Gå til innhold
Bilforumet.no

rstange

Moderator
  • Innholdsteller

    631
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om rstange

  • Rang
    Moderator
  • Bursdag 04/05/1990

core_pfieldgroups_99

  • Modell (eks S4)
    Stratus LE og LX
  • Biltype (eks Audi)
    Chrysler
  • Yrke eller sivil status
    Ikt-servicemedarbeider
  • Fylke
    Nordland

Profile Information

  • Gender
    Not Telling

Contact Methods

  • Bosted
    Bodø
  1. Foxchase sin Chrysler Stratus

    bildene kommer ikke fram :(
  2. Kode 11: Fordeler og Veivsensor stratus 2.5V6

    Ok, da har du dessverre ikke OBDII :( Er ofte fint å feilsøke med, for da kan man se feilkoder som ikke lagres i minnet også. Men siden koden kommer tilbake igjen så tyder det iallefall på at noe er feil i forbindelse med en av de to sensorene. Sender deg en link på melding til service-manualen til disse bilene. Der finner du alt du trenger i forhold til feilsøking osv. Det er like greit at du ser i dem selv enn at jeg skal sitte å lete opp ;) Men der kan du blant annet finne verdiene som du skal kunne måle fra begge sensorene for å se om de er i orden. Det er også en prosedyre for å lære ECUen opp på nytt.
  3. Foxchase sin Chrysler Stratus

    Synd at disse bilene ser ut til å ruste bort, ser på flere og flere Stratuser på finn at de har rust i området ved kanalene under bakdørene :( Ut fra hva jeg har klart å se virker det som at det ruster fra innsiden og ut. Noe som gjør at når rusten først vises er den allerede såpass angrepet at det fort blir veldig omfattende å gjøre noe med det. På den delebilen jeg hadde i fjor vinter var det en liten rust boble i kanalen på passasjer siden. Når jeg startet å pelle på denne sto jeg plutselig igjen med ett hul på ca. 3x40cm. Det var kun lakken som holdt det sammen :( Slik jeg ser det må man enten påkoste dyre reprasjoner i form av sveising og lakkering, eller så må man bare prøve å begrense "skadene" og prøve å bevare bilen så lenge som mulig. Så det bunner vel egentlig ned til hvor mye penger man ønsker å legge i det.
  4. Kode 11: Fordeler og Veivsensor stratus 2.5V6

    Hvilken årsmodell er Stratusen? Den koden trenger ikke ha noe med saken å gjøre. Hvis du sletter koden, kommer den tilbake igjen? Du kan måle deg fram til om sensorene er i orden, så slipper du å bytte masse deler som det ikke er feil på.
  5. Min Chrysler Stratus

    Hehe, går bare fint ;) De sier ikke noe på det. Skal nevnes at jeg fikk mangellapp hos vegvesenet for noen år siden pga. de orange parklysene... Det er en lang historie, men enden på visa den gangen ble at jeg byttet tilbake til de europeiskelyktene som orginalt sto på bilen for å få den godkjent. Nå har jeg dual color LEDs liggende i bilen, så kan bytte på stedet. Evt. når jeg blir lei av de orange ;) hehe
  6. Min Chrysler Stratus

    Yes, american style ;)!
  7. Min Chrysler Stratus

    Tenkte å gå litt hardere til verks for å finne ut hvorfor bilen er så tung startet. Har kjørt en del med OBDII-scanneren tilkoblet, og en ting jeg har lagt merke til er at verdien til Long Term Fuel Trim ligger på negative verdier hele tiden, ofte ned mot -10% til -16%. Etter å ha lest en del har jeg forstått det slik at denne skal ligge mellom +5% til -5% ca. Så dette tyder på at bilen får for mye drivstoff, og hele tiden prøver å gi mindre. Verdiene jeg leser av er generelt sett veldig lave, stortsett på minussiden hele tiden. Short Term er av og til på ett par + %, men aldri noe særlig høyt. Jeg har sjekket hele veien bensinslangene går etter lekasjer, men alt er tett. Og ventilene som skal holde og regulere trykket står jo på pumpehuset og er byttet ut. Så jeg begynner å misstenke en eller flere av dysene kanskje lekker. Jeg fikk lånt meg en bensintrykk-måler for å teste hvor fort trykket faller når motoren stopper, men dessverre passet ingen av nipplene på Stratusen. Jeg dro på biltema og kjøpte en der, men heller ikke den hadde nippler som passet. Søkte litt på eBay for å finne en som kunne brukes, men prisene var noe dyre og ventetiden er jo lang. Men med litt kreativ tenking og noen timer rundt i byen for å finne de rette komponentene så fikk jeg laget meg en tester. Planen var rett og slett å bruke hurtigkoblingen som kobler drivstoffslangen inn på Railsen, og lage ett mellomstykke med en T som måleren kunne stå på. Brukte ett bensinfilter jeg hadde liggende til deler også kjøpte jeg ett T-rør og nippler. Jeg prøvde først med en måler jeg kjøpte på biltema, men trykket gikk ut over skalaen, så fant ett annet som hadde 1/4" gjenger som passet rett i T-stykket. Dessverre ikke 100% korrekt, men nok til å teste at det funker og til å finne ut hvor fort trykket synker når motoren stopper. "Byggesettet": Første testen med biltema måler: Konseptet funket bra da, enkel og greit koblet fra slange til Railsen og koblet meg mellom med "testeren": Forsøk to med "ny" måler, ikke helt nøyaktig, men nok til å prøve: Montert: Måling med motor i gang: Måling etter motor er stoppet: Etter 20 minutter har trykket falt merkbart: For å ha noe å måle mot brukte jeg en Fuel-Rail med dyser som jeg har liggende fra delebilen jeg vraket i fjor: Trykket etter pumpa har vært startet: Trykket etter 20 minutter, har ikke falt like mye som når jeg var koblet på Railsen i bilen: Jeg vet ikke helt hva jeg skal konkludere etter dette, men det var iallefall gøy å se at jeg klarte å lage meg en måler som fungerer. Har bestilt nytt instrument, så kanskje jeg får mer nøyaktige målinger. Så får jeg bruke ventetiden på at det kommer til å lese meg opp på hvordan jeg skal tolke de verdiene jeg får.
  8. Min Chrysler Stratus

    Ja ble veldig fornøyd med grillen :D Banna bunnpanna ble ikke tett :angry: Svettet fortsatt rundt pluggen.. Men er jo ikke så farlig når man har donor bil. Flyttet bunnpannen fra Neon til Stratusen, og fra Stratusen til Neon. Strammet til pluggen med moment denne gangen ;) Også tettet jeg godt med pakning på tube på bunnpannen jeg satt i Neon. Prøver også ett nytt merke på olja, Mobil1 olja jeg brukte sist likte jeg ikke helt, hører mye bra om Royal Purple så prøver den: Liten shoot utenfor garasjen etter kvelden, en god kompis av meg som står bak min, Chrysler mann han også ;) Har brukt opp feriepengene på GoPro i år, så må jo bruke det til noe ;) Skulle hatt kameraet litt lengre bak og litt mer lys på, så hadde det blitt bedre, men morsomt uansett :D
  9. Sur eksos, høyt bensinforbruk og ujevn tomgang..

    Ble dessverre ikke tid til deg og bilen, passer kanskje bedre framover, men du er vel dratt for lenge siden? Bruker scanner fra scantool.net ;) og har software til både PC og iOS. Nesten ett must i dag som hobbymekaniker å ha en slik ;) Alle amerikanske biler etter 1996 og alle europeiske etter 2001 har OBDII port.
  10. Min Chrysler Stratus

    Spinat til middag! Hehe.. Skal investere i en momentnøkkel ;) Søsteren min skulle kvitte seg med Neon sin. Så da det ble bestemt å vrake den fant jeg og noen kompiser ut at vi skulle låne den med oss som banebil på sommertreff på Mo. Den led av samme problem som mange av disse motorene, at oljen lekker fra simringen på kamakslingen, så vi hev oss rundt og byttet simring i full fart. Jeg bommet litt på bukken når jeg kjørte den opp, så det ene dekket ble i veien for jekken, siden vi allerede hadde demontert register osv. måtte vi bare være kreative for å få den flyttet. Ikke noe problem med traverskran i taket! Ferdig skrudd og markeringslys i blinkers på plass Etter mye fram og tilbake nede på Mo fikk vi bilen godkjent (under tvil) i teknisk Venter i kø for å komme ut på banen. Vi fikk noen morsome runder rundt banen på ACR. Vi var nok den tregeste bilen der ute, fikk den opp i 140km/t på det raskeste. Planen vår var å vrake den der nede, men bilen holdt ut banekjøringen og ble med hjem igjen ;) Så nå har jeg betalt søsteren min vrakpant + halvårsavgift og skal beholde bilen iallefall fram til jul. Stratusen har også fått litt kjærlighet. Har holdt utkikk en stund på ebay etter en ny Cirrus grill siden min har begynt å bli svart. Når jeg kom over en ny ubrukt (i eske!) orginal grill så trykte jeg "Buy now" uten å tenke. Dette bildet fra i fjor viser veldig godt hvor stygg grillen var blitt, og det har blitt verre i vinter: Her er den nye: Har også hatt lyst på vinge-emblemet i front (slik det orginalt var på bilen), så kjøpte ett emblem fra en Chrysler Town & Country "Prøve montering": Emblemet passer ikke rett på grillen, men litt arbeid med en kniv og litt sandpapir og en hel del blank Tec7 så satt det. Har fått det på bilen og synes virkelig det løfter utseendet: Hva syns dere?
  11. Hjelp til å identifisere ECU

    Hei, Noen av dere som kan hjelpe meg å finne ut hvilken ECU som står i Neon? Om det er 100 eller 133HK? ECUen er merket med: D4745004 64490 3 I vognkortet står det 100HK også er det en merknad som jeg ikke forstår:
  12. Sur eksos, høyt bensinforbruk og ujevn tomgang..

    Sliter litt med tiden, iallefall de neste to ukene framover, men kunne jo selvfølgelig tatt en titt på bilen sammen med deg siden du er her i byen. Vet ikke om du har noe erfaring med OBDII til feilsøking? Har en scanner som kan kobles til mobil/data som jeg holder på å lære meg. Testet litt i går på min egen bil mot iPhone, får opp verdier om fuel trim, O2, MAF og MAP. Skal kunne bruke dette verktøyet til å feilsøke også, må bare lære meg å lese verdiene. Så det kunne vi jo prøvd:
  13. Sur eksos, høyt bensinforbruk og ujevn tomgang..

    49psi. Test også at trykket holder seg etter bilen er stoppet. Anbefaler deg også å lytte på alle dysene med ett mekaniker-stetoskop (evt. ett skrujern eller noe), du skal høre en jevn klikke lyd fra alle. En visuell inspeksjon av dysene kan også være lurt. Du kan også teste MAP sensoren: Ett par plasser å starte værtfall.
  14. Sur eksos, høyt bensinforbruk og ujevn tomgang..

    Koden betyr vel at sensoren leser en for fet blanding (les: for lite oksygen i eksosen). Kan være flere ting. Kan være MAP-sensoren, eller drivstoffsystemet (dyser osv.). Ville startet med å sjekket trykket på drivstoffsystemet.
  15. Bytt den.. Hehe. Søsteren min har samme problem på sin Neon, men jeg har ikke brukt så mye tid på å finne ut av det. Mulig det går ann å gjøre en service på den. Nå er det jo ikke gitt 100% at du sliter med samme feil, en enkel test du kan gjøre for å finne ut om det er ABSen er å ta ut sikringen til ABSen. Hvis problemet blir borte vet du at det har med ABSen å gjøre. Når du har konstatert det ville jeg startet med å sjekke abs-kransene at de ser hele og pene ut, også ville jeg rengjort alle abs-sensorene. Hvis ikke det hjelper ville jeg prøvd å lufte bremsene, det kan også være luft i kretsen som skaper problemer. Ville startet der, det koster deg ikke veldig mye mer enn arbeidet å gjøre det. Er du heldig finner du feilen uten at det koster prisen av en ny abs-hjerne. Når det gjelder pris på bilen, vil si en plass mellom 10-15000 kanskje.
×