Gå til innhold

ian928

Bruker
  • Innholdsteller

    289
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om ian928

  • Bursdag 07/25/1971

Contact Methods

  • Bosted
    Kristiansund

ian928's Achievements

  1. Jeg har både 928 og 944, 928 er bedre enn sitt rykte. MEN det forutsetter at du kjøper en vedlikeholdt bil. Både 928 og 944 har veldig dårlig plass i baksetet. Det er nok bedre plass baki 928, spesielt takhøyde. Jeg er under 180cm og kan ikke sitte baki 944en uten å bøye nakken... Det kan bli tungt gjennom Europa! Hva med Mercedes SEC? Sportslig nok, og behagelig å cruise rundt i. Når det gjelder 4-seters åpne sportsbiler så er det amcar som gjelder, det finnes veldig få europeiske biler som har dette.
  2. Jeg skal ettermontere kjølevæskebeholder på min 1973 Triumph Stag, og har funnet ut at tanken fra Volvo 940 passer veldig bra. Jeg tenkte å kjøpe ny tank, men jeg trenger holderen som er punktsveiset på støtdempertårnet. Er det noen som har en delebil eller et vrak som kan tenke seg å borre eller skjære løs denne og selge meg?
  3. Det kan være litt for dårlig fart på starteren din, opplevde det samme med vår Voyager. Når det ble litt for lite strøm på batteriet så var det umulig å få start når motoren var kald og treg. Kan tenke meg at plusskabelen din begynner å bli sliten, spesielt hvis bilen har vært tregstartet lenge. Du kan jo prøve å parallellkoble en startkabel fra plussen på batteriet til starteren og se om det blir bedre.
  4. Jeg vet det er mye tull i midtkonsollen på Voyager. Vi hadde en som viskeren på bakruta begynte å gå av seg selv når som helst, men bare når kupevifta sto på... Antar at det er en jordfeil som på ett eller annet vis lurer deg.
  5. Hei! Mitt forslag er å slipe vekk den lilla fargen. Ihvertfall må du bruke en hvit grunning før toppstrøket, ellers vil det skinne lilla gjennom... Kan jo bli en "kul" perlemoreffekt men jeg ville ikke satset på det. Hvis du velger å ikke slipe ned karosseriet bør du ihvertfall vurdere å slipe helt ned til plasten på støtfangerne, blir det for tykke lag her så sprekker det lett. Biltemalakken vil antagelig være litt vanskeligere å få helt uten appelsinskall (båtlakk er visst sånn), du kan jo vurdere etterpå om du vil slipe overflaten glatt og legge klarlakk utenpå, da kan du jo evt kjøpe billakk for å få det 100%. Jeg har også 928, er litt nysgjerrig på bilen din! Kan du ikke gi litt infor/bilder?
  6. Tja, tenkte på dette jeg også, men det virker usannsynlig at mer turbulens i luftstrømmen i innsuget skal kunne forplante seg helt ned i sylinderen. Tenker da på det siste som skjer når luften suges inn rundt ventilen, dette må da skape mye mer turbulens enn en sånn sak som sitter før plenumkammeret.
  7. Dette har vært diskutert og testet med Dyno før (på Porsche 928, jeg tror 2 slike vifter ga ca 3hk (1%) økning. MEN det interessante er at når de målte med strømmen avkoblet på viftene så økte effekten fortsatt med 3hk. Jeg ser at han som testet dette i den andre linken det refereres til her sier det samme, at effekten økte uansett om det var strøm på motoren eller ikke. Kan jo derfor konkludere med at det ikke er økning i trykket i innsuget som øker effekten, men at "noe" skjer når luften passerer vifta. Jeg gjetter på at turbulensen som vifta lager lurer luftmengdemåleren til å tro at det går mer luft enn reelt og at bensinmengden øker. Dette kan antagelig gi mer effekt på strupede moderne biler.
  8. Jeg ville prøvd med varmepistol evt en kraftig hårføner for å fjerne selve stripen. Du kan bruke en plastskrape hvis du er forsiktig. Deretter sitter meget sannsynlig igjen med en stripe med lim. Dette fjerner du med sitrusrens, evt en kjekk sak til å sette i drillen fra Biltema (se link under). Ser på Biltema.no at den betegnes som en dekorstripefjerner, kanskje kan du bruke den rett på refleksstripen men dette har ikke jeg prøvd. http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Polerverktoy/Dekorasjonsstripefjerner/
  9. Høres virkelig ut som luft, evt noe som er tett og hindrer tilgang på diesel. Hadde veldig like symptomer på en 92 Carvalelle 2,4D og da så vi luft i slangen fra filteret til pumpa. Byttet alle slanger og slangeklemmer ifb med filteret og alt ble bra igjen. Koblet du den eksterne dieseltanken rett på pumpa? Evt hvis du koblet den på etter filteret, var tanken plassert høyere enn filteret?
  10. Syns det er litt begrepsforvirring her. Er det lavt oljenivå eller sier serviceindikatoren at det er tid for oljeskift? Lavt oljenivå betyr ikke at det er på tide å skifte olje og tid for oljeskift betyr ikke at nivået er lavt. Hvis du kjører ny bil og ikke har peilet oljen på 17.000km så skjønner jeg at det er bra at det sitter flottør i bunnpanna på disse. Du må regne med å etterfylle mellom servicer. Det er jo hensiktsmessig å fylle så langt opptil maks-merket som mulig, da tar det lenger tid før nivået faller under minimum igjen og du har mer olje som kan absorbere varme osv i motoren.
  11. Tja, det burde jo være en grei bil å bygge om til turbo med hensyn til plass under. Prøvde å søke, men fant ikke noe kit til Voyager, merkelig nok. Billig blir det jo ikke, men det kan jo være morsomt og lærerikt hvis du gjør det selv. Aner ikke om 3.3 4WD var levert med manuell kasse. Tror ikke du finner mye tuningdeler til disse...
  12. Ja det kan du. Koble til på plenumkammeret hvis mulig.
  13. Treffer du rette person så ender du opp med å måtte bytte dempere ja... Jeg fikk så vidt godkjent uoriginale fjærer og felger på min Porsche 928 selv om jeg hadde TÜV-papirer. Dette var fordi: -Det i papirene på fjærene sto at fjærene kun var godkjent med originale dekk og felger - Det i papirene på felgene sto at felgene bare var godkjent med originalt hjuloppheng Dvs jeg kunne bare montere en av delene... Heldigvis vurderte kontrolløren dette som sikkert og godkjente bilen med begge endringene i vognkortet til slutt. Egentlig forstår jeg at Biltilsynet er restriktive, du har jo gjort en ombygging av hjulopphenget og dermed kjøreegenskapene på bilen. Når du ikke har noen som helst papirer på dette så er det veldig vanskelig for kontrolløren å vite hvordan dette påvirker bilen. Han har myndighet til å godkjenne ut i fra sin erfaring og kunnskap, men de fleste gidder ikke dette og krever TÜV-godkjenning.
  14. Det kan jo hende at veiva har overlevd, den er jo ikke vannkjølt. Jeg synes det høres rart ut at du har revet gjengene på vippearmene, hva kan ha forårsaket dette? Det kan jo enten være at ventilene har satt seg i styringen eller at kammen ikke går rundt mer... Jeg gjetter på at ventilene har satt seg. Jeg har et sett topper fra en Voyager som hadde registerhavari og som jeg har satt inn helicoil til vippearmene, men en av helicoilene er satt inn skjevt og en knekt bolt + en knekt extraktor sitter i toppen... Så det kreves seriøst arbeid på ihvertfall en av toppene for å kunne bruke dem. Disse kan FÅ av meg hvis du vil ha dem (du må selvsagt betale frakt). Jeg ville satset på topper som ikke har vært så varme ihvertfall, mitt forslag er at du skaffer noen topper fra en hugger eller FINN som ikke trenger arbeid.
  15. Har dårlig tro på sånne rustomvandlere. Mitt forslag er punktsandblåser fra biltema: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Verktoy/Punktsandblaser/ Deretter er det viktig at du bruker lakk som er diffusjonstett. Hvis du f.eks brukergrunneing og lakk på sprayboks så varer det ikke lenge. Jeg liker å bruke 2komponent Epoksygrunning rett på stålet.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår