Gå til innhold

Peugeot 307 SW, problemer med spenning

Ranger emnet


FrankWS

Anbefalte innlegg

Svigersøstra mi og gubben hennes kjøpte seg en ny Peugeot 307 SW (diesel) i fjor. Lyspærene går ofte, og da mener jeg ofte. De har byttet hovedlyspære 3 ganger på en måned!

Merkeforhandler sier at "det er helt normalt med høyere spening på nye biler".

 

Dette synes jeg ikke henger på greip. Så jeg har bedt de om å dra til forhandler for hver gang det går en pære på bilen. Det er jo tross alt 3 års garanti og 5 års reklamasjonsrett iflg kjøpslov.

 

I tillegg til hovedlysene som går, er det jo en god del pærer ellers på bilen som går.

 

Peugeot 307 SW, er jo den bilen som ble kalt "Brannbilen" fordi det var en del uforklarlige branner i disse. Noen fergerederier forlangte at batteriet skulle kobles fra under overfarten.

 

Noen som har noen synspunkter på dette?

 

Er det riktig det som merkeforhandler sier om at det er normalt med høyere spenning på nye biler?

 

Det er jo mye elektronikk i nyere biler, tåler de høyere spenning, når ikke pærene gjør det?

 

 

Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

kontaktene til servostyringen på en del 307 har hatt en stygg tendens til å ta fyr, men det er blitt utbedret på bilene det gjelder.

 

Ellers har jeg aldri hørt om at dem brenner spesielt mye.

 

At pærene går ofte på dem er et velkjent fenomen, men 3 ganger i måneden er jo helt ekstremt. 3 ganger i året har jeg hørt om....

'78 Rekord carvan 3trg, '81 Rekord 2trg, '95 Omega B 2.5 Caravan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

ja selv Biltemapærer holder jo normalt lengre enn dette. Forhandlerens forklaring om høy spenning, er bare fjas og løgn.. mål selv.

14,3v på dynamo, 13,8v på batter, 11,8 på lyspærene er ganske normalt. Har brukt nytt ledningsnett fra Biltema til å øke spenningen litt. Det gir mye bedre lys, og minst like bra levetid på pærene.

å sette inn motstand... for å redusere lysutbyttet, trøste å bære for noen gode råd.

ellers så kan du sette inn xenon kit. lyser mye bedre. http://www.laagen-desibel.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jobber selv på Peugeot Prøven Bil, og det er sant som det blir nevnt her, pærene på 307 går ofte ! Derfor er det noe som heter bulbguard som nevnt ovenfor, som blir ettermontert på ledningen til nærlyset som sørger for rett spenning til pæra, som minsker spenningen, da det er kjent at spenningen kan bli noe høy til lysene.. Tror dette skal dekkes av garantien!

 

At det har oppstått branner, har jeg aldri hørt noe om, men det er sikkert mulig. Problemer med servopumpe er også ukjent for meg. At div andre pærer går, ja, men det er noe som går på alle biler. Nærlysene er det "store" problemet på disse.

 

Samt fastfryste håndbremswire vinterstid på prefacelift da så klart, men dette er også garantidekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår