Gå til innhold

"fake" Supercharger Virker/virker ikke?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

No Need, BTDT:

 

-Renault 5, 1.1 liter.

-Motorrom avtrekksvifte fra Biltema (som er svært lik den som er avbildet på linken fra trådstarter).

-1 meter støvsugerslange og minst 10 meter ventilasjonstape for å få dette 100% tett.

-Kabling til sigaretttenneruttak med av/på bryter i kupé.

 

Resultat: ingen merkbar økning i hverken effekt, respons eller moment.

 

Bortkastet mao.

 

Tor

 

He he veldig bra!:magic:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er ikke mye strøm som kan trekkes igjennom sig uttaket.

 

Missforstå meg riktig her folkens, jeg har ikke noe tro på disse produkta men det hadde vert kult viss noen man faktisk skriver med kunne testet dette i praksis og enten fåtte et overaskende resultat eller lagt denne "myten" DØD for altid :D

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det finnes elektroniske kompressorer som har kapasitet til å overlade en bilmotor, men nevnte kompressor må ha strøm fra et sted, og det er nok der vi får problemer.

 

Jeg legger fram 2 enkle teorier, feel free til å ordne på det jeg ikke har fått med meg ;) Er inneforstått med at energi ikke kan skapes, bare omformes, og det er det jeg går ut i fra:

 

1: Du har en utrolig el.-kompressor som gir deg 0,3 bars overladning, men den trekker noe jævli med strøm. Du tømmer batteriet ditt mens du kjører, og selv om det aldri har skjedd med meg har jeg forstått at da stopper bilen. Du må slå av kompressoren og lade batteriet.

 

2: Du har en råtten kompressor som gir deg litt overlading og egentlig ingen eller tilnærmet null effektøkning. Denne klarer dynamoen din å drive, MEN jo mer du belaster dynamoen, jo mer effekt tapper den fra motoren. Bare se på tomgangen din hvis du tar på langlysene på bilen, da pleier tomgangen å falle litt pga økt motstand via dynamoen. Her vil vinningen gå opp i spinningen, og hvis du ikke hadde noen vinning blir det bare spinning og du taper effekt (nytt ordtak?:D)

 

Jeg tror de fleste kitene som selges faller greit under teori nr. 2, helt sikkert med noen flere utredninger eller endringer. Teori 1 er jo mulig, men du må ha en annen kilde til strøm. Om du kan ha 3 alvorlig store dynamoer på motoren, kan det jo ha noe for seg, men for alt jeg vet så tapper fortsatt de 3 dynamoene så mye effekt fra motoren at du ikke bør gidde.

 

Teori 1 kan jo forsåvidt brukes, men jeg tror det blir dyrt, og det må brukes som lystgass, som tidligere nevnt i tråden. Og hvis du bruker "boosten" for lenge og så stopper bilen, sliter du gjerne med å starte igjen ;)

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man behøver ikke 0.3 Bar overtrykk for å merke forskjell på en motor... husk at de fleste (bil)motorer har fyllingsgrader på 85-90% max som standard,ihvertfall litt eldre motorer... 0.1 Bar mer trykk i plenumet der så har man plutselig kompansert for (muligens) for store porter,som en god del motorer har,hvilket ikke øker VE% med 10% som man skulle få inntrykk av siden trykket er 0.1 Bar høyere,men kanskje 12-15% fordi portens maks-hastighet økes (større trykkforskjell mellom sylinder og port)...da har man brått effektiv "overlading" (VE%= 100+) inn i motoren. Det gjør "registeret" som er høyere enn de orginale 90% ganske langt... Og 15% økning i VE kan "sammenlignes" (med en klype salt) med at motoren er 15% større. Brått så hadde man 2.3 isteden for den 2.0'en man startet med.

 

Men nei,jeg tviler også... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serfor meg at en slik "jalla" kompressor skal kobbles på en micro switch på gassen slik at den bare slår seg på ved full gass "modus"

 

Og på høyere turtall så produserer dynamoen mer strøm en batteriet klarer ta imot, det er vel derfor man har "spennings regulatur" i dynamoen/el. systemet.

 

Spennings regulatoren minn røyk på en G20 Van engang og da lada dynamoen ca 17volt !!!!

 

Noen som har tenkt å prøve dette eller?

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man behøver ikke 0.3 Bar overtrykk for å merke forskjell på en motor... husk at de fleste (bil)motorer har fyllingsgrader på 85-90% max som standard,ihvertfall litt eldre motorer... 0.1 Bar mer trykk i plenumet der så har man plutselig kompansert for (muligens) for store porter,som en god del motorer har,hvilket ikke øker VE% med 10% som man skulle få inntrykk av siden trykket er 0.1 Bar høyere,men kanskje 12-15% fordi portens maks-hastighet økes (større trykkforskjell mellom sylinder og port)...da har man brått effektiv "overlading" (VE%= 100+) inn i motoren. Det gjør "registeret" som er høyere enn de orginale 90% ganske langt... Og 15% økning i VE kan "sammenlignes" (med en klype salt) med at motoren er 15% større. Brått så hadde man 2.3 isteden for den 2.0'en man startet med.

 

Men nei,jeg tviler også... :)

 

Hmm, følte meg ikke veldig smart etter å lest dette, jeg skjønte den siste linjen :) :confused: :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ikke alle som skal forstå slikt vettu :)

 

Viss du er intresert i å lære mer en gjennomsnittet kan, så kan du søke opp VE på google, VE er forkortelse for "volumetric efficiency" direkte oversatt til volumetrisk effektivitet. Handler om hvordan motoren klarer utnytte drivstoffet, alså hvor effektiv den er, og måles i ve som en effektivitets faktor :D

 

Med nermere ettertanke så er jeg IKKE så veldig god å forklare så bare les på nettet du, men regn med MYE ganske tung teori viss du går dypt inn på motor teori :D

 

Lykke til :)

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VE er forkortelse for "volumetric efficiency" direkte oversatt til volumetrisk effektivitet. Handler om hvordan motoren klarer utnytte drivstoffet, alså hvor effektiv den er, og måles i ve som en effektivitets faktor :D
Ikke drivstoffet,kjære venn...det er kun hvor mye luft den klarer å få inn. Har man en sylinder med 500cc volum og man klarer tune den så bra uten mekanisk/kjemisk overtrykk at den effektivt sett får inn 600cc luft med samme trykk som utenfor motoren,så har man en motor med 120% VE. 100% er jo alt man får inn vanligvis,siden det er en atmosfære. Men,siden lufta inn i motoren har en hastighet,så kan dette utnyttes til å "tvangsfylle" den. Når hastigheten synker,øker trykket. Normale hastigheter i en innsugsport er rundt 600 fot per sekund. Stopper man luft i den farten så har man ca 0.25 atmosfærer høyere trykk til til å "overlade" motoren. :)

 

Enkelt sagt er det 0.25 Bar overtrykk uten en kompressor i sikte. :D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med nermere ettertanke så er jeg IKKE så veldig god å forklare så bare les på nettet du, men regn med MYE ganske tung teori viss du går dypt inn på motor teori :D

 

Hihi, så sant som det var sagt. Skulle jo ha forklart fyllings grad for han, men er ikke en rev til å forklare selv om jeg forstår det selv ;)

 

Men takker for korreksjonen.

 

BTW har lurt på hva du jobber med Turboed1? Siden du har så peil på porting og flow osv.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BTW har lurt på hva du jobber med Turboed1? Siden du har så peil på porting og flow osv.

Tja...skal ikke si at jeg har peil...men du svarte vel deg selv hvis du tar vekk noen ord i setningene du skrev.. ;) :D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og utifra tallene du oppgir på sykkelen din så regner jeg med at du jobber med noe trimming/motorbygging eller noe i den duren, stemmer vel det? :)

 

Tar du oppdrag?

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og utifra tallene du oppgir på sykkelen din så regner jeg med at du jobber med noe trimming/motorbygging eller noe i den duren, stemmer vel det? :)
Jobber med flow og porting ja.. + kamutmåling/design,ditto for innsug og grenrør og konsultering / simulering for hele oppsett fra bunnpanna opp,innbefattet turboer,topper etc... hvilke porter som trenger det innsuget med den graden av kon/lengde/dia/flow for å gi X effekt på Y turtall med Z grenrør og Æ kam og sånt kan jeg finne ut... Er endel enklere enn å bruke en 1/8 mill i shopping av deler og tid i en dyno ved å prøve 10 forskjellige kamsett,3 forskjellig slipte porter,5 innsug,3 spjellhus etc før man får det man vil ha.

 

Tar du oppdrag?

Det hender...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke mye strøm som kan trekkes igjennom sig uttaket.

 

Missforstå meg riktig her folkens, jeg har ikke noe tro på disse produkta men det hadde vert kult viss noen man faktisk skriver med kunne testet dette i praksis og enten fåtte et overaskende resultat eller lagt denne "myten" DØD for altid :D

 

Man trenger vel egentlig ikke å teste det for å finne ut av det da, holder vel med å tenke seg om litt, for en "elektrisk turbo" henter energien sin fra motorens "bruks" energi (om man kan kalle det det), mens en konvensjonell turbo henter energien sin fra motorens overskudds energi (Noe som sier seg selv at er mest positivt). Dessuten så er det en 1:1 overføring mellom det stedet der en konvensjonell turbo henter og frigjør energien sin, dermed får man et tap lik null (blir seff litt tap i kulelagere og evt. slitte kovlhjul). Mens en "elektrisk turbo" har et betydelig tap både der den henter og frigjør energien sin etter som både dynamoer og el-motorer skjelden har en virknings grad på over 80-90% i tillegg til tapet i ledningene mellom dynamoen og "turboen". Å da gir vel regnestykket seg selv at man vil få et for stort energi tap i en "elektrisk turbo" til at det bil gi så mye effekt ut av seg enn den selv bruker. :heyyou: :bok:

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så er det INGENTING som kan avskrives før det har blitt testet.

 

Har fortsatt ikke noen serlig tro på dette her, men mener det bør testes for å se hvordan det funker.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår