Gå til innhold

Spm ang vibrering i mellomaksling etter lagerbytte!`?!

Ranger emnet


gsi-power

Anbefalte innlegg

HeI!

 

Tok av mellomakslingen for å bytte det lageret som sitter imellom fram og bak aksling, samt gummiopphenget lageret henger i! Fikk byttet dette, smatt det oppi bilen og boltet det fast, Nå får jeg plutselig skikkelig risting (vibrering) i bilen ved pådrag og slakking i lav hastighet... Hva kan dette være? jeg vet at girkassefeste er dårlig, og skal byttes, men er det skyld i all denne vibrasjonen da? Er jo justering både framme, bak, og til og med på selve gummiopphenget der lageret sitter inni...Noen som skjønner hva jeg plages med, som kunne rettveilede meg litt?

 

Er en 95mod 940 Tic Stv.

 

Takk for all hjelp!=)

06 Toyota Hiace 2.5 D4D RWD

96 Bmw 523iA E39

 

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeI!

 

Tok av mellomakslingen for å bytte det lageret som sitter imellom fram og bak aksling, samt gummiopphenget lageret henger i! Fikk byttet dette, smatt det oppi bilen og boltet det fast, Nå får jeg plutselig skikkelig risting (vibrering) i bilen ved pådrag og slakking i lav hastighet... Hva kan dette være? jeg vet at girkassefeste er dårlig, og skal byttes, men er det skyld i all denne vibrasjonen da? Er jo justering både framme, bak, og til og med på selve gummiopphenget der lageret sitter inni...Noen som skjønner hva jeg plages med, som kunne rettveilede meg litt?

 

Er en 95mod 940 Tic Stv.

 

Takk for all hjelp!=)

 

 

 

 

Kan virke som om du ikke har fått satt mellomakslingen riktig sammen,kryssene på akslingen skal stå likt ovenfor hverandre, på både fremre og bakre del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du mener at jeg har truffe feil da jeg satte den sammen? For jeg så ingen forskjell på kilesporene på akslingen og omvendt på den andre da jeg pressa akslingene sammen, ja, jeg måtte presse de sammen, da de ikke gikk inn i hverandre like glatt som da jeg trakk de ut! Snedig...

06 Toyota Hiace 2.5 D4D RWD

96 Bmw 523iA E39

 

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

balansering har ikke så mye å si på den fremre delen av mellomakslingen, så vil tro noe er løst under der.

Ikke uvanlig at hardy-koblinga går til helvete og...men dårlig girkassefeste er VELDIG ofte at fører til vibarasjoner.

 

Det er JÆVELIG viktig at det ikke blir for store vibarasjoner, da det fort får girkasse-festet til å sprekke på M90-kassene.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bytta bakre girkasseoppheng..

 

Meen.. det rister akkurat like mye:S

 

Hva menes med at begge kryssene må være likt ovenfor hverandre når man smetter begge akslingene inni hverandre? må dette være nødvendig for å unngå slik risting?

 

Ellers er alt skrudd fast og sjekket!

06 Toyota Hiace 2.5 D4D RWD

96 Bmw 523iA E39

 

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bytta bakre girkasseoppheng..

 

Meen.. det rister akkurat like mye:S

 

Hva menes med at begge kryssene må være likt ovenfor hverandre når man smetter begge akslingene inni hverandre? må dette være nødvendig for å unngå slik risting?

 

Ellers er alt skrudd fast og sjekket!

 

før du lurer mer;

 

har du bytta eller rørt på mellomakselkryssa?

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytta hardykobling for ikke så lenge siden på 940'en.

Da vibrerte den i noen mil før den ga seg, nærmest helt fin nå. av seg selv..

det lille som er igjen av vibrasjoner skylles sikkert andre årsaker.

-89 Volvo 740 Sedan B230F

-91 Volvo 240 STV B230F (Vinterbilen)

-93 Volvo 940 TIC

-x Volvo 740 GL 1986 B230A, Volvo Add-on, R-Sport trekk, esab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, ikkr rørt kryssa!

 

da skal det ikke ha så mye å si egentlig hvordan du trer på den fremre delen av akslingen.

Den sitter jo med et lageroppheng+hardyplate og greier, og det skal godt gjøres at det skal bli så store vibarasjoner sålenge ikke akslingen er bananforma.

 

Merkelige saker... sikker på at kryssa dine er fine?

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm flere som har samme problem ja.

min gamle hardy skive rasa etter en litt hard clutching på asfalten.

det rister meget mye. blir borte ved høyere hastigheter. me do not like.

 

skal under og se på det i morgen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ristinga kom etter at du skifta lager og holder ligger problemet 99% sikkert i noe du har demontert. Pass på at fremre og bakre del av mellomakslingen ligger rett i forhold til værandre i splince'a - kryssa skal stå rett i forhold til værandre!

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår