Gå til innhold

Rover v8 i volvo 242

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg lurer på info ang. rover 3.5 alu blokk v8 i volvo 242.

motoren er 1986' forgasser.

 

Jeg leste på internett at volvo og rover har samme automat kasser. Jeg kjører selv med manuell (m45).

 

Hvor får jeg tak i motorfester som jeg kan bruke?

 

ps. er også taknemmelig på tips om noen som har gjort dette før.. slik at jeg evt kan høre med dem.

 

jeg vet hva jeg må gjøre med selve bilen:

diesel fjærer

gt stag

turbo skiver fremme

 

på forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Originally posted by DaButcher

jeg vet hva jeg må gjøre med selve bilen:

diesel fjærer

gt stag

turbo skiver fremme

 

på forhånd takk

 

Et lite hint er at det lønner seg å bruke en Chevy smallblock, det er det maaaange som har gjort før..

 

For å være helt nøyaktig: (faktisk trenger du kun å oppgi YV1 D3 og YV1 D5 for å få det godkjent, bare si nummerne på biltilsynet, det skal holde).

 

Kode YV1 D3 - Alternativ motor:

 

Det godkjennes montering av V8 motor eller Volvo's dieselmotor D24 dersom spesifikasjonene i kode YV1 D1 oppfylles, og om følgende tillegg utføres:

 

- Forfjærer byttes til "dieseltype", det.nr. 1229338, eller det monteres forstilling fra varevogn.med forfjærer det.nr. 1229337 *).

Fjærer diesel: Tråddiam. 13,5 mm - Ytterdiam. 165,5 mm - Effektive vindinger = 5,5

Fjærer varev.: Tråddiam. 14,2 mm - Ytterdiam. 166,2 mm - Effektive vindinger = 5,5

-

 

 

 

 

 

-

Det monteres følgende støttestag mellom torpedo og hjulhustårn:

 

Delenr. 1246228/1246229 (h og v)

Distansehylser for disse Delenr. 1255671 (2stk)

Bolter for samme: " 945444 "

 

Bremsene bygges om slik:

Bremsereg. ventiler: " 1228688 "

Bremsekraftforsterker (booster) 2 x 8" " 1229336

 

(På eldre modeller må også hovedsylinderen byttes, da bremserør kommer i konflikt med hjulhustårn.)

*) Originalfjærer på 242 og 244 har tråddiam. 13,3 mm og 165,3 mm ytterdiam.

 

Trafikkstasjonen må kontrollere at nevnte endringer på kjøretøyet er utført.

Med ovennevnte endringer utført tillates en foraksellast som angitt under kode YV1 D5.

Maks. belastning av foraksel må ikke overskrides.

 

Kode YV1 D5 - Ombygging fra varevogn til stasjonsvogn, biler med dieselmotor:

 

Volvo varevogn med dieselmotor er tillatt ombygget til stasjonsvogn når følgende forhold oppfylles:

 

Vektene foran samt oppbyggingen for forfjærene fjernes.

Skilleveggen bak forsetene fjernes, og bakseter monteres.

 

Bilen må vises på den lokale Trafikkstasjonen for endring av vognkortet.

 

Følgende vekter anbefales:

 

Egenvekt ca. 1410 kg

Foraksel-belastning 900 kg

Bakaksel-belastning 1180 kg

Totalvekt 2005 kg

 

Laveste belastningskode for dekk (Li) er 90.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

Et lite hint er at det lønner seg å bruke en Chevy smallblock, det er det maaaange som har gjort før..

 

For å være helt nøyaktig: (faktisk trenger du kun å oppgi YV1 D3 og YV1 D5 for å få det godkjent, bare si nummerne på biltilsynet, det skal holde).

 

Kode YV1 D3 - Alternativ motor:

 

Det godkjennes montering av V8 motor eller Volvo's dieselmotor D24 dersom spesifikasjonene i kode YV1 D1 oppfylles, og om følgende tillegg utføres:

 

- Forfjærer byttes til "dieseltype", det.nr. 1229338, eller det monteres forstilling fra varevogn.med forfjærer det.nr. 1229337 *).

Fjærer diesel: Tråddiam. 13,5 mm - Ytterdiam. 165,5 mm - Effektive vindinger = 5,5

Fjærer varev.: Tråddiam. 14,2 mm - Ytterdiam. 166,2 mm - Effektive vindinger = 5,5

-

 

 

 

 

 

-

Det monteres følgende støttestag mellom torpedo og hjulhustårn:

 

Delenr. 1246228/1246229 (h og v)

Distansehylser for disse Delenr. 1255671 (2stk)

Bolter for samme: " 945444 "

 

Bremsene bygges om slik:

Bremsereg. ventiler: " 1228688 "

Bremsekraftforsterker (booster) 2 x 8" " 1229336

 

(På eldre modeller må også hovedsylinderen byttes, da bremserør kommer i konflikt med hjulhustårn.)

*) Originalfjærer på 242 og 244 har tråddiam. 13,3 mm og 165,3 mm ytterdiam.

 

Trafikkstasjonen må kontrollere at nevnte endringer på kjøretøyet er utført.

Med ovennevnte endringer utført tillates en foraksellast som angitt under kode YV1 D5.

Maks. belastning av foraksel må ikke overskrides.

 

Kode YV1 D5 - Ombygging fra varevogn til stasjonsvogn, biler med dieselmotor:

 

Volvo varevogn med dieselmotor er tillatt ombygget til stasjonsvogn når følgende forhold oppfylles:

 

Vektene foran samt oppbyggingen for forfjærene fjernes.

Skilleveggen bak forsetene fjernes, og bakseter monteres.

 

Bilen må vises på den lokale Trafikkstasjonen for endring av vognkortet.

 

Følgende vekter anbefales:

 

Egenvekt ca. 1410 kg

Foraksel-belastning 900 kg

Bakaksel-belastning 1180 kg

Totalvekt 2005 kg

 

Laveste belastningskode for dekk (Li) er 90.

 

vel, jeg fant en rover 3.5 liter alu blokk på ca 210hk.

den er borret, byttet alle deler inni, og mekket ting på.. jeg er ikek særlig teknisk av meg, så jeg husker ikke alt fyren sa.

 

motoren selges med girkasse og alt man trenger for å få den i gang..

 

en slik motor veier jo mindre enn en b18(!).. Jeg har b19, da..

men en chevy vil koste meg minst 15.000kr å få inn i volvo'en.. og den vil jo også gi mye mer vekt.

 

rover er bra motor eller? han fyren sier han synest bilen dro bra (rover på 2.2 tonn).. han mente den dro lett til 170 km/t.

 

Jeg har ikek noe planer om å kjøre fort eller.no, men jeg vil ha noe mer futt enn b19a, slik at jg slipper å bytte gir hver gang jeg får noe vind i motsatt retning enn jeg kjører.. (ok, jeg overdriver, men).

jeg må feks kjøre i 3 gir, om jeg skal øke fra 60/80 i en bratt bakke.. ellers vil den ikke akse :p hehe..

 

men: vet noen hvor man får tak i motorfestene? man kan vel ikke bruke de orginale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om det er noen nettsider om ombygde Volvo'er.

Sikkert noen svenske sider ihvertfall.

Eller kanskje noen engelske sider? De bruker jo Rover motoren til så mangt.

Tror Rover's 3,5 Liter egentlig er en Buick motor. Den er minst like gammeldags som en gammel Chevrolet 350 motor bortsett fra at den er i alu selvsagt. Rover motorens forfar satt i visse typer Buick allerede på begynnelsen av 60 tallet, men jeg vet ikke hvor mye din har til felles med de eldste.

Hva med å sjekke om det er noen Rover-klubber?

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel.. jeg har allerde prøvd å søke på nettet.. både på google.com, så vel som på kvasir.no

 

Jeg husker i 2001, var det en bilmekaniker som sa jeg måtte skaffe meg en rover v8 i min 244. da sa han at den gikk rett nedi, jeg vet ikke om dette stemmer.

 

eneste jeg fant på nett om rover v8, var "hva med å...", etc.

dvs folk som meg, som ikke visste helt hva de måtte gjøre.

 

Jeg tviler på at alt går som smurt, men må derfor outsource eventuelle problem, før jeg skaffer meg en målsettning.

 

Får jeg motoren for 5.000kr og billige motorfester, er det jo den beste motoren jeg kan få for så lite penger!

han dude sier jeg får sikekrt en del lapper igjen for automat kassen, om jeg selger den videre. han mente den var verd 5.000kr alene, noe jeg egentlig tviler på.

 

så var det et annet spm: siden den er lettere enn b18, er det ikke da teit om jeg må ha diesel fjærer?

 

jeg sendte følgende mail til volvo:

 

-------------------------------------

 

Hei!

 

Jeg tenkte jeg skulle bygge om min volvo 242 med en 3.5 liter rover v8 motor.

Den har vel ca. 170 hk, mener jeg (forgasser motor fra 1986).

 

Må jeg da ta diesel fjærer fremme, slik det står på http://www.webaid.no/volvo ?

den 3.5 liter blokken er nemmelig ALUMINIUM og veier MINDRE enn en b18!!

 

jeg tenker at om jeg skal bygge om, kjøper jeg 25/25mm stabstager, ventilerte skiver fremme, såvel som de obligatoriske gt stagene. Jeg vil også ha sånn stag mellom hjulhus tårnene.

 

Videre vil jeg kjøre 225/45-ZR17 dekk på bilen, som mer enn kvalifiserer for potensiell toppfart. ventilerte skiver og gt stag er obligatoriske, vet jeg.

 

vet dere hva jeg må gjøre ang motorfester? hvor finner jeg dem?

rover bruker visst samme automat kasse som volvo, så jeg tror ikke gir og slikt blir noe problem.. Det er også en forgasser motor og min bil har b19a.

 

Håper dere kan hjelpe meg.. Jeg skulle prøve å bruke kontakt skjema på volvocars.no, men det funket ikke..

 

ps. jeg sendte mail til både minde og åsane..

 

håper dere kan gi meg tips/råd.

 

Mvh,

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gjerne sånn når man vil prøve noe nytt. Ingen andre å spørre, alle foreslår noe annet. Kanskje et litt dårlig utgangspunkt

hvis du ikke har skrudd noe før, eller ikke har tenkt å bli en "garasjekonge" nå?

 

Forøvrig får du en helt grei 305 Chevrolet V8 for 5000 (hint hint)

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over denne siden på nettet:

http://www.rpiv8.com/projects-pic-gallery2.htm

 

Det er en side dedikert til Rover V8 motoren. Masse prosjekter der. Bl.a en Vovo 142 med Rover V8. (se bildene under)

Burde være mulig å få kontakt med duden som langde denne bilen og få noen inputs.

 

Tips: Jeg søkte i Kvasir på "Rover engine volvo" hele verden.

post-861-1380485150374_thumb.jpg

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by espen

Her står i alle fall det meste du trenger å vite om smallblock i volvo, Rover motorene er greie de siden de er såpass lette - men prestandamessig er det enklere nok bedre (og lettere å få godkjent) med en turbomotor.

 

(ser vel kanskje kjent ut? :D)Volvod

 

Hadde du lest tråden, hadde du merket:

a) Jeg vet hva jeg må gjøre for å få det godkjent

b) Jeg vet hva side som har spesifikasjoner på godkjenning

c) Jeg får ikke noe bedre alternativ for 5.000kr

d) Jeg lurer på MOTOR FESTER til rover, om den funker rett på, eller om jeg må ha nye. evt hvor jeg kan kjøpe "kits".

 

Men ellers takk for svar.. ingen tips er for små..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DaButcher

 

Hadde du lest tråden, hadde du merket:

a) Jeg vet hva jeg må gjøre for å få det godkjent

b) Jeg vet hva side som har spesifikasjoner på godkjenning

c) Jeg får ikke noe bedre alternativ for 5.000kr

d) Jeg lurer på MOTOR FESTER til rover, om den funker rett på, eller om jeg må ha nye. evt hvor jeg kan kjøpe "kits".

 

Men ellers takk for svar.. ingen tips er for små..

 

og det koster uansett mye å dra ut 210hk av en turbo motor.. for ikke å nevn nm da, som egentlig er v8 sin sterke side.

 

bilen min er også forgasser, så en injection turbo er mye mer jobb å fikse.. denne roveren går rett nedi, utenom motorfester tror jeg. girkasse er samme på rover og volvo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, bare noen vennlige hint. Rover 3,5 hadde sin storhetstid den gangen det var forventet at britiske biler skulle være tørste og problematiske :D

 

Har selv vært borti en 244 med "180hk" Rover Vitesse motor (onkel sin), den hørtes ut som den gikk veldig bra! Det trodde vi også, helt til han ble forbikjørt av en Fiat Abarth (130hk) som han forsøkte å kjøre fra...

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by espen

Ok, bare noen vennlige hint. Rover 3,5 hadde sin storhetstid den gangen det var forventet at britiske biler skulle være tørste og problematiske :D

 

Har selv vært borti en 244 med "180hk" Rover Vitesse motor (onkel sin), den hørtes ut som den gikk veldig bra! Det trodde vi også, helt til han ble forbikjørt av en Fiat Abarth (130hk) som han forsøkte å kjøre fra...

 

vel, hva er dette for noen teite argumenter?

* Fiat Abbarth er jo en rask bil.. den veier vel 600kg?, så da er 130hk mye! den har vel turbo også den bilen?

* Om motoren hans var 180hk, så bør den gå bra, men nok en gang: nm gir akselerasjon, som er v8 sin sterke side. HK = toppfart

* Det er ikke sikkert bilen hadde 180hk, selv om den hadde det da motoren var ny. dette spørs på tilstand, behandling, etc.

* Den motoren jeg ser på, er ca. 210hk +- litt, siden den er borret opp, totalt renovert, grenrør, 2 trinns forgasser, etc.

* Motoren bruker faktisk ikke mye bensin, om man ikke trår på gassen, siden det er en totrinns forgasser.

 

 

men om du skal sammenligne vekter:

fiat abbarth (tror dn er 600kg): 600kg / 130hk = 4.61kg/hk

volvo 240 (1250kg MINST for en 244): 1250kg / 180hk = 6.94kg/hk

 

og ikke kom med noen vekt argumenter om jeg jeg bør velge en turbo motor, siden jeg gjentatte ganger har sagt det som det er: rover 3.5 er LETTERE enn b18! Jeg har b19.. (1997kubikk).

Dette er pga rover har en alu blokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig å kunne hjelpe. ;) Du har bestemt deg for å sette i en Rover v8, fint det men ikke bit hodet av meg når jeg kommer med noen tips. Bygg 240en din du!

 

(Når det gjelder Fiat Abarth så veier neppe noe særlig under 1000kg, det er biler som gikk bra men en 240 med en "180hk" V8 burde klare å henge på, de er ikke så ikke tunge de heller. Jeg grisebanket Abarth med en småtrimmet Pug 205 1,9 så så godt går de ikke.)

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår