Gå til innhold

"fake" Supercharger Virker/virker ikke?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Nå sitter det en del folk på det forumet her med kompetanse, så tenkte jeg skulle høre her først.

 

Først vil jeg jo si at jeg er fullstendig klar over at dette ikke er som det "real thing", men for en "hobby" mann som meg passer det jo. Det store spørsmålet er jo om de i hele tatt fungerer? eller er det bortkasta penger?

 

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Supercharger-Turbo-CHEVROLET-Camaro-Lumina-Corsica_W0QQitemZ110068459967QQihZ001QQcategoryZ33741QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

 

Hadde først bare tenkt til å kjøpe meg et nytt filter, da jeg kom over dette her.

 

:drive2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, tenkte ikke over at dette hadde vært oppe før.

 

Men er det noen som faktisk har prøvd dette? Tanken bak hele greia virker jo greit nok.

Noen som har litt mere bakgrunns info enn bare at den er "dritt"! Jeg så på noen av de andre trådene, og de fleste klarte stort sett bare å si det samme som første mann (dritt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik elektrisk vifte bruker strøm for å rotere - den vil både i praksis og i teorien bruke mer energi i form av strøm enn det den greier å levere i form av lufttrykk. Effekt inn er ALLTID mindre enn nyttig effekt ut.

 

En eller annen kan sikkert komme med noen fine formler som beviser dette.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik elektrisk vifte bruker strøm for å rotere - den vil både i praksis og i teorien bruke mer energi i form av strøm enn det den greier å levere i form av lufttrykk. Effekt inn er ALLTID mindre enn nyttig effekt ut.

 

En eller annen kan sikkert komme med noen fine formler som beviser dette.

 

Gjelder dette en valig turbo også?? Den blir jo drevet av eksosen, men produserer alikevel en del ekstra effekt...

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo sagt at disse viftene er noen "små" vifter, de vil da teoretisk ikke akkurat trekke noe særlig strøm, er nok sikkert ikke noe verre enn om du kobler på et par spredere på bilen din. Å skylde på større strøm bruk, blir da kanskje litt galt. Jeg ser jo selv at effekten er vel litt begrenset med tanke på størrelesen av vifte og hva den kan levere.

 

Men motoren må jo suge til seg luften via filteret, bare ved å bytte til et annet filter så hjelper du jo til, så ved å tilføre ei lita vifte som sørger for at motoren ikke trenger å jobbe for lufta må da hjelpe noe?? Tviler sterkt på at du vil miste noe effekt, enten så gir den litt eller ingenting.

 

Hadde vært fint om du fant den artikkelen Erik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener jeg leste en test av en lignende gadget i et autofil eller gatebilblad her i vårest en gang. da de prøvde å montere en slags elektrisk turbo på en bil og bremsa bilen på rullende landevei..

 

resultatet ble faktisk mindre hester ut på hjulene med en slik montert...

 

går sikkert an å søke den testen opp på nett en plass..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dette hadde gitt mer effekt enn det tar, hadde det vært en verdens sensasjon. Alt av lærebøker i fysikk måtte skrives om. Ikke det at alt som står i lærebøkene er korrekt, men det rokker ved en av ur-teoriene i fysikken som har vært utfordret flest ganger:

At energi ikke kan skapes "fra ingeting", kun omdannes.

 

Dersom dette hadde funket, ville jo det betydd at viften tilfører motoren mer energi enn den tar, noe som er umulig.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår