Gå til innhold

Den store motor/bil tekniske Quiz tråden. Oppdatert første post med regler og div.

Ranger emnet


umek

Anbefalte innlegg

Det var det første som ramla inn i hodet mitt, og ved nærmere ettertanke så fant jeg ut at forklaringa lakk som en sil. Men hvis det er selve ventilflyten, og ikke ventiler som treffer stempel o.l. så må jeg si at jeg er helt blank

 

Hvis en ventil, eller to hadde truffet stempelet så hardt at en av de hadde gått til h*****e, hvem tror du hadde gitt seg først? ventilen eller råden?

så dette er nokk utelukkende.. Men nå synes jeg umek må komme med en fasit snart her.. får nesten ikke sove om nettene når jeg ikke har KJANGS i havet til å finne svar på hvorfor rådene kan ta kveld ved ventilflyt, hehehe :)

signaturregler: www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 673
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hvis ventilflyt er en årsak av at ventilfjærene ikke lukker så fort som motoren krever, hvorfor er da en av datane på en ny kam, blandt annet ved hvilket turtall kammen oppnår ventilflyt?

Dette må være ved et gitt fjærtrykk... Har aldri hørt om kammer som er oppgitt med "ventilflyt-parameter".

Dette må være en pekepin på hva du kan sette på standard-motor ellerno.

To hot for heaven, to fucked up for hell...

http://www.dudez.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrekt, thklinge. Når ventilaktueringssystemet (les: vippearmer og eventuelle støtstenger) mellom kammen og selve ventilen mister kontakten med kammen oppstår ventilflyt --> ventilskaftets spiss (powered by ventilfjæra) SMELLER inn i vippearm/kam med katastrofale følger.

 

Råder knekker vanligvis av to årsaker; for høyt sylindertrykk (f. eks. under tenningsbank eller bare for høyt effektuttak) eller på grunn av for høyt turtall (istedenfor å snu ved TDC går selve råden eller rådeboltene rett av og DRYLER stemplet inn i både topp og ventiler). Jeg kan ikke se at ventilflyt skal ha noe med saken å gjøre? Selv om en ventiltallerken brekker rett av skaftet, faller inn i forbrenningskammeret og blir trødd sidelengs inn i både topp og stempel ved TDC er det stemplet og toppen som lider quad-damage, og ikke råden som jeg kan se (kompresjonskraften på råden her burde være mye lavere enn ved normal forbrenning = råden arbeider under normale paramétre).

 

 

Øyvind var den første som kom med et noelund riktig svar, så vi får regne han som vinner selv om han selv mente at det ikke var sånn ;-)

 

GRUNNEN til at ventilflyt er den vanligste grunnen til at rådene går til Hel......

er som Øyvind har med i innlegget sitt:

 

 

Når man kjører en motor på si en 6500rpm så snur stempelet på topp ca 108 ganger pr sekund (like mange ganger på bunn og men det har ikke noen sammenheng her), stempelet blir bremset av komprosjonen, som opphører ved ventilflyt og dermed IKKE bremser stempelet, som ved følge av dette vil stempelet prøve å fly gjennom toppen. Så når veiva snur bevegele rettning på staget rives det rett av, som regel på midten eller lenger oppe.

 

Som nevnt ovenfor TENNINGS BANK, er jo noe helt annet, det er fortenning det, det er når luft/bensin blandingen anntennes før stempelet har kommet til vende punktet og det resulterer i et sinnsykt sylinder trykk, tennings bank gruser stempel ikke råder, men kan også dra med seg rådene da i noen sammenhenger.

 

Og at rådeboltene ryker er heller ikke unaturlig, men er sjeldnere at det er det som problemet. Uten om ved ekstremt høye effekt uttagelser eller eller enkelt å greit idioti ved motor byggingen.

 

Og at dette er den absolutt vanligste grunnen til at rådene ryker er det de største og mest breyktede motor byggerene i usa som går ut med, det er ikke noe jeg har lest på noe annet forum bare så det er sagt :-)

 

Var jo et par andre karer som var inne på dette, men ble nevnt i Øyvind sitt innlegg først.

 

 

Ny Quiz kommer i løpet av dagen ;-)

 

Så der

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være ved et gitt fjærtrykk... Har aldri hørt om kammer som er oppgitt med "ventilflyt-parameter".

Dette må være en pekepin på hva du kan sette på standard-motor ellerno.

 

Nei jeg vet ikke jeg nei,. så bare den lappen her med kamdata på en competition cam til mopar smallblock..

Men så står det også spring requirements! regner med du hadde rett på den der ;)

 

cammw1.th.jpg

signaturregler: www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du har en bil som ikke har sperre differansial i bakakslingen (eller i girkassa for de med feilhjuls trekk) og står stille å spinner, med bare et hjul da.

 

Speedometeret viser 120km`t

 

Hvor fort spinner da hjulet?

 

A. 60km`t

 

B. 120km`t

 

C. 180km`t

 

D. 240km`t

 

Og venligst begrunn svar alternativ.

 

Gjelder biler som har speedo uttaket i girkassa ikke i akslingen.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind var den første som kom med et noelund riktig svar, så vi får regne han som vinner selv om han selv mente at det ikke var sånn ;-)

 

GRUNNEN til at ventilflyt er den vanligste grunnen til at rådene går til Hel......

er som Øyvind har med i innlegget sitt:

 

 

Når man kjører en motor på si en 6500rpm så snur stempelet på topp ca 108 ganger pr sekund (like mange ganger på bunn og men det har ikke noen sammenheng her), stempelet blir bremset av komprosjonen, som opphører ved ventilflyt og dermed IKKE bremser stempelet, som ved følge av dette vil stempelet prøve å fly gjennom toppen. Så når veiva snur bevegele rettning på staget rives det rett av, som regel på midten eller lenger oppe.

 

Som nevnt ovenfor TENNINGS BANK, er jo noe helt annet, det er fortenning det, det er når luft/bensin blandingen anntennes før stempelet har kommet til vende punktet og det resulterer i et sinnsykt sylinder trykk, tennings bank gruser stempel ikke råder, men kan også dra med seg rådene da i noen sammenhenger.

 

Og at rådeboltene ryker er heller ikke unaturlig, men er sjeldnere at det er det som problemet. Uten om ved ekstremt høye effekt uttagelser eller eller enkelt å greit idioti ved motor byggingen.

 

Og at dette er den absolutt vanligste grunnen til at rådene ryker er det de største og mest breyktede motor byggerene i usa som går ut med, det er ikke noe jeg har lest på noe annet forum bare så det er sagt :-)

 

Var jo et par andre karer som var inne på dette, men ble nevnt i Øyvind sitt innlegg først.

 

 

Ny Quiz kommer i løpet av dagen ;-)

 

Så der

 

Min første tanke nå er at forklaringen over er usedvanlig tynn, men kanskje er det noe i den. Ventilflyt oppstår fordi eksosventilen ikke lukker seg raskt nok etter utblåsningstakten og fordi innsugningsventilen ikke lukker seg raskt nok etter innsugningstakten. Siden det er manglende kompresjon som gjør at råden ryker så betyr det i følge forklaringen over at eksosventilen står bortimot vidåpen når stempelet er på topp i sylinderen etter å ha skjøvet ut eksosen etter endt forbrenningstakt og dermed ikke mykbremser stempel og råde. Men hva da med overlappingen mellom eksosventilens lukking og innsugningsventilens åpning? På vasse kamaksler vil etter hva jeg har fått forståelsen av denne overlappingen være betydelig og dermed vil man jo i slike tilfeller ikke få denne beskyttende puten av kompresjon eller mottrykk. Dermed burde motorer med vasse kamaksler gå med en råde konstant stikkende ut av veivhuset.

Hvis forklaringen fra umek holder vann så vil jeg vel heller si at det var Erik Braseth som var nærmest det riktigste svaret...

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quiz nr2:

 

D, 240km/t

 

begrunnelse (dårlig forklart, jeg er ikke 100% inne i terminologien):

Mellomakselen vil rotere med en hastighet som tilsvarer 120km/t for hver av hjulene. Dersom ett hjul står stille og mellomakselen fortsatt roterer med en fart som tilsvarer 120km/t vil det éne hjulet som spinner spinne i 240km/t pga oppbyggningen av differensialen. Er vel de små hjula (planethjulene?) som sørger for dette fenomenet.

 

Beklager dårlig forklaring :D

 

Mvh

uvitende snørrunge som bare har gått allmenfag på vgs

 

*edit: er ikke sikker på det svaret der heller jeg

 

tenkt eksempel:

Man tar en bil med åpen diff og tjorer fast det ene hjulet og jekker opp det andre. Så gir man gass gjennom girene til speedometeret viser 200km/t, vil da det ene hjulet som gå rundt rotere i en fart tilsvarende 400km/t? Høres litt rart ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar: Girkassen rapporterer at utgangshastighet vil tilsvare 120km/t. Denne hastigheten ville under normale forhold bli sendt til begge hjul. Siden forutsetningen nå er at bilen spinner på bare ett hjul vil hastigheten dobles grunnet differensialens virkemåte:

 

Differential_locked.png

 

Den "røde drivakselen" står stille, og det grønne piniongdrevet fordeler derfor all kraft som normalt ville gått ut på rød drivaksel til den "gule drivakselen". I tillegg går hele diffrensialen (blått) rundt og gir kraft til gul aksel. Dermed, dobbel hastighet.

 

Riktig svar er derfor, som Erik Braseth allerede har sagt: B: 240km/t.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke nå er at forklaringen over er usedvanlig tynn, men kanskje er det noe i den. Ventilflyt oppstår fordi eksosventilen ikke lukker seg raskt nok etter utblåsningstakten og fordi innsugningsventilen ikke lukker seg raskt nok etter innsugningstakten. Siden det er manglende kompresjon som gjør at råden ryker så betyr det i følge forklaringen over at eksosventilen står bortimot vidåpen når stempelet er på topp i sylinderen etter å ha skjøvet ut eksosen etter endt forbrenningstakt og dermed ikke mykbremser stempel og råde. Men hva da med overlappingen mellom eksosventilens lukking og innsugningsventilens åpning? På vasse kamaksler vil etter hva jeg har fått forståelsen av denne overlappingen være betydelig og dermed vil man jo i slike tilfeller ikke få denne beskyttende puten av kompresjon eller mottrykk. Dermed burde motorer med vasse kamaksler gå med en råde konstant stikkende ut av veivhuset.

Hvis forklaringen fra umek holder vann så vil jeg vel heller si at det var Erik Braseth som vær nærmest det riktigste svaret...

 

 

Reodor F

 

 

Både Erik Braseth og Øyvind nevnte det og Erik trakk tilbake sitt svar og sa han var helt blank, så de hadde ikke helt rett noen av dem.

 

Håpet jeg skulle slippe store forklarings innlegg etter en endt Quiz, men ser at det er umulig da det spekuleres fælt oppi hodene til noen her.

Det er noe sant i det du sier Reodor, men faktum er det at så mye overlapp som du ser for deg i hodet finns ikke. På grunn av selvsagte årsaker som bla at motoren hadde ikke gått med så mye overlapping og at, motoren ville selv destruert da det ikke var komprosjon på eksos takten.

 

Konklusjon, der er mindre komprosjon på eksos takten, men noie er mindre en null :-)

 

Se forøvrig på http://auto.howstuffworks.com/engine.htm

 

Litt lettere å forstå da, genial side for folk som lurer på, ja rett og slett how stuff works.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å bøye hodet for Erik Braseth her folkens.

 

Nå har han hatt det riktige svaret 2 ganger, eller skal vi si halvannen gang.

 

Uansett, imponerendes.

 

Trodde ikke Quiz`ene skulle løses så fort, men men, Får tenke ut en ny en da ;-)

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Erik Braseth og Øyvind nevnte det og Erik trakk tilbake sitt svar og sa han var helt blank, så de hadde ikke helt rett noen av dem.

 

Håpet jeg skulle slippe store forklarings innlegg etter en endt Quiz, men ser at det er umulig da det spekuleres fælt oppi hodene til noen her.

Det er noe sant i det du sier Reodor, men faktum er det at så mye overlapp som du ser for deg i hodet finns ikke. På grunn av selvsagte årsaker som bla at motoren hadde ikke gått med så mye overlapping og at, motoren ville selv destruert da det ikke var komprosjon på eksos takten.

 

Konklusjon, der er mindre komprosjon på eksos takten, men noie er mindre en null :-)

 

Se forøvrig på http://auto.howstuffworks.com/engine.htm

 

Litt lettere å forstå da, genial side for folk som lurer på, ja rett og slett how stuff works.

 

 

http://auto.howstuffworks.com/camshaft.htm

Hmmm...

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår at du er litt skeptisk Reodor, har hatt samme tanken selv.

Men det må være at eksosen eller noe som bremer noe på eksos takten.

Som sagt så er det de ledende motor byggerene og noen av de som var blandt de top 10 i engine masters challenge som går ut med dette og tror de vet hva de snakker om.

 

Respekterer dine meninger Reodor, og har du noen tips til Quiz`er så send meg gjerne en PM.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår