Gå til innhold

Hvilke GPS merker, modeller og utstyr egner seg best for bruk til veinavigasjon?


OttoLund

Anbefalte innlegg

Det er et sentralt tema, hvilke GPS mottakere som egner seg best for bruk i til veinavigasjon, i bil og på MC.

 

To forhold må belyses, det ene selve GPS mottakerens brukervennlighet, det andre om kartsystemene som er tilgjengelig for GPS mottakeren er detaljert nok og fungerer som de skal, dvs gir god assistanse til veivalget og navigeringen.

 

Bruk av GPS i bil kan gjøres på to måter, enten navigere ved å velge destinasjoner mens man er i bilen, med valg av adresser etc., eller planlegge turen på PC på forhånd. Les om dette her, nyttig å vite:

http://www.navigate3d.no/mbbs22/forums/thread-view.asp?tid=420

 

Personlig anvender jeg en Garmin GPSmap 60CS til allround navigasjon, inklusive veinavigasjon, og er meget fornøyd med det. Dedikerte veinavigasjon GPS modeller med bl.a. stemmestyring vil fungere litt annerledes, trolig bedre på noen måter.

 

Hvilken GPS mottaker anvender du eller planlegger du å kjøpe, og hvilke praktiske erfaringer har du eventuelt med navigering med GPS mottaker?

 

Veikartproduktenes kvalitet mhp detaljer og veivalg er kontinuerlig aktuelt tema. Jeg anvender Garmin City Navigator Europe v8, en versjon som fungerer bra de fleste steder i Europa, men en del motorveier av nyere dato er ikke med og veivalget kan noen ganger lede en inn på dårlige veier, men man kommer som regel fram dit man skal.

 

Otto :cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker en tomtom one, veeeldig fornøyd. Har oppdatert med alle oppdateringene fra http://www.tomtom.no. Så jeg har fotoboksvarsler med lyd, bensinstasjoner, mcdonalds, ja alt! Eneste å sette fingern på er at den bommer på avstander til fotoboks i 7/10 tilfeller, og noen mangler i svergie, men så lenge brukere sier ifra og varsler om riktige plasseringer så kommer dette til å bli veldig bra.

 

Den vil ofte også ha meg inn på mye småveier, men slik er vel de fleste gps'er? At man må tenke med hue sjøl og velge hovedveien?

Signatur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår