Gå til innhold

Foto - Tips og teknikker

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Mariius

Noen her som vet om eller selger ett okey digitalt speilreflekskamera? PM meg..

 

Finner en god del på finn.no.. gå på fri-søk og søk etter canon d eller nikon f.eks. Finner mye forskjellig, men noen selger mye dyrere enn andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Finner en god del på finn.no.. gå på fri-søk og søk etter canon d eller nikon f.eks. Finner mye forskjellig, men noen selger mye dyrere enn andre!

 

Kan noen komme med en liste over kameraer som er verd å investere i, som ikke koster både skjorta og trusa :D

 

Får man ett brukbart kamera til 3-4000, eller må man opp i det dobbelte? Tar selv bilder med digitalkamera nå, og det er rett og slett forferdelig, autofokus og grumsete bilder

Lancer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen komme med en liste over kameraer som er verd å investere i, som ikke koster både skjorta og trusa :D

 

Får man ett brukbart kamera til 3-4000, eller må man opp i det dobbelte? Tar selv bilder med digitalkamera nå, og det er rett og slett forferdelig, autofokus og grumsete bilder

 

Jeg kjøpte nylig et Nikon D70s med ei Sigma vidvinkel linse (15-30mm) til 7000kr på finn.no. Bare linsa i seg selv ligger på 6500kr, ny på nettet. Så jeg syns jeg fikk en ganske god deal. Skal du kjøpe brukt på finn.no med kit linser osv er det fra 4-6000kr som er bra deal. (F.eks Canon 350D, Nikon D50, D70, D70s osv). Selvfølgelig kan du finne noe som er dyrere, for mange selger med ekstrautstyr som minnebrikke, veske, ekstra linser, stativ o.l.

 

Er selfølgelig mange fler Speilrefleks kameraer på markedet, men disse er vel bestselgerene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin-fin tråd :) 6/6 fra meg.

 

Kjøpte meg EOS 350D for 2uker siden og driver fortsatt å lærer å bruke dette.

Ble litt inspirert til å sette meg med bruksanvisningen og kamera igjen nå.

Men spør like greit her også, ang. dette med blender. Justerer jeg dette selv, hvor i så fall?

Forstod det først i tråden her som at dette er forholdet mellom brennvidde og fokuspunkt, men ble usikker nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blender er noe man kan justere selv ja. Skru på hjulet på toppen så det står i Av, da kan du justere blendern opp og ned med det lille hjulet bak utløserknappen. Kamera justerer automatisk lukkertid etter blenderåpningen og lysforholdene.

 

Lavt tall på blendern gjør at du får mer av bildet i fokus, enten det er nært eller fjernt. Det slipper gjennom mer lys så du kan bruke kortere lukkertider, noe som er gunstig ved lite lys og hvis man ikke har stativ.

 

Stiller du til ett høyt tall på blenderåpningen får du noe i fokus og det som er lenger bak eller nærmere vil ikke komme i fokus, dette er fint når du skal ta detaljbilder og du kan tone ned alt rundt og få fokuset mot det du vil fremheve med bildet.

 

Man kan også justere blenderåpning og lukkertid manuelt men dette er noe du kan komme tilbake til når du kjenner kamera bedre.

 

 

Håper dette var til noe hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

']Blender er noe man kan justere selv ja. Skru på hjulet på toppen så det står i Av' date=' da kan du justere blendern opp og ned med det lille hjulet bak utløserknappen. Kamera justerer automatisk lukkertid etter blenderåpningen og lysforholdene.

 

Lavt tall på blendern gjør at du får mer av bildet i fokus, enten det er nært eller fjernt. Det slipper gjennom mer lys så du kan bruke kortere lukkertider, noe som er gunstig ved lite lys og hvis man ikke har stativ.

 

Stiller du til ett høyt tall på blenderåpningen får du noe i fokus og det som er lenger bak eller nærmere vil ikke komme i fokus, dette er fint når du skal ta detaljbilder og du kan tone ned alt rundt og få fokuset mot det du vil fremheve med bildet.

 

Man kan også justere blenderåpning og lukkertid manuelt men dette er noe du kan komme tilbake til når du kjenner kamera bedre.

 

 

Håper dette var til noe hjelp :)[/quote']

 

Det er motsatt, f2.8 gir mindre dybdeskarphet enn f.eks. f11.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter fremdeles "objektiv", og ikke "linse", som enkelt her skriver.. Dekk betyr ikke det samme som felg heller, liksom..

 

Jeg er heller ambivalent med tanke på ordbruken, men, så lenge det åpenbart kommer fram hva jeg skriver om, så bekymrer det meg ikke så mye.

 

Det blir som om jeg skulle bry meg hver gang noen skriver bassere, eller designen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår