

Bør jeg fyre meg?

Hva er farlig med å bruke grønn, på en aluminiums topp.. ?

mhm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis det var rød kjøleveske på den fra før, vil den grønne kjøleveska reagere med den røde og "koagulere" Den blir som gele etter hvert.

 

Men hvis jeg var deg ville jeg snakket med de som gjorde dette å få de til å rette opp i det uansett.

 

Men det finnes to forskjellige typer kjøleveske, sprit og glykol.

Hvis det røde veskal som var på fra før var glykol, og den grønne å er glykol bør det gå bra. Men hvis den røde veska var sprit og den grønne glykol, da vil du få problemer etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var rød kjøleveske på den fra før, vil den grønne kjøleveska reagere med den røde og "koagulere" Den blir som gele etter hvert.

 

Men hvis jeg var deg ville jeg snakket med de som gjorde dette å få de til å rette opp i det uansett.

 

Men det finnes to forskjellige typer kjøleveske, sprit og glykol.

Hvis det røde veskal som var på fra før var glykol, og den grønne å er glykol bør det gå bra. Men hvis den røde veska var sprit og den grønne glykol, da vil du få problemer etterhvert.

 

Joa, men de tappet ut all den gamle kjøleveska(rød).. så det er isåfall bare grønn veske på bilen nå..

Men det heter jo at det skal være rød veske på alutopper..

 

men gidder ikke å plage dem hvis det ikke betyr noe..

mhm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellene på de var at det var et større innhold av silikater og nitrater i den blå, som gjorde at aluminiumen ble fortært (det stemmer faktisk..), og at den røde ikke inneholdt disse og ble anbefalt til å bruke i kontakt med aluminium. Disse er nå fjernet i de blå væskene jeg har vært borti, og kan dermed brukes på alu motorer. En slik fortæringsprosess på aluminiumen kan ta 10-20 år, så det er ikke noe du merker umiddelbart.. :)

S.C.E.

'76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellene på de var at det var et større innhold av silikater og nitrater i den blå, som gjorde at aluminiumen ble fortært (det stemmer faktisk..), og at den røde ikke inneholdt disse og ble anbefalt til å bruke i kontakt med aluminium. Disse er nå fjernet i de blå væskene jeg har vært borti, og kan dermed brukes på alu motorer. En slik fortæringsprosess på aluminiumen kan ta 10-20 år, så det er ikke noe du merker umiddelbart.. :)

 

Aha! bra besvart! =P skal uansett ringe verkstedet imårra å høre hva de har å si..

mhm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår