• 0
Mordach

Mer effektiv kjøling til intercooleren?

Ranger spørsmålet

Spørsmål

En tanke traff meg idag i hjernebarken som et sleggeslag mot knærne - Hva om man monterer en eller flere kraftige vifter foran intercooleren? Før du ler og rister på hodet - hør på dette...

 

 

 

En intercooler er jo basert på å kjøle den glovarme ladeluften fra turboen ved hjelp av fartsvind - hva skjer så ved blandet kjøring i 'lavere' hastighet? Jo - intercooleren får ikke nok lufttilstrømning, og klarer dermed ikke kjøle ladeluften så mye som ved høyere hastighet, og resultatet er lavere motoreffekt. Varm luft tar som kjent større plass enn kald luft, og dermed vil kald ladeluft gi mer oksygen til motoren, og dermed mer effekt. Omvendt så vil lavere fart medføre varmere luft, og mindre effekt...

 

Men - hva om man monterer en eller flere kraftige high performance radiatorvifter foran intercooleren som kan dytte kald luft gjennom ribbene, og dermed kjøle ladeluften selv når bilen ikke går fort nok til at fartsvinden gjør jobben? Viften(e) kunne f.eks. kobles slik at den kan slås av/på via en bryter inne i bilen, slik at man lett kan bestemme når man vil bruke den - på ved bykjøring, av ved landeveiskjøring...?

 

For eksempel en slik ratiatorvifte...

 

fanvc4.jpg

 

 

Har ikke turbomotor selv, og dermed ikke intercooler, men for meg høres dette enkelt å greit ut - hvorfor ser vi ikke mer av dette på turbobiler? Når man først har turbo, er man ikke interessert i best mulig effekt med det man har?

 

Hvor stor forskjell tror du en eller flere performance radiatorvifter vil gjøre for effekten på en turbomotor ved blandet kjøring? Dette vil selvfølgelig variere med lufttemperaturen, motoren og hvor bra intercooleren og viften(e) er, men for meg virker det logisk at en slik vifte kan gi nok effektøkning til å være verdt strevet og strømmen/kraften den bruker på å drives...

 

Hva er ditt synspunkt? Er det noen her på forumet som har erfaringer med nettopp dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg

16 svar til spørsmålet

  • 0

Ved lav hastighet er det vel ikke rare effektbehovet hos motoren, de fattige eksosgassene belaster bare turbinhjulet moderat og kompressorhjulet har en bedagelig jobb med å komprimere innsugningslufta til etpar brøkdeler av 1 bar. Den samme innsugningslufta blir dermed ikke særlig oppvarmet og det blir ikke så stort behov effektiv intercooler. Behovet for viftekjøling av intercooleren burde dermed bortfalle.

 

Dette er mine umiddelbare tanker om den saken.

 

 

Reodor F

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
  • 0

Behovet kan lett måles med å kjøpe ein temperaturmåler og lime inn giveren i ein nippel. Skrue denne ein plass mellom intercooler og innsugsmanifold. Dersom temperaturen merkbart høgare ved lave hastigheiter f.eks burning enn ved kjøring kan det gjere nytte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
  • 0

Behovet kan lett måles med å kjøpe ein temperaturmåler og lime inn giveren i ein nippel. Skrue denne ein plass mellom intercooler og innsugsmanifold. Dersom temperaturen merkbart høgare ved lave hastigheiter f.eks burning enn ved kjøring kan det gjere nytte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
  • 0
Ved lav hastighet er det vel ikke rare effektbehovet hos motoren, de fattige eksosgassene belaster bare turbinhjulet moderat og kompressorhjulet har en bedagelig jobb med å komprimere innsugningslufta til etpar brøkdeler av 1 bar. Den samme innsugningslufta blir dermed ikke særlig oppvarmet og det blir ikke så stort behov effektiv intercooler. Behovet for viftekjøling av intercooleren burde dermed bortfalle.

 

Dette er mine umiddelbare tanker om den saken.

 

 

Reodor F

Det kommer vel an på hvor mye man gir på. Man kan godt dra på litt uten at farten blir stor, og det er vel primært der behovet kommer inn i bildet.

 

Det hadde vært interessant å se hvilken hastighet den luften en high performance vifte klarer å dytte tilsvarer... The MathWorks har laget noen skjema på kraften på vifter. Hvis vi tar utgangspunkt i en vifte som optimalt dytter 880 ft3 (kubikkfot) per minutt under gode forhold - hvor fort må man kjøre for å få samme luftmengde gjennom intercooleren?

 

Noen med kunnskap om dette som kan regne det ut?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
  • 0

880 ft^3 tilsvarer 32,6 m^3. Viss intercooleren har eit areal på 0,25m^2 vil lufthastigheit ved det volumet vere 130 m/min = 2 m/s som tilsvarer ca 2 km/h.

 

Rettet til 8 km/h

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
  • 0
880 ft^3 tilsvarer 32,6 m^3. Viss intercooleren har eit areal på 0,25m^2 vil lufthastigheit ved det volumet vere 130 m/min = 2 m/s som tilsvarer ca 2 km/h.

:uhhmmwhat?:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
  • 0

Litt halvveis offtopic, men er det ikke sånn at gutta på andre sida av dammen, bruker mer og mer lystgass e.l spraya rett på intercooleren for å oppnå kaldere luft? Ikke så kjent fenomen her kanskje...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
  • 0
Litt halvveis offtopic, men er det ikke sånn at gutta på andre sida av dammen, bruker mer og mer lystgass e.l spraya rett på intercooleren for å oppnå kaldere luft? Ikke så kjent fenomen her kanskje...

Jo. Man får kjøpt kit som spruter No2 eller Co2 over intercooleren slik at ladeluften superkjøles. Co2 er billigere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
  • 0

Hadde dette vært effektivt, så hadde nok endel biler vært utstyrt med slikt fra fabrikk.

 

Gå heller for CO2 eller lystgass til kjøling av IC.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
  • 0

I lav fart er det som Reodor F sier. Ikke særlig behov for mer kjøling av IC enn lufta rundt gir.

Og i høyere fart er bare vifta i veien, nemlig reduserer den kjølingen av IC når det trengs mest. Du skal ha litt av en vifte for å konkurere med luft som treffer IC'n i mer enn 80kmt ;) Da må du ha en sånn vifte de bruker i hollywood når de simulerer stormer, eller liknende. Det er neppe veldig praktisk å ha i motorommet.

 

Ikke gjør det så vanskelig.

Alt du trenger å gjøre for å maximere luftgjennomstrømningen er å forsikre deg om at tilstreklig luft kommer inn og gjennom IC, og ut igjen med høyest mulig fart. Altså se på feks WRC biler, de har en traktet åpning i front og på panseret som leder luft gjennom IC uten å bli bremset av noen ting annet enn IC'n selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
  • 0

ett alternativ er vannkjølt intercooler..

ei el.vifte må ha strøm, å det krever at motoren dvs dynamoen må lage strøm so vinninga går opp i spinninga..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
  • 0

Som Dimmu87 seier, vannkjølt intercooler gir meir effektiv kjøling. I tillegg blir vannet eit "kuldemagasin" som man kan lede opp når man er i høgere hastigheiter.

Eller aller argast, varmepumpe som kjøler intercooleren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
  • 0

Helt vanlig å kjøre med vifter mellom IC og radiator da feks.

Har 2 selv, som suger luft gjennom IC og blåser gjennom radiator. Disse er termostatstyrt med "overrun" bryter inne bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå