Gå til innhold

Ungdom og bilkjøring

Ranger emnet


Marius

Anbefalte innlegg

Problemet ligger i at man kommer i en situasjon man ikke har prøvd før og får panikk...

 

Slike situasjoner burde absolute vært endel av opplæring. F.eks kjøring på bane hvor man simulerer forskjellige typer situasjoner som kan skje(syklister som sykler rett over gangfelt selv om de har rødt lys f.eks). Og hvor stor innvirkning det å øke farten f.eks fra 50 til 70 km\t har på bremsestrekningen. Alle er flinke til å kjøre helt til det smeller.

05 Skoda Octavia L&K

75 Jaguar XJ6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 830
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mine forslag:

 

1. Sjåfører under 20 bør kun ha lov til å kjøre konebiler. Er jo idioti med en 18 åring i en bil med 200hk f.eks.

:

 

 

Mener du virkelig det ?

som sakt tror det har mye på egentlig hvem som kjører og hvor mye han legger seg i det... en gutt som har brukt alle lommepengene sinde på sin bil. han vill jo unngå nesten alt med ripe i lakken til og med...

 

 

min bil har jeg 172 hk og 2.5 liters motor :)

 

ja det går veldig gått det :) er selv 18 år

og må selv si at jeg har lært så vanvittig mye mer med den bilen enn det jeg har gjort når jeg kjørte min polo den 1 måneden...

men ja enig med det at unge burde ta det veldig pent i begynelsen.. bruk vett som sakt.

 

 

men når Norge ikke har baner som ungdom får sparka seg litt fra så blir jo den enkleste måten å grise i sitt nærmiljø sier seg selv... når vi må dra 2 timer for nermeste beste bilbane å kjøre fra seg så er det jo lettere å dra ut på veien hjemme !!!

 

 

go kart er heller ikke noe dumt å kjøre ofte tror jeg .. blir litt annerledes men kan iallefall hjelpe litt...

beste er å kjøre mye å bli kjent med sitt eget kjøretøy som man selv kjører i !!!

 

helst på bane da får man jo se hva grensene er på bilen og åssen den får reagere alle biler er forskjellige når det gjelder slik.

 

test på bane men når ikke bane mulighetene er åpne så er det ikke rart folk sparker fra seg hjemme (Y) :boxers

Golf 4

Golf 3

Golf 2

bmw E30 325i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøre biler med små motorer er ikke sikkert for noen. Har du prøvd deg på forbikjøring med en bil med liten motor, går ikke akkurat kjapt og smertefritt. Tar en halvtime og passere en bil som ligger under fartsgrensen. Små japsebiler er heller ikke å anbefale hvis man treffer en av dagens mange SUVer.

 

Liker ideen om banekjøring for allmenheten, i dag er det altfor dyrt til at jeg kan vurdere det. Hadde avgiftene på bilene vært lavere kunne vi også kjørt nyere biler med mer sikkerhetsutstyr. Faktum at nyere biler tåler mer fart. Og airbager og tjukkere karroseri kan ha ganske stor effekt ved en eventuell ulykke.

 

Sett fartsgrensene til ett normalt nivå, så slipper vi å grisekjøre. 60 km/t på ringveien er helt håpløst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøre biler med små motorer er ikke sikkert for noen. Har du prøvd deg på forbikjøring med en bil med liten motor, går ikke akkurat kjapt og smertefritt.

Jeg kjører for tiden en 94 Toyota corolla av daffeste type, og kan bekrefte at forbikjøring går helt glimrende med liten motor. Men så kjører jeg kun forbi når det er lange oversiktlige strekninger, og bilen foran kjører under fartsgrensen.

 

Men ellers er jeg enig med deg. Her hvor jeg bor er trenden at de utbedrer vegene noe voldsomt, men setter fartsgrensen NED til 50 km/t. Skjønner for øvrig ikke hvorfor de prioriterer 3 meter brede fortau, fremfor å gjøre veien bred nok til å ha midtstripe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter her og river meg litt i håret.

 

Vi kan påkreve ditt og datt, banekjøring og kurs, men det er fremdeles et par ting vi ikke får gjort noe med. Vi er mennesker.

Med det følger det fordeler og ulemper, ofte har de fleste av oss fått utdelt helt forskjellige evner på forskjellige områder.

 

Noen har fått utdelt evnen til å kjøre en bil bra, men dessverre ikke fått utdelt forståelse for trafikk og systemer, ei heller forståelse for skadevirkninger eller risiko.

 

Andre har fått eminente evner til å forstå seg på både trafikk og hvor ille en ulykke kan være, men dessverre er evnen til å kjøre en bil rent teknisk søkk vekk, og de forårsaker fler ulykker rett og slett pga. manglende forståelse for kjøretøyet.

 

Så har du de som elsker bil. Noen for å kjøre dem, andre vil bare dulle med dem. VI har en ting til felles. Vi vil ikke skade bilen vår, og vi vil ikke skade andre. Det er neppe sjeldent at noen fra BF også kanskje bulker litt, men hvor er skadevirkningene?

 

Selv de av oss som er ute og herjer hver kveld med snø er ikke ute for farlige situasjoner. Hvorfor?

 

Vel, vi har innsett hvor grensene for farlig går. Vi kan jo bulke og slå oss, men vi skader bare oss selv, og man holder seg jo innenfor grensene hva livsfare angår.

 

De ytterste grensene kan alltid strekkes, så hvis man har en sikkerhetsmargin er man alltid rimelig trygg på seg selv.

 

Da har vi et siste problem. Nemlig alle de andre som ferdes på offentlige veinett...

Martin Sørlie, 1985.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La en gang ut i en tråd at påkrevet banekjøring ved ervervelse av lappen var et must...og fikk hodet skutt av. Hodeløs som jeg da er,prøver jeg igjen: Jeg mener at man bør ha minst 2 dager av 3 timer med aktiv kjøring på Rudskogen eller annen egnet bane under kjøreopplæringen. Ikke for å sette gode rundetider seff,men for å kjøre så fort at man driter seg ut. Har man steppet over grensen,gjerne flere ganger,vet man hvor den går. Gjør man det på bane,har man en mye bedre forståelse for hva bilen gjør når den vil ta kontrollen,man "kjenner det på kroppen" hva som skjer. Ingen kan lære deg å sykle ved å la deg lese en bok om sykling,ei heller ved å tre deg på en sykkel EN gang,så som "glattkjøring" er nå. Å ha hatt en eneste sladd på en bane under glattkjørings-"kurset" gir deg IKKE reflekser til å reagere riktig neste gang. Hvis det er noe kampsporttreninga mi har lært meg,er det det at å repetere til det kjedsommelige er et MUST. Da reagerer man uten å tenke. Å tenke tar i mange situasjoner for lang tid... En god sjåfør reagerer instinktivt riktig,en dårlig må tenke gjennom alt. En annen fordel med å ha banekjøring under kontrollerte former under opplæringen er at det muligens frister de verste fartshuene til å begynne med banekjøring,sånn at de vet at det går å blåse fra seg der,og liker det fremfor massiv gassing på veien. IMHO. :)

 

Tror dette er en av de mest geniale og vettuge forslagene som jeg har hørt! Jeg ville ihvertfall satt utrolig pris på det når jeg tok lappen. Og da bør jo kanskje kjørelæreren tørre å sitte på og ha litt erfaring! Men veldig genialt forslag syntes jeg!!

`87 Manta B GT

Ønsker senke sett eller bare fjører, har du annet stæsj til Mantan, si i fra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La en gang ut i en tråd at påkrevet banekjøring ved ervervelse av lappen var et must...og fikk hodet skutt av. Hodeløs som jeg da er,prøver jeg igjen: Jeg mener at man bør ha minst 2 dager av 3 timer med aktiv kjøring på Rudskogen eller annen egnet bane under kjøreopplæringen. Ikke for å sette gode rundetider seff,men for å kjøre så fort at man driter seg ut. Har man steppet over grensen,gjerne flere ganger,vet man hvor den går. Gjør man det på bane,har man en mye bedre forståelse for hva bilen gjør når den vil ta kontrollen,man "kjenner det på kroppen" hva som skjer. Ingen kan lære deg å sykle ved å la deg lese en bok om sykling,ei heller ved å tre deg på en sykkel EN gang,så som "glattkjøring" er nå. Å ha hatt en eneste sladd på en bane under glattkjørings-"kurset" gir deg IKKE reflekser til å reagere riktig neste gang. Hvis det er noe kampsporttreninga mi har lært meg,er det det at å repetere til det kjedsommelige er et MUST. Da reagerer man uten å tenke. Å tenke tar i mange situasjoner for lang tid... En god sjåfør reagerer instinktivt riktig,en dårlig må tenke gjennom alt. En annen fordel med å ha banekjøring under kontrollerte former under opplæringen er at det muligens frister de verste fartshuene til å begynne med banekjøring,sånn at de vet at det går å blåse fra seg der,og liker det fremfor massiv gassing på veien. IMHO. :)

 

Helt enig! Utrolig bra forslag. Som banebil kunne man brukt en litt eldre bil med bur, så det ikke ble så dyrt.

quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som noengang har tenkt over en ting her...... UNGDOM + GRISEKJØRING = mye morro. kan gå til helvete..

 

Voksen dame/mann, rolig kjøretur hjem eller til rimi = Dødsulykke av et slag.

 

Hvor er sammenhengen? MAN SUGER til å kjøre bil enten man har erfaring eller ikke.. Det kommer helt an på situasjonen!!

Sperra.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kalles generalisering. Ungdom har blitt stemplet som grisekjørere, dessuten styres media av "de eldre".

Alle vet at man ikke driter der man bor. ; )

 

Men husk nå på; Uansett hva som står i media, er alltid en dødsulykke en tragedie for pårørende.

( x ) Subaru Impreza GT 94/99

( x ) Nissan 200sx s14a 97

( x ) Nissan 200sx s13 90' Steg 3

+diverse andre vinterbiler ; )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Som nevnt tidligere, det er ikke dårlige bilder, bare dårlige sjåfører!

 

Det med at å trimme biler er farlig, er tull! Det suten så kan du se på de fleste som trimmer bilene sine "seriøst" oppgraderer bremsene og understellet vesentlig!

 

Svake bilder med små motorer er veldig farlig i mange situasjoner, fks. i en forbikjøring!

 

Og hadde ikke trurt og kjører rundt i en nissan micra fks. krersjer du med den så har du motoren i fanget med en gang!

 

Og hva faan har det med saken og gjøre om du har ABS og servo? Abs er det DÅRLIGSTE og mest trafikk farlige som noen gang har blitt lagd, kan du og bruke "vanelige" bremser uten ABS, og i stede pumpe på bremsen har du MYE mere kontroll over bilen. Og hva er trafikk farlig med og ikke ha servo?

 

Sorry sikkert mange skrive feil osv. men har det litt travelt nå, og jeg ble litt små provosert så måtte bare svare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva faan har det med saken og gjøre om du har ABS og servo? Abs er det DÅRLIGSTE og mest trafikk farlige som noen gang har blitt lagd, kan du og bruke "vanelige" bremser uten ABS, og i stede pumpe på bremsen har du MYE mere kontroll over bilen. Og hva er trafikk farlig med og ikke ha servo?

 

Helt enig. Føler meg som bambi på glattisen med faderns bmw med abs. Mens jettaen, som jeg kjørte før, var mye lettere å "kjenne" på glatta.

 

Og, må innrømme at jeg kjører mye hardere og farligere enn feks. foreldrene mine. Ikke stolt av det

Kverna's Bildetråd

Xenon har jo tatt helt av :P

He did it again

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva faan har det med saken og gjøre om du har ABS og servo? Abs er det DÅRLIGSTE og mest trafikk farlige som noen gang har blitt lagd, kan du og bruke "vanelige" bremser uten ABS, og i stede pumpe på bremsen har du MYE mere kontroll over bilen. Og hva er trafikk farlig med og ikke ha servo?

 

Sorry sikkert mange skrive feil osv. men har det litt travelt nå, og jeg ble litt små provosert så måtte bare svare!

 

 

Er ikke bare skrivefeil, men regelrett 100% udiskuterbart FEIL!

 

ABS-bremser vil i omtrent alle tilfeller på offentlig vei være BETYDELIG mer effektivt enn manuell bremsing. Inntil den dagen du sitter med fire separate bremsepedaler og har føtter nok til å operere alle samtidig så vil ABS være mye, mye bedre enn deg.

 

Tenk deg følgende scenario: Du foretar en brå nedbremsning med høyre hjul på is og venstre hjul på asfalt. ABS-bremsene merker at underlaget er tvilsomt og bremser forsiktig på hjulsettet på isen og hardere på hjulene på asfalten for å bremse mest mulig effektivt. Har du ESP i tillegg vil bilen justere bremsekraft mellom for og bakaksel for å holde bilen stabil i den retningen du styrer.

 

Det, min venn, får du aldri til med en bil med vanlige manuelle bremser. Er dessverre bare å legge seg langflat og innrømme at teknologien er bedre enn mennesket. Det samme er det forsåvidt også med Traction Control, som gir bedre fremkommelighet.

 

Det er hevet over enhver tvil at slikt aktivt sikkerhetsutstyr bidrar til å redusere ulykker. Avgiftsnivået og kostnader til bilhold i Norge gjør at nyere og mer trafikksikre biler blir for kostbare. Problemet gjelder forsåvidt for alle trafikanter og ikke ungdom spesielt.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, Jeg støtter forslaget om å pålegge banekjøring men hva med oss som ikke ahr tilgang til bane? vi må jo reise halve norge rundt får å komme til en bane... Hvorfor ikke heller legge halvparten av kjøretimene på glattisen? det er jo mye mere lærerikt en å kjøre på bane. Og ja, jeg har kjørt mange timer både på rudskogen og vålerbanen.

 

Men dere driver og diskuterer ABS-bremser, ingen som har tenkt på hva det koster for dekk? Stort sett alle som kjører opp og skaffer seg bil tenker ikke på om dekkene er nye eller 7 år gammel, her er det stereo og solfilm som gjelder.

 

 

Noen tanker om dette??

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

 

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 18 år og kjørt over 30 000 på under ett år nå. Har ryki på flere smeller og kan kun skylde på meg sjøl. Har bare vært et par små innsidenter, men her om dagen hadde jeg en litt mer alvorlig smell som kunne gått mye værre. Kom over en bakketopp, ble distrahert av motgående bil som kjørte med fjernlys. Noe som førte til at jeg ikke så køen forran meg tidlig nok. Hadde det vært ca tre meter til eller jeg hadde hatt ABS så hadde det gått bra akkurat....

 

Men man kan ikke skylde på slikt. Det er stort sett alltid sjåførens feil. Da stort sett pga mangel på erfaring, trening, kunnskap og/eller holdninger...

-Volvo 244 GL 1980

"Genialt strøken", sitat Volvo-Lars, her på forumet

-Bruksbil/prosjekt: 1993 240GL

Prosjekttråd: http://www.bilforumet.no/showthread.php?p=1835955&posted=1#post1835955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke bare skrivefeil, men regelrett 100% udiskuterbart FEIL!

 

ABS-bremser vil i omtrent alle tilfeller på offentlig vei være BETYDELIG mer effektivt enn manuell bremsing. Inntil den dagen du sitter med fire separate bremsepedaler og har føtter nok til å operere alle samtidig så vil ABS være mye, mye bedre enn deg.

 

Tenk deg følgende scenario: Du foretar en brå nedbremsning med høyre hjul på is og venstre hjul på asfalt. ABS-bremsene merker at underlaget er tvilsomt og bremser forsiktig på hjulsettet på isen og hardere på hjulene på asfalten for å bremse mest mulig effektivt. Har du ESP i tillegg vil bilen justere bremsekraft mellom for og bakaksel for å holde bilen stabil i den retningen du styrer.

 

Det, min venn, får du aldri til med en bil med vanlige manuelle bremser. Er dessverre bare å legge seg langflat og innrømme at teknologien er bedre enn mennesket. Det samme er det forsåvidt også med Traction Control, som gir bedre fremkommelighet.

 

Det er hevet over enhver tvil at slikt aktivt sikkerhetsutstyr bidrar til å redusere ulykker. Avgiftsnivået og kostnader til bilhold i Norge gjør at nyere og mer trafikksikre biler blir for kostbare. Problemet gjelder forsåvidt for alle trafikanter og ikke ungdom spesielt.

 

Well said, man!

Et liv uten Niva er som et liv uten bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår