Gå til innhold

Stian: 1991 Ford Taurus GL 3.8l og 1991 Ford Taurus LX 3.8l


chef

Anbefalte innlegg

Siden det er kun en tråd om taurus her og den er bare med prat tenkte jeg kunne legge ut arbeidsbilen min her:

 

1991 Ford Taurus GL Stv

 

CIMG1234.JPG

 

Motor: 3.8 Liter V6 Fuel injection

Effekt: 140 hk men et utrolig dreiemoment!

Drivverk: Framhjulstrekker

Setekapasitet: 8 personer ink fører

Utstyr: 4x elvinduer, el sete, el speil, aircondition, 2 delt bakluke, cruise control, tilt ratt, sentrallås og midtarmlener.

 

Dette var bilen som reddet Ford på 80 tallet. Da taurus kom i 1985 med et utrolig aerodynamisk design som ingen hadde sett maken til ble selvfølgelig dette en best selger i USA. Nå i 2006 rullet den siste Taurus ut fra fabrikken etter 21 år som USAs mest selgende bil.

 

Ford Taurus er en mid-size car og kunne fåes som 3-5-7 og 8 seters.

Foran kunne man velge enten en 3 seters sofabenk eller 2 seter med midtkonsoll. Midten 3 seter og i bagasjerommet kunne man få 2 seter som lå under gulvet og som kunne settes opp ved behov for flere sitteplasser.

Utstyr som var oppsiktsvekkende i 1985 var digitalt speedometer panel og elektronisk klima.

 

Motorvalgene var 2.5 l med manuell kasse, 3l V6 automat, 3.6l V6 automat og 3.8l automat. Man fikk også Taurus i SHO versjon med 220 hk under panseret ved hjelp av en Yamaha motor. SHO = Special High Output.

 

Bilen min er utseende lik som 1985 modellen, men interiøret og andre ting er nytt på min 1991, bla airbag på førersiden.

 

 

CIMG1212.JPG

 

CIMG1214.JPG

 

CIMG1235.JPG

 

CIMG1236.JPG

 

Skal se om jeg kan få tatt et bilde av setene i bagasjerommet snart..

 

 

Stian S. Halvorsen

Hei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

Bilder av setene

 

 

ford01.JPG

 

ford02.JPG

 

ford03.JPG

 

ford04.JPG

 

ford05.JPG

 

ford06.JPG

 

ford08.JPG

 

Bakluken er 2 delt. Vri nøkkelen til venstre åpner hele luken seg. Til høyre åpner bare glasset seg. Kjekt når du skal ha i bare noen bæreposer eller slikt som ikke krever hele luka opp.

 

ford07.JPG

 

Motoren er en 3.8l V6

 

ford09.JPG

 

Her er den veldig skitten

 

ford10.JPG

Hei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Innkjøpt: 1991 Ford Taurus LX :)

 

Da har jeg gått til innkjøp av en 1991 Ford Taurus LX med girkasse problemer som delebil som jeg skal ta alt av utstyr fra og over på min.

 

Hentet bilen på henger i Oslo på onsdag, da jeg kom hjem fant jeg ut at det heller blir min som blir delebil og at jeg tar vare på den nye.

 

Planen er:

 

- Bytte girkasse

- Ta alt av rust

- Montere inn seter i bagasjerom og godkjenne

- Ta alt som er bra fra min og over på denne.

 

Bilder kommer!

 

På Taurus LX har den ALT utstyr. I tillegg til alt det jeg har pluss:

 

- Digitalt speedometer

- Kjørecomputer

- System scanner

- Elektronisk klima

- Skivebremser bak

- ABS

- Følg meg hjem lys

- Cornering lights

- Nøkkel løst system

- Piknikk bord

- Begge framseter el. just. og med el. korsryggstøtte

- Automatisk lås av dører

- Premium sound system

- El antenne

- Avising frontrute

- El åpning av bakluke

- Skinn interiør

 

Bilen jeg hentet er eu ok. Nye sommerdekk på nye alu felger. Nye vinterdekk, nye støtdempere, nye skiver og klosser, ny radiator, nye drivknuter og mye nytt i forstilling.

Hei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt bilder:

 

Her er bilene sammen

 

lx01.JPG

 

Bilen har skivebremser foran og bak! Og den har tillogmed ABS!

 

lx02.JPG

 

Speiler og lys skal settes over ifra min og over på den røde

 

lx03.JPG

 

lx04.JPG

 

Disse lysene som er montert på hver sin side i fangeren foran slår seg på når du setter på blink lyset og lyser da opp gaten du skal svinge inn i.

 

lx05.JPG

 

Dette er keyless system. Du trenger ikke nøkkel for å låse opp eller igjen bilen. Veldig kjekt når du har glemt nøkkelen, låst nøkkelen inni bilen eller ved fryste dørlåser på vinteren. Han jeg kjøpte den av visste ikke koden, men koden sto på en klistrelapp som fabrikken hadde satt på et hemmelig sted i bilen. Prøvde koden og systemet virket fortsatt etter 16 år :)

 

lx06.JPG

 

Beige skinn interiør. Begge setene foran er 10 veis el justering på.

 

lx07.JPG

 

lx08.JPG

 

Elektronisk klima anlegg. Dette var et option helt siden Taurus kom på merkedet i 1985!! Dette virker fortsatt!

 

lx09.JPG

 

Øverste bryteren av iser ruten bak med varmetråder. Men samtidig av iser den også frontruten ved hjelp av mikrobølger! Akkuratt som en mikrobølgeovn!! I manualen står det at mikrobølgene kan forstyre andre enheter med sendere feks garasjeport åpnere :) Dette var også ekstra utstyr i 1985!

 

lx10.JPG

 

Digitalt speedometer med systemscanner og kjørecomputer. En knapp velger om jeg vil ha tall i metric eller miles. En annen knapp velger om jeg vil ha turteller på.

 

Kjørecomputeren viser hvor mange liter bensin det er igjen på tanken, forbruket akkuratt nå, gjennomsnittlig forbruk, hvor mange km jeg kan kjøre til tanken er tom.

 

System scanneren viser om alt fungerer. Den sjekker oljenivået hver gang jeg starter bilen, om pærene fungerer, om dørene er lukket, om spyleveske nivå er ok og om det er mer igjen av bremseklossene.

 

lx11.JPG

 

Auto-lamp er 2 ting. De fungerer som følg-meg-hjem lys, lysene står på i et par minutter etter du har forlatt bilen slik at disse lyser opp veien opp til huset ditt og deretter slår seg av. De er også koblet til en fotocelle i frontruta slik at lysene slår seg på automatisk når det blir kveld og når du kjører inn i en tunnel og slår seg av når det blir lyst.

 

lx12.JPG

 

 

Tenk dette er en 1991 modell men alt utstyret her var å få i 1985! Altså 22 år siden. Bilen ble amerika's mest solgte bil på bare noen år! Absolutt en bil jeg skal ta vare på. Så rust skal vekk, dørpaneler skal på og bilen skal være i topp stand.

Hei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da er bytting i gang!

 

Legger ut noen bilder.

 

Girkassa gikk ikke ut uten å måtte ta ut motor først.

 

 

Dette er donor bilen

CIMG0168.JPG

 

Dette er bilen jeg skal ta vare på :) Vet at donorbilen ser mye bedre ut forelæpig, men den er akkuratt polert og når den røde blir kvitt rust og får det som er bra på min over pluss vask og polering kommer denne til å bli knall bra!!

CIMG0159.JPG

 

CIMG0109.JPG

 

CIMG0120.JPG

 

CIMG0131.JPG

 

CIMG0138.JPG

 

CIMG0141.JPG

 

CIMG0147.JPG

 

CIMG0148.JPG

 

CIMG0149.JPG

 

Da var motor og gir ute av den røde.

CIMG0155.JPG

 

Den grå sin tur.

CIMG0177.JPG

 

Åj dtte gikk fortere )

CIMG0181.JPG

 

CIMG0183.JPG

 

Her skal den røde få girkassen fra den grå.

CIMG0187.JPG

 

I mårra setter vi igang med å få på plass girkassen og motoren.

Hei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen fått girkassen på plass. Litt oppstarts problemer som bensin lekkasje og en drivknute som brakk av. Utbedret nå. ABS'en fungerer ikke som den skal, bare driver å låser hjulene så denne er koblet ut foreløpig.

 

Har begynt med rust, har noen side deksler som skal på og orginale sideskjørt ifra den grå skal monteres. Bilen skal også registreres som syv seter. Må også bytte skiver og stabstag. Felger også. Vask og mer.

 

Før:

CIMG0159.JPG

 

Nå:

lx20.JPG

Hei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft! Liker egentlig ikke disse bilene noe særlig, hater å skru slike.. Men det er en bil som er stappet med utstyr, og jeg kunne hatt en egentlig, men liker ikke helt utseendet på de..

 

Men artig å se at noen bryr seg, og passer på disse også! :)

 

Lykke til videre:)

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for positive tilbake meldinger!

 

Er bare 23 år men bil smaken har endret seg de siste årene :) Fra uber styla biler til denne familie vogna ;) Sprøtt!

 

De firkant speilene ble montert av Ford Norge da bilen ble solgt ny i landet. Disse skal vekk når jeg får lakkert US speilene.

 

Idag ble det felg skifte, bytte av stab stag og polering.

 

lx21.JPG

 

lx22.JPG

 

lx23.JPG

 

lx24.JPG

 

Det utfoldbare piknikk bordet :)

lx25.JPG

 

lx26.JPG

 

Motorrommet til den grå taurusen

lx27.JPG

 

lx28.JPG

Hei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Nydelig bil! Jeg er Taurusmann på min hals, og det er hyggelig å se at det ikke bare er jeg som har sans for disse vognene. Er selv i ferd med å slite ut min fjerde nå, en "norsk" 1992 3.8GL stasjonsvogn som er gått 305000 km nå, og hadde hatt en eier siden ny da jeg kjøpte den for ett år siden, men har også hatt to '89 3.0 GL stasjonsvogner og en '89 3.8 LX stasjonsvogn (med det gamle dashbordet).

 

LX'en din er bortimot det jeg ser på som den ultimate Taurus; og du har jo utstyr som jeg ikke en gang visste om var tilgjengelig på Taurus, bl.a. mikrobølgeopplegget på frontruta... :) Men de lyktespylerne, de må vel være ettermonterte i Norge? Har iallfall aldri sett noen Taurus med lyktespylere før. Ellers helt enig med deg ang. speilene, de firkantede norske må vekk! Fikk selv fatt på originale til min fra USA for en stund siden.

 

Nydelig farge, også, både utenpå og inni.

 

Keep up the good work!

 

Her er noen få bilder av min, de første tatt med norske speil, og det siste med originale. Skvettlappene på min er ganske sjeldne, har jeg fått forklart:

2263153300100762861S600x600Q85.jpg

2418693280100762861S600x600Q85.jpg

2804184200100762861S600x600Q85.jpg

2375711330100762861S600x600Q85.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Den var veldig pen! :thumb Har du noen bilder innvendig? Liker veldig godt faceliften som kom i 92. En ting jeg lurer på, hvordan er 92 modellen å kjøre i forhold til tidligere modeller? Hørt at 92 modellen har en del forbedringer.

 

Lyktespylerene er norsk montert ja. Har endelig fått satt inn 2 seters benken baki. Gjenstår å få omregistrert den til 7 seter.

 

CIMG1360.JPG

 

CIMG1359.JPG

 

CIMG1191.JPG

 

CIMG1212a.JPG

Hei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår