Gå til innhold

Ungdom og bilkjøring

Ranger emnet


Marius

Anbefalte innlegg

2ulykke_tank.jpg

 

Den siste tiden har nyhetsbildet vært preget av bilulykker, og kanskje spesielt bilulykker der ungdom har vært representert. Spørsmålet er hva som er årsaken til det høye ulykkestallet. Er det veiene det er feil med, stygge uheldigheter eller uvett?

 

Du kan lese hele artikkelen her.

Bilforumet.no

Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 830
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Høye forsikringer og avgifter tvinger ungdom til å kjøre gamle biler, kanskje uten både servo og ABS.

 

Pølsevev. Problemet er bare at ungdom helst ikke vil kjøpe seg en Daewoo Matiz, Nissan Micra e.l. De vil ha noe som ser tøft ut og kan trimmes og styles, og DA må man som regel over på eldre biler.

 

Men jeg er helt enig i bruken av ulykkesbilder. Det setter virkelig spor i en å se at man IKKE bare blir liggende som en slapp potetsekk bak rattet når man krasjer. Dessuten kan man bli flinke til å involvere det enorme apparatet rundt som må settes i gang ved ulykker; redningsmannskap, øyenvitner, ambulansepersonell, politi- og brannmenn, sykehuspersonell, venner, familie.. Det er enormt mange som blir berørt av en ulykke utover de som er direkte involvert.

 

Den beste løsningen spør du meg, er å sette opp aldersgrensen på førerkort til f.eks. 23, når de fleste råkjørerne er blitt mer voksne, mer ansvarlige, tenker litt mer konsekvenser og kanskje til og med har fått barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som relativt "voksen" person her på forumet har jeg min mening om denne saken. Man kan sjelden skylde på dårlige veier, dårlige biler, dårlige dekk eller dårlig føre når det gjelder bilulykker: det er DÅRLIGE SJÅFØRER! Jeg mener ikke at man ikke kan føre en bil, men at det er sjåføren som feilvurderer situasjonen i forhold til fart, føre og andre fysiologiske forhold.

 

Man kan selvfølgelig indirekte skylde på dårlige veger, men la oss heller vri det til at trafikkbelastningen er for høy i forhold til vegnettet. Vegene var langt dårligere før i tiden, men trafikken desto mindre. Vi ser også alvorlige ulykker hvor tungtransport er innblandet. Her er det hovedsakelig tre aksjonspunkter som må iverksettes:

1. Redusere biltrafikk/ bedre og billigere kollektivtrafikk

2. Få varetransport mellom byer vekk fra vegnettet over på jernbane.

3. Bedre vegstandard.

 

Så langt er dette "offtopic", men henger sammen med overskriften "Ungdom og bilkjøring".

 

Det er ofte ungdom det går ut over i samfunnets hektiske trafikkbilde: farten er gjerne større og kjøreferdigheter dårligere. Som alle vet er dette en dårlig kombinasjon, som gjør at risikoen for ulykker er mye STØRRE for ungdom (RISIKO=SANNSYNLIGHETxOMFANG).

 

Og hvorfor er farten så mye større når man er ungdom?? Hvis jeg selv tenker tilbake på ungdomsåra er det flere årsaker:

1. Frykten for fart er langt mindre (man tenker ikke over konsekvenser)

2. Det er tøft/ status å kjøre fort

3. Det er spennende å tøye grenser, og bilkjøring må "testes" ut....

 

I tillegg har det de siste årene eksplodert en ny "trend" blant ungdom: "Gatebilmiljøet". Dette bidrar enda mer til status i å ha raske biler, kjøre fort og tyne grenser. Internett sprer også historier, bilder, filmer etc. som bidrar til ønsket om å tøye grenser, både i fart, motoreffekter og annen "bilakrobatikk".

 

Konklusjon:

Kombinasjonen ung og uerfaren fører, raskere biler (tuningtrend) og økende trafikkbelastning på et allerede sprengt veinett vil desverre føre til flere trafikkdrepte i årene som kommer. Det er derfor viktig med holdningskampanjer, ikke bare for de yngste, men for alle brukere av Norges vegnett! Legg mindre vekt på EU-kontrollen på kjøretøyet, men innfør heller EU-kontroll på hodet til sjåføren, som i 95% av tilfellene er skyld i ulykkene!

 

Min egen teori på hvorfor jeg selv har kjørt skadefritt i snart 20 år er at MOTOREFFEKTEN PÅ EGEN BIL HAR ØKT LINEÆRT MED KJØREFERDIGHETENE :race

 

PS: Å øke aldersgrense må være en spøk??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror heller gatebilmiljøet har en positiv effekt på veldig mange. Jeg kommer til å kjøre fort uansett om jeg får lov eller ikke, men nå som vi kan dra på baner rundtom i landet er det ikke interessant lenger å kjøre fort på veien. Det blir aldri like morro uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er meget sjelden det er biln sin feil at en ulykke oppstår. Det er sjoføren sin feil, er ikke lenge mann trenger å være uoppmerkosm før det skjer noe. Når jeg var på trafikkmessa i fjor fikk jeg vite at, hvis jeg var oppe i 24timer tilsvarte det det samme som og ha ca 1 i promille.

Volvo 745 TD 86mod bruksbil

Bmw e28 518I 85mod bruksbil

Volvo 145 73mod prosjekt

volvo 142 73mod prosjekt

Blazer K5 78mod hevet 4" og 35"dekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også gatebilmiljøet har vært til en grad positiv effekt på ungdom. Man ser jo her på forumet hvor hardt man slår ned på grisekjøring og slike ting. Jeg tror det hjelper mange nye sjåfører som må sette en grense.

( x ) Subaru Impreza GT 94/99

( x ) Nissan 200sx s14a 97

( x ) Nissan 200sx s13 90' Steg 3

+diverse andre vinterbiler ; )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La en gang ut i en tråd at påkrevet banekjøring ved ervervelse av lappen var et must...og fikk hodet skutt av. Hodeløs som jeg da er,prøver jeg igjen: Jeg mener at man bør ha minst 2 dager av 3 timer med aktiv kjøring på Rudskogen eller annen egnet bane under kjøreopplæringen. Ikke for å sette gode rundetider seff,men for å kjøre så fort at man driter seg ut. Har man steppet over grensen,gjerne flere ganger,vet man hvor den går. Gjør man det på bane,har man en mye bedre forståelse for hva bilen gjør når den vil ta kontrollen,man "kjenner det på kroppen" hva som skjer. Ingen kan lære deg å sykle ved å la deg lese en bok om sykling,ei heller ved å tre deg på en sykkel EN gang,så som "glattkjøring" er nå. Å ha hatt en eneste sladd på en bane under glattkjørings-"kurset" gir deg IKKE reflekser til å reagere riktig neste gang. Hvis det er noe kampsporttreninga mi har lært meg,er det det at å repetere til det kjedsommelige er et MUST. Da reagerer man uten å tenke. Å tenke tar i mange situasjoner for lang tid... En god sjåfør reagerer instinktivt riktig,en dårlig må tenke gjennom alt. En annen fordel med å ha banekjøring under kontrollerte former under opplæringen er at det muligens frister de verste fartshuene til å begynne med banekjøring,sånn at de vet at det går å blåse fra seg der,og liker det fremfor massiv gassing på veien. IMHO. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel ikke noe med at det er ungdom tror jeg, men heller at ungdom kjører mye mer enn voksne. Jeg kjører rundt 8 mil om dagen, mens faren min kanskje 1 mil så det er 8 ganger større sjanse for at noe skjer meg enn han. Ser dere poenget mitt?

 

Ja, klart det er mange ungdom som kjører som svin, men det er mange eldre folk som gjør det samme så det er feigt å ta alle ungdom under en kam.

Sviddgummi.no

1999 BMW E46 318i 

1999 Nissan 200sx S14a Racing Edition

1983 Golf MK1 Gti Cabriolet 112hk

x 1988 VW Golf MK1 GTi Cabriolet

x 1991 VW Golf MK1 GTI

x 1983 VW Golf MK1 1.6 Cabriolet

x 1977 VW Polo MK1 0.9

x 1982 Ford Taunus Bravo

x 1991 Nissan 200sx s13

x 1991 Honda Accord 2.0 CB3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bra innlegg med mening i her. enig i mye av det som blir skrevet.

 

Jeg har sjøl mistet noen venner i ulykker av forskjellige slag og ser hvor mange om blir berørt.

 

Jeg er enig i at større tilbud til banekjøring for "vanlige amatører" er en av tingene som kan gjøre at ungdommen (og andre) får rast litt fra seg mens det er lov. Tror alle har en trang til å teste hva de sjøl greier med en bil. da er det bedre å prøve en breisladd på ei bane enn å prøve 200 km/t på en hompete norsk vei like etter at man har fylt 18 år.

 

 

også enig med turboperformance når det gjelder tungtransport. Skjønner ikke i huleste hvorfor ikke noe av godstransport kan skje via jernbane.

Har hørt rykter om at grunnen er at det er billigere å frakte med lastebiler, men tror ikke det hvis man regner hva ei dødsulykke koster...

 

Tror det må skje noe blant de folka som styrer rundt om kring i kommuner, fylker og LANDET.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å øke aldersgrense vil ikke hjelpe tror jeg. Et sted må man jo starte. De fleste som får førerkort kjører veldig pent og er oppmerksomme. Det er som oftest fordi de ikke vil miste lappen, men også fordi man er redd for bilen sin. Jeg tror det er skumlere med voksne folk som har hatt lappen en stund så de har begynt å slappe av bak rattet fordi de tror at de nå kan å kjøre så godt at de ikke trenger å følge med. Gamle folk som ikke legger merke til at fartsgrensa endrer seg eller som tuller seg ut i feil kjørefelt er også en grunn til ulykker. Jeg tror man må være interresert for å kjøre bra. Man må like det man driver med. Mye av problemet er også at man ikke kjenner sine egne grenser. Kanskje man burde bruke mer tid på kjøreskolen og lære at man ikke må overvurdere seg selv?

 

Det kunne vært en idé å påby banekjøring så man lærte å kontrollere bil i større hastighet. Og et tilbud i hver eneste by med en bane hvor man kan kjøre fra seg hadde vært noe det og. Når man har lyst til å kjøre litt gris, så bare stikker du innom bana og kjører fra deg.

quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ungdom selv og har mistet noen venner i bilulykker,

men der var det blandingen av gammel bil, alkohol og dårlig sjåfør som var årsaken.

 

Mvh

Revell

 

Blanding av gammel bil, alkohol og dårlig sjåfør? Hadde vel ikke kræsjet om denne personen ikke hadde drukket? Ikke for å strø salt i såret altså, men prøver å poengtere noe her.

 

Det er dobbelt så høy risiko for å kræsje når du er mellom 16-22 sier reklamen, og dette er jo ikke så rart å tenke seg til.

 

Er du fersk med lappen sier det seg selv at du ikke kjenner bilen , føret eller veiene godt. Uansett om man har kjørt hver dag i ett år eller ikke, så vet man ikke nok om hvordan bilen oppfører seg i kinkige situasjoner.

 

Jeg tror løsningen er at det må være mye vanskeligere å stå på lappen, jeg mener det er for lett idag. Det virker på meg som at folk mer ser på glattkjøring som noe gøy enn lærerikt, og da har hele poenget med glattkjøring slått feil.

 

Turboed1:

 

Problemet med dette er at dette egentlig kun vil fungere ordentlig på vinteren, hvertfall ordentlig. På sommerføre tror ikke jeg at det vil være noe annet enn glattkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne vært en idé å påby banekjøring så man lærte å kontrollere bil i større hastighet. Og et tilbud i hver eneste by med en bane hvor man kan kjøre fra seg hadde vært noe det og. Når man har lyst til å kjøre litt gris, så bare stikker du innom bana og kjører fra deg.

 

men banekjøringa må være litt kontrollert... kan liksom ikke bare dra å kjøre fra seg når en vil. jeg er veldig fornøyd lik vi har det på dokka, med mulighet til å kjøre på bane med vakter tilstede. har blitt litt bedre i selve dokka etter at vi fikk muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å si at man må heve aldersgrensen på lappen er bare teit, hvis man går ut av videregående etter 3 år så er man fortsatt bare 19 år. Så vil det blir 4 år i arbeidslivet ,vis man sier en grense på 23 år som noen over her foreslo. De fire fire årene er man gjerne i full jobb, så når du endelig får lappen i en alder av 23 år så har du råd til og kjøpe en bil med masse hestekrefter og har like mye erfaring som en 18 åring.

 

Man lærer nemlig ikke stort før man sitter bak rattet selv uten veiledning å gjør feil.

 

 

 

Det å innføre noen grense for hk/kubikk/topphastighet vil ikke gjøre noe for de som vil trimme bilen gjør det fortsatt, det vil nok heller føre til at man setter større motorer i biler som er under de begrensningene.

 

Det å trimme bilen er noe som alltid har forekommet, og det vil alltid skje i større eller mindre grad.

 

 

Det med at vi ungdommer kjører gamle biler uten servo eller ABS, kan ha en liten skyld i det. Men jeg mener at jeg er blitt en bedre sjåfør av og kjøre gammel bil uten ABS eller annen elektronikk, nettopp fordi det ikke har noen elektronikk og jeg må reagere og ikke bare stole på at bilen ordner opp.

-1994 Opel Corsa 1.4 Swing

-2000 Yamaha TDR 125

x1987 Volvo 240 GL

x1985 Volvo 740 GLE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår