DiNGo

American V8 med støtstenger

Ranger emnet

7 innlegg i emnet

Har lurt litt på i det siste.. Støt stenger på en V8 motor.. der ligger det en enkel kam i midten? Altså under der innsug er montert? Med støtstenger så slipper man å justere ventiler vil jeg tro? Sånn som med harley davidson støtsteng motor. Og de som har peiling, har Pontiac 400 og 455 kammer i toppene eller er det pushrod (støtstenger) ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

støtstenger er til for å betjene vipparmen som står i toppen,som ijenn betjener ventilene: er ikke justerbare støtstenger,nei. du justere vippene i toppen.der er hydrolikkløftere,slik at du trenger ikke justere så ofte. ghelder dæm ALLER fleste gm/ford/crysler motorer. dog er jeglitt usikker på om det ikke er hydrolikkløftere(å bare det) på dæm aller nyeste v8ere med overlggende kammer...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Har lurt litt på i det siste.. Støt stenger på en V8 motor.. der ligger det en enkel kam i midten? Altså under der innsug er montert? Med støtstenger så slipper man å justere ventiler vil jeg tro? Sånn som med harley davidson støtsteng motor. Og de som har peiling, har Pontiac 400 og 455 kammer i toppene eller er det pushrod (støtstenger) ?

 

Pontiac lagde helt vanlige støtstangs V8ere. Eneste motoren de lagde med overligende kam var en rekke sekser. De lagde noen få V8ere med dobble overligende kamaksler, men de ble aldri solgt i noen bil.

 

Så lenge du bruker hydraulske løftere trenger du ikke justere mer enn en gang. Min 455 har mekaniske løftere, dermed må jeg justere ca en gang pr 15 000km. Eller omtrent like ofte som jeg må bytte ventilfjærer...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Allright. Så Pontiac 455 har mekaniske løftere. Men det går vel an å få tak i hydrauliske og bytte dette om? Gjerne med bedre kam også :)

Har hørt om rollercam men har ikke helt fattet hva det betyr

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle 455ene hadde hydraulske løftere orginalt.

 

En rulleløfter har et hjul under hver løftere istede for å være flat, ergo klarer den mye brattere løft enn en vanlig løfter. Dette medfører at man kan kan bruke kammer med brattere stigning, noe som kan gi mere løft og lengere tid på maks løft, gitt samme durasjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå