Gå til innhold

Rover v8 i volvo 242

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Originally posted by DaButcher

 

vel, hva er dette for noen teite argumenter?

* Fiat Abbarth er jo en rask bil.. den veier vel 600kg?, så da er 130hk mye! den har vel turbo også den bilen?

* Om motoren hans var 180hk, så bør den gå bra, men nok en gang: nm gir akselerasjon, som er v8 sin sterke side. HK = toppfart

* Det er ikke sikkert bilen hadde 180hk, selv om den hadde det da motoren var ny. dette spørs på tilstand, behandling, etc.

* Den motoren jeg ser på, er ca. 210hk +- litt, siden den er borret opp, totalt renovert, grenrør, 2 trinns forgasser, etc.

* Motoren bruker faktisk ikke mye bensin, om man ikke trår på gassen, siden det er en totrinns forgasser.

 

 

men om du skal sammenligne vekter:

fiat abbarth (tror dn er 600kg): 600kg / 130hk = 4.61kg/hk

volvo 240 (1250kg MINST for en 244): 1250kg / 180hk = 6.94kg/hk

 

og ikke kom med noen vekt argumenter om jeg jeg bør velge en turbo motor, siden jeg gjentatte ganger har sagt det som det er: rover 3.5 er LETTERE enn b18! Jeg har b19.. (1997kubikk).

Dette er pga rover har en alu blokk.

 

Her kommer vi med tips fordi du ikke har så veldig greie på å skru (etter eget utsagn) og så blir du snurten. Hva hadde du ventet? Ferdige fester med pris og delenummer???

 

Du har nå fått link til sider med to allerede ombyde Volvo'er.

Det du nå må gjøre er å maile til de som styrer med disse sidene og via de prøve å komme i kontakt med de som eier/bygde disse Volvo'ene.

Hvis det ikke går, har du reg.nummeret på den danske Volvoen. Ring det danske biltilsynet og sjekk om det er mulig å få navnet på nåværende eier av bilen. Eller sjekk om det finnes en dansk Volvoklubb. Bildene var jo tross alt hentet fra et Volvotreff.

En annen mulighet er å ved hjelp at den første siden jeg fant til deg (den om Rover motorer i alle mulige og umulige biler) finne frem til tilbehørsprodusenter til Rover-motorene. De har helt sikkert motorfester i forskjellige varianter som kan leveres.

En tredje mulighet er å kontakte engelske hot rod hjemmesider. Vet at det er bygget mange engelske hot rodder med Rover motor. En fjerde mulighet er engelske MG-klubber. Det er mange som har bygget om sine MGA og MGB med Rover motor.

 

Motorfester kan også selvfølgelig lages spesielt for din bil. Ta kontakt med firmaer som steller med bilombygging/Kit cars osv. De finnes både i Sverige og Norge. Ofte tar de slike oppdrag som en utfordring. Ikke sikkert det blir så dyrt heller. Det er jo ikke store bitene det dreier seg om.

Var det noe mer da? Nei, jeg tror ikke det...

Jo, forresten! Hvis alt dette slår feil går du tilbake til Rover motor-hjemmesiden og finner ut om alle utgavene av Rover-motorene har like motorfester. Hvis de har det tar du kontakt med amerikanske hot rod firmaer som bygger chassi'er på bestilling (linker finner du på http://www.roadster.com) og sier du skal ha motorfester til en Buick V8 på 215 cid. Forundrer meg ikke om det er hyllevare hos de gutta der.

 

Mer enn dette kan ikke jeg hjelpe deg, desverre.

 

Lykke til med motorfestene!

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Originally posted by espen

Bare hyggelig å kunne hjelpe. ;) Du har bestemt deg for å sette i en Rover v8, fint det men ikke bit hodet av meg når jeg kommer med noen tips. Bygg 240en din du!

 

(Når det gjelder Fiat Abarth så veier neppe noe særlig under 1000kg, det er biler som gikk bra men en 240 med en "180hk" V8 burde klare å henge på, de er ikke så ikke tunge de heller. Jeg grisebanket Abarth med en småtrimmet Pug 205 1,9 så så godt går de ikke.)

 

"jeg grisebanket" sier ingenting.. man vet ikke hvor mye andre sjåføren gutset, eller hvor god andre sjåføren var. Man vet heller ikke standen på den andre sjåførens bil.

 

litt info jeg fant i farten om abbarth:

 

"

Fiat Abarth 1000 Berlina

Fiat Abarth 1000 Berlina. MOTORE, TRASMISSIONE. ... larghezza max: 1380 mm;

altezza max: 1400 mm; distinza min da terra: 160 mm; peso a vuoto: 610

kg; ...

 

Fiat Abarth Mono 1000

Fiat Abarth Mono 1000. MOTORE, TRASMISSIONE. ... larghezza max: 1410 mm; altezza

max: 1170 mm; distinza min da terra: 160 mm; peso a vuoto: 560 kg; ...

 

Fiat Abarth 1000 TRC

Fiat Abarth 1000 TRC. ... Chladič oleje a vody vpředu. Pětistupňová převodovka

Abarth s vyměnitelnými převody, samosvorný diferenciál. ... Váha 583 kg. ... "

 

 

Nå er jeg ingen fiat ekspert, men volvo 244 varierer fra 1250kg til 1300kg++. Det sier seg selv at en bil på langt under ett tonn og 130turbo hester drar bedre.

 

en rover 240 vil derimot også dra bra, om motoren er i bra stand. Den vil dra fra de fleste "sportslige" biler, som honda crx, etc.

dette er jo en v8 motor som veier mindre enn 240 sine motorer, så vekten vil gå ned en 30kg eller.no.

en chevy motor vil derimot gi bilen noen hundre kg.

 

og selvfølgelig har sjåførene noe å si i disse sammenhenger også..

 

men som jeg sa i begynnelsen av threaden: Jeg bygger ikke for å kjøre fort, men for å få mer futt enn b19a.

Jeg har ikek tenkt å race fiat abbarth, selv om bilen min kanskje blir raskere, om motoren har 210hk og mange nm.

jeg har bare tenkt å ha en mer lett bil å kjøre, da jeg slipper å gire så ofte som jeg må nå.. nå må jeg dra bilen så jævlig langt på turtallet, for å få tilnærmet rask akselerasjon.. gidder jo ikkke være den bilen som lager kø ut av kryssene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hot Rod

 

Her kommer vi med tips fordi du ikke har så veldig greie på å skru (etter eget utsagn) og så blir du snurten. Hva hadde du ventet? Ferdige fester med pris og delenummer???

 

Du har nå fått link til sider med to allerede ombyde Volvo'er.

Det du nå må gjøre er å maile til de som styrer med disse sidene og via de prøve å komme i kontakt med de som eier/bygde disse Volvo'ene.

Hvis det ikke går, har du reg.nummeret på den danske Volvoen. Ring det danske biltilsynet og sjekk om det er mulig å få navnet på nåværende eier av bilen. Eller sjekk om det finnes en dansk Volvoklubb. Bildene var jo tross alt hentet fra et Volvotreff.

En annen mulighet er å ved hjelp at den første siden jeg fant til deg (den om Rover motorer i alle mulige og umulige biler) finne frem til tilbehørsprodusenter til Rover-motorene. De har helt sikkert motorfester i forskjellige varianter som kan leveres.

En tredje mulighet er å kontakte engelske hot rod hjemmesider. Vet at det er bygget mange engelske hot rodder med Rover motor. En fjerde mulighet er engelske MG-klubber. Det er mange som har bygget om sine MGA og MGB med Rover motor.

 

Motorfester kan også selvfølgelig lages spesielt for din bil. Ta kontakt med firmaer som steller med bilombygging/Kit cars osv. De finnes både i Sverige og Norge. Ofte tar de slike oppdrag som en utfordring. Ikke sikkert det blir så dyrt heller. Det er jo ikke store bitene det dreier seg om.

Var det noe mer da? Nei, jeg tror ikke det...

Jo, forresten! Hvis alt dette slår feil går du tilbake til Rover motor-hjemmesiden og finner ut om alle utgavene av Rover-motorene har like motorfester. Hvis de har det tar du kontakt med amerikanske hot rod firmaer som bygger chassi'er på bestilling (linker finner du på http://www.roadster.com) og sier du skal ha motorfester til en Buick V8 på 215 cid. Forundrer meg ikke om det er hyllevare hos de gutta der.

 

Mer enn dette kan ikke jeg hjelpe deg, desverre.

 

Lykke til med motorfestene!

 

vel, jeg er takknemmelig for tips, men han prøvde å slakte min visjon med dårlige argumenter.

ellers har jeg allerede mailet alle de sidene dere har gitt, så vel som postet på brickboard.com, turboperformaceclub.com, mailet rover klubber, etc.

 

jeg fant også et forum for rover motorer: http://www.v8capri.clubonline.org.uk/forum/forum.asp?FORUM_ID=22

 

men folk driver mer å diskuterer bensinforbruk, etc. enn å si noe relevant.. Motoren vil bruke mindre bensin enn b19a, ha mer effekt, veie mindre og koste mindre enn en volvo motor av tilsvarende kvalitet.

 

det er argumentene jeg har.. jeg skal ikke ha en racerbil, men en bil som er lett å kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller kjøpt en gammel Buick av den typen som 215 cid åtteren satt i. De er små, koster lite og veier garantert ikke mer enn en Volvo 240. Så hadde jeg puttet en trimmet, moderne Rover motor rett på plass, senket bilen, ev puttet på etpar feite felger og vips hadde jeg hatt en råkuul sleeper som uansett fart eller ikke hadde fått Fiat Abarth OG Volvo 240'er til å virke puslete!

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ville slakte ditt prosjekt så hadde jeg kommet med helt andre ting - som at Volvoen brukte 1,5 på snill kjøring, og det med sprut og 10 i komp så hvor bensinen ble av kan man jo spørre seg. Men for all del, du kommer til å få en hyggelig bil med masse fet lyd.

 

Og sammenlign nå med samme bil i det minste, du ser jo på en 60-talls Fiat 600 med 1000ccm motor. Skjønner ikke helt hvorfor du begynner å lete frem masse tall for å undersøke en liten uinteressant anektote, regner du med å begynne å jakte GTI-biler med Volvoen nå eller?

 

Hvis du blar litt i noen historiebøker vil du se at på 80-tallet var Abarth 130TC, 205 GTI 1,9 og Golf GTI 16V arge fiender og benyttet den minste anledning til å kappe. Så når jeg sier at Pug 205 gikk bedre enn 130TC så var jo bare det til han satte på to 40 DOCE og så var det min tur til å trimme... men Volvoen forsvant ganske raskt i speilet hvis det var det du ville vite.

 

Svensk tråd hvor en person har bygget 264 med Rover V8

engelsk tråd med noen tips og vink

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DaButcher

 

og det koster uansett mye å dra ut 210hk av en turbo motor.. for ikke å nevn nm da, som egentlig er v8 sin sterke side.

 

bilen min er også forgasser, så en injection turbo er mye mer jobb å fikse.. denne roveren går rett nedi, utenom motorfester tror jeg. girkasse er samme på rover og volvo.

 

Å dra ut 210hk av en B230ET koster 1,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hot Rod

Jeg hadde heller kjøpt en gammel Buick av den typen som 215 cid åtteren satt i. De er små, koster lite og veier garantert ikke mer enn en Volvo 240. Så hadde jeg puttet en trimmet, moderne Rover motor rett på plass, senket bilen, ev puttet på etpar feite felger og vips hadde jeg hatt en råkuul sleeper som uansett fart eller ikke hadde fått Fiat Abarth OG Volvo 240'er til å virke puslete!

 

vel.. den rover v8 er jo samme blokk som 215 CID buick! Rover kjøpte designet av buick, da buick ikke brydde seg mer om de "små" motorene. Rover laget så blokken i ALU istedenfor stål, såvel som de forsterket den, sandblåste, etc.

 

jeg har 17" eiker polaris felger med 225/45-ZR17 dekk allerede, så jeg har vel brede nok dekk. jeg kunne tnekt meg noen chrome felger isteden.. chromespoke eller hva de heter.. am racing felger.

har lyst på 255 dekk bak, siden jeg har for mye plass i buene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

Å dra ut 210hk av en B230ET koster 1,-

 

vel.. jeg har b19a i bilen min nå, så da må jeg få bygget om ledningsnett, pumper, etc.

 

det blir mye mer jobb enn å hive nedi en forgasser motor.

en et motor ksoter også mer enn 5.000kr.. mer sånn 10.000kr.

og jeg tror faktisk turbo motoren har dyrere forsikring.

 

pluss jeg foretrekker non turbo effekt.. samt v8 lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by espen

Hvis jeg ville slakte ditt prosjekt så hadde jeg kommet med helt andre ting - som at Volvoen brukte 1,5 på snill kjøring, og det med sprut og 10 i komp så hvor bensinen ble av kan man jo spørre seg. Men for all del, du kommer til å få en hyggelig bil med masse fet lyd.

 

Og sammenlign nå med samme bil i det minste, du ser jo på en 60-talls Fiat 600 med 1000ccm motor. Skjønner ikke helt hvorfor du begynner å lete frem masse tall for å undersøke en liten uinteressant anektote, regner du med å begynne å jakte GTI-biler med Volvoen nå eller?

 

Hvis du blar litt i noen historiebøker vil du se at på 80-tallet var Abarth 130TC, 205 GTI 1,9 og Golf GTI 16V arge fiender og benyttet den minste anledning til å kappe. Så når jeg sier at Pug 205 gikk bedre enn 130TC så var jo bare det til han satte på to 40 DOCE og så var det min tur til å trimme... men Volvoen forsvant ganske raskt i speilet hvis det var det du ville vite.

 

Svensk tråd hvor en person har bygget 264 med Rover V8

engelsk tråd med noen tips og vink

 

vel:

* rover v8 motoren er FORGASSER

v8 motren med injection har 8.13:1 i komp.

forgasseren har 9.75:1.

 

nå har han fyren byttet alt mulig dill inni motoren, så jeg vet ikke hva komp. den har. men det er totrinns forgasser, så den bruker ikke særlig med bensin. Jeg har snakket med folk som har brukt slike motorer i 2 tonns biler. de klarte å kjøre på 1.1.. det er ikke noe særlig mer enn jeg bruker med 2 liter volvo forgasser motor.

 

siden det er totrinns forgasser, vil den ikke spyle ut bensinen, med mindre man ikek trår gassen i bunn.

 

og jeg må nok engang si: jeg har ikke peiling på fiat og jeg er ikke ute etter en racer.. Jeg er ute etter noe litt spesiellt.. og noe som drar bedre enn b19a (1997 kubikk, forgasser, ca 100hk).

 

men ellers, fikk jeg nå et bra tips på tpc sitt forum:

http://www.turboperformanceclub.com/phpbb/viewtopic.php?t=74576&start=20&sid=e84d87f1caadd17d386932ec8f592ebc

 

der er mail adresse til en som bygger noe lignende..

Jeg skal "komponere" en epost nå..

 

takk for svar og input.. mente ikke å være kvass mot noen, men jeg satt å gjorde statistikk (matte) mens jeg skrev mail, så jeg måtte bare skrive i stikkord, uten å "jevne" kanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motoren har visst store potensialer..

"So if you want you can take a 3.5L block bore it out to 3.8, Stroke it from 2.8" to 3.5 using a Mickey Thompson crank, put Big Aluminum heads on it and Volvo valves to make it even bigger valves, a 4.0L front case w/ crank trigger or similar 3.0 w/ HEI ignition and still be able to hang a serpentine belt w/ all the modern accessories on the outside of it all. "

 

 

ref: http://www.csse.monash.edu.au/~lloyd/tildeLand-Rover/LRO/v8.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La ihvertfall ikke noen skarve motorfester stoppe deg. Ta en prat med biltilsynet, hør hva de mener om evt "custom-made" profft lagde motorfester. Er de litt oppegående sier de ok, sålenge de er laget av en med peil. Da har du liksom "sikret deg" i tilfelle du må slite litt og få noen hotrod-guruer til å lage de likevel.

 

At du ikke har så mye peil betyr lite, forutsatt at du er interessert i å nedre på nettopp det.

Jeg selv driver å bygger hotrod. Oppdaget raskt at evnen til å kommunisere med biltilsynet var vel så vkitig som evnen til å legge en sveis. Poenget er at nå kan jeg begge deler he he...

Før jeg begynte på prosjektet "øvde jeg meg" ved å kjøpe en opprustet Bluebird fra 1985. Etter ett år ver den rustfri og jeg solgte den for samme pris som jeg kjøpte den. Dårlig betlt for jobben vil mange si, men poenget er at da hadde jeg allerede lært en masse gruhnnleggnede om tynnplatesveising.

Når jeg så gjøv løs på rodden hadde jeg litt ballast. Dette, sammen med finlesing av etpar "how to" hotrodbøker gjorde at jeg ihvertfall frem til nå her fått til det jeg har hatt som mål. Nå er rodden rustfri for første gang på 45 år! Det er fortsatt langt igjen for bilen ruller og jeg støter sikkert på masse problemer underveis, men de løser jeg! (Herr Eplekjekk,. liksom!)

Ta evt en titt på hjemmesiden min hvis du vil vite mer:

http://home.online.no/~staalgi/index.cfm

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nice prosjekt du har :-)

jeg kan få lånt meg sveise apparat, etc. men jeg stoler ikke på mine nybegynner hender med noe kritisk.

 

Jeg kunne gjerne fikset et lite rusthull på en ukritisk plass, der det bare var for utseendes skyld..

men ejg hadde aldri tatt for meg noe bærende konstruksjoner, o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg på hva en gammel hot rod mann sa til meg: Før eller senere MÅ du begynne å stole på dine sveiskunnskaper!

Er nok mye sant i det, men jeg kommer også til å sette vekk sveising av motor- gearkasse- aksel- støtdemperfester og bærebruer. Alt bærende mao.

På karosseriet regner jeg med å gjøre alt selv. Greit med rammebygde biler. Karosseriet bærer ikke annet enn seg selv.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hot Rod

Minner meg på hva en gammel hot rod mann sa til meg: Før eller senere MÅ du begynne å stole på dine sveiskunnskaper!

Er nok mye sant i det, men jeg kommer også til å sette vekk sveising av motor- gearkasse- aksel- støtdemperfester og bærebruer. Alt bærende mao.

På karosseriet regner jeg med å gjøre alt selv. Greit med rammebygde biler. Karosseriet bærer ikke annet enn seg selv.

 

hehe, ja.. men du er sikkert tusen ganger flinkere enn meg da.

Jeg er jo en system utvikler liksom, kan ikke særlig om bil..

Det jeg kan derimot, har jeg for det meste outsourcet via internett forumer, proffe trimmere, etc.

 

så mange av "jeg kjenner en mekaniker som sier.." har vist seg å være bare tull..

 

Men det ser ut som du har full peiling på hva du driver med! Får lyst å valse skjermkantene mine, når jeg ser de bildene :p

 

jeg skulle hatt 255 dekk bak..

 

du vet ikke hva det koster å bredde en 17x7.5 felg til 17x10 eller.no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg skrudd noe større på Volvo men kan noen fortelle meg hvorfor en må bruke fjærer fra en diesel når en skal montere en Rover V8,så vidt jeg vet så veier Rover V8 motoren ca 20 kg mindre enn B20 motoren.Jeg kan gå med på at en må bytte fjærer når en monterer en chevy sb for den er noe tyngre enn en Volvo firer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår