Gå til innhold

ABE-nr, noen som vet?

Ranger emnet


celicaturbo

Anbefalte innlegg

Noen som vet hva ABE-nr er for noe? Jeg tok en prat med en fyr på biltilsynet angående TÜV-dokumentene på Eibach fjærene og han mente jeg måtte få en bekreftelse fra Toyota at dette nummeret gjaldt min bil. Det står da dette (bl.a.) i TÜV dokumentet:

 

Fahrzeughersteller: Toyota (J)

ABE-nr / EG-BE-nr: F410

amtl. Typbezeichnungen: T18F

Verkaufbezeichnungen: Toyota Celica 4WD.

 

Jeg ringte teknisk avdeling i Toyota og ble satt videre til ham som hadde med typegodkjenning av biler å gjøre og han var ikke direkte hjelpsom. Det var tydelig at han ikke ønsket å svare mye og fortalte at han ikke kjente til dette siden dette nok var en sær tysk typegodkjenningsnorm. Og deretter mente han på at dette var noe Eibach hadde registrert så jeg burde kontakte dem eller myndighetene i Tyskland.

 

Så, noen som egentlig har peiling på hva ABE-nr er for noe og har vært borti dette i forbindelse med import eller TÜV? Jeg ser nummeret er gjengitt i alle TÜV dokumenter jeg har sett og for meg ser det ut til at nummeret identifiserer den spesifikke bilmodellen. Andre Celicaer av samme årsmodell men med annen motor har f.eks. annerledes ABE-nr. :rolleyes:

- Kristian - Toyota Sportscar Owners Group Norway - http://www.ts-ogn.no -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) eller German National Type Approval er et godkjenningsorgan i tyskland ala NEMKO for elektriske artikler i norge.

ABE bruker ofte TÜV for testing og rapportering på bilprodukter.

TÜV er et internasjonalt organ med sete i tyskland. Noe ala ISO.

 

BMWCCN Rogaland har skrevet et møtereferat fra et temamøte med biltilsynet om godkjenning som oppklarte en del ting for min del når det gjaldt nazireglene i norge.

Ser ut som den eneste fribilletten for å få noe veldig spennende på veien i norge er på Motorhistorisk grunnlag. Eller røde skilter gjennom firma :)

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så "F410" er da en typegodkjenningskode for bilen hos ABE i Tyskland da altså, det vil vel si at skal jeg få en bekreftelse på at dette nummeret beskriver min bil så må jeg kontakte Toyota i Tyskland og håpe at dem er hyggelige mennesker :rolleyes:

 

 

takk for svar ihvertfall :)

- Kristian - Toyota Sportscar Owners Group Norway - http://www.ts-ogn.no -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istedetfor å stresse med noe slikt, ta heller en ringerunde til andre biltilsyn i nærheten, og hør med dem om det er greit med tysk godkjenningspapir.

 

Jeg skulle godkjenner senkesettet mitt (med TûV papirer) her i Kristiansand, men fyren slo seg vrang og krevde papirer på norsk.

 

Jeg ringte da til biltilsynet i Arendal, hvor det ikke var noe problem i det hele tatt..

Fyren der skjønte heller ikke tysk, men fant riktige numre (serienumre på fjærene) og skrev "godkjent senket 40mm" inn i vognkortet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, problemet er faktisk ikke at dokumentene er på tysk. Jeg spurte fyren på biltilsynet faktisk om dette dokumentet jeg omtaler her samtidig som jeg fikk godkjent dekk og felg vha tyske papirer. Problemet er jo at fyren mente at jeg måtte ha en bekreftelse på at "F410" gjelder for min bil, ikke språket brukt :rolleyes:

- Kristian - Toyota Sportscar Owners Group Norway - http://www.ts-ogn.no -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår