Gå til innhold

Lada2103

Bruker
  • Innholdsteller

    265
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Lada2103

  • Bursdag 05/21/1985

core_pfieldgroups_99

  • Interesser
    Veteranbiler, mopeder og Lada
  • Modell (eks S4)
    1500 S
  • Biltype (eks Audi)
    Lada
  • Årsmodell (eks 1995)
    1980
  • Motor (eks 1.6)
    1500

Contact Methods

  • Bosted
    Elverum

Lada2103's Achievements

  1. Uten å kommentere dette mer, tror jeg din "leir" vil tape i den saken. En av kommentarene til bildene sammenlignet den med en Aston Martin. Det er kanskje å dra det langt, men resultatet er meget vellykket etter min mening. Sett ved siden av en ny Octavia, kunne den jo nesten ha vært en ny fabrikksbygd retropreget Coupé.
  2. Hadde jeg eid bilen sjøl ville jeg ikke modifisert den på noen måte. Spesielt ikke fordi den er sjelden med de runde frontlyktene og stående baklykter. Men det finnen har fått til med Rapiden står i en egen klasse. Det er jo tross alt godt håndtverk.
  3. Denne Rapiden ombygd av en finne har jeg alltid hatt sansen for http://www.garaget.org/?car=29237
  4. Jeg kjørte forbi en gammel garasje på et av de mange veteranbilløpene i sommer. Garasjedøra stod på gløtt og når jeg passerte glimtet det i noe. Snudde brått og tok en nærmere kikk :-) Fant denne gamle traktoren av ukjent merke. Den må ha stått der lenge, da hjulene stod godt nedi bakken.
  5. Ta vare på den! For håpe at den ikke fikk store skader av rivningsforøket. Det høres jo litt utrolig ut at ingen sjekket om noe stod i garasjen.
  6. Fiaten ser ut som en 124 Sport Coupe og den grå/blå skapningen tror jeg kan være en Volkswagen K70. Sjelden biler begge to.
  7. Jeg er helt enig. Å "putte nedi" en slik motor vil være turen mot den sikre undergang for bilen. Mennesker med fartsambisjoner bør velge en annen bil.
  8. Å sette opp på bukker kan jeg være enig i er lurt - hvis bilen skal stå i mange års lagring. Husk at vinteresessongen bare er 7 måneder lang, resten av året står jo bilen på egne hjul uten problemer. Hvis en sørger for riktig lufttrykk i dekkene blir de ikke urunde av å stå vinteren over. Jeg har alltid praktisert motsatt, full tank og en unngår kondensproblemer og dannelse av overflaterust i stor grad. At bensin foreldes over vinteren har jeg aldri vært ute for. Derimot har jeg vært ute for at bensinslangene har tørket og blitt lekk om vinteren. Ved et tilfelle i vår tok det fyr i motorrommet når vi skulle starte opp en venns Fiat. Og det mens bilen sto på 2. etsaje i låven! Heretter skal brannslokningsapparatet være med ved første start etter vinteren. Dette mener jeg klart er å overdrive og fører meg seg mer problemer enn goder. Hvis det er en 8-sylindret motor vil det si 0,8liter olje i forbrenningsrommene. Startforsøket til våren kan bli en ganske langdrøy affære med evig bløte plugger. Overdekke over bilen har blitt en vane, og det støver ganske mye på en låve. Jeg er uenig at en behøver å snurre på hjulene om vinteren. Hjullagrene er effektivt beskyttet av fett. Den største trusselen til et hjullager er jo milene som en kjører på sommeren, kanskje med bristende etterstramming og innfetting. På den berømte Fryken-bilen som sto på bunn av en sjø i 50 år så hjullagrene fortsatt ut som nye! Kanskje en heller burde hatt etterstramming og fettbytte på hjullagrene som en tradisjon før vinteren? Batteriet lar jeg stå kjølig, men frostfritt. Tenk på lommelyktsbatterier som ikke er i bruk. Hvor anbefales dem oppbevart? Jo, i kjøleskapet! Noe som ikke er nevnt er morsjon av bremsehydraulikken under vinteren. Det er et velkjent problem med lekkende eller fastrustede pumper om våren, det er lurt å trampe noen ganger på bremsepedalen i løpet av vintermånedene så stemplene får rørt på seg. Bytte av bremsevæske annet hvert år er anbefalt. Bremsevæska er hydroskopisk, det vil si at den trekker til seg vann. Kokepunktet reduseres, og bremsesystemet ruster innenfra.
  9. Den har svartlakkerte speil så vidt jeg kan se. Som sagt ble denne modellen solgt her i landet til 1985. Den gamle Ladaen med enkle runde lykter og krommede støtfangere ble produsert helt til 1988, og solgt i enkelte land (f.eks. Danmark) helt til slutten. 2106, med doble runde lykter, er fortsatt i produksjon. Hvordan det er å bygge om til Fiat-motor har jeg ikke fordypet meg så mye i, er fornøyd med originalmotoren. Å kjøre en gammel Lada går helt fint. Den er tung på rattet og en sitter litt rart i forhold til det en er vant med i andre biler. Det er kort avstand til pedalene og lang avstand til rattet. Men det er ikke verre enn at jeg har kjørt Ladaen på sommerferie til Sverige de siste fem årene og tatt to turer til Tyskland.
  10. Lada var jo lisensprodukter av Fiater fra 1966 så det er ikke så rart at den ser ut som en veteranbil. Jeg har deltatt på veterantreff med min 1980-modell siden 2003 når den var 23 år gammel. Ingen som har reagert på det...
  11. Jeg tror ikke Ladaen er noen veteran enda på papiret bare for å ha nevnt det. Tipper på 84-85 modell med tanke på skiltnummeret. Stasjonsvogna ble ikke erstattet av den nye 2104 med rektangulære lykter før i 1985. Men den ser ut til å være i en utrolig stand. Den kan ikke ha gått stort.
  12. Nei, det er det nok ikke.
  13. Det er nok ikke din, så vidt jeg vet eier han den ennå. Vet heller ikke om den eventuelt er klin lik din, da jeg ikke har sett bilder av den :-)
  14. Et hett tips er jo å få han til å lage det selv! (Men da blir det jo ingen bursdagsgave). Jeg har hengt opp nesten 40 hjul i garasjene hjemme, har laget kroker av flatjern som er kappet i passende lengder og bøyd til i skrustikke. Kan legge til at det tok tre-fire kvelder å få det gjort. Og ja, jeg vet at 40 hjul er latterlig mange. Det er 12 biler på bruket.
  15. Nettopp. Det er ikke noe problem å få tak i skiltene, kontakt bare nærmeste trafikkstasjon.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår