Gå til innhold

Slik bytter man til TrimChip!

Ranger emnet


Otto

Anbefalte innlegg

Kontertrer/bytter du Chip :)

 

Lager en liten guide på hvordan man gjør det :)

 

Jeg gikk på http://www.vikingchip.com/ og

bestilte en trimchip til B230ET, når du bestiller må du oppgi de tre siste

tallene som står på styreboksen din. Tallene står på den orange Bosch lappen som er på boksen.

Og kan være -012, -022 eller -026.

 

koster 1000kr :) fin service og levingstid, tok 1 dag! men tar vist noen dager å produsere den

tror jeg?! :S

 

6.jpg

 

Så bestilte jeg den og den kom i posten pr brev :)

1.jpg

 

Så testet jeg turbotrykket på den org. måleren(har ikke med "tall" på).

2.jpg

 

Så fant jeg meg en stor garsje (Turbo-Per sin) med grav.

3.jpg

 

mye så på G. Bak her befinner da Motronic boksen seg og inni der en Chip!

4.jpg

 

Bort med deksel og plast :)

5.jpg

 

Er lurt å ta ut boksen, 2 skruer :)

6.jpg

 

Den gummien er bare å røske av:) men jeg satt den på plass også da..

Skru opp på den siden mot høyre hvis du ser fram i bilen!

PS! ikke ta på kretsene, altså da mener jeg det er metal, der det går størm!

Ta på kantene slik som vist på bilde! du kan også jorde deg til bilen for å få samme joring som bilen da skulle d ikke skje noe. Men anbefaler hold på kantene! :)

7.jpg

 

Ny chip på plass, gammel i dass! ;)

8.jpg

 

Under bilen å skru på "stage". Får å få mer trykk, gjør den kortere. Kan være litt treig!

10.jpg

 

Ut å prøve, tipper jeg lader ca 0.6 - 0.7 bar.. Skal justere opp til 0.9 bar:)

11.jpg

 

Dette er et utsagn fra min proskjet tråd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 90
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

fine bilder.. men jeg vil gjøre dere OBS på statisk elektrisitet!!

kan blåse hjernen med statisk!

 

kjøp statisk lenke eller hold i jord.. (karross)..

ikke sitt å mekk elektronikk med ullsokker og fleecejakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fine bilder.. men jeg vil gjøre dere OBS på statisk elektrisitet!!

kan blåse hjernen med statisk!

 

kjøp statisk lenke eller hold i jord.. (karross)..

ikke sitt å mekk elektronikk med ullsokker og fleecejakke.

 

hehe.. ja bra du nevete det, som elektriker så glemmer jeg å neve det til folk gjør det god vane fra skolebenken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilke påkjenninger øker når man skrur opp ladetrykket på turboen?

er det lurt og skaffe dumpventil før man skrur opp ladetrykket?

jeg regner med du redusere levetiden på tuboen, som du egentlig gjør med alt man trimmer. man tar ut mer effekt og prisen for det er kortere levetid.

dumpventil har du om du har en orginal volvo turbo bil, men den lager sikkert ikke så mye lyd. hvis du ser på det røret som går fra turboen til intercooleren så vil du se den org. dumpventil den er festet på venstre siden av blokken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på ET motorer ja..gamle ft'n har vel integrert i turboen.. om du har org. filter m.boks vil du ikke høre så mye, men napp av slangen eller sett på åpent filter, så vil du høre en hel del forskjell..

 

kan også rive ut den isoleringsmaten under panseret, da får du mye mer motorlyd og pust/pes fra turboen..hvertfall på en celica gt-4 vi gjorde det på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg gjorde for å få en del mere lyd, var at jeg brukte en hullborr, og borra en del hull i luftfilterboksen.. gnår jeg kjøpte bilen, så var det powerfilter i origianlboksen, så det hjalp endel å borre hull i den. ble mye mere lyd av det også..

Volvo 760 - 88 Modell (Prosjekt T5, tråd kommer)

Volvo 740 TIC - 87 Modell

WV Golf 2 GTD - 87 Modell (Til Salgs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

når man justerer ladetrykket opp, er det ikke lurt å senke kompresjonen i motoren då?? hvis du stiller en del høyere ihvertfall..???

hvilken skade tar motoren hvis du stilelr det opp til 0.9 bar som han her i tråden gjorde+???

Nissan 200sx 1990.

X:1991 Peugeot 405 Mi16 (har fortsatt deler)

X:1988 Peugeot 405 Mi16 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
når man justerer ladetrykket opp, er det ikke lurt å senke kompresjonen i motoren då?? hvis du stiller en del høyere ihvertfall..???

hvilken skade tar motoren hvis du stilelr det opp til 0.9 bar som han her i tråden gjorde+???

 

Jeg smekka chip inn i min da jeg fant ut at jeg hadde stillt trykket for høyt opp! (gadd ikke legge under bilen ijen og stille) nå ladder jeg 0,7 og jeg har tenkt og stille opp til 0,9-1bar ;) så får vi se om ETn holder! rykern så rykern. FT next! og biln blir kjørt relativt hardt så kan komme tilbake til saken om en måned eller 2... så finner vi ut hvor mye ETn tåler ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår