Gå til innhold

American V8 med støtstenger

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Har lurt litt på i det siste.. Støt stenger på en V8 motor.. der ligger det en enkel kam i midten? Altså under der innsug er montert? Med støtstenger så slipper man å justere ventiler vil jeg tro? Sånn som med harley davidson støtsteng motor. Og de som har peiling, har Pontiac 400 og 455 kammer i toppene eller er det pushrod (støtstenger) ?

Galant 2002 comfort sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

støtstenger er til for å betjene vipparmen som står i toppen,som ijenn betjener ventilene: er ikke justerbare støtstenger,nei. du justere vippene i toppen.der er hydrolikkløftere,slik at du trenger ikke justere så ofte. ghelder dæm ALLER fleste gm/ford/crysler motorer. dog er jeglitt usikker på om det ikke er hydrolikkløftere(å bare det) på dæm aller nyeste v8ere med overlggende kammer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lurt litt på i det siste.. Støt stenger på en V8 motor.. der ligger det en enkel kam i midten? Altså under der innsug er montert? Med støtstenger så slipper man å justere ventiler vil jeg tro? Sånn som med harley davidson støtsteng motor. Og de som har peiling, har Pontiac 400 og 455 kammer i toppene eller er det pushrod (støtstenger) ?

 

Pontiac lagde helt vanlige støtstangs V8ere. Eneste motoren de lagde med overligende kam var en rekke sekser. De lagde noen få V8ere med dobble overligende kamaksler, men de ble aldri solgt i noen bil.

 

Så lenge du bruker hydraulske løftere trenger du ikke justere mer enn en gang. Min 455 har mekaniske løftere, dermed må jeg justere ca en gang pr 15 000km. Eller omtrent like ofte som jeg må bytte ventilfjærer...

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle 455ene hadde hydraulske løftere orginalt.

 

En rulleløfter har et hjul under hver løftere istede for å være flat, ergo klarer den mye brattere løft enn en vanlig løfter. Dette medfører at man kan kan bruke kammer med brattere stigning, noe som kan gi mere løft og lengere tid på maks løft, gitt samme durasjon.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår