Gå til innhold

Volvo 240 B23A motorproblemer...

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Hei. har en del ting jeg lurer på.

 

Problem 1: Har nettopp hatt fulll overhaling på motoren min. Problemet er at den lekker sinnsykt med olje. 2 liter på 3-4 timers kjøring. Lekker når bilen står i ro også. Jeg har vært under å sett, å all oljen samler seg i nærheten av motorfestet på høyre side/grenrørene. oljen må komme fra under toppen siden det ikke er noe på oversiden av toppen. Er foressten umuli å se fra under bilen hvor det lekker olje hen, så noen som kan ha en idè om hvor det kan lekke? har sjekket tetteringen til veiva etc.

 

Problem 2: Jeg har orginale Volvomålere i bilen. (Volt,Oljetrykk og Oljetemp). Det er 3 kontakter på baksiden av disse målerene. +, - og en kontakt der det står T. Etter som jeg har forstått, så skal + fra tenningen og til + på måleren, og - skal til jord, og den kontakten merket T skal fram til oljetrykksføleren. Problemet er bare at når jeg skrur på tenningen, spretter oljemålerene rett til maks. 160grader på tempen og 5 bar på trykket. Hva kan være feil??

 

Problem 3: På dynamoen er det 4 tilkoblinger, en + en - og to småkontakter. Og i ledningsnettet til motoren er det en sokk med 2 små ledninger i, som jeg regner med skal til dynamoen, siden de skal rundt på den siden, men når jeg kobler i ledningene, lyser det i Ladelampen, Brake Failure og Parkingbrake. Når jeg bytter om de 2 ledningene, ryker sikringen til instrumentpanelet, og når jeg tar av den ledningen som står nærmest blokka, forsvinner alt av lys, men oljelampen lyser når jeg har startet motoren. Hva kan være galt der? Mener forresten at den ene av de små ledningene er gul.

 

Problem 4: Etter jeg overhalte motoren, gikk jeg gjennom forgasseren og rengjor alt av dyser etc, og når jeg satte på forgasseren og prøvde å starte vil ikke bilen gå på tomgang. Nå har jeg justert tomgangsskruen nesten helt ut, sånn at den går såvidt på tomgang, men den går fremdeles ikke på tomgang. Noen som har peiling på hva årsaken kan være??

 

Håper på svar på det meste. Er ganske irriterende at det ikke funker sånn som det skal.

 

mvh Kim :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du husket den armen til spjeldet som er på gasseren da du monterte? Den som åpner selve spjeldet? Turbodos hadde nesten samme problem, så kan være der. Les siste sidene av "Får ikke start, hjelp til å plassere vakumslanger" eller noe i den dur.

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har husket det ja.. Bilen går jo helt normalt ellers når du holder litt turtall på den, men om jeg f.eks trør fjøla i bunn på 6-7000rpm, å slipper pedalen, så daler den ned i turtall å stopper.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har husket det ja.. Bilen går jo helt normalt ellers når du holder litt turtall på den, men om jeg f.eks trør fjøla i bunn på 6-7000rpm, å slipper pedalen, så daler den ned i turtall å stopper.

 

satt på strøm til solenoiden som styrer tomgangs luft tilførselen? hvis det da er sånn på B23A gasserene.

- Honda CB750K 1977mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om det kommer strøm i ledningen til solenoiden (prøvelampe, multimeter etc). Er der strøm så sjekk om det "klikker" i solenoiden når du dytter ledningen bortil kontakten på solenoiden med tenninga på. Den kan være defekt og dermed vrien å få til å gå på tomgang.

 

Oljelekkasjen din; har du sjekka rundt oljefilter og oljetrykkbryter uttak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har sjekket om det kommer strøm til solenoiden. Den funker sånn som det skal etter det jeg har sjekket.. Kan det være innstillinger på forgasseren som er feil?

 

Ang oljelekkasjen; oljen må komme fra en plass på høyre side av motoren, siden alt av olje ligger der, så det er jo egenlig ganske sannsynlig at det kan være fra oljefilteret/oljetrykksbryteren.. hm.. skal sjekke det.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problem2: Koblet giverne dine riktig? Givern til oljetrykket har jo 2 uttak,ett til oljelampa og ett til målern din.Oljetempen har jo bare wtt uttak,så den er jo "umulig" å koble feil...

 

Har jo den orginale oljetrykksgiveren som sitter ved siden av oljefilteret. den skal jo gå an å måle både oljetrykk og oljetemp på samtidig som den ledningen som er der fra før, går til oljelampen, ikke sant? Er jo bare ett uttak på den giveren.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

øh.. nei, ikke helt sånn vel?

 

Den klokka mellom generator og oljefilter er som du kanskje har skjønt oljetrykksensoren. Den ene kontakten skal til varsellampa i speedometeret, altså kun av/på bryter og ledningen ligger fast i ledningsmatta på motoren. Den andre er til oljetrykkmåleren og har varierende strømstyrke ettersom oljetrykket endrer seg. Denne ledningen må du altså strekke selv.

 

Oljetemperaturen avleses av en egen sensor som erstatter bunnpluggen i bånnpanna.

 

Hjelper dette noe? Fant du lekkasjen forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. ja, altså; den sensoren som er mellom dynamo og oljefilteret, er jo koblet til Oljelampen. Kan jeg ikke da ta oljetrykk/oljetemp fra den sensoren? Jeg har en oljetrykksmåler som ser ut slik som denne: http://www.maritim.no/default.asp?id=2W3IF06GL91LQ4Z7000&sku=8024-03

Eneste forskjellen er at det ikke er topolet. Er bare en pol. Men uans, den skal i følge bruksanvisningen skrus inn der den til oljelampen står, ikke sant?

Oljetempen kan jeg jo hente fra samme sensor, etter som jeg har forstått...?

 

Fant ikke mye ut av lekkasjen. Har hatt oppe registerdekslet å sett der. de skruene som holder til i nedkant av motoren var litt løse, så jeg skrudde dem fast, men det ble ikke noe bedre av det. Og oljefilteret/oljesensoren er skruddfast og tett, så det kan ikke være derfra...

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror neppe du kan få oljetrykk, Oljetrykk-varsel og oljetemp ut av én giver:)

 

Du må nok ha tak i oljetemp-sensor for bunnplugg fra volvo sånn som denne:

P4150852.jpg

 

Hvis oljetrykkføleren din bare har én pol, må du ha t-stykke og koble BÅDE oljetrykkføleren og oljetrykkbryteren på dette. Men siden du har original volvomåler anbefaler jeg heller at du får tak i den originale trykkføleren som maxis også refererer til med to poler. Her er et litt dårlig bilde av en:

trykkmler.jpg En pol til oljetrykkmåler og en til varsellampe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. er en ledning tilkoblet der fra før, så den skal jo funke..?

 

 

ta av den ledningen som sitter der og sett på tenninga, så putter du på den ledningen igjen, hører du da Klikke lyd? om ikke ta en ledning fra bateriet til den ventilen ( der den ledningen er fra før) hører du klikke lyd da? om du fortsatt ikke hører klikke lyd er ventilen gåend, og om du hører lyd når du tar en ledning fra bateriet til den, er det enten lednings brudd eller sikringa som ikke virker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du husket den armen til spjeldet som er på gasseren da du monterte? Den som åpner selve spjeldet? Turbodos hadde nesten samme problem, så kan være der. Les siste sidene av "Får ikke start, hjelp til å plassere vakumslanger" eller noe i den dur.

 

 

du kan skru den knotten lengere inn/ut. prøv å skru den lengere ut, da vil bilen gå på tomgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår