Gå til innhold

Foto - Tips og teknikker

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Så i et par andre bildetråder her på forumet at folk etterlyste en egen tråd hvor vi som tok en del bilder la ut litt bilder, og samtidig beskrev litt teknikker, hva som er brukt av utstyr osv, slik at andre kan lære.. Så alle fotointeresserte, her er tråden dere leter etter ;)

 

Kan starte selv med et par bilder:

 

Vi starter med et kjørebilde:

 

v_48412.jpg

 

Bildet er tatt med et Canon EOS 350D kamera og linsen er en Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC ASP. Det er brukt en lukkertid på 1/50 sek og blenderåpningen er F/16. ISO-hastighet 100, brennvidde 18mm.

 

Bildet ble tatt ved å ta henge ut sideruten på en følgebil ;)

 

Bildet er deretter beskåret i Photoshop (bruk Crop-funksjonen), og deretter justert brightness og contrast for å fremheve fargene og gjøre de skarpere..

 

-----------------------------------------------------

 

Deretter kan vi ta et stillbilde:

 

_MG_2577_2.jpg

 

Også dette, som alle mine bilder, er tatt med Canon EOS 350D. Linsen denne gang er derimot en Sigma EX 4,5-5,6/12-24 DG C/AF vidvinkel-linse. Bildet er tatt med lukkertid på 1/10 sek og en blenderåpning på F/10. Brennvidden er 12mm, og ISO-hastigheten er 100.

 

Bildet er noe beskåret i Photoshop, og deretter justert kurver for å gjøre bildet litt mørkere, men samtidig fremheve fargene ekstra mye. her er det bare å leke seg frem og prøve forskjellige justeringer, man lærer etterhvert hva som fungerer og ikke fungerer ;)

(Image - Adjustments - Curves)

 

-----------------------------------------------------

 

Jeg avslutter denne gangen med et kveldsbilde:

 

IMG_2652.jpg

 

Bildet er tatt med et Canon EOS 350D kamera og linsen er en Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC ASP. For å få klare og fine kveldsbilder, er du avhengig av kamerastativ, noe jeg også har brukt her. Dette er fordi man trenger såpass høy lukkertid om kvelden, at man ikke greier å holde kameraet stabilt lenge nok.

 

Lukkertiden denne gangen er 3,2 sekunder, og blenderåpningen er F/10. Brennvidden er 24mm og ISO-hastigheten er 100.

 

Bildet er behandlet i Photoshop ved å justere kurver, for å få bildet litt lysere på de mørkeste partiene.

 

 

-----------------------------------------------------

 

Håper flere vil være med å bidra i denne tråden.. Dette er ikke ment som noen "post masse bilder" tråd, legg gjerne inn mange bilder, men beskriv teknikken!!

 

Jeg vil komme tilbake med flere teknikker, samt litt ordforklaringer litt senere! ;)

// Fredrik Olastuen //

 

---------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Stille og rolig på jobb i dag, så fyrer i gang med to andre kjørebilder, denne gangen med en annen teknikk:

 

golf.jpg

 

Kamera er fortsatt EOS 350D, og objektivet er Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC ASP. Lukkertiden er 1/125 sek, blenderåpningen er F/8. ISO 100, og brennvidde 88mm.

 

golf2.jpg

 

Kamera er EOS 350D, og objektivet er Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC ASP. Lukkertiden er 1/200 sek, blenderåpningen er F/9. ISO 200, og brennvidde 88mm.

 

 

Teknikk:

Bildene er ikke etterbehandlet i Photoshop, kun beskåret.

 

Trikset for å få tatt skikkelige kjørebilder med fartsfølelse når du selv står stille, er ikke minst å være stødig på hånda. Bruk forholdsvis lang lukkertid, jo stødigere du er på hånda, jo lenger lukkertid kan du bruke.. Hvor lang lukkertid du skal bruke er også avhengig av farten på bilen.. 1/125 sek og 1/200 sek var akkurat passe i disse tilfellet.

 

Følg bilen med kameraet mens du holder det stødig. Feilen mange gjør er at de stopper opp etter de har trykket på utløserknappen. Fortsett å følg bilen mens du trykker, og fortsett å følge bilen etter at bildet er tatt, for å få bilen så skarp og tydelig som mulig.. Dette fordi du har lang lukkertid, og alle bevegelser på kameraet vil da være med på å gjøre bildet uskarpt. Så vær stødig, pust ut og følg bilen hele veien.

// Fredrik Olastuen //

 

---------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å hjelpe med å holde kameraet stødig, kan man kjøpe seg en monopod (enbeinsstativ) :)

07 Nissan Pathfinder 2.5 LE AT IT-pack

65 Volvo Valp Feltvogn (laplander) B18

x 86 Volvo 765GLE, x Mercedes 280SE x91 Mercedes 300 SL Cab x Volvo 745GLE

Selger: B28E kam (ny)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen tips for å få greie bilder med et billig-kamera? Tenkte å ta noen bilder for morro skyld på gatebil osv. Men siden jeg bruker kamera så lite ellers har jeg ikke lyst til å bruke så veldig mye penger på digital speilrefleks + objektiver. Veldig bra at dere tar dere tid til å dele kunnskapen deres! stemmer også for sticky her! :thumb

1997 Audi a4 2,6 v6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel , da er det TO tips og teknikker-tråder ute.. Jo flere tips, jo bedre blir man, og er gøy å lese hva slags teknikker andre bruker.. så håper begge trådene blir tatt vare på og holdt seriøse..

 

Tenkte jeg skulle starte denne uken med en liten ordliste.. Mye av det er klipp og lim, som forøvrig er en meget bra side for fotografer, hvor du kan få tips og tilbakemeldinger fra mange av de beste fotografene her i landet;)

 

Blenderåpning:

 

Blenderåpningen er objektivets "iris", og har til oppgave, sammen med lukkeren, å regulere den mengde lys som skal slippe inn til filmen.

 

Blendertallet eller f-nr. angir størrelsen på blenderåpningen. De vanligste tallene er:

f:1 - f:1,4 - f:2 - f:2,8 - f:4 - f:5,6 - f:8 - f:11 - f:16 - f:22 - f:32

 

Blendertallet er et forholdstall og bregnes ut fra følgende formel:

brennvidde/blenderåpningens diameter

 

eksempel: brennvidden er 50mm

blenderåpningen er 35,7mm

50mm/35,7mm = 1,4

 

Siden blendertallet er et forholdstall angir et lavt tall stor blenderåpning, og et høyt tall angir liten blenderåpning.

 

Blenderåpningen er også bestemmende for dybdeskarpeheten.

Å blende ned betyr mindre blenderåpning og større blendertall.

Dess mindre blenderåpning, dess større dypdeskarphet

 

 

Dybdeskarphet:

Område foran og bak fokus som blir skarpt. Dybdeskarpheten øker med større avstand til motivet, mindre blenderåpning (større blendertall) og/eller kortere brennvidde.

 

 

Brennvidde:

Brennvidde er ideelt sett avstanden fra en linse til fokuspunktet når det avbilder et punkt som er uendelig langt unna.

 

Det enkleste eksempelet er "brennglass" som brukes til å svi eller tenne på ting. Hvis lyskilden er langt unna (som solen) ligger brennpunktet i linsens fokus, og brennvidden er avstanden fra brennpunkt til linse.

 

Dermed skulle et kamera med én linse være like langt som brennvidden når objektivet er fokusert på uendelig. Moderne objektiver består imidlertid av flere linser som sammen utgjør én brennvidde. På den måten kan f.eks. teleobjektiver gjøres kortere enn brennvidden, og linsefeil rettes opp.

 

Når vi sier at brennvidden for en linse er avstanden fra brennpunktet til linsen, menes det fra brennpunktet til linsens optiske sentrum.

 

 

Lukkertid:

Tiden kameraet bruker til å slippe inn lys på filmen. For lukkertider som er lengre enn 1/60 sekund anbefales stativ.

 

Overeksponering:

For mye lys til stede på bildet. Ofte en følge av for lang lukkertid.

 

Panorering:

Følge et motiv i bevegelse med kameraet mens bildet tas

// Fredrik Olastuen //

 

---------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen tips for å få greie bilder med et billig-kamera? Tenkte å ta noen bilder for morro skyld på gatebil osv. Men siden jeg bruker kamera så lite ellers har jeg ikke lyst til å bruke så veldig mye penger på digital speilrefleks + objektiver. Veldig bra at dere tar dere tid til å dele kunnskapen deres! stemmer også for sticky her! :thumb

 

Som moore nevnte i sin tråd, for å få bilder som skiller seg ut litt og folk legger merke til, velg gjerne utradisjonelle vinkler.. rett topp og ned er noe ALLE gjør.. tenk nytt! Skal du f.eks ta bilder av utstilte biler, vent gjerne litt ekstra, for å unngå den ene armen eller et bein som stikker inn fra siden, så slipper du mye etterbehandling på PC'en i ettertid.. Prøv deg fre, prøv forskjellige innstillinger og vinkler, og lær av det ;)

// Fredrik Olastuen //

 

---------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide med et nytt bilde. jeg er veldig glad i detaljer.. små detaljer som gjør at biler skiller seg ut fra mengden.. Dette er et bilde av den typen hvor jeg er glad jeg hadde et ekstra øye åpent.. stod egentlig og fotograferte banekjøring da denne kom rullende bak meg.. måtte bare ta et bilde:

 

detalj.jpg

 

Bildet er tatt med EOS 350D denne gangen også, og 18-200mm linse fra Sigma. (se lenger opp i tråden for spec)..

 

Lukkertiden er 1/800 sek, og blenderåpningen er 6,3. Valgte forholdsvis lav blenderåpning, for å fremheve speilet, mens jeg ville ha resten noe uskarpt i forhold.. Brennvidden på dette bildet er 200mm, og ISO-hastigheten er 400. Ellers ingen store ting å si om bildet, tatt uten blitz, uten stativ, og egentlig lit flaks at bildet ble såpass bra, da jeg bare såvidt rakk å få med meg bilen før den forsvant :P

// Fredrik Olastuen //

 

---------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok et bilde, denne gangen et panoramabilde:

 

panorama.jpg

 

Selve fotograferingen her er ikke noe spesielt.. Bildet er tatt med EOS350D, 18-200mm linse og stativ. Stativ er MEGET viktig om man skal ta slike panoramabilder.. dette for å få samme høyde og utgangspunkt på alle bildene... For her er det nemlig etterbehandlingen/redigeringen som er den store jobben... Bildet er satt sammen av 6 forskjellige bilder.. Det er viktig at man tar mange bilder, jo flere jo bedre, for alle bildene må overlappe hverandre.. Deretter er det bare å bruke brush-tool'en eller "viskelæret" for å fjerne de skarpe kantene mellom bildene.. men ikke bli fortvilet om bildene passer helt mot hverandre.. dette er helt normalt, man må ofte både resize enkelte av bildene samt rotere de..

 

 

Hvorfor ikke bare gå lenger unna, tenker du kanskje? vel, du har ikke sjans til å få med en så bred vinkel ved bare å ta et bilde.. du kan selvfølgelig bruke en vidvinkel-linse, men da vil bildet ditt bli veldig vridd pga objektivet.. Bildene jeg har tatt her er tatt på ca 4m avstand fra bilene, og det sier seg selv da at du ikke får med alt på ett bilde.. Man kan jo også lage mye bredere panorama-bilder.. det er bare å ta masse bilder og sette sammen.. :)

// Fredrik Olastuen //

 

---------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår