Gå til innhold

LS1 Tråden

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei, tenkte å lage en tråd som omhandler LS1 motoren og det som hører med til den.

 

For de som ikke vet hva en LS1 motor er, så er det alså en av de nyere helaluminiums motorene til Chevrolet (GM), de ble introdusert i Corvette i 1997, og i F-body bilene i 1998, olg siden da har det bare ballet på seg, og motoren har blitt videre utviklet og skiftet navn underveis som de har forbedret den.

 

Her kan dere poste spørsmål, erfaringer, trimming, projekter, tilhørende komponenter, nyheter, bilder osv.

 

Dette er ment til å være en ganske generell tråd, men har du en liten strikk motor med en 65kg tung turbo på som du mener er mye bedre enn de greiene vi diskuterer her, GET THE FUCK OUT OF MY THREAD!!!!!!!!!!!!! fatality

 

 

Vet at det er ihvertfall et par karer hær på forumet som har LS1 projekter på gang og håper det blir flere. Har selv en Pontiac Firebird Formula 400 fra 1973, og har kjøpt hjem en 2000mod LS1 med T56kasse.

 

Holder også i litt rykk og napp på å innstalerer en lik combo i en 1975mod Opel Manta for en kompis, noe som byr både på små og store problemer.

Mantaen er forhånds godkjendt hos biltilsynet med denne ombyggingen :thumb

 

 

Kom med innspill, diskusjoner, trykkmating, anything.

 

Her diskuteres ALT.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 278
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fin tråd.Jeg har stående flere 5,3 er fra truck.Har komplett innsprut og har kjøpt enkelt ledningsnett og hjerne til den.Tenkte å hive den i en 80 Stepside jeg har.Blir nok litt kam osv.Har også lurt på forgasser convertering på noen av dem.Man klarer samme effekten med gasseroppsettet, men ingen har kunnet svart på forbruket.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med og kalle tråden Smal Block Chevy Gen III ?

 

Som Hans har nevnt så er http://www.ls1tech.com et genialt sted for nfo om disse motorene.

 

Du spurte om turtall i den andre tråden og det er først og fremst hydraulsiek ventil løftere som stopper det sammen med slappe ventil fjærer.

 

Stapp i en mekanisk kan og løftere og et sett sinte ventilfjærer og du kan varve over 7k men da må du bytte hele resten av inmaten også.

 

Nå har jeg byggd alt fra Italienske motorer til US jern for eget bruk i flere nivå over mange år. Det som går igjen er at hvis du skal kjøre drag racing så kan en rimelig bygget motor varve opp mot 8000rpm i korte interval dvs ut 1 gir ut 2 gir å i mål men det er en hel annen belastning når en motor står på 8000rpm hele langsvingen og de andre svingene runde etter runde.

Det tåler US jern dårlig er min erfafring etter et par tre ras...

 

Men man kan da få 500hk og 500+nm ut av et US jern og få det til og holde uten og varve 7k+ det er det som er US v8 masssse moment.

 

Prøv en Big Block helst over 500cui og du er hekta.

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke jeg som spurte om turtall, det var Ferarri. Men uansett, er jeg enig med deg i det Era.

 

Tror jeg bare kaller tråden det den heter jeg, tenkte litt igjennom det før jeg la den ut. Ingen ting i veien for å diskutere LS6, LS2, LS7 og truck motorer for det.

 

V8Power, 5,3 er fine motorer det og. Er jo samme greiene, de trimma jo en 5,3 i HotRod magazine tror jeg det var til 400hk. Mangen liker også bedre 5,3 toppene, pga de mindre forbrennings kammerene. Er det LQ4 som er betegnelsen på 5,3 og LQ9 på 6,0? er litt usikker på dette.

 

http://www.ls1tech.com er et kjempe sted for info om disse motorene ja, anbefaler alle som ikke har vert der og kikket til å ta turen innom og lese litt.

 

Planen for min LS1 er ganske så stor, da jeg bestillte motor og gir fra USA virket alt greit helt til jeg fikk den hjem, og han som ordnet alt for meg ringte og sa at den hadde blitt ribbet. Noen hadde brutt seg inn i conteineren den stod i og sjælt deler av den. Det som var borte var: Hele innsuget med throttle body, fuelrails og dyser, 1 coil, bankesensorer, og et par andre småting. Det som var det værste var at containeren lekket inn vann rett på motoren som igjen rannt inn i den ene sylinderen, som igjen rustet så mye at den må borres.

Fikk igjen en god slump med penger da, og hadde også muligheten til å kansalere hele handelen.

 

Men uansett, jeg skal ha nye stempel og staker for den må jo borres og skifter likegreit stakene i samme slengen.

ARP bolter overalt det har noe for seg, som veivstakene, rammelagrene og headstuds.

Trykker også i en ny kam, uten å ha bestemmt meg hva jeg skal ha enda da faren for overlading eller gass er stor.

 

Lurer litt på nye topper eller om jeg bare skal få portet de orginale, ventilene og fjærene, retainers og valve locks skal også byttes, og antagelig vis vippene også.

 

Innsuget blir et F.A.S.T LSX innsug med 90mm åpning og matchende throttle body.

 

Kjøper nok bare en orginal coil, men MSD har noen fine røde noen ;-)

 

Og BTW, viss det er noen andre som også vil kjøpe fuel rail covers, så ser jeg dem heletiden på http://www.motors.ebay.com til 99$ og de selges også.

Men det de fleste sikker ikke vet er at hos http://www.summitracing.com koster de bare 50$ :-)

 

 

Men nå må jeg ut på terassen i goveret.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes en rekke betegnelser på 5,3 ene også. Alu blokkene holder fint opp til 1000 hester.Over det anbefales strålblokkene fra truck, aller helst 6 literen.

Orginal ventilfjærene flyter på ca 5850 rpm.Med stivere fjærer drar man lett 6500 med orginale støtstenger (Selv om sterkere anbefales).Toppene flower utmerket og momentet holder seg bra.Denne økningen på 600 rpm alene gir ca 50 hester ekstra iflg Popular hotrodding.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da flere med uflaks lei å høre.

Jeg ville be om ny motore komplett det har kosta fleks med tid og kr og få tak i alt til en ribba motor.

 

Min hadde også rust i cylindere etter fukt, motoren kan ikke borres mend kan hones noe opp std dim LS1 er 3,898 min er nå 3,903 Mahle Motorsport stempel 90g lettere pr stk.

 

Hvilke årgang er motoren din? 2001 kom alle LS1 med Z06 topper og innsug.

Jeg har bytta til Z06 insug på min gir vist 6hk på en std motor.

 

Porting skal man være forsiktig med da man fort ødelegger den virvel virklingne som er bygget inn i std toppene.

Mine er match porta fjerna alle støpekanter og mira frest med 3 vinkler seter og ventiler.

 

Husk at bytter du stempel MÅ hele den roterende massen avballanseres pga endra venkt på stempela detter er MEGET viktig på LSx motorene og andre v8.

Min er vektjustert og avbalansert på Ski kan trykt anbefale han til honing og avballansering.

 

Jeg har satt i Thunder racing TR224 kam med snille ,563" løft 224` durasjon ved ,050 løft, crom molly støt stenger, Titan retainers, Dobble Crane ventilfjærer, Harland Sharp Rulle vipper (de treffer toppdeksela mao må ha toppdeksel spacer).

Har også satt i porta Z06 Clutch, oljepumpe og PCV system,

truck olje kjøler adapter med Mocal olje thermostat og diiiiger oljekjøler.

 

Sikker masse mere jeg kunne lista opp.

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et spørsmål!

 

Det finnes jo en del forskjellige LS motorer fra GM.

 

Kan noen liste opp årene de eksisterte og hvor mange HP de hadde/har. Vet det kunne variere fra år til år, men et lite anslag hadde vært fint!:D

 

tenker da på feks:

 

ls2,ls1,ls7 osv...

 

Mvh

Mr.Transam

1984 Recaro T/A 350

 

X - 1982 Recaro T/A

X - 1984 Chevy G20

X - 1969 Custom Beetle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke alle men vet at de første åra 97-99 var motorene nesten like med untak av eksos manifolder og anlegg samt luftintak.

Camaro 305hk ga i virkeligheten 320-325hk Corvette med 345hk ga omtrendt det men Camaro med dobbelt anlegg og skikkelig filter ga da samme som Corvetta.

 

 

Men så skjer det ting

 

00 LS1 Z06 385hk.

00 LS1 320hk i Camaro/Firebird fantes med option med 345hk.

00 LS1 345hk i Corvette.

01 LS1 Z06 405hk

01 LS1 320hk kom nå med samme topper og innsug som Z06 men annen kam dermed lavere effekt

04 LS2 6liter 400hk endel rekonstuksjon av topper, innsug, registerdeksel, banke sensor ++

06 LS7 7Liter 500hk Tørr sump motor med titan insugsventiler, sodium fylte eksos ventiler, titan legerte råder ++

 

Dette er ting tatt ertt ut av hode men mener det er grovt sett slik.

 

Selv har jeg lyst til og bygge en 408cui LS2 med en bøtte bunndrag men hva skal jeg med det i 1250kg bil (skal veies til helga).

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv ser jeg ikke nødvendigheten med en LS2 i stedet for en LS1, da dette koster en del mer. Ikke at LS2 er bra motorer, de er bedre en LS1, men synns at den økte kostnaden er for stor til at det er verdt det.

 

Den Camaro/TramsAm optionen du snakker om var vel "RamAir" optionen.

 

Han karen i Ski du snakket om som honet og balanserte, hva tok han for det og har de noen hjemmeside?

 

Noen som har sett den nye LS baserte blokka, konkurent til C5R blokka. De hadde også topper som hørte til, blokka hadde 6bolter pr sylinder for extra hold for motorer med extremt høyt sylinder trykk ;-)

 

Tror det var World products som hadde den.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppgraderings kit til T56! hva trenger du det for tåler så det holdet som den er men ja Viper er forsterka, med tykkere utgående aksel tror ikke det er stort mere.

 

Maskinerings jobben må du ringe Ski Motorverksted for pris på.

Kjenner han fra før serru.

 

Den optionen var Ram Air og dobbelt eksos anlegg.

 

vet det har dukka opp en skikkelig blokk bassert på LS serien men den koster trolig masse kr.

 

Får jo kjøpt 427cid LS1 ombygget med løse foringer etc.

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva måtte folk betale for sine LS1 motorer, og hvor komplette var de? Og hvem tok hjem.

 

Jeg skulle betale 27000,- for en complete pullout engine med ALT, en bekjennt av en bekjennt som driver å importerer saker og ting fra statene tok på seg oppgaven med å handle og frakte. Som dere har sett litt lenger oppi tråden så hadde vi en uheldig hendelse med tyveri av diverse vitale deler til motoren. Jeg fikk igjen 12000,- så har egentlig bare betalt 15000,- for hele rukkelet. Noe som jeg anser som VELDIG billig, da jeg skulle bytte en hel del av de tinga som forsvant uansett :-) Men det sa jeg jo sef ingenting om.

 

Men hele projektet mitt er på stedet hvil pga hus og familie forøkelse.

 

Litt greit med en egen tråd da som jeg kan diskutere og drømme litt i da.

 

Han kompisen min med Mantaen, ga 34000,- Kjøpt på ebay og levert på døren, fikk til og med med pedalsett, sier litt om hvor komplett den var.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WOHOO, fikk netopp det nyeste GM hightech performance i posten.

 

Altid mye digg oppi der, tror ikke de selger det bladet i Norge.

Så viss det er noen andre som skulle hatt det, besøk http://www.gmhightechperformance.com for å tegne abb.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår