Gå til innhold

Kompresjonstest

Ranger emnet


Rayho

Anbefalte innlegg

Noen som er skikkelig inne på komtest av motor??? Skal dette testes på varm eller kald motor. En kompis av meg målte komp på en motor, men den var ikke gjennomvarm. Kompresjonen var noe ujevn. Har dette sammenheng, altså varm/kald motor jevn/ujevn komp??. Tenker at det kan kanskje hende at ikke alle sylindrene blir like fort varme...??

-92 Mazda Rx-7 Twin Turbo

x-03 Smart Roadster Coupè 115hk/190nm 1,7bar

x-92 Ford Sierra Cosworth 4wd LTD EDT

x-00 Ford Mondeo ST200

x-96 Audi A4 TQ 330hk/450nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

la bilen gå i ett par minutter i allefall. blir fort varmt. om det er kaldt eller varmt så ser du jo fort om det er store avvik fra sylinder til sylinder..

 

Har hørt at det skal utføres på varm motor, kald motor gir for lave tall tror jeg. Men spørsmålet var mest tenkt på om differansen som var mellom sylindrene på kald/halvlunken motor kan utlignes og forsvinne når motoren blir gjennomvarm???

-92 Mazda Rx-7 Twin Turbo

x-03 Smart Roadster Coupè 115hk/190nm 1,7bar

x-92 Ford Sierra Cosworth 4wd LTD EDT

x-00 Ford Mondeo ST200

x-96 Audi A4 TQ 330hk/450nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komptest på varm motor, med lukket gasspjeld var 11,5kg på den laveste, og 12,5kg på den med høyest. Er dette ok, eller mye avvik??

-92 Mazda Rx-7 Twin Turbo

x-03 Smart Roadster Coupè 115hk/190nm 1,7bar

x-92 Ford Sierra Cosworth 4wd LTD EDT

x-00 Ford Mondeo ST200

x-96 Audi A4 TQ 330hk/450nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Ta deg en kjøretur la oss si 20 min så bilen har sånn ca rukket å blitt litt varm og rett og slett bare plugg det på men ikke med verktøy bare skru med slangen og sørg for at motoren ikke starter. Hvis det er ujevn kompresjon på noen av disse så kan du ta en spiseskje med Olje og helle i den sylinderen du tester. Grunn til at det kan være ujevn er for at det er rett og slett litt slitt.

Finn ut hva din bil skal ha som resultat og det trenger ikke å være helt nøyaktig bare sånn at det er i nærheten av hverandre.

Beste å gjøre er å bare dra ut de andre tennplugghetene og feste på målern og la det motoren gå rundt 3-4 ganger. Sikkert du vet dette her men i tilfelle :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår