Logo

Gå til innhold

6American V8 med støtstenger

DiNGo

DiNGo 16.July.06 - 11:15

• Opp

DiNGo 16.July.06 - 11:15

• Opp

Har lurt litt på i det siste.. Støt stenger på en V8 motor.. der ligger det en enkel kam i midten? Altså under der innsug er montert? Med støtstenger så slipper man å justere ventiler vil jeg tro? Sånn som med harley davidson støtsteng motor. Og de som har peiling, har Pontiac 400 og 455 kammer i toppene eller er det pushrod (støtstenger) ?
    HemiCuda

HemiCuda 16.July.06 - 11:49

• Opp

HemiCuda 16.July.06 - 11:49

• Opp

Ford V6'eren som stod i ganle Mustangen, hadde st0tstenger, den maatte ha ventilene justert ganske ofte, ellers brakk st0tstengene, og begynte aa slaa l0fterene skeive.
    caterpillar

caterpillar 16.July.06 - 12:53

• Opp

caterpillar 16.July.06 - 12:53

• Opp

støtstenger er til for å betjene vipparmen som står i toppen,som ijenn betjener ventilene: er ikke justerbare støtstenger,nei. du justere vippene i toppen.der er hydrolikkløftere,slik at du trenger ikke justere så ofte. ghelder dæm ALLER fleste gm/ford/crysler motorer. dog er jeglitt usikker på om det ikke er hydrolikkløftere(å bare det) på dæm aller nyeste v8ere med overlggende kammer...
    T/A 455

T/A 455 20.July.06 - 15:12

• Opp

T/A 455 20.July.06 - 15:12

• Opp

Har lurt litt på i det siste.. Støt stenger på en V8 motor.. der ligger det en enkel kam i midten? Altså under der innsug er montert? Med støtstenger så slipper man å justere ventiler vil jeg tro? Sånn som med harley davidson støtsteng motor. Og de som har peiling, har Pontiac 400 og 455 kammer i toppene eller er det pushrod (støtstenger) ?

Pontiac lagde helt vanlige støtstangs V8ere. Eneste motoren de lagde med overligende kam var en rekke sekser. De lagde noen få V8ere med dobble overligende kamaksler, men de ble aldri solgt i noen bil.

Så lenge du bruker hydraulske løftere trenger du ikke justere mer enn en gang. Min 455 har mekaniske løftere, dermed må jeg justere ca en gang pr 15 000km. Eller omtrent like ofte som jeg må bytte ventilfjærer...
    DiNGo

DiNGo 20.July.06 - 18:05

• Opp

DiNGo 20.July.06 - 18:05

• Opp

Allright. Så Pontiac 455 har mekaniske løftere. Men det går vel an å få tak i hydrauliske og bytte dette om? Gjerne med bedre kam også :)
    Har hørt om rollercam men har ikke helt fattet hva det betyr
    jones

jones 20.July.06 - 20:41

• Opp

jones 20.July.06 - 20:41

• Opp

har ikke 455`n hydraul løftere orginalt?!? en rollercam er vell ikke så bratt i løftene slik at den gir mindre motstand mot løfterene?
    T/A 455

T/A 455 23.July.06 - 20:12

• Opp

T/A 455 23.July.06 - 20:12

• Opp

Alle 455ene hadde hydraulske løftere orginalt.

En rulleløfter har et hjul under hver løftere istede for å være flat, ergo klarer den mye brattere løft enn en vanlig løfter. Dette medfører at man kan kan bruke kammer med brattere stigning, noe som kan gi mere løft og lengere tid på maks løft, gitt samme durasjon.

Finner du ikke svar på det du lurer på? Her ser du hvordan du spør om noe nytt