Gå til innhold

MegaSquirt F.A.Q. - Hvor finne og hva gjør det?

Ranger emnet


Housey

Anbefalte innlegg

  • Svar 112
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

kanskje det er noen som vil begynne med å ta litt om det grunnleggende som hva det gjør, består av og kobles til? :)

 

MS er en allsidig motorstyring (bensing/tenning++) som kan tilpasses de fleste oppsett, koster heller ikkje skjorta ;)

 

Generelt koblingsdiagram for MS ser sånn ut:

 

extwir.gif

 

Det finnes ett utall varianter av oppsett, og god hjelp på http://www.msefi.com får en alltid. Her er sikkert også folk som kan gi en hjelpende hånd.

 

Kunnskap er makt! Bruk noen timer på http://www.megasquirt.info :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hvordan vil det være å bruke MS på en 2.2l Audi femmer med injetion? Er helt ny på området, og lurer på om jeg har forstått dette riktig om man kan tune litt ekstra ut av motoren som den er, og få en del oversikter over trykk og temper på motoren, samt styre og luft og bensinmengde?

Audi Coupe GT 84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer som du sier, en kan se på det som avansert chipping ;) MEN en gevinst forutsetter at det tunes skikkelig! Og helst i kombinasjon med andre mods. På en sugemotor hadde jeg ikke sett det som hensiktsmessig, det skal litt til å gjøre ting bedre enn originalt. (Om en skal klare avgasskrav, holdbarhet osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo også legge til at du ikke har så mye begrensninger om du bruker f.eks MS kontra f.eks K-jetronic. Du vil kunne levere motoren mer bensin osv. Men så kommer jo spørsmålet, hvor mye suppe vil egentlig en orginal motor ha uten noen utbedreinger? :) Da er vi tilbake på det S3TR sier, at det er nok ikke hensiktsmessig, eller med mine egne ord som 16-åring, "ikke noen vits". ;)

 

Men om du skal trimme en turbo motor så er jo saken en annen da du kan bestemme å levere mer luft. Og å la en motor gå mager er jo ikke et sjakktrekk så da kan det jo være lønnsom å koste på seg et datasprut om du ikke har et effekttivt orginalsprut du kan chippe. Chipping går greit om du skal øke ladetrykket på orginal turbo, men skal turboen oppgraderes til en større så er det mange som skifter ut hele orginal sprutet med et med mer potensiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor mange sensorer trenger MS for å vite når det skal tenne? Går det kun med Hall sensor i fordeler, eller trenger man flere sensorer? har lest noe om VR sensorer som sitter på svinghjulet, og noen kam sensorer o.l.

 

For vanlig fordeler-tenning holder det med hallgiver i fordeleren. Skal du derimot tenne mer enn én gang pr omdreining av motor (f.eks 2 ganger ved wasted spark) så trenger du en trigger til.

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Ford Sierra Cosworth -91 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vil det være å bruke MS på en 2.2l Audi femmer med injetion? Er helt ny på området, og lurer på om jeg har forstått dette riktig om man kan tune litt ekstra ut av motoren som den er, og få en del oversikter over trykk og temper på motoren, samt styre og luft og bensinmengde?

Har ikke satt meg inn i om MS takler femmere, men det får man da håpe. :)

Ordet "tuning" vil på godt norsk si å "optimalisere". I gamle dager handlet tuning vel så mye om å fininnstille slik at det går både bedre og billigere. Ordet trim/trimme spiller også på mye av det samme.

 

Tips: Les tråden til Firewalk på ts-ogn om hvordan han har satt opp MR2en sin med MS. Han har fått koblet til omtrent det som går an å få koblet til et datasprut mtp overvåking og logging av data. :thumb

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår