Gå til innhold

VIP22

Bruker
  • Innholdsteller

    78
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om VIP22

  • Bursdag 07/20/1987

Contact Methods

  • Bosted
    Tromsø

VIP22's Achievements

  1. Har en 1993 modell Galant som ikke starter. Det er ikke gnist på pluggene. Det er ikke spenning på stikk 3 og 4, heller ikke signal på disse på fordelerens multiplugg. Dette skal være kam-/og veivakselføler så vidt jeg har forstått. Fordeleren er forsøkt byttet med en jeg vet fungerer, men til ingen nytte. Noen som har kjennskap til hva som kan være problemet her?
  2. Motorstyringen? Siden det er det eneste du ikke har prøvd bortimot..
  3. Coilen? Kjenner du noen som har en lik motor er det fort gjort å låne en. Hvis bilen fusker ved tomgang kan du jo prøve å ta av en og en pluggledning. Er det noen den ikke reagerer på er det jo ingen tvil.
  4. Gjør nok ingen verdens skade med en så liten mengde verken for common rail eller pumpe dyse. Om du vil ha en placeboeffekt for deg selv kjøper du en boks med protec aqua diesel system cleaner.
  5. Om noen i distriktet Rana-Mosjøen har en av disse til salgs eller vet om noen som har, si i fra :) Makspris 50000, må være manuell kasse. Mekaniske defekter som motor-/gearkassehavari eller andre ting ingen hindring, Heller ikke bulker i utbyttbare deler.
  6. Endelig en som kommer med et litt fornuftig svar. Faktisk 2 fornuftige innlegg. Er jo tross alt ikke snakk om å skru fast toppbolter kun med momentet oppgitt i disse tabellene, men mer generelt når boltene er så tynne og svake at man kommer til å slite dem av. F.eks M8 som holder forstillingsdeler, man ønsker at dem skal sitte fast. Momentene er som regel såpass lave at man ikke sliter noen gjenger uansett om det er i aluminium eller andre litt svakere materialer. Om noen har noen innvendig mot dette er de velkomne til det.
  7. Har denne, med momenttabellen og alt, men siden jeg hører enkelte(eldre) mekanikere si ja og yngre ikke ha et fornuftig svar på om man skal bruke disse momentene eller ikke når man mekker bil så blir man litt i tvil. Jeg vil jo anta man skal bruke disse(+/-for gjengestigning o.l.) selvsagt. Boka er forsåvidt blitt blå nå. Mener å huske at momentet for M8 8.8 normal stigning var omtrent 28 Nm, men det er ikke så nøye. Riktig svar ser jeg i tabellen uansett.
  8. Problemet her er at det enten ikke står i manualen eller at man ikke har manualen. Man har imidlertid en generell tabell med tiltrekkingsmoment, skal man bruke den eller ikke... Har spurt endel mekanikere ansikt til ansikt, noen sier ja og andre kommer med et lite utfyllende svar som egentlig ikke sier verken ja eller nei. Så om noen vetom en biltekniker/lærer i bilfag som svarer hvis jeg senderen mail hadde det vært fint.
  9. Joda, men la oss si at det er en 12 mm 10.9 bolt med samme gjengestigning som f.eks 150 Nm(nå vet jeg ikke om dette er i nærheten av riktig, så ikke vær nøye på det), vil den da holde bærebroen uten å løsne om den er tiltrukket med det momentet?
  10. Hvilken boltstørrelse og kvalitet er vel relevant, om det er bærebro(ikke strekkbolter) eller en gearboks kan vel umulig spille så mye rolle? Bortsett fra konsekvensen av en løs bolt da.
  11. Det er ikke så relevant, er snakk om man skal bruke generelt moment på ting som ikke er oppgitt i de typiske dataprogrammene Autodata, Tolerancedata, bildelekatalogen o.l. her.
  12. Er det virkelig ingen som har en formening om dette?
  13. Hvis man skal trekke til bolter med tiltrekkingsmoment og det ikke er oppgitt i bilens data, skal man da bare bruke det generelle tiltrekkingsmomentet som er oppgitt i tabeller for fasthet og diameter? Vanligvis skrur jeg bare sånn passe til, men det hender også jeg bryter av og/eller strekker bolter - noe som til tider kunne vært greit å unngå.
  14. Vet noen om dette finnes og hvor man kan finne dette i Norge? Gjelder en 1998-modell 2,0.
  15. Her og nå? Glemte å ta med papirene ut av tøyet, og skulle gjerne sjekket dette med en gang...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår