Gå til innhold

Forklaring av hva dreiemoment er...

Ranger emnet


Mazdius

Anbefalte innlegg

Originally posted by Mazdaharry

Kan noen gi meg en enkel definisjon på hva dreiemoment er sånn ca? Mener ikke i verdi, men teoretisk, og ligger dreiemomentet alltid høyere enn antall hester?

 

På turtall under 7120rpm elns vil alltid dreiemoment være høyere enn effekt.

På turtall over 7120rpm elns vil alltid effekt være høyere enn dreiemoment.

 

Dreiemoment og turtall tilsammen er de faktorene som gir deg effekt.

Dreiemoment er ganske enkelt egenskapen til å motstå motstand, eller det man ofte kaller bunndrag.

Altså, mye moment ved lavt turtall gir deg bra bunndrag, mens lite moment ved samme turtall gir deg dårlig bunndrag.

 

Honda er et bra eksempel på det siste.

Bilen min foreksempel er et bra eksempel på det første.

 

Dette er en noe klønete forklaring, men jeg tror jeg får frem poenget mitt..

Formel for å regne ut effekt når du har dreiemoment og turtall du har momentet ved er som følger:

(Nm x rpm)/7120 = hk

 

Denne kan også brukes:

(Fotpund x rpm)/5252 = hp

 

Håper dette foklarer en del for deg.

(Og ved bruk av formelen får du selvsagt effekt ved samme turtall, ikke toppeffekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

På turtall under 7120rpm elns vil alltid dreiemoment være høyere enn effekt.

På turtall over 7120rpm elns vil alltid effekt være høyere enn dreiemoment.

 

Dreiemoment og turtall tilsammen er de faktorene som gir deg effekt.

Dreiemoment er ganske enkelt egenskapen til å motstå motstand, eller det man ofte kaller bunndrag.

Altså, mye moment ved lavt turtall gir deg bra bunndrag, mens lite moment ved samme turtall gir deg dårlig bunndrag.

 

Honda er et bra eksempel på det siste.

Bilen min foreksempel er et bra eksempel på det første.

 

Dette er en noe klønete forklaring, men jeg tror jeg får frem poenget mitt..

Formel for å regne ut effekt når du har dreiemoment og turtall du har momentet ved er som følger:

(Nm x rpm)/7120 = hk

 

Denne kan også brukes:

(Fotpund x rpm)/5252 = hp

 

Håper dette foklarer en del for deg.

(Og ved bruk av formelen får du selvsagt effekt ved samme turtall, ikke toppeffekt.

 

Du kan MYE Ascona. Takk for forklaringa.. Fikk bedre innsikt i hva det var også. Takk for linkene teknetium :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mazdaharry

Nei, jeg browsa bare teknikk.. Stod at Ascona hadde svart da jeg gikk inn, så du svarte mens jeg posta eller noe :)

 

Forresten, har du fått henta AE86'en?

 

Nei, jeg har ikke fått henta AE86'en. Eieren bare ignorer meg totalt på mail, og jeg har ikke andre måter å kontakte ham på. Dessuten var den gul, hvilket er skadd. Bedre å lete mere, og så finner jeg sikkert en perfekt bil til meg. En AE86, seff. Nå for tiden er det like før jeg kjøper en Volvo 242 bare for å få driftet fra meg litt, før hodet mitt sprenges av drifting-abstinens! Men If you will excuse me, jeg skal ut å råne med min FWD-boks. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Adder meg på he jeg og prøver å legge inn en forklaring på hva dreiemoment er selv om det er ett bra svar her.

 

Dreiemomentet er enkelt å greit den krafta som en rotenede aksling greier å dra på 1 meters arm (kg/m), Nm er grovt sagt 10 ganger mer(9,8 ell no), i samme forhold som Newton har i forhold til kg.

 

Effekt, eller hestekrefter/kiloWatt er resultatet av dreiemoment og turtall, enkelt å greit for å se hvor du får mest akselerasjon/drag i turtallsregisteret, om du trenger å gire ned for å dra på eller om du like godt kan holde samme giret egentlig, ofte liten vits å dra motoren forbi max effekt(hk-toppen).

 

Sett i sykkelverden, du har 2 gir, dun må velge mellom, sykler på flata og bruker høyeste gir, kommer i en bakke, høyeste gir blir litt tungt, laveste blir for fort tråkking for å holde farta du har, da må du velge det som passer best, da ser du på en måte hvor DU har dreiemomentet ditt, eller toppeffekten.

 

Håper dette kan hjelpe litt også...

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Kw og Hk: Kw er den egentlige betegnelsen på effekt. Grunnen til at man har hk i dag er fordi at i før i tiden brukte man hester for å pumpe opp vann fra gruver. En hest greide å løfte opp ca. 73,5 kg vann

1 m på et sek. Av formelen for arbeid: Arbeid (Nm) = Kraft (N) ganger (M). Her ser man at arbeidet hesten utfører er 735 Nm. Men hvor kommer tiden inn i bildet? Av formelen for EFFEKT: effekt (W)= arbeid/tid. så 735 Nm/1 s er da 735 W, eller 0.735 Kw. En hest er altså 735 W.

 

Dreiemoment:

Nm er ikke en annen ting ved motorer enn effekten, det er bare en del av den faktiske effekten. Av formelen Arbeid= Kraft*arm (se over) så er Momentet Nm. Hvis en bilmotor har 200 Nm så er det en betegnelse på hvor stort arbeid motoren utfører på EN runde. Hvis man ser på rpm per sek. så deler man dette på tiden og da får man effekten (hk/kW). ALtså det er ikke Momentet som gjør en motor sterk, det er effekten. Men på dieselmotorer har man jo høyt moment? gjør ikke dette motoren sterk? Den gjør bilen sterk av en grunn: Jo høyere Moment, desto færre omdreininger må motoren gjøre for å få si 200 hk enn en bil med 150 Nm. SÅ en diesel motor har maks effekt tidligere på registeret pga. høyt moment. Det er dette som gjør diesel sterk, Hestene kommer nesten MED en gang man trår gassen i bånn, mens på en bensinmotor må man ruse motoren og vente til den kommer opp på 5000 rpm eller no rundt der. Dette gjør bensinen "svakere" enn bensin

 

Det finnes en formel for utregning av HK og Nm, som viser at det er sammenheng: det er: (Dreiemoment*Nm)/7120 =HK (tallet 7120 er en konstant. Det som er spesielt med det tallet er at da er alltid Momentet det samme som effekten, uansett!

En motors maks dreiemoment sier vi er på 2500 rpm (bare eksempel), og da utvikler den 350 Nm. Nå setter vi inn i formelen: (350*1,6375)*2500/5252 og vi får da ca. 123 hk som maks effekt. Det er dette em dyno gjør, den finner maks moment... og så regner dataen ut effekten. Dette skjer ved at det er ei lastecelle som bremser ned motoren (finnes også andre måter). Og hvor bilen har 300 Nm så vil motoren stoppe når man bremser med 1m arm med 30 kg=300Nm.. og så regner man seg fram

 

Etter 2500 rpm synker momentet saktere, men samtidig øker antallet runder per sek, momentet synker ikke nok til at effekten synker, så da får vi en økning på effekten og NÅ begynner hestene å komme, nå drar motoren på, og man merker suget Mange tror at Nm og HK er to vidt forskjellige ting, at Nm sier hvor sterk motoren er og HK hvor rask den er... En dieselmotor med 250 hk er jo ikke treigere enn en bensinmotor på 250 hk

 

Til slutt vil momentet synke så mye (repeterer litt: ARbeidet per omdreining) at antallet runder ikke klarer å kompensere med at momentet synker, og da synker effektkurven, og når dette begynner å skje har vi nådd effekttoppen

 

I amotor artikkelen sto det at man måler maks effekt ved maks turtall, noe som er nevnt over av andre her er riv ruskende galt, og burde aldri stått skrevet i en slik artikkel. Maks rpm kan i teorien være 1 million... Turtallssperra på en bensin bil er rundt 6500 rpm (avhengig av motor). Grunnen til man har en maks grense er jo logisk, ellers vil motoren bare ødelegge seg selv. Å kjøre en bil på sperra er ikke bra, da motoren går dårlig... For på effektkurven synker mot dette tallet og har sin topp på si.4000-5500 rpm. (avhengig av motoren)

There's no replacement for displacement

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår